Auwereel
04-08-2026 om 18:59
Dochter en aanstaande schoonzoon: op naar leven in Nieuw-Zeeland
Zonet mijn dochter en aanstaande schoonzoon uitgezwaaid op Schiphol, de vliegreis naar een nieuw leven gaat beginnen voor hen, in Nieuw-Zeeland. En een nieuw hoofdstuk in ons leven, een volwassen kind aan de andere kant van de aardbol. Ik wens hen veel geluk. Maar we waren alle in tranen...
Auwereel
04-08-2026 om 23:14
Ik denk aan alle generaties voor me waarvan een kind ging emigreren, of naar zee, en dan zonder internet.
En het kan nog erger, ik zag vandaag dat NASA bezig is met een maanbasis, je kind zal daar toch gaan werken 
MamaE
04-08-2026 om 23:19
Auwereel schreef op 04-08-2026 om 23:14:
Ik denk aan alle generaties voor me waarvan een kind ging emigreren, of naar zee, en dan zonder internet.
En het kan nog erger, ik zag vandaag dat NASA bezig is met een maanbasis, je kind zal daar toch gaan werken
Ja inderdaad. Of op missie/zending ergens in de rimboe.
Er zijn heel soms van die momenten dat ik de slechte ogen van mijn dochter een zegening vind; die gaat sowieso niet door de keuring komen voor dingen als astronaut, straaljagerpiloot etc. Ook financieel gezien wel fijn.
RavIvaR
05-08-2026 om 00:02
Sterkte Auwereel!
Voor hen een nieuw spannend avontuur. Hoop dat ze zich er fijn kunnen settelen en zich er thuis gaan voelen.
Deze afstand overbrug je niet zomaar even. Wel heel fijn dat je alvast kan uitkijken naar hun bruiloft.
Happyapple
05-08-2026 om 00:11
Lijkt me erg moeilijk inderdaad. Sterkte. Fijn dat jullie uit kunnen kijken naar de bruiloft. Is die al snel?
Auwereel
05-08-2026 om 07:36
Happyapple schreef op 05-08-2026 om 00:11:
Lijkt me erg moeilijk inderdaad. Sterkte. Fijn dat jullie uit kunnen kijken naar de bruiloft. Is die al snel?
Hangt af van hoe snel her settelen gaat. De planning is ongeveer maart volgend jaar, maar er is nog niets concreet.
Diezijnvanmij
05-08-2026 om 08:22
Dikke knuffel
Een heel avontuur voor hen (wat gaaf!!), maar bij jullie slaat het natuurlijk vooral een gat in het gezin. Ik kan me voorstellen dat jullie allemaal in tranen waren.
Auwereel
05-08-2026 om 08:34
Ze zullen wel even moeten gaan wennen aan de temperatuur in Nieuw-Zeeland, van tropisch Nederland naar sneeuw op 't Noordereiland!
https://www.theguardian.com/world/2026/aug/05/new-zealand-capital-rare-snow-wellington-dunedin-ski-down-worlds-steepest-street
Ted68
05-08-2026 om 09:17
Het is voor jou niet leuk; en het is ook ver weg. Maar als ze daar hun leven opgebouwd hebben, en daar gelukkig zijn , voelt het denk ik wel beter.
Mijn Nichte woont sinds 3 jaar in het zuiden van Australie, en is daar gelukkig met haar australische vriend.
FruitMoeder
05-08-2026 om 10:29
Misschien is het wel goed dat ze zo ver weg gaan wonen. Dan wordt je contact meer waardevol. Ik woon 10 minuten rijden bij mijn moeder vandaan en ik moet zeggen dat ik het behoorlijk verstikkend vind.
MamaE
05-08-2026 om 10:31
FruitMoeder schreef op 05-08-2026 om 10:29:
Misschien is het wel goed dat ze zo ver weg gaan wonen. Dan wordt je contact meer waardevol. Ik woon 10 minuten rijden bij mijn moeder vandaan en ik moet zeggen dat ik het behoorlijk verstikkend vind.
Er zit nog (letterlijk) heel veel tussen zowat naast je ouders wonen en aan de andere kant van de wereld.
FruitMoeder
05-08-2026 om 10:34
MamaE schreef op 05-08-2026 om 10:31:
[..]
Er zit nog (letterlijk) heel veel tussen zowat naast je ouders wonen en aan de andere kant van de wereld.
Denk dat het zo erg is als ze in Frankrijk gaan wonen. Ook al ben je er dan er wel in een paar uur, gevoelsmatig is het net zo ver weg. Voor mij te minste.
MamaE
05-08-2026 om 10:41
FruitMoeder schreef op 05-08-2026 om 10:34:
[..]
Denk dat het zo erg is als ze in Frankrijk gaan wonen. Ook al ben je er dan er wel in een paar uur, gevoelsmatig is het net zo ver weg. Voor mij te minste.
Voor mantelzorg en dagelijks dingen maakt het niet uit of je in Frankrijk of Australië woont, maar dan is de andere kant van Nederland ook al te ver. Groningen is voor mij verder dan Luxemburg of het noorden van Frankrijk.
Maar je kan dan wel vaker, sneller en korter langskomen. Als de reis enkel al meer dan 24 uur kost en de vliegtickets enorm duur zijn is dat wel een wezenlijk verschil met eender welke bestemming in Europa waar je in een paar uur vliegen kan zijn voor veel minder geld.
Auwereel
05-08-2026 om 10:41
Mijn relatie met mijn kinderen is bepaald anders dan jij met jouw ouders, Fruitmoeder. Toen ze op 10 minuutjes lopen van ons huis woonden, was de kans groter dat ik ze in de supermarkt tegenkwam, dan dat ik hij hen of zij bij mij over de vloer kwamen. Desondanks een prima relatie met fijne bezoekjes als ze langskwamen. Geldt ook voor mijn zoon. We zoeken elkaar op als het nodig is, bij feesten of verdriet.
Dochter en vriend zijn dinsdagavond vertrokken en komen donderdagochtend aan, dat is een erg, erg lange reis. Moeten ze speciaal tijd voor ons vrijmaken, omdat we die hele reis voor hen hebben ondernomen.
Wie weet moet ik op mijn handen zitten om niet te vaak te appen, "Hoe gaat het er nu mee?". Dat ze niet denken, "We hadden alle ruimte toen we in Nederland woonden, maar nu willen ze de hele tijd vanalles van ons weten, verstikkend hoor!"
Auwereel
05-08-2026 om 10:44
Ted68 schreef op 05-08-2026 om 09:17:
Het is voor jou niet leuk; en het is ook ver weg. Maar als ze daar hun leven opgebouwd hebben, en daar gelukkig zijn , voelt het denk ik wel beter.
Mijn Nichte woont sinds 3 jaar in het zuiden van Australie, en is daar gelukkig met haar australische vriend.
Daar hoop ik ook op Ted, dat ze vinden wat ze hier missen.
Toen ze in het vliegtuig zaten, heb ik ze geappt: "Een heel mooi avontuur gewenst! En zoals alle avonturiers weten, een avontuur gaat met pieken en dalen. Veel geluk op de pieken gewenst en veel sterkte in de dalen!"