wild-flower
19-07-2026 om 09:47
De 'Franse 'baarbrief' en Wanneer kregen jullie je eerste kind?

Alle Franse mannen en vrouwen van 29 jaar krijgen deze zomer een brief
waarin ze worden gewezen op hun ‘biologische klok’ en de impact daarvan
op hun vruchtbaarheid.
Daar vinden mensen wat van.
Dat er steeds minder kinderen worden geboren, speelt trouwens ook in Nederland.
Het gemiddelde kindertal daalde van ongeveer 1,8 kind per vrouw in 2010
naar ongeveer 1,4 nu. Die snelle daling hadden demografen niet zien
aankomen en kunnen ze ook niet echt verklaren.
Ik denk echter niet dat zo'n brief hier in Nederland veel zou veranderen.
Nederlanders vinden zoiets al gauw betutteling denk ik.
En voor sommige ontvangers van de brief kan dit ook pijnlijk zijn.
In de brief benadrukt de Franse overheid overigens wel dat er hulp beschikbaar is voor
wie moeilijk kinderen kan krijgen. Volgens de overheid treft dat een op
de acht koppels.
Wat vinden jullie van de zogenaamde 'baarbrief' ?
Wanneer kregen jullie je eerste kind?
https://www.rtl.nl/nieuws/rtl-nieuwspanel/artikel/5628996/franse-baarbrief-stuit-op-weerstand-nederland
Euphoria
19-07-2026 om 13:39
ik was 32 toen ik moeder werd. Ik heb 1 kind. Ik zou niet anders hebben gewild en nog steeds voelt dit voor mij perfect.
Marty1984
19-07-2026 om 13:50
Dus als kinderloze die rond mijn 29ste - samen met partner - die beslissing heeft genomen deug ik niet?
En moet ik er een preek van de overheid bovenop krijgen?
Denken ze écht dat ik de beslissing tot wel een vaste partner, maar geen kinderen krijgen lichtzinnig heb genomen?
Dank u overheid, om mij voor de 100ste keer weer maar met de neus op de feiten te duwen dat ik ziek en gehandicapt ben en dat ik geen gehandicapt kind op de wereld wil zetten dat ik zelf waarschijnlijk niet eens aan kan. En waarvoor de wachtlijsten qua diagnoses en hulp voor kind gigantisch zijn.
Ik vind het dus gigantisch betuttelend. En ik was toch écht razend geworden als ik 13 jaar geleden zo'n onzin-brief uit de brievenbus had moeten halen.
PinkFlower
19-07-2026 om 13:52
Ik vind het stomme bemoeienis. Mensen bepalen zelf wanneer en of ze aan een kind toe zijn. Ook lekker als je wel een kinderwens hebt maar geen kinderen kan krijgen en dan zo'n brief krijgt. Wordt het je nog even ingewreven.
Wel duidelijk dat Frankrijk blijkbaar vindt dat er geen overbevolking is. Man van vriendin wil een sterilisatie, hij is Frans en ze wonen daar, moet verplicht 5 maanden wachten als bedenktijd. 5 maanden! Echt belachelijk lang. En de beste man ia eind 40 en ze hebben al meerdere kinderen.
Plantenbak
19-07-2026 om 13:54
ik was 29 bij mijn eerste en 35 bij mijn vierde.
Een brief vind ik niet juist meer aandacht waarom mensen een kind krijgen uitstellen lijkt mij veel verstandiger. Geen vaste baan, geen partner en/of geen woning is best een dingetje.
PinkFlower
19-07-2026 om 13:55
Ik was 31 toen ik mijn eerste en bewust enige kind heb gekregen. Eerder wilden we wel maar gezien we door de crisis in de bijstand kwamen en zelfs bin de voedselbank bank vonden we dat niet de beste tijd en omstandigheden voor een kind.
zwaankip
19-07-2026 om 14:01
Ik was 20j toen mijn eerste kind geboren werd, was 21j toen mijn tweede kind geboren werd en 25j toen mijn jongste geboren werd. Ik was dus een hele jonge moeder en mocht ik het kunnen overdoen zou ik exact hetzelfde doen.
Ik was 47j toen mijn laatste kind uit huis gegaan is en hoewel ik een hele tijd last had van het legenest-syndroom ; achteraf vond ik het héérlijk!
Vriendinnen en kennissen van mijn leeftijd zaten nog volop in de jonge kinderen en pubers en ik kon genieten van mijn volwassen, uit huis wonende zelfstandige kinderen met alleen de lusten en geen lasten meer. WEL bezorgdheid, en dat is tot op heden het geval.
Ze blijven mijn "baby's"!
Toch vind ik dat de Franse overheid zich niet hoeft te bemoeien met het privé-leven van gezinnen.
Groentetuin
19-07-2026 om 14:04
ik was 29, maar dat kwam omdat ik partner wat later ontmoette, anders was t eerder geweest .
Ik denk dat we al met veel te veel op de planeet zijn,dus minder kinderen zou een goed iets zijn.
Maar dan komt er wel een generatie met problemen, wie verzorgt de ouderen, wie houd de economie op peil dat soort dingen.
Tuinfluiter
19-07-2026 om 14:39
Zo'n brief vind ik betuttelend en voor sommige mensen ook ronduit pijnlijk dus laat de Nederlandse overheid dit maar niet overnemen van de Franse.
Wel is het belangrijk dat mannen en vrouwen zich realiseren dat je vruchtbaarheid afneemt met de jaren. Je ziet natuurlijk zat stellen die na hun 35 ste hun eerste kind krijgen maar vaak weet je niet wat daar aan vooraf is gegaan en wie van de kinderloze dat onvrijwillig is.
Veel mensen weten ook wel dat vruchtbaarheid boven de dertig afneemt maar je denkt dan toch snel dat dat voor jouw niet geld.
Zelf had ik mijn leven al goed op de rit toen ik 22 was maar mijn eerste kind kreeg ik toen ik bijna 29 was. Nummer twee kwam 5 jaar later.
Max88
19-07-2026 om 15:29
Hier net 23 en 25 toen de kinderen kwamen.
I.v.m. toekomstige draagkracht vind ik zo'n brief geen probleem. Wie er niets mee wil doet er niets mee, wie erdoor geraakt kan worden legt het naast zich neer.
Betutteling vast en zeker, maar dan zijn er genoeg andere zaken om je druk over maken.
Zeespiegel
19-07-2026 om 15:34
Valeria schreef op 19-07-2026 om 13:08:
[..]
Ik denk dat er veel denken dat het dan uiteindelijk wel lukt, maar niet zo snel. Tenslotte lukt het bij iedereen om je heen ook... Toen ik zwanger was met 30/31, waren er veel in mijn leeftijdsgroep bij het sporten ook zwanger. Nu beginnen ze pas met 33/34 of nog later, maar bij bijna iedereen lukt het uiteindelijk wel. Ik ken er maar heel weinig zonder kinderen. Wellicht dat er nu minder zijn met 3 en meer met 1.
Ja maar veel vrouwen volgen daarvoor een duur traject, met hormoonbehandelingen die veel invloed hebben op de emoties.
Je komt er pas achter wanneer je eraan gaat beginnen. Want voor die tijd zoek je er geen info over. Mensen tijdig informeren over de consequenties van lang wachten zou sommige mensen met kinderwens een hoop ellende en geld besparen.
Of een brief daar de goede weg voor is? Waarschijnlijk niet. Maar de Franse cultuur is anders, dus wie weet, daar wel?
Malm
19-07-2026 om 15:40
Toen ik 29 was, leerde ik man pas kennen. Ik was helemaal niet toe aan een kind krijgen op die leeftijd. Zo’n brief zou ik toen weg hebben gegooid haha.
Uiteindelijk op 33e eerste kind gekregen. Tweede kwam 6 jaar later.
Valeria
19-07-2026 om 15:58
Zeespiegel schreef op 19-07-2026 om 15:34:
[..]
Je komt er pas achter wanneer je eraan gaat beginnen. Want voor die tijd zoek je er geen info over. Mensen tijdig informeren over de consequenties van lang wachten zou sommige mensen met kinderwens een hoop ellende en geld besparen.
Maar het IS al decennia bekend. Sommige mensen doen er alleen weinig mee.
Ik heb er 20 jaar geleden geen info over opgezocht, want het was toen al regelmatig te lezen in de media zonder dat je iets opzocht.
Soccer-Mom
19-07-2026 om 16:14
De brief hoeft van mij niet en volgens mij is de Nederlandse overheid vooralsnog niet voornemens om 29-jarigen hierover per brief te informeren. Die bewustwording kan ook op andere manieren worden gecreëerd. Feit is wel dat vergrijzing een serieus probleem is en steeds groter wordt.
Kreeg mijn eerste op mijn 32ste en mijn tweede op mijn 34ste. Had wel eerder gewild maar het leven gaat ook zoals het gaat.
Schommelstoel
19-07-2026 om 19:37
Ik heb nooit een kinderwens gehad en werd net voor mijn veertigste onvruchtbaar door kanker, dus daarmee was de kans sowieso verkeken. Zo'n brief had er niet voor gezorgd dat ik daar anders over zou zijn gaan denken, maar dat is ook niet helemaal het idee erachter denk ik.
Los daarvan vind ik voorlichting over (afnemende) vruchtbaarheid niet een taak van de overheid, maar van ons onderwijssysteem.
Poezenmeisje
19-07-2026 om 20:09
Schommelstoel schreef op 19-07-2026 om 19:37:
Ik heb nooit een kinderwens gehad en werd net voor mijn veertigste onvruchtbaar door kanker, dus daarmee was de kans sowieso verkeken. Zo'n brief had er niet voor gezorgd dat ik daar anders over zou zijn gaan denken, maar dat is ook niet helemaal het idee erachter denk ik.
Los daarvan vind ik voorlichting over (afnemende) vruchtbaarheid niet een taak van de overheid, maaar van ons onderwijssysteem.
Of van de ouders?