Aviendha
24-04-2026 om 20:10
Kind als enige niet verkleed
Vandaag waren er koningsspelen op school. Ik heb er niet aan gedacht om kind (groep 1) wat oranjes aan te trekken/vlaggetjes te schminken/etc. Het is ook geen moment in me opgekomen. Bij mij op school was dat vroeger niet zo. Meteen bij het ophalen gaf kind aan: "ik was de enige die niks geks had!" Zag op de foto's dat de meeste kinderen wel íets in het thema hadden, al was het maar alleen vlaggetjesschmink. Zucht... ouders die iets soortgelijks hebben meegemaakt? En hoe erg is het nou eigenlijk? Voor volgend jaar heb ik uiteraard beterschap beloofd.
Netherfield
14-05-2026 om 18:17
In het AD staat een (premium) artikel over de beweegarmoede onder kinderen. Vooral boven de 12 beweegt maar 40% voldoende, daaronder 62%. Je moet elke dag een uur matig intensief bewegen (wandelen, fietsen, buiten spelen) en daarnaast drie keer per week spier-en botversterkende activiteiten (sport als voetbal, tennis, dansen), daar telt gym op school ook in mee.
Mijn jongste redt dat, 5 keer per week naar school fietsen, half uur enkele reis, 2 keer per week sport en daarnaast nog sportschool. Oudste redt dat niet, want school is maar een kwartier fietsen en ze gaat niet wandelen ofzo.
Zelf red ik dat ook niet trouwens.
Wel zegt een sportarts dat ouders voor de beweging moeten zorgen, dus niet school!
MMcGonagall
14-05-2026 om 18:27
MamaE schreef op 14-05-2026 om 11:48:
Op werk hebben wij twee keer per week kantoorfruit. Dat zijn voornamelijk handig eetbare dingen als appels, peren, bananen, mandarijnen, soms wat pruimen of druiven. Geen hele ananas die je dan met zes man moet delen.
Als je op school dagelijks hulpouders nodig hebt om het fruit te verdelen en te snijden en de helft van de tijd heb je veel te veel of veel te weinig, of rottend of nog lang niet rijp, dan snap ik de frustratie wel. Dan heb je er meer werk mee dan voordeel van.
Ik vraag me ook wel af of ouders echt meer fruit gaan kopen voor hun kinderen als zo'n project klaar is. Lijkt me ook handiger om dit structureel te doen ipv af en toe op projectbasis.
Ons kantoorfruit is afgeschaft vanwege de kosten. Dat terwijl er wel allerlei andere geldverslindende onzinnigheden onverminderd doorgaan, het management drie keer per jaar extern met elkaar spelletjes mag doen om te leren hoe ze hun medewerkers door een reorganisatie kunnen begeleiden. Ik neem mijn eigen fruit wel mee, maar het is wel stom.