Eten
RavIvaR
09-04-2026 om 13:39
De schijf van vijf
Voedingscentrum vernieuwt Schijf van Vijf: nog maar 100 gram rood vlees per week - https://nos.nl/l/2609676
Hierbij de link naar het Voedingscentrum met meer informatie per categorie en de mogelijkheid te personaliseren.Gezond eten voor mens en planeet met de Schijf van Vijf | Voedingscentrum https://share.google/CqirdhSZopeZVrqQb
Wat zijn jouw eetgewoontes? En passen deze bij de oude, of al bij de nieuwe schijf van vijf?
Zou je hier iets in willen veranderen? En hoe zou je dit aanpakken?
Denk je dat de nieuwe schijf van 5 hierbij kan helpen?
Of heb je juist vragen of andere opmerkingen over de schijf van vijf?
Ysenda
15-04-2026 om 15:32
Mick87 schreef op 15-04-2026 om 15:21:
[..]
Advies is nu 4 tot 5 porties zuivel van 150 ml per dag wat nog behoorlijk wat is. Er wordt nu her en der best wel gedaan alsof we massaal vegan moeten worden terwijl als je de Schijf goed gaat doorlezen het reuze meevalt. Het riekt imo allemaal best naar desinformatie en massahysterie deze hele ophef over de nieuwe schijf van vijf.
Nee, je haalt niet zelfde voedingsstoffen uit melk als uit havermelk. Maar dat compenseer ik met andere dingen. Ik maak cappuccino met havermelk, of havermout (waar weer eiwitten in zitten en dan voeg ik ook chiazaad en note toe, dat maakt het ook een volwaardige maaltijd) Omdat ik niet te veel zuivel wil gebruiken om milieu redenen, doordat ik er snel last van darmen van krijg én omdat er dierenleed achter schuil gaat. Voelt voor mij dan niet goed.
Idd het advies is 'minder', niet 'geen'
Mick87
15-04-2026 om 15:42
Meesje schreef op 15-04-2026 om 11:15:
[..]
En hierop haken mensen dus af. Die laten hun biefstukje liggen en nemen een stuk kaas. En dan krijgen ze te horen dat dát ook niet goed genoeg is. Dus nemen ze morgen een schijf bloemkool (want er zijn er die dat bloemkoolsteak noemen) en bakken die in een lekkere klont roomboter. Fout! Af! Mag niet! En dan denken ze; laat maar. Want een schijf bloemkool en een blok kaas smaken niet zoals biefstuk en als het dan toch allemaal helemaal fout is, dan kun je net zo goed die kiloknaller weer nemen.
Ten eerste: het is een advies. Er is geen fout aan. Ten tweede: gros van de mensen bekommert zich toch niet om die schijf van vijf. Nu is er even ophef en massahysterie om omdat er iets is aangepast. Maar normaal gesproken kraait de gemiddelde mens toch al niet naar die hele schijf van vijf. Dus hoe jij het schetst gaat toch niet gebeuren.
En Ten derde: je kan ook met de huidige schijf van vijf nog prima een kiloknaller eten.
Mick87
15-04-2026 om 15:45
En verder: vind ik dat we een verwend volkje aan het worden zijn met het gezeik over de nieuwe adviezen van die schijf van vijf. En we worden ook steeds dommer omdat al die media er weer op duiken en desinformatie verspreid wordt. En we slikken het voor zoete koek.
Meesje
15-04-2026 om 16:40
Mick87 schreef op 15-04-2026 om 15:42:
[..]
Ten eerste: het is een advies. Er is geen fout aan. Ten tweede: gros van de mensen bekommert zich toch niet om die schijf van vijf. Nu is er even ophef en massahysterie om omdat er iets is aangepast. Maar normaal gesproken kraait de gemiddelde mens toch al niet naar die hele schijf van vijf. Dus hoe jij het schetst gaat toch niet gebeuren.
En Ten derde: je kan ook met de huidige schijf van vijf nog prima een kiloknaller eten.
Ten eerste: ik reageerde niet op 'de schijf van vijf', ik reageerde op het bericht van een andere forummer.
Ten tweede: de reactie ging niet over wat gezond is, maar over dierenleed.
Ten derde: ik wil helemaal geen kiloknaller eten.
Maar toch bedankt voor je correcties hoor.
Meesje
15-04-2026 om 16:45
En verder: een topic op dit forum kabbelt op een gegeven moment door en zo geleidelijk naar andere onderwerpen. Die zijn meestal nog wel gerelateerd aan het originele onderwerp, maar wijken er wel vanaf. Dus als hier mensen zich bijv kritisch uitlaten over havermelk, dan is dat niet omdat het een stel verwende onnozelaars is die anti-schijf-van-vijf-hysterie promoten zonder enige kennis van zaken. Maar dan zijn het gewoon mensen die online een gesprek voeren. Mensen dom en verwend noemen omdat ze wellicht een andere mening hebben nodigt niet uit tot een prettig gesprek.
bieb1963
15-04-2026 om 17:09
Meesje schreef op 15-04-2026 om 16:45:
En verder: een topic op dit forum kabbelt op een gegeven moment door en zo geleidelijk naar andere onderwerpen. Die zijn meestal nog wel gerelateerd aan het originele onderwerp, maar wijken er wel vanaf. Dus als hier mensen zich bijv kritisch uitlaten over havermelk, dan is dat niet omdat het een stel verwende onnozelaars is die anti-schijf-van-vijf-hysterie promoten zonder enige kennis van zaken. Maar dan zijn het gewoon mensen die online een gesprek voeren. Mensen dom en verwend noemen omdat ze wellicht een andere mening hebben nodigt niet uit tot een prettig gesprek.
Precies. En het ‘punt’ is niet zozeer de mensen die best wat weten van voeding, redelijk bewust zijn van wat ze eten en dus zich ook bewust zijn dat ze heus regelmatig ook dingen eten, die niet gezond zijn, maar in de basis iig wel goed willen eten. Die vinden hun weg wel. Ook al is dat soms met opgetrokken wenkbrauwen.
Het probleem in de voorlichting is dat dit vooral bedoeld is voor mensen die zich minder bewust zijn van voeding, minder weten. Om wat voor reden dan ook. En dat zijn er veel! Dát zijn vooral de mensen die je wil bereiken. Handvatten wil geven hoe je het beter kan doen. En dáár gaat het m.i. volkomen mis.
Anouk1234
15-04-2026 om 17:09
Mick87 schreef op 15-04-2026 om 15:21:
[..]
Advies is nu 4 tot 5 porties zuivel van 150 ml per dag wat nog behoorlijk wat is. Er wordt nu her en der best wel gedaan alsof we massaal vegan moeten worden terwijl als je de Schijf goed gaat doorlezen het reuze meevalt. Het riekt imo allemaal best naar desinformatie en massahysterie deze hele ophef over de nieuwe schijf van vijf.
Nee, je haalt niet zelfde voedingsstoffen uit melk als uit havermelk. Maar dat compenseer ik met andere dingen. Ik maak cappuccino met havermelk, of havermout (waar weer eiwitten in zitten en dan voeg ik ook chiazaad en note toe, dat maakt het ook een volwaardige maaltijd) Omdat ik niet te veel zuivel wil gebruiken om milieu redenen, doordat ik er snel last van darmen van krijg én omdat er dierenleed achter schuil gaat. Voelt voor mij dan niet goed.
Bij mijn leeftijd staat 400 ml melkproducten per dag. Dat is maar 2 porties. Ik weet niet waar je die 4 a 5 porties van 150 ml per dag vandaan haalt.
Mick87
15-04-2026 om 17:32
Meesje schreef op 15-04-2026 om 16:45:
Ik doel dan ook niet op de reacties op dit forum maar op de social media en de schreeuwende krantenkoppen met teksten als: handen af van de gehaktbal.
En volgens mij voer ik ook een genuanceerd gesprek over havermelk. Ik schreef dat het inderdaad een hele andere voedingswaarde heeft dan koemelk. Maar dat dat met een verder gevarieerd voedingspatroon geen probleem is. En dat zuivel gewoon nog in de schijf van vijf staat.
Mick87
15-04-2026 om 17:34
bieb1963 schreef op 15-04-2026 om 17:09:
[..]
Precies. En het ‘punt’ is niet zozeer de mensen die best wat weten van voeding, redelijk bewust zijn van wat ze eten en dus zich ook bewust zijn dat ze heus regelmatig ook dingen eten, die niet gezond zijn, maar in de basis iig wel goed willen eten. Die vinden hun weg wel. Ook al is dat soms met opgetrokken wenkbrauwen.
Het probleem in de voorlichting is dat dit vooral bedoeld is voor mensen die zich minder bewust zijn van voeding, minder weten. Om wat voor reden dan ook. En dat zijn er veel! Dát zijn vooral de mensen die je wil bereiken. Handvatten wil geven hoe je het beter kan doen. En dáár gaat het m.i. volkomen mis.
Daar ben ik het mee eens. E.e.a. is verwarrend. Zeker in combinatie met de nutri score die jij eerder ook aanhaalde in dit topic.
Herfstappeltaart
15-04-2026 om 18:41
Mick87 schreef op 15-04-2026 om 15:45:
En verder: vind ik dat we een verwend volkje aan het worden zijn met het gezeik over de nieuwe adviezen van die schijf van vijf. En we worden ook steeds dommer omdat al die media er weer op duiken en desinformatie verspreid wordt. En we slikken het voor zoete koek.
Mick87
15-04-2026 om 19:19
oh ja, ter aanvulling. In de MEDIA rept men bij deze vernieuwde schijf van vijf met geen woord over dierenleed. Maar wie mocht wel aanschuiven in een talkshow, ons aller bekende Caroline van der Plas. Bizar lachwekkend gewoon.
Herfstappeltaart
15-04-2026 om 19:22
Mick87 schreef op 15-04-2026 om 19:19:
oh ja, ter aanvulling. In de MEDIA rept men bij deze vernieuwde schijf van vijf met geen woord over dierenleed. Maar wie mocht wel aanschuiven in een talkshow, ons aller bekende Caroline van der Plas. Bizar lachwekkend gewoon.
O ja natuurlijk
. Die had er vast geen goed woord voor over.
Loeki72
15-04-2026 om 19:29
Herfstappeltaart schreef op 15-04-2026 om 19:22:
[..]
O ja natuurlijk
. Die had er vast geen goed woord voor over.
Nee natuurlijk niet. De oprichters van de BBB komen uit een reclamebureau voor de intensieve agrarische industrie. De enige boeren in hun ogen zijn veehouders.
Herfstappeltaart
15-04-2026 om 19:33
Loeki72 schreef op 15-04-2026 om 19:29:
[..]
Nee natuurlijk niet. De oprichters van de BBB komen uit een reclamebureau voor de intensieve agrarische industrie. De enige boeren in hun ogen zijn veehouders.
Ik weet het.
0lijfje
15-04-2026 om 20:04
Ik las een hoogleraar geneeskunde die ook in Frankrijk werkzaam is. Hij vertelde dat ze daar beter kijken naar wat de eetcultuur van het land is en hun advies daarop baseren. Daar "mag" je bijvoorbeeld nog 500 gram rood vlees en 150 gram charcuterie per week. En koop alles zoveel mogelijk uit eigen regio/land. Dat is niet zo gek.
Toch bijzonder dat het in NL weer veel strenger en spartaanser moet, terwijl beide landen dezelfde wetenschap tot hun beschikking hebben. Veel is interpretatie en lobby denk ik dan maar en de Schijf van 5 neem ik minder serieus.