FvdS
14-02-2026 om 21:38
Kind 4 jaar wil niet afschakelen, rustig worden en inslapen
Hallo allemaal,
Mijn lieve dochter van 4,5 heeft momenteel erg veel moeite met inslapen. Ze heeft altijd al wel tegen haar slaap gevochten hoor, maar de laatste tijd is ze ook enorm druk (in haar hoofd?). We proberen ook echt een strak schema/avondroutine aan te houden, maar het lijkt alsof ze niet kan afschakelen. Zelf heb ik (vader) onlangs de diagnose ADHD gehad, en dan kwam niet als een verrassing aangezien ik in deze fase van mijn leven enorm in het familieleven vast loop (weinig tot geen geduld / snel geïrriteerd / slechte werk-privé balans). Nu probeer ik haar echt rustig naar bed te brengen, maar ze is zó druk en onrustig, dat ze steeds uit bed gaat. Voorlezen heeft eigenlijk geen zin (doe het wel, maar ze zit met haar gedachte totaal ergens anders) en ze verzint telkens weer smoesjes om maar niet te hoeven slapen. Ik probeer haar dan steeds maar weer op te pakken en in bed te leggen, maar ze lijkt dat alleen maar leuk te vinden.. en ja, op een gegeven moment pak ik haar te hard vast en gaat ze huilen dat het pijn doet. Dan breekt ook weer mijn hart en haat ik mezelf op dat moment.
Uit eindelijk heb ik haar vandaag dan mee naar beneden genomen om rustig te zitten (lampen heel zacht), en dan gaat het wel iets beter. Maar ik wil haar niet telkens haar zin geven en haar niet laten wennen aan dit idee.. Aan de andere kant heeft ze ook een broertje van 3 die wél probeert te slapen..
Ik hou zielsveel van mijn dochter, en zou graag wat meer handvaten willen. Ik weet dat het ook deels aan mijn ongeduld ligt, maar herkennen jullie dit? Kan het zijn omdat het bijvoorbeeld nét carnavalsvakantie is?
Miepjecody
15-02-2026 om 19:26
onze kinderen keken mr bean of toen was geluk heel gewoon en ze vielen in slaap.
Hoezo teveel schermtjjd? Ze vallen toch in slaap.
MMcGonagall
15-02-2026 om 19:51
Miepjecody schreef op 15-02-2026 om 19:26:
onze kinderen keken mr bean of toen was geluk heel gewoon en ze vielen in slaap.
Hoezo teveel schermtjjd? Ze vallen toch in slaap.
Dat keken jouw kinderen toen ze 4 waren? Voorlijke types 
Jillz
15-02-2026 om 20:11
Wij gaven dochter rond die leeftijd tien minuten tablet in bed om rustig te worden. Verhaaltjes voorlezen verzon ze steeds dingen bij en raakte dan heel erg afgeleid/overprikkeld. In een donkere kamer tablet kijken hielp haar. Niet echt zoals het in de adviezen staat, maar voor ons werkte het goed.
Junio
15-02-2026 om 20:14
Hier ook een kind wat in bed vaak onrustig is, we hebben heel lang samen geslapen en doen dat nu nog vaak maar ook in eigen bed en dat maakt eigenlijk weinig verschil. Bedtijd ook niet.
Wat we nu doen is haar dingen geven waar ze nog even in bed met gedimd licht mee mag spelen na het voorlezen, knijpbal, zo’n pop-it, plank met insteekpinnetjes of nog wat tekenen in bed. Hier wordt ze vaak rustig van.
Ook sensorisch speelgoed, zoals een bak met rijst waar ze dan wereldjes in maakt lijkt ze wel rustgevend te vinden. Dit uiteraard niet in bed 
Schoondochter
15-02-2026 om 20:15
Mijn ex-partner met ADHD valt altijd in slaap met een scherm aan, tv, film of wat dan ook. Wellicht werken de gebruikelijke tips voor neurotypische kinderen wat minder bij neurodiverse kinderen?
Ambra
15-02-2026 om 20:27
Schoondochter schreef op 15-02-2026 om 20:15:
Mijn ex-partner met ADHD valt altijd in slaap met een scherm aan, tv, film of wat dan ook. Wellicht werken de gebruikelijke tips voor neurotypische kinderen wat minder bij neurodiverse kinderen?
Maar heeft het kind van TO dan ADHD? Ik lees in de OP dat hij het zelf heeft, niks over het kind..
Due-scimmie
15-02-2026 om 20:33
Ambra schreef op 15-02-2026 om 20:27:
[..]
Maar heeft het kind van TO dan ADHD? Ik lees in de OP dat hij het zelf heeft, niks over het kind..
Kind is 4 dus vast niet onderzocht, maar adhd heeft wel een erfelijke factor dus die tips zouden best kunnen helpen
.
Schoondochter
15-02-2026 om 20:38
Ambra schreef op 15-02-2026 om 20:27:
[..]
Dat weet ik natuurlijk niet, maar de kans is aanwezig. En als de gebruikelijke tips niet gewerkt hebben kan het goed zijn verder te kijken.
Miepjecody
15-02-2026 om 21:51
MMcGonagall schreef op 15-02-2026 om 19:51:
[..]
Dat keken jouw kinderen toen ze 4 waren? Voorlijke types
Klopt 😀
Fiorah
15-02-2026 om 23:33
Junio schreef op 15-02-2026 om 20:14:
Wat we nu doen is haar dingen geven waar ze nog even in bed met gedimd licht mee mag spelen na het voorlezen, knijpbal, zo’n pop-it, plank met insteekpinnetjes of nog wat tekenen in bed. Hier wordt ze vaak rustig van.
Oh dit vind ik echt een top tip, die neem ik mee voor mezelf.
Ik heb het 'opgegeven' en dat heeft eigenlijk de meeste rust gebracht. Als ik kind naar bed breng, is dat mijn activiteit van die avond en wil ik niet nog iets anders. Als jij niet rustig wordt, wordt je kind het namelijk ook niet (ik spreek uit ervaring). Ik hou mijn eigen stemming zo gelijkmatig mogelijk, blijf rustig als dat lukt, praat rustig en probeer zo min mogelijk nieuwe ideeën op te starten. Dus rustig even de dag doornemen, ja. Dat is nodig. Nieuwe hersenspinsels uitpluizen, nee.
Het kan frustrerend zijn want ik heb mijn avonden niet voor mezelf, maar het feit dat ik niet meer zo boos word scheelt mij zelf ook een hele hoop stress en frustratie. Ik ben ook uitgeruster dan ooit doordat ik zelf verplicht rustig aan doe, eigenlijk.
Fiorah
15-02-2026 om 23:41
Oh en je kind wil waarschijnlijk wel afschakelen maar kan het niet.
Waarschijnlijk kun je het zelf ook niet op de manier zoals we van kinderen vragen. Je zult misschien een goede manier hebben gevonden inmiddels om zelf in te slapen. Maar ik kwam er eigenlijk door mijn kind pas achter dat ik zelf precies hetzelfde ben, maar gewoon mijn eigen handleiding inmiddels ken. Ik dacht altijd dat ik een prima inslaper was, maar dat viel ook flink tegen.
Zeespiegel
16-02-2026 om 07:53
FvdS schreef op 15-02-2026 om 10:13:
Dank voor al jullie berichtjes. Haar moeder werkt in de winter 1 tot 2 avonden in de week, dus op de dagen dat zij er niet is breng ik de kinderen alleen naar bed. We wisselen dat uiteraard wel goed af samen, en springen elkaar bij als dat nodig is.
Wij zijn dus nog echt zoekende wat bij haar past. Eerder naar bed lijkt niet echt een optie te zijn, en later naar bed hebben we eerlijk gezegd nog niet zo geprobeerd. Aan de ene kant omdat we dan erg bang zijn dat ze daar de volgende dag veel last van heeft (oververmoeid). Dat merkte we namelijk met de vakantie, dat was een en al drama (caravan + camping, overprikkeld in de avond en oververmoeid overdag). Gelukkig krijgen we binnenkort ergotherapie om daar wellicht achter te komen.
Er zijn ook veel worstelingen die ik zelf ervaar met de "standaard adviezen". Van een iPad wordt ze erg rustig maar ik wil haar ook niet te veel en te laat naar een scherm laten kijken. 'S avonds mag ze ook nog wat lekkers na het eten, maar wil haar ook geen snoep geven (meestal dus een rijstwafel). Zelf spelen kan ze met momenten erg goed (meestal rollenspel), maar daar wordt ze soms juist erg onrustig/overprikkeld van. Mijn vrouw gaat als het lekker weer is vaak met haar naar de Efteling. Dat is voor haar dan heerlijk en komt ze opgeruimd thuis. Ze hebben een abonnement dus lopen soms een paar uur door het park met maar een paar attracties, dat werkt rustgevend voor haar. In de winter is het moeilijk om dit soort "uitjes" te verzinnen waar ze rustig van wordt.
Op de momenten dat ze erg onrustig naar bed gaat, is ze eigenlijk voor geen rede vatbaar. Praten helpt niet, mopperen en boos worden helpt niet, haar constant terug leggen werkt niet, bij haar liggen werkt niet en zelfs haar rugje kriebelen werkt niet. Ze moet er wil er dan kost wat kost uit. Enige wat tot nu toe helpt is haar uit die situatie halen, door haar even naar beneden te brengen of een rondje te rijden met de auto. Maarja, ze moet ook leren zelf in te slapen.. Ze weet donders goed dat als ze maar door blijft gaan, papa of mama wel even iets verzint.
Als ze eenmaal slaapt, slaapt ze verder wel goed. Tussen 10:00 en 10:30 laten we haar nog even plassen, omdat ze dan vaak toch moet plassen. Iedere dag komt ze dan tussen 01:00 en 03:00 tussen ons in gekropen, maar gaat dan heerlijk verder slapen. Dat vinden wij zelf geen probleem. In de ochtend wordt ze best oké wakker. Het is altijd wel een gevecht om haar klaar te maken, maar we komen nooit te laat voor iets.
Het is vooral ontzettend frustrerend en vermoeiend allemaal. Heb het gevoel steeds politieagent te moeten zijn en steeds met haar moet discussiëren/onderhandelen om iets gedaan te krijgen. Ik wil namelijk ook weer voorkomen dat zij de baas is in huis, wat al snel het geval is.
Maar je 4,5 jarige is ook gewoon de baas in huis! 🤭 Zodra je dat als ouders accepteerd loopt het veel soepeler.
Pick your battles. Door onrust niet kunnen slapen is geen strijd die jij kan winnen. Je kan het hooguit helpen het probleem op te lossen. Geen schermtijd voor het slapengaan, omdat je bang bent voor teveel schermtijd, is niet zo logisch. Slaapgebrek is namelijk ook slecht voor de ontwikkeling. En slecht voor het humeur van alle die daar onder lijden.
Auwereel
16-02-2026 om 12:25
Fiorah schreef op 15-02-2026 om 23:33:
[..]
Oh dit vind ik echt een top tip, die neem ik mee voor mezelf.
Ik heb het 'opgegeven' en dat heeft eigenlijk de meeste rust gebracht. Als ik kind naar bed breng, is dat mijn activiteit van die avond en wil ik niet nog iets anders. Als jij niet rustig wordt, wordt je kind het namelijk ook niet (ik spreek uit ervaring). Ik hou mijn eigen stemming zo gelijkmatig mogelijk, blijf rustig als dat lukt, praat rustig en probeer zo min mogelijk nieuwe ideeën op te starten. Dus rustig even de dag doornemen, ja. Dat is nodig. Nieuwe hersenspinsels uitpluizen, nee.
Het kan frustrerend zijn want ik heb mijn avonden niet voor mezelf, maar het feit dat ik niet meer zo boos word scheelt mij zelf ook een hele hoop stress en frustratie. Ik ben ook uitgeruster dan ooit doordat ik zelf verplicht rustig aan doe, eigenlijk.
Het omgekeerde werkt niet altijd, ik werd regelmatig aangestoten door kind of ik verder wilde lezen of vertellen, want dan was ik was in slaap gevallen. Gold trouwens ook voor mijn man.
Due-scimmie
16-02-2026 om 12:30
En ik denk dat het geen kwestie is voor kind van niet willen (topic titel) maar misschien gewoon nog niet kunnen.
Kinderen doen zelden expres zoiets.
FvdS
16-02-2026 om 12:31
Weer dank voor jullie berichtjes en tips. Ik moet er inderdaad nog veel aan werken om die strijd (bij mezelf) los te laten, en meer 'go with the flow' te gaan. Dat is eigenlijk nog best lastig, heb zelf heel veel structuur nodig en tot de basisschool leeftijd bepaal je als ouder veel meer de structuur die je zelf het prettigst vind. Als ze een jaar of 4 a 4,5 zijn dan lijkt het wel alsof daar ineens enorme verandering in komt, iets wat ik (wellicht met mijn ADHD) enorm moeilijk vind.
Hebben jullie wel ervaringen dat jonge kinderen net voor en net in het begin van de (carnavals)vakantie enorm overprikkeld zijn? En dat de uitdagingen met slapen/frustraties juist dan groter zijn?