Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Sollicitatie-topic

Beerlover schreef op 16-05-2026 om 04:08:

Die assessments: welk staafje past bij dit staafje. Een dak staat tot huis als een pinguin tot de zuidpool.

Oh dat lijkt me dus vreselijk hè, zo’n assessment.
Nog nooit hoeven doen gelukkig. Zou finaal door de mand vallen, kan niet rekenen en mis ook ruimtelijk/wiskundig inzicht. Niet mijn cup of tea.

Waar kijken jullie vooral voor vacatures?
Ik m.n. Indeed en soms ook wel Nationale Vacaturebank, werkzoeken.nl
En ik heb meldingen aanstaan op LinkedIn.
Misschien hebben jullie nog dingen die ik over het hoofd zie.

HAHA!wait..what

HAHA!wait..what

16-05-2026 om 19:21 Topicstarter

Ik heb ook (nog) nooit een assesment hoeven doen. Lijkt me ook vreselijk haha 😅
Wel zo'n test bij het uwv gedaan een keer en de uitslag viel me (gelukkig) mee Alleen ruimtelijk inzicht was echt niet best! 

Ik kijk ook op indeed/vacaturebank en LinkedIn. 
Verder schrijf ik me ook in voor job alerts bij bedrijven/organisaties waar ik wil werken  
Ook wel uitzendbureaus (Randstad bijvoorbeeld) waar ik regelmatig per mail updates ontvang met relevante vacatures.

HAHA!wait..what

HAHA!wait..what

19-05-2026 om 11:02 Topicstarter

Oh god. Ik ben net gebeld dat ze met me door willen naar het arbeidsvoorwaardengesprek 😳😁 
Jeetje, zat helemaal te trillen en ben zo blij. Komende donderdag al het gesprek. Wel onder (huidige) werktijd maar het is niet anders, helaas. Ik wil het wel voor het einde van deze maand geregeld hebben

Wat super!  Voor die droombaan toch ? Ga voor je duimen, in principe heb je de baan al in the pocket !

Ik heb een 2e gesprek gehad bij een bedrijf waar ik erg over twijfel. 
Enerzijds wil ik gewoon graag weg bij mijn huidige baan dus zou ik de gok kunnen nemen en maar zien hoe het bevalt. Maar anderzijds voelt dit niet als dé plek voor mij, hoewel er ook zeker voordelen zijn.
Het is sowieso natuurlijk afwachten óf ze met mij door willen of toch met die andere kandidaat, maar als ik het wel word dan weet ik het niet goed.
Voel niet die blijdschap dan, zeg maar. 
Weet echt niet wat ik moet doen in dat geval. 

Oh, wat geweldig. Dat klinkt goed, zeg. 

Gefeliciteerd HAHA! Je klinkt heel enthousiast 

Ik ben me aan het oriënteren op een compleet ander vakgebied. Heb vorige week een mail gestuurd naar een bedrijf uit de buurt met de vraag voor een kennismakingsgesprek (was heel erg uit m'n comfort zone). En ben net gebeld voor een afspraak. Dus vrijdag staat er 1 uur ingepland met de directeur en een adviseur. Ik ben zó ontzettend blij.
Echt een boost voor m'n zelfvertrouwen

wat super HAHA! 

Ik zit nog steeds te wachten op een telefoontje. Zou deze week gebeld worden. Ik heb nog een andere vacature op het oog die hier vlakbij zit, maar ik heb niet zo'n goede ervaring met die organisatie. Heb daar al eerder een gesprek mee gehad (wel andere locatie) en dat was zo'n rommelig gesprek.. 
Dus heel erg hopen dat ze me nu eindelijk duidelijkheid kan geven, want het einde van mei begint wel te naderen helaas.. anders wordt het pas augustus dat ik er kan beginnen.

HAHA!wait..what

HAHA!wait..what

19-05-2026 om 15:37 Topicstarter

TumTum schreef op 19-05-2026 om 11:21:

Wat super! Voor die droombaan toch ? Ga voor je duimen, in principe heb je de baan al in the pocket !

Ik heb een 2e gesprek gehad bij een bedrijf waar ik erg over twijfel.
Enerzijds wil ik gewoon graag weg bij mijn huidige baan dus zou ik de gok kunnen nemen en maar zien hoe het bevalt. Maar anderzijds voelt dit niet als dé plek voor mij, hoewel er ook zeker voordelen zijn.
Het is sowieso natuurlijk afwachten óf ze met mij door willen of toch met die andere kandidaat, maar als ik het wel word dan weet ik het niet goed.
Voel niet die blijdschap dan, zeg maar.
Weet echt niet wat ik moet doen in dat geval.

Ja klopt! Dankjewel 🥰 

Ohh wat een lastige keus! Zijn er veel vacatures in dat vakgebied? Of waar je zou willen werken? Wat maakt dat je in eerste instantie hebt gesolliciteerd bij dit bedrijf? En twijfel je over de werkzaamheden?

Ik had een half jaar geleden hetzelfde dilemma. Gestopt op het werk omdat daar heel veel mis was.. Overal op gesolliciteerd en veel afwijzingen. Bij het bedrijf waar ik nu werk, kon ik op gesprek komen en in eerste instantie was ik heel blij omdat ik blij was dat ik tenminste werk had en niet (meer) afhankelijk was van ww. 

Maar er zat bij mij wel twijfel of ik het werk wel leuk zou vinden. Die twijfels heb ik aan de kant geschoven maar daar had ik achteraf misschien toch naar moeten luisteren. Ik zit niet lekker op m'n plek en ben na 3 of 4 maanden weer gaan solliciteren en een stuk gerichter! Dan nog kan het natuurlijk niet klikken tijdens een gesprek o.i.d. - maar mijn advies zou zijn; bij twijfel niet doen.

Of je moet het niet erg vinden om na een half jaar weer te solliciteren etc. Ik vond dat erg vermoeiend maar misschien heb jij er minder moeite mee misschien helpt het als je de voors en tegens tegen elkaar afstreept? Succes met je keuze

Ben al wel poosje aan het solliciteren maar helaas dus nog niks geworden, ondanks meerdere gesprekken gevoerd te hebben. Dat
Solliciteren is inderdaad vermoeiend. Maar vooral mentaal vind ik het vervelend, jij hebt zelf uiteindelijk weinig invloed en bent afhankelijk van de andere kant van de tafel. Hoe overtuigd je ook van jezelf bent dat jij goed past in die functie, ligt de beslissing bij een ander. Die herhaalde teleurstelling als je dan toch weer bent afgewezen is best lastig.
Deze vacature sluit op zich wel goed aan en de sfeer tijdens de gesprekken was ook zeker wel prettig en ik had vooraf een heel leuk telefonisch gesprek waardoor ik ook besloot te schrijven. Maar ik hoorde enkele dingen tijdens het gesprek waardoor ik ben gaan twijfelen, over de inhoud idd maar ook paar andere punten. Kan niet teveel details geven ivm herkenbaarheid. 
Voors en tegens al naast elkaar gezet maar blijft lastig.
Wie weet word de keuze al voor me gemaakt en ben ik het niet geworden, dat kan natuurlijk net zo goed.

Zag net nog een andere vacature waar ik wel enthousiast over ben en ook leuk telefoongesprek al gehad, dus daar ga ik morgen op reageren. Ondanks dat het dan wel iets salaris inleveren is, staan er andere voordelen tegenover en word ik er -op papier- wel blij van, maar ik verwacht weinig kans te maken (ivm populaire branche). Maar ga het zeker nog wagen.

HAHA!wait..what

HAHA!wait..what

19-05-2026 om 20:43 Topicstarter

Broodjebrie schreef op 19-05-2026 om 15:33:

wat super HAHA!

Ik zit nog steeds te wachten op een telefoontje. Zou deze week gebeld worden. Ik heb nog een andere vacature op het oog die hier vlakbij zit, maar ik heb niet zo'n goede ervaring met die organisatie. Heb daar al eerder een gesprek mee gehad (wel andere locatie) en dat was zo'n rommelig gesprek..
Dus heel erg hopen dat ze me nu eindelijk duidelijkheid kan geven, want het einde van mei begint wel te naderen helaas.. anders wordt het pas augustus dat ik er kan beginnen.

Oh spannend.. en lastig die onzekerheid en dat wachten! 

Wat betreft die andere vacature; kan zeker aan die locatie liggen! Misschien is het hier wel veel beter geregeld en is het minder rommelig. Ga je solliciteren denk je?

HAHA!wait..what

HAHA!wait..what

19-05-2026 om 20:45 Topicstarter

Roodborstje9 schreef op 19-05-2026 om 14:54:

Gefeliciteerd HAHA! Je klinkt heel enthousiast

Ik ben me aan het oriënteren op een compleet ander vakgebied. Heb vorige week een mail gestuurd naar een bedrijf uit de buurt met de vraag voor een kennismakingsgesprek (was heel erg uit m'n comfort zone). En ben net gebeld voor een afspraak. Dus vrijdag staat er 1 uur ingepland met de directeur en een adviseur. Ik ben zó ontzettend blij.
Echt een boost voor m'n zelfvertrouwen

Ohh heel leuk en spannend! Goed dat je gebeld hebt dus  

Heel veel plezier en succes alvast 🤞

HAHA!wait..what

HAHA!wait..what

19-05-2026 om 20:48 Topicstarter

TumTum schreef op 19-05-2026 om 17:23:

Ben al wel poosje aan het solliciteren maar helaas dus nog niks geworden, ondanks meerdere gesprekken gevoerd te hebben. Dat
Solliciteren is inderdaad vermoeiend. Maar vooral mentaal vind ik het vervelend, jij hebt zelf uiteindelijk weinig invloed en bent afhankelijk van de andere kant van de tafel. Hoe overtuigd je ook van jezelf bent dat jij goed past in die functie, ligt de beslissing bij een ander. Die herhaalde teleurstelling als je dan toch weer bent afgewezen is best lastig.
Deze vacature sluit op zich wel goed aan en de sfeer tijdens de gesprekken was ook zeker wel prettig en ik had vooraf een heel leuk telefonisch gesprek waardoor ik ook besloot te schrijven. Maar ik hoorde enkele dingen tijdens het gesprek waardoor ik ben gaan twijfelen, over de inhoud idd maar ook paar andere punten. Kan niet teveel details geven ivm herkenbaarheid.
Voors en tegens al naast elkaar gezet maar blijft lastig.
Wie weet word de keuze al voor me gemaakt en ben ik het niet geworden, dat kan natuurlijk net zo goed.

Zag net nog een andere vacature waar ik wel enthousiast over ben en ook leuk telefoongesprek al gehad, dus daar ga ik morgen op reageren. Ondanks dat het dan wel iets salaris inleveren is, staan er andere voordelen tegenover en word ik er -op papier- wel blij van, maar ik verwacht weinig kans te maken (ivm populaire branche). Maar ga het zeker nog wagen.

Je bent goed bezig  

Erg benieuwd of je het toch wordt bij dat ene bedrijf. Wanneer hoor je meer? 

En ik had ook weinig kans, geen ervaring in dit vakgebied en ze hadden 60 brieven gekregen! Dus zegt echt helemaal niks.. Zou zeker solliciteren dus als ik jou was 😊 

HAHA!wait..what

HAHA!wait..what

19-05-2026 om 20:53 Topicstarter

Ik loop de hele dag al te stuiteren. Komende donderdag onder werktijd dus het gesprek. Al aangegeven bij leidinggevende dat ik tussendoor even weg moet en of ze tijd heeft voor een gesprek diezelfde dag.
Wil het zo snel mogelijk geregeld hebben allemaal. Er spelen allerlei dingen nu daar dus voel me echt heel rot dat ik nu ook slecht nieuws kom brengen.
Ook het andere arbeidsvoorwaardengesprek moet ik nog afzeggen. Voel ik me ook rot over en schuldig. 
Ik moet het echt wat meer loslaten want ik merk dat mijn gedachten en emoties alle kanten op schieten 😅

HAHA!wait..what schreef op 19-05-2026 om 20:43:

[..]

Oh spannend.. en lastig die onzekerheid en dat wachten!

Wat betreft die andere vacature; kan zeker aan die locatie liggen! Misschien is het hier wel veel beter geregeld en is het minder rommelig. Ga je solliciteren denk je?

Ik ga er nog even een nachtje over slapen maar ik denk wel dat ik toch ga solliciteren. In gesprek gaan kan altijd. En mocht ik alsnog bij die andere locatie aan de slag kunnen, dan kan ik dit alsnog afzeggen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.