Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Wat doe je als je iemand betrapt in een leugen

Herkenbaar, ik herken het ook als enige vrouw in de technische mannenwereld. Ik heb heel lang gedacht dat het aan mij lag een ben er zelfs door burnout geraakt. Toen ben ik tot het inzicht gekomen dat men daar grandioos misbruik van mij heeft gemaakt en heb ik m'n baan (netjes, zonder opgaaf van werkelijke redenen) opgezegd. Bóós dat ze waren! Ik start binnenkort bij een andere werkgever en dat laat ik dit niet meer gebeuren. 

In jouw situatie zou ik de volgende keer dat hij erover begint zelf zeggen, goh, Pietje gaf die presentatie toch? Voor nu zou ik het laten rusten, zeker omdat het niet over jou gaat. 

Ik had ooit een leidinggevende die tijdens een vergadering (waar ik ook aan deelnam) een "ik had vanochtend ineens zo‘n goede ingeving" voorstel presenteerde. Dat ik dit voorstel een week eerder bij hem pitchte liet hij voor het gemak achterwege. Daar ben ik gelijk in de vergadering op ingehaakt: "Oh je bedoelt mijn idee dat ik je laatst heb voorgelegd."

Vond hij niet leuk.

Bij ons is het gebruikelijk dat uiteindelijke voorstellen door het management in de lijn worden gebracht. Ik zie dat niet als ondermijnen, de hogere managers weten echt wel waar de ideeën vandaan komen. Ik vond dat in het begin ook wel opmerkelijk. De directie spreekt uit wat ik heb opgeschreven en dan gaan we het nog doen ook.
Dat zou natuurlijk anders zijn als het gelijken betreft. Dat soort types heb je bij ons ook wel. Dan bespreek je zaken en doe je suggesties aan de hand, die je vervolgens letterlijk in hun voorstel tegenkomt. Ik kan er niet echt wakker van liggen, maar ik ben ook wel zo dat ik dan tegen zo iemand opmerk dat hij goed naar me heeft geluisterd.

MMcGonagall schreef op 31-05-2026 om 22:07:

Bij ons is het gebruikelijk dat uiteindelijke voorstellen door het management in de lijn worden gebracht. Ik zie dat niet als ondermijnen, de hogere managers weten echt wel waar de ideeën vandaan komen. Ik vond dat in het begin ook wel opmerkelijk. De directie spreekt uit wat ik heb opgeschreven en dan gaan we het nog doen ook.
Dat zou natuurlijk anders zijn als het gelijken betreft. Dat soort types heb je bij ons ook wel. Dan bespreek je zaken en doe je suggesties aan de hand, die je vervolgens letterlijk in hun voorstel tegenkomt. Ik kan er niet echt wakker van liggen, maar ik ben ook wel zo dat ik dan tegen zo iemand opmerk dat hij goed naar me heeft geluisterd.

Heel erg wordt het als de mannen eerst jouw idee gaan afkraken en het vervolgens *onopvallend*  implementeren. "Ja, zoals jij het bracht kon het natuurlijk niet werken, maaaarrrr met de nodige verbeteringen was het werkbaar". Geen moment van appreciatie, geen zelfreflexie, helemaal niks. 

Wees maar dankbaar, klein vrouwtje. 

In mijn beleving is hier geen lol aan. Je moet wachten op de kruimels, want dat is dan je plaats. 

Ik denk dat dit gewoon geen goede leiders zijn. Een goede leider zorgt ervoor dat iedereen enthousiast zijn bijdrage wil leveren. Als het enthousiasme verdwijnt, dan heb je kennelijk niet de juiste leiders in je ploeg zitten.

Duckie73

Duckie73

01-06-2026 om 11:16 Topicstarter

Hij deed net of hij de reddende engel van het bedrijf was. Ik weet niet zeker of hij die prestentatie in elkaar had gezet. Ik denk van niet. Het was gewoon dat glasharde liegen dat mij erg opviel. En ik weet dan nooit hoe ik daar op moet reageren. Ik wil natuurlijk niet gaan roddelen, maar ik neem wel alles wat die zegt met een korreltje zout.

Duckie73 schreef op 01-06-2026 om 11:16:

Hij deed net of hij de reddende engel van het bedrijf was. Ik weet niet zeker of hij die prestentatie in elkaar had gezet. Ik denk van niet. Het was gewoon dat glasharde liegen dat mij erg opviel. En ik weet dan nooit hoe ik daar op moet reageren. Ik wil natuurlijk niet gaan roddelen, maar ik neem wel alles wat die zegt met een korreltje zout.

Direct je verbazing uiten. 'Huh, jouw presentatie?'. Of belangstellend "oh, ik had me niet gerealiseerd dat jij daaraan had meegewerkt, wat was jouw aandeel?". 

Als je niet wil roddelen zou ik dat dus ook gewoon niet doen. Zeker als je zoals je hier nu schrijft eigenlijk niet weet hoe het in elkaar zit. 

Dit maakt het verhaal wel anders, want je weet niet of het een leugen was.

Duckie73

Duckie73

02-06-2026 om 10:36 Topicstarter

ToetieToover schreef op 02-06-2026 om 10:25:

[..]

Dit maakt het verhaal wel anders, want je weet niet of het een leugen was.

Wel weet ik dat hij gewoon in het publiek zat en de presentatie niet gaf.

Als hij een grote rol had bij het in elkaar zetten van de presentatie vind ik het erg slordig van de presentator dat-ie aan hem geen credits heeft gegeven. 

Als je 100% zeker  bent dat het een leugen is dan  zou ik het aanspreken. Anders dus niet….

Misschien gewoon eens vragen aan die man? Waar niemand bij is, in verband met gezichtsverlies enzo. 

Duckie73

Duckie73

03-06-2026 om 18:08 Topicstarter

Zeespiegel schreef op 03-06-2026 om 06:45:

[..]

Misschien gewoon eens vragen aan die man? Waar niemand bij is, in verband met gezichtsverlies enzo.

Hij doet het wel vaker dus ik vertrouw al sowieso niet zo. Maar je hebt gelijk ik zal eens een balletje morgen opgooien.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.