thinkso
23-12-2025 om 16:19
Hoe kom ik dit (misselijke) 1e trimester door?
Ik ben 6,5 week zwanger en het is heel erg gewenst. De eerste dagen merkte ik geen symptomen. Inmiddels lig ik in bed met een misselijkheid die dag en nacht duurt. Ik geef niet over maar door de misselijkheid een werkelijke afkeer van eten, geuren en alles wat maar richting eten gaat. Ik kan hierdoor ook niets, niet werken en niet het huishouden doen. Bij mijn vorige zwangerschap had ik dit ook en kreeg ik emesafene. Dat wordt nu niet meer voorgeschreven (werkte ook niet echt) dus na aanmodderen met Suprimal krijg ik nu metoclopramide, voor 5 dagen welgeteld.. Ik wil geen medisch advies maar misschien wel jullie eigen ervaringen rondom deze heftige misselijkheid. Wat hielp jij erdoorheen? De dagen staan in het teken van Kerst maar ik voel me allesbehalve in jubelstemming. De assistente van de dokter zei dat dit er wel bij hoort maar 24 uur per dag?
Nou, tot dusver mijn klaagzang. 😅
Decembermamma
29-12-2025 om 20:25
afrodite05 schreef op 28-12-2025 om 18:53:
[..]
Net als: "probeer eens gember". Dat helpt totaal niet bij HG. Is ook lief bedoeld, maar vrouwen met HG zijn er niet bij gebaat. Sterker nog, het scherpe van gember uitspugen schijnt zelfs kwalijker te zijn dan andere voedingsmiddelen uitspugen. Dus bij HG juist liever geen gember.
Oh en proefondervindelijk ontdekt: pepernoten zijn ook zeer vervelend om uit te spugen. Gelukkig is dat seizoen voorbij en hoef je niet meer in de verleiding te komen.
Het wordt op diverse plekken juist aangeraden. Die bandjes zijn goed te verkrijgen, niet duur en brengen geen schade aan. Je kunt het dus op zijn minst proberen, al zal het niet alles weghalen maar zullen de klachten wellicht iets dragelijker worden.
thinkso
29-12-2025 om 22:41
Bedankt voor het meedenken, het is zeker het proberen waard. Ik denk dat ik wel begrijp waar de reactie vandaan komt. Veel mensen hebben goedbedoelde adviezen die gewoon niet helpen als het om ernstige misselijk gaat. Dat is niet bewust naar bedoeld van die mensen, iedereen probeert tenslotte mee te denken. Helaas ook van huisarts gehoord dat gember wel kan helpen. Ik begrijp dat het een albekend hulpmiddel is die bij velen wel werkt maar het riep bij mij ook een eenzaam gevoel op. Alsof het net zo is als bij anderen met lichte misselijkheid. En ik heb alles geprobeerd, ook die gember maar niets werkt.
Kan ik die bandjes bij een apotheek krijgen? Dan is het het proberen in ieder geval waard. Ik grijp nu elke mogelijke remedie aan en tel de dagen af.
Decembermamma
30-12-2025 om 04:31
thinkso schreef op 29-12-2025 om 22:41:
Bedankt voor het meedenken, het is zeker het proberen waard. Ik denk dat ik wel begrijp waar de reactie vandaan komt. Veel mensen hebben goedbedoelde adviezen die gewoon niet helpen als het om ernstige misselijk gaat. Dat is niet bewust naar bedoeld van die mensen, iedereen probeert tenslotte mee te denken. Helaas ook van huisarts gehoord dat gember wel kan helpen. Ik begrijp dat het een albekend hulpmiddel is die bij velen wel werkt maar het riep bij mij ook een eenzaam gevoel op. Alsof het net zo is als bij anderen met lichte misselijkheid. En ik heb alles geprobeerd, ook die gember maar niets werkt.
Kan ik die bandjes bij een apotheek krijgen? Dan is het het proberen in ieder geval waard. Ik grijp nu elke mogelijke remedie aan en tel de dagen af.
Apotheek misschien maar bijvoorbeeld Etos heeft ze zeker Sea band heet dat bijvoorbeeld, denk dat Kruidvat dat ook wel heeft even bij wagenziekte of reisziekte spullen kijken.
Jillz
30-12-2025 om 05:20
Kruidvat heeft ze inderdaad ook.Lees goed de gebruiksaanwijzing de plaatsing van het bolletje moet op de juiste plek anders werkt het niet.
thinkso
08-01-2026 om 20:29
Ik dacht: ik laat even iets van mij horen. Ik ben 9 weken zwanger nu (volgens de eerste echo een aantal dagen korter maar ik houd me vast aan deze telling omdat het anders gevoelsmatig nog langer duurt, deze beroerde periode). De metoclopramide krijg ik nu gewoon doorlopend voorgeschreven en werkt enigszins. In het eerste trimester is er niets anders, aldus de huisarts. Een kwestie van uitzitten dus..
Ik hoop zo zo zó dat ik me vanaf volgende week wat beter begin te voelen. Bij mijn eerste kind duurde het helaas wel echt nog even.
De bandjes draag ik 's avonds en 's nachts. Ik heb niet het idee dat ze werken helaas maar ik blijf het maar wel doen.
afrodite05
08-01-2026 om 20:50
Heel veel sterkte, TO! Als je toch sterkere medicatie nodig hebt: wijs je huisarts op de nieuwe richtlijn voor HG, te vinden via de site van stichting Zehg. Er is echt (veel) meer mogelijk dan alleen metoclopramide. Maar ik duim voor je dat het snel afgelopen is met de misselijkheid en dat je je weer snel jezelf voelt. 
thinkso
08-01-2026 om 20:58
afrodite05 schreef op 08-01-2026 om 20:50:
Heel veel sterkte, TO! Als je toch sterkere medicatie nodig hebt: wijs je huisarts op de nieuwe richtlijn voor HG, te vinden via de site van stichting Zehg. Er is echt (veel) meer mogelijk dan alleen metoclopramide. Maar ik duim voor je dat het snel afgelopen is met de misselijkheid en dat je je weer snel jezelf voelt.
Dank je wel! Ik vraag me af wat het resultaat zal zijn van die medicatie. Is het haalbaar om je eetlust weer terug te hebben en je niet meer misselijk te voelen of is dit gewoon nu het "hoogst haalbare" en moet ik er gewoon niet meer van verwachten? Weet jij dat?
afrodite05
08-01-2026 om 21:27
thinkso schreef op 08-01-2026 om 20:58:
[..]
Dank je wel! Ik vraag me af wat het resultaat zal zijn van die medicatie. Is het haalbaar om je eetlust weer terug te hebben en je niet meer misselijk te voelen of is dit gewoon nu het "hoogst haalbare" en moet ik er gewoon niet meer van verwachten? Weet jij dat?
Met wat ik slik (Ondansetron), kan ik weer eten, waardoor ik uit die negatieve spiraal kwam van misselijk door lege maag. Ik ben wel nog steeds misselijk (nu 32w zwanger), maar in mijn vorige zwangerschap was de misselijkheid weg toen de Ondansetron eenmaal was aangeslagen. Het is nu leefbare misselijkheid zegmaar.
NightNurse
09-01-2026 om 07:16
thinkso schreef op 08-01-2026 om 20:58:
[..]
Ik kon met Ondansetron (en later de combi ondansetron en omeprazol) redelijk normaal eten. Echt eetlust had ik niet, maar het meeste eten stond me ook niet meer tegen. Er waren wel een paar dingen die ik mijn hele zwangerschappen niet heb kunnen eten, ondanks medicatie, zoals alles uit de frituur. Maar dat was geen ramp.
En ik heb twee zwangerschappen vanaf week 7/8 ondanstron gebruikt. Ik had gelukkig een gynaecoloog die verder durfde te kijken dan de toen geldende Nederlandse richtlijn.
afrodite05
09-01-2026 om 10:37
NightNurse schreef op 09-01-2026 om 07:16:
[..]
Ik kon met Ondansetron (en later de combi ondansetron en omeprazol) redelijk normaal eten. Echt eetlust had ik niet, maar het meeste eten stond me ook niet meer tegen. Er waren wel een paar dingen die ik mijn hele zwangerschappen niet heb kunnen eten, ondanks medicatie, zoals alles uit de frituur. Maar dat was geen ramp.
En ik heb twee zwangerschappen vanaf week 7/8 ondanstron gebruikt. Ik had gelukkig een gynaecoloog die verder durfde te kijken dan de toen geldende Nederlandse richtlijn.
Inmiddels "mag" ondansetron inderdaad ook al in het eerste trimester. Tot een paar jaar geleden niet. Bij mijn vorige zwangerschap mocht het eigenlijk nog niet van mijn artsen, maar wij zeiden dat we liever het risico namen op een schisis/hartproblemen dan zo doorsukkelen, want dan zou het abortus worden (en dat zegt heel wat voor een koppel dat al jaren in een fertiliteitstraject zat en na 5 miskramen eindelijk een "goede" zwangerschap had). Inmiddels is uit onderzoek gebleken dat het risico op een schisis of hartproblemen niet vergroot wordt door ondansetron slikken. In het buitenland was dat destijds al bekend, maar ja, Nederlands beleid...
Ik slikte het vorige keer dus ook vanaf week 7, nu vanaf week 6 al.
NightNurse
09-01-2026 om 19:26
afrodite05 schreef op 09-01-2026 om 10:37:
[..]
Inmiddels "mag" ondansetron inderdaad ook al in het eerste trimester. Tot een paar jaar geleden niet. Bij mijn vorige zwangerschap mocht het eigenlijk nog niet van mijn artsen, maar wij zeiden dat we liever het risico namen op een schisis/hartproblemen dan zo doorsukkelen, want dan zou het abortus worden (en dat zegt heel wat voor een koppel dat al jaren in een fertiliteitstraject zat en na 5 miskramen eindelijk een "goede" zwangerschap had). Inmiddels is uit onderzoek gebleken dat het risico op een schisis of hartproblemen niet vergroot wordt door ondansetron slikken. In het buitenland was dat destijds al bekend, maar ja, Nederlands beleid...
Ik slikte het vorige keer dus ook vanaf week 7, nu vanaf week 6 al.
Mijn laatste zwangerschap was bijna 13 jaar gelden, toen was het nog echt zoeken naar een gyn die wel medicatie voor wilde schrijven voor 12 weken. Bij mijn eerste zwangerschap ( 17 jaar geleden) kreeg ik helemaal niets. Ik ben toen 20 kg afgevallen...