Werk en Opleiding
Auwereel
04-02-2026 om 18:43
Wat zou jij antwoorden?
Situatie: een collega gaat een workshop organiseren en vraagt of wie eraan wil deelnemen. Omdat ik eraan gerelateerd werk doe, was ik wel geïnteresseerd, maar het hoort niet tot mijn hoofdwerkzaamheden. Maar me dus wel opgegeven en dan moest ik een hele middag vrijhouden. Omdat ik vorige week nog niets had gehoord, maar eens geïnformeerd, gaat het nog door, een hele middag vrij blijven houden in mijn agenda is lastig. Jaja, zei de organisator, gaat door, @secretariaat: er moet nog een mail uitgaan.
Maar ik hoorde nog steeds niets en omdat het niet hoort tot mijn hoofd werkzaamheden heb ik voorrang gegeven aan andere meetings, maar die bestrijken niet de hele middag, dus ik zou misschien deel kunnen nemen. Nogmaals gevraagd, gaat het door, ik weet niet of ik kan komen.
Krijg ik een mail terug met de strekking, hoe dùrf je het aan mij te vragen, daar is het secretariaat voor! En: het is dan en daar.
Ok, inmiddels staat er een andere meeting op dat tijdstip.
Ik vraag me af of ik antwoord moet geven, want hij wil kennelijk niet lastig gevallen worden. Maar ik vraag me af of anderen wel op de mailinglijst staan, maar om dat nou na te gaan bij het secretariaat, dat is toch werk voor een organisator?
Verder ben ik nogal pissig over hoe hij me mailt, alsof ik zijn ondergeschikte ben ofzo.
Nu mijn vraag...
Peiling
Wat zou jij voor antwoord geven op deze mail?
Dweedledee
05-02-2026 om 08:21
Schoondochter schreef op 05-02-2026 om 08:17:
[..]
Ja, ik lees nu terug dat de middag opzich wel bekend was,.alleen het exacte tijdstip niet. Dan zou het voor mij meer afhangen van je rol/functie. Heb je een functie als leidinggevende of anderszins hoog in de boom (en is jouw tijd veel duurder dan die van de meeste anderen) dan snap ik wel dat je er toch overheen gaat plannen. Is dat niet zo dan had ik het ook anders aangepakt denk ik.
Ik ben ook leidinggevende, maar ook voor mij is het belangrijk dat ik me aan mijn beloftes houd. Alleen bij noodgevallen, zou ik een workshop laten gaan. Workshops worden vaak zorgvuldig voorbereid en er is vaak een maximaal aantal deelnemers. Ik vind het dan ronduit asociaal als je je zo opstelt zoals TO. Die collega blijkbaar ook.
Mischa83
05-02-2026 om 08:21
Auwereel schreef op 04-02-2026 om 19:02:
Misschien is het niet eens zozeer de vraag of ik nog op de mailinglijst sta, naar de toon van de mail. Moet ik daar wat mee?
Ja! Aanspreken op zijn toon en houding, zijn leidinggevende meenemen in cc.
Meteen de kop indrukken dit gedrag. Ik geloof ook niet dat het toeval is dat een mannelijke collega dit doet bij een vrouwelijke. Dus goed om hem te laten weten dat hij hier niet mee wegkomt.
Dweedledee
05-02-2026 om 08:27
Mischa83 schreef op 05-02-2026 om 08:21:
[..]
Meteen de kop indrukken dit gedrag. Ik geloof ook niet dat het toeval is dat een mannelijke collega dit doet bij een vrouwelijke. Dus goed om hem te laten weten dat hij hier niet mee wegkomt.
Ik moet stiekem wel een beetje lachen om deze reactie
Bakblik
05-02-2026 om 08:27
Dweedledee schreef op 05-02-2026 om 08:06:
[..]
Als ik iets toezeg, dan doe ik dat ook. Dus als ik aangeef een workshop bij te wonen, dan zorg ik ook dat ik aanwezig ben. Het staat immers al in de agenda. Andere zaken plan ik daar dan omheen, net zoals ik altijd doe.
Ik vind jouw actie dus ook wel bijzonder en zou het ook zeker niet kunnen waarderen.
Daarnaast vind ik echt dat je van een mug een olifant maakt. Laat het los.
Maar als je 2 weken vantevoren weet dat het ergens op donderdag of vrijdag zal zijn en 2 uur duurt en je moet nog andere afspraken plannen dan ga je daar aan beginnen en hoopt op het beste. En gaan kan het fout uitpakken. Als je dan vraagt wanneer het is en je krijgt zo'n onbeschofte mail als to kreeg dan zou ik ook niet blij zijn en nee even afvragen wat te doen.
Als je iets organiseert en graag wil dat alle collega's erbij zijn dan is het eerste dat je gaat doen plannen op welke dag en welke tijd het gaat plaatsvinden en dan ruim vantevoren dat mensen nog wat kunnen verzetten.
Gisteren hing op mijn vrijwilligerswerk al een briefje in de personeelskamer voor een activiteit in de laatste week van april. Nog geen locatie nog geen precieze inhoud maar wel een datum EN een tijd. Dan ben je goed bezig denk ik.
Dweedledee
05-02-2026 om 08:29
Bakblik schreef op 05-02-2026 om 08:27:
[..]
Maar als je 2 weken vantevoren weet dat het ergens op donderdag of vrijdag zal zijn en 2 uur duurt en je moet nog andere afspraken plannen dan ga je daar aan beginnen en hoopt op het beste. En gaan kan het fout uitpakken. Als je dan vraagt wanneer het is en je krijgt zo'n onbeschofte mail als to kreeg dan zou ik ook niet blij zijn en nee even afvragen wat te doen.
Als je iets organiseert en graag wil dat alle collega's erbij zijn dan is het eerste dat je gaat doen plannen op welke dag en welke tijd het gaat plaatsvinden en dan ruim vantevoren dat mensen nog wat kunnen verzetten.
Gisteren hing op mijn vrijwilligerswerk al een briefje in de personeelskamer voor een activiteit in de laatste week van april. Nog geen locatie nog geen precieze inhoud maar wel een datum EN een tijd. Dan ben je goed bezig denk ik.
Het wás duidelijk om welke middag het ging. Alleen het tijdstip nog niet. Nou duurt een middag vaak een uurtje of vier, dus zo ingewikkeld is het allemaal niet.
En dat “hopen op het beste” doe je dus niet. Niet als je je professioneel opstelt in ieder geval. En daar gaat het mijns inziens mis.
Bakblik
05-02-2026 om 08:32
Mischa83 schreef op 05-02-2026 om 08:21:
[..]
Dit inderdaad, woord voor woord.
Bakblik
05-02-2026 om 08:39
Dweedledee schreef op 05-02-2026 om 08:29:
[..]
Het wás duidelijk om welke middag het ging. Alleen het tijdstip nog niet. Nou duurt een middag vaak een uurtje of vier, dus zo ingewikkeld is het allemaal niet.
En dat “hopen op het beste” doe je dus niet. Niet als je je professioneel opstelt in ieder geval. En daar gaat het mijns inziens mis.
Uit de tijd dat ik nog een betaalde baan had maar ook in mijn vrijwilligerswerk weet ik dat activiteiten plannen valt of staat met vanaf het begin duidelijkheid over de dag en de tijd. Die moet je ook flink op tijd communiceren. Toen ik secretaris van de ouderraad was plande ik de maandelijkse vergaderingen het hele jaar al, datums en tijden waren in september al voor het hele jaar bekend. Dan kunnen anderen daar rekening mee houden.
Als je iedereen erbij wil hebben is 1 dag vantevoren pas de tijd laten weten is gewoon te laat. Dat werkt niet.
Dweedledee
05-02-2026 om 08:43
Je kunt er van alles blijven bijhalen, Bakblik, maar je gaat compleet voorbij aan waar het echt om gaat.
Bakblik
05-02-2026 om 08:50
Dweedledee schreef op 05-02-2026 om 08:43:
Je kunt er van alles blijven bijhalen, Bakblik, maar je gaat compleet voorbij aan waar het echt om gaat.
Die man die het organiseerde moet zich bewust worden van het feit dat collega's ook andere dingen te doen hebben. Daar mag hij best op aangesproken worden. Eerst datum en tijd op tijd doorgeven en de inhoud kan je later nog samenstellen.
Wat ik uit het verhaal van Auwereel begrijp gaat hij niet netjes met collega's om en daar moet hij zich bewust van worden.
Dweedledee
05-02-2026 om 09:01
Bakblik schreef op 05-02-2026 om 08:50:
[..]
Die man die het organiseerde moet zich bewust worden van het feit dat collega's ook andere dingen te doen hebben. Daar mag hij best op aangesproken worden. Eerst datum en tijd op tijd doorgeven en de inhoud kan je later nog samenstellen.
Wat ik uit het verhaal van Auwereel begrijp gaat hij niet netjes met collega's om en daar moet hij zich bewust van worden.
Ik vind dat je het behoorlijk uit zijn verband rukt. Op actie volgt nou eenmaal reactie. Het gedrag van Auwereel zou in mijn werkomgeving ook absoluut niet gewaardeerd worden.
Bakblik
05-02-2026 om 09:09
Dweedledee schreef op 05-02-2026 om 09:01:
[..]
Ik vind dat je het behoorlijk uit zijn verband rukt. Op actie volgt nou eenmaal reactie. Het gedrag van Auwereel zou in mijn werkomgeving ook absoluut niet gewaardeerd worden.
Nou dan lees/ begrijp ik de post van Auwereel anders dan jij, dat kan ook.
Wegens chronische ziekte zijn rust en regelmaat heel belangrijk voor mij. Ik wil op tijd weten waar ik aan toe ben en waar ik verwacht wordt. Zo'n mail als Auwereel kreeg zou mij ook boos maken.
MarvelousM
05-02-2026 om 09:17
Auwereel schreef op 05-02-2026 om 07:47:
[..]
Geef jij geen prioriteit aan je werk wat dringend moet gebeuren boven een workshop die mogelijk interessant kan zijn, maar niet direct noodzakelijk is voor jpuw werk? Voor mij is de keuze helder, maar voor hetzelfde geld kon ik naar beide.
Dan had je niet moeten zeggen dat je deel ging nemen.
Wat is er precies zo erg aan een lege middag die in het ergste geval leeg blijft? Heerlijk toch?
Auwereel
05-02-2026 om 09:20
Wat een verschillende reacties!
Als ik een workshop organiseer, zorg ik dat alles op tijd bij de mogelijke deelnemers bekend is, zeker als er een lunch bij zit, dan kan ik op tijd zorgen dat de ruimte groot genoeg is, enz. Als iemand toch geen uitnodiging blijkt gehad te hebben, bied ik mijn verontschuldigingen aan. En vind ik het niet gek als die persoon niet komt. Bovendien, in dit specifieke geval: ik had me opgegeven als geïnteresseerde, nog niet als deelnemer. Die uitnodiging zou nog komen, maar heb ik niet gehad, tot vanmorgen, nu zit de uitnodiging in mijn mailbox.
Auwereel
05-02-2026 om 09:21
MarvelousM schreef op 05-02-2026 om 09:17:
[..]
Dan had je niet moeten zeggen dat je deel ging nemen.
Wat is er precies zo erg aan een lege middag die in het ergste geval leeg blijft? Heerlijk toch?
Een lege middag heb ik nou precies geen last van. Nu moet ik weer aan het werk
Poezie
05-02-2026 om 09:26
Iedereen vindt zijn eigen tijd altijd belangrijker dan dat van een ander. Als je aangeeft erbij te willen zijn dan hou je dat tijdstip vrij en plan je daar niets anders.
Ik vind beide reacties flink overtrokken.