Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
MRI

MRI

13-05-2026 om 11:25

Gevaar voor onze dochters? (en zonen)

gelukkig ken ik niet veel jongens die hier op ingaan. sterker nog, ik merk dat er best wat mannen vaker voor vrouwen opkomen. Als dit rare gebeuren meer wordt genormaliseerd zou ik me er meer zorgen over gaan maken 

MRI schreef op 21-05-2026 om 17:33:

[..]

Oh maar ik bedoelde het niet verwijtend hoor. In mijn twintiger jaren deed ik dezelfde dingen met vriendinnen: bv op 6 meter afstand van een paar vervelende portiers gaan staan (ze maakten altijd seksistische opmerkingen) en dan heel erg naar ze kijken en in elkaars oor fluisteren. We hadden de grootste lol want ze werden er best ongemakkelijk van

Okee 😊

vdberghisa schreef op 21-05-2026 om 18:37:

gelukkig ken ik niet veel jongens die hier op ingaan. sterker nog, ik merk dat er best wat mannen vaker voor vrouwen opkomen. Als dit rare gebeuren meer wordt genormaliseerd zou ik me er meer zorgen over gaan maken

Waar? 

Op welke roze wolk in welk luchtkasteel woon jij?

In kleine kring ben ik veilig en zijn er mannen die voor mij op komen maar wat er in mijn jeugd is gebeurd laten mij nog altijd op mijn hoede zijn. In het publieke domein merk ik niet dat mannen vaker voor vrouwen op komen het zijn nog steeds uitzonderingen. 

MRI

MRI

21-05-2026 om 20:21 Topicstarter

Bakblik schreef op 21-05-2026 om 19:47:

[..]

Waar?

Op welke roze wolk in welk luchtkasteel woon jij?

In kleine kring ben ik veilig en zijn er mannen die voor mij op komen maar wat er in mijn jeugd is gebeurd laten mij nog allround op mijn hoede zijn. In het publieke domein merk ik niet dat mannen vaker voor vrouwen op komen het zijn nog steeds uitzonderingen.

Als je zoekt op de invloed van de manospheer vind je : "De invloed van de 'manosphere' is groot en groeit. Het is een online netwerk van influencers en fora dat hypermasculiniteit promoot. Onderzoek toont aan dat ongeveer \(40\%\) van de jongvolwassen jongens en mannen er zo sterk door wordt beïnvloed dat het kan worden gezien als een risicofactor voor problematisch gedrag en radicalisering."

MRI schreef op 21-05-2026 om 20:21:

[..]

Als je zoekt op de invloed van de manospheer vind je : "De invloed van de 'manosphere' is groot en groeit. Het is een online netwerk van influencers en fora dat hypermasculiniteit promoot. Onderzoek toont aan dat ongeveer \(40\%\) van de jongvolwassen jongens en mannen er zo sterk door wordt beïnvloed dat het kan worden gezien als een risicofactor voor problematisch gedrag en radicalisering."

Ja daarom snap ik niet dat degene waar ik op reageer merkt dat nu meer mannen voor vrouwen opkomen. Ik merk eigenlijk niet veel van een vermindering; ik merk eerder dat de manosphere toeneemt. 

Bakblik schreef op 21-05-2026 om 20:38:

[..]

Ja daarom snap ik niet dat degene waar ik op reageer merkt dat nu meer mannen voor vrouwen opkomen. Ik merk eigenlijk niet veel van een vermindering; ik merk eerder dat de manosphere toeneemt.

Tip: als je iets niet snapt kun je het altijd vragen aan diegene ipv belachelijk maken. We leven in een land met ruim 18 miljoen mensen dus de " ik merk..." is best wel beperkt denken. 

Ik denk dat beide dingen tegelijkertijd waar kunnen zijn. 

MRI

MRI

21-05-2026 om 21:19 Topicstarter

BotteBijl schreef op 21-05-2026 om 20:46:

Ja dat denk ik ook. Aan de ene kant heeft de manosphere grote invloed, aan de andere kant zijn er ook jongens en mannen die met meer respect en gelijkwaardigheid met vrouwen omgaan. Maar ik denk dat laatste groep een kleine groep is, die vroeger wat onverschillig hier tegenover stond en nu oprecht ziet dat vrouwen vaak niet met respect behandeld worden. 

BotteBijl schreef op 21-05-2026 om 20:46:

Dat denk ik ook. Er zijn ook echt mannen die zich in de verste verte niets kunnen voorstellen bij de manosphere, gelukkig.

Neemt niet weg dat ik deze ontwikkeling eng vind. Het lijkt erop dat sinds vrouwen meer voor zichzelf en hun rechten opkomen, een groep mannen hun invloed in de nog altijd patriarchale samenleving ziet veranderen en daar absoluut niet tegen kan.

Ik heb drie zonen en het is hier inderdaad af en toe onderwerp van gesprek. Wij zijn zelf afkomstig uit een achtergrond waar verschil tussen mannen en vrouwen algemeen geaccepteerd en normaal gevonden wordt. De man als hoofd van het huis, zeg maar. Maar juist met dat hele gedoe rond Andrew Tate zijn we ons er erg van bewust dat dat door kan slaan. Sinds ik via een documentaire achter het bestaan van deze gedachtenwereld kwam, ben ik er wel over in gesprek gegaan met mijn kinderen. Juist omdat zij dus in de basis wel eens zien dat het bijvoorbeeld voorkomt dat ik inbind in discussies met mijn man, wil ik mijn kinderen meegeven dat dit niet betekent dat zij, omdat ze nu eenmaal jongen zijn, automatisch altijd en overal de baas over meisjes/vrouwen mogen spelen in de toekomst. En zeker niet op de manier waarop dat in die manosphere blijkbaar uitgeoefend wordt. Dat is niet hoe het werkt, ook niet in onze wereld.

Gelukkig zien ze dat wel in. Die gesprekken hebben daar ook wel bij geholpen. Een van mijn zonen was echt wel onder de indruk van die Tate. Hij is ook erg van het sporten, voeding en dat hypermasculine paste wel bij hem. Hij ziet nu ook wel in dat dit te ver door kan slaan en dat juist als je mannelijk bent, daarbij hoort dat je respect en zorg voor vrouwen draagt. Juist omdat hij de sterkste en de 'machtigste' kán zijn in een relatie, is het zijn verantwoordelijkheid om daar goed mee om te gaan. De andere twee zijn van nature minder dominant en hoewel ze dat mannelijke wel aantrekkelijk vinden, zit het niet zo in hun natuur om daar te ver in door te schieten, gelukkig.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.