Zwanger worden Zwanger worden

Zwanger worden

Lees ook op

De 'Franse 'baarbrief' en Wanneer kregen jullie je eerste kind?

Valeria schreef op 20-07-2026 om 11:59:

[..]

En bij die diverse mogelijkheden kwam niet haar leeftijd naar voren?

Dat je het tegenwoordig niet wéét vind ik al moeilijk te begrijpen, maar dat je het na opzoeken van de mogelijkheden ook niet hebt gevonden, al helemaal niet. Dan wil je het bewust niet weten. Zou een brief dan helpen?

FruitMoeder schreef op 20-07-2026 om 11:06:

[..]

Daarom vraag ik mij af voor wie de brief bedoeld is. Of zijn er vrouwen die denken; oh ja, goed dat ze het zeggen, was vergeten zwanger te worden.

Misschien denken veel vrouwen ook als ik maar regelmatig ongesteld word, ben ik ook vruchtbaar en is er niets aan de hand. 

FruitMoeder schreef op 20-07-2026 om 12:33:

Misschien denken veel vrouwen ook als ik maar regelmatig ongesteld word, ben ik ook vruchtbaar en is er niets aan de hand.

Ja, op zich is een regelmatige menstruatie een goed teken. Maar het probleem kan ook bij de man liggen. Of bij de combinatie tussen twee mensen. Of bij de kwaliteit van de eicellen en het sperma. En de kwaliteit van de eicellen gaat na de dertig ook wel hard achteruit.

Ik denk ook dat het meespeelt dat mensen vaker zien dat vrouwen rond de 40 nog een kind krijgen. En dan denken dat de grens daar ergens ligt. Maar je weet niet bij iedereen welk traject er aan vooraf is gegaan. En wat de een is gegeven, is de ander niet per definitie ook gegeven. Op je 30e denken 'ik heb nog wel een jaar of tien', dat is te makkelijk gedacht.

MamaE schreef op 20-07-2026 om 12:42:

[..]

Ja, op zich is een regelmatige menstruatie een goed teken. Maar het probleem kan ook bij de man liggen. Of bij de combinatie tussen twee mensen. Of bij de kwaliteit van de eicellen en het sperma. En de kwaliteit van de eicellen gaat na de dertig ook wel hard achteruit.

Ik denk ook dat het meespeelt dat mensen vaker zien dat vrouwen rond de 40 nog een kind krijgen. En dan denken dat de grens daar ergens ligt. Maar je weet niet bij iedereen welk traject er aan vooraf is gegaan. En wat de een is gegeven, is de ander niet per definitie ook gegeven. Op je 30e denken 'ik heb nog wel een jaar of tien', dat is te makkelijk gedacht.

Misshien ben ik niet goed ingelicht daarover, maar ik dacht altijd dat het zaad van een man of goed was of slecht was en dat leeftijd daar niet zo'n grote rol in speelde. Tuurlijk is er verschil tussen het zaad van een 20 jarige en een 60 jarige, maar haast niet tussen een 30 jarige en een 40 jarige. Die radio dj Mattie Valk had toch zwak zaad en toen is zijn vriendin maar vreemdgegaan om toch zwanger te worden, maar volgens mij had zijn leeftijd daar niets mee te maken. 

FruitMoeder schreef op 20-07-2026 om 12:59:

[..]

Misshien ben ik niet goed ingelicht daarover, maar ik dacht altijd dat het zaad van een man of goed was of slecht was en dat leeftijd daar niet zo'n grote rol in speelde. Tuurlijk is er verschil tussen het zaad van een 20 jarige en een 60 jarige, maar haast niet tussen een 30 jarige en een 40 jarige. Die radio dj Mattie Valk had toch zwak zaad en toen is zijn vriendin maar vreemdgegaan om toch zwanger te worden, maar volgens mij had zijn leeftijd daar niets mee te maken.

Nee hoor, er zijn verschillende factoren van invloed op de zaadkwaliteit van een man. Oa manier van leven en of iemand bijvoorbeeld alcohol drinkt en/of rookt.

FruitMoeder schreef op 20-07-2026 om 12:59:

[..]

Ik bedoelde dat als zwanger worden niet vanzelf gaat, dat ook aan de man kan liggen. 

Leeftijd is voor mannen minder van belang dan voor vrouwen, maar alsnog zijn er toch wel wat extra risico's bij oudere vaders. 

MamaE schreef op 20-07-2026 om 13:04:

[..]

Ik bedoelde dat als zwanger worden niet vanzelf gaat, dat ook aan de man kan liggen.

Leeftijd is voor mannen minder van belang dan voor vrouwen, maar alsnog zijn er toch wel wat extra risico's bij oudere vaders.

Dat snap ik ook, maar zo'n brief aan mannen van in de 20 zou dan weinig uitmaken omdat ze makkelijk 10 jaar kunnen wachten. Terwijl bij vrouwen dat anders ligt.

Misschien helpt zo'n brief vrouwen die graag op tijd zwanger willen worden, maar een partner hebben die denken, joh, kan nog wel, laten we nog een jaar of vijf wachten, kan best gezien de grote aantallen 30+ moeders.

FruitMoeder schreef op 20-07-2026 om 13:06:

[..]

Dat snap ik ook, maar zo'n brief aan mannen van in de 20 zou dan weinig uitmaken omdat ze makkelijk 10 jaar kunnen wachten. Terwijl bij vrouwen dat anders ligt.

Maar niet als ze die kinderen met hun eigen vriendin willen die wel ook gewoon ouder wordt. Mannen kunnen wel wachten tot hun 40e, maar met een beetje pech moeten ze dan een nieuwe baarmoeder en eierstokken gaan zoeken  

Maar het is wel een misvatting dat vrouwen gezond moeten leven als ze zwanger willen worden en mannen kunnen gewoon doen wat ze altijd doen. Bijv roken en drinken zijn ook echt van invloed op de zaadkwaliteit. 

ik ben de eerste keer moeder geworden op mijn 32, de tweede (en laatste) keer was ik 36, op een maand na 37. 
Zoon brief zou bij mij voor irritatie zorgen als in, waar bemoeit de overheid zich mee. Ik beslis zelf met partner. Echt Nederlandse instelling denk ik

ik zou zo’n brief niet erg vinden, maar me er er ook niet zoveel van aantrekken. Ik was 29 jaar bij de oudste en 37 bij de jongste.

ik ben nu zwanger van mijn eerste kind en ben 38..

als het aan mij had gelegen was ik 10 jaar eerder begonnen maar toen was ons inkomen alles behalve stabiel en de woningmarkt was al drama maar niet zo erg als nu.
 heb er alsnog 5 jaar over gedaan, omdat het niet vanzelf ging, leeftijd had er bij mij niks mee temaken, uit de onderzoeken kwam voordat ik nog genoeg vooraad had en jonge eierstokken.
waar het dan wel aan lag geen idee..

ik ken 2 vrouwen in mijn omgeving die 40 waren toen ze zwanger werden, eentje was al vanaf eind 20 bezig maar geen resultaat.
bij de ander was het meer van, ohja ik wil toch wel kinderen..

zo'n brief zou bij mij echt verkeerd vallen, wat al genoemd is : bemoeiens en pijnlijk.

Ach ik zou niet weten wat ik ermee zou moeten. Ik wilde al jong kinderen maar als je geen partner ontmoet waarmee je kinderen wilt en kunt krijgen houdt het op. Toen ik mijn man leerde kennen duurde het even voor het lukte en toen ging het ook nog mis en duurde het weer even voor het lukte. Zo'n brief had denk ik erg pijnlijk geweest voor mij.

Ik weet wel dat ik een collega had die uit een gezin van 6 kwam, tussen ieder kind zat toch wel een flink aantal jaar en de laatste werd geboren toen haar moeder tegen de 50 was. Mijn collega gaf aan dat dat toch wel de leeftijd was dat zij zou willen starten met het krijgen van kinderen. Ik denk dat zo'n brief voor haar handig was geweest, want ondanks dat wij als collega's al aangaven dat bij een stijgende leeftijd er sprake is van een dalende vruchtbaarheid wilde ze dat niet echt geloven.

Ik moet bekennen dat ik ook tot mijn minstens 48e heb geroepen dat ik nog wel vier kinderen kon krijgen. Als alles nog blijft functioneren, besef je niet dat het waarschijnlijk uit verlepte eieren komt
Een vriendin van mij kreeg op haar 39e haar eerste kind. Was zelfs binnen twee maanden zwanger. Daarna gingen ze direct door voor een tweede, maar die is er nooit meer gekomen, ondanks dat ze nog meer dan 10 jaar keurig regelmatig ongesteld werd. Ik ken ook vrouwen die voor hun 40e al in de overgang kwamen. Kennelijk komt dat toch ook regelmatig voor.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.