Eten
Jujubee
25-07-2026 om 08:47
Puur leren koken en je eetpatroon veranderen. Maar hoe doe je dat?
Hmm, beetje een vage titel wellicht, maar goed. Ik ben een waardeloze kok. Ik geef het eerlijk toe. Voornamelijk omdat ik elke minuut in de keuken er één te veel vind, maar ook omdat ik het nooit echt geleerd heb van huis uit. Ik ben jaren geleden 25 kilo afgevallen door veel te sporten, maar helaas is er het laatste jaar toch weer 4 kilo bijgeslopen. Ik beweeg genoeg want ik loop de hele dag en ik doe yoga, squats, push-ups en ik plank, maar ik sport niet meer intensief op de sportschool en ’s avonds na het eten loop ik de hele avond te grazen als een waterbuffel. Dat doe ik tot max 20.00 en dat kan van alles zijn. Van anderhalf bakje chips tot drie roomijsjes en een paar toastjes met tzatziki. En dat in één avond dan dus.
Vroeger kwam ik daarmee weg. Ook toen ik nog niet op gewicht was. Nu ik niet meer richting de 40 ga, merk ik.
Mijn basismaaltijden zijn an sich gezond (ook volgens de diëtiste bij wie ik heb gelopen).
Ik ontbijt vaak met yoghurt, noten, zaden, havermout en wat fruit en mijn lunch is meestal een omelet met groente of een groentesmoothie en een volkorencracker/boterham met hummus en geitenkaas of zo. Alleen, dan komt het diner en daar sla ik de plank vaak mis. Want ik weet nooit wat ik wil/moet koken en wil eten. Dus haal ik vaak maar een maaltijdsalade of een diepvriesmaaltijd van Lazy Vegan. Soms kook ik een verspakket van de AH, maar dat vind ik al veel werk.
Ik zou het liefst volgens een mediterrane dieet leven, dus alles vers koken en zo onbewerkt mogelijk eten. Maar hoe pak je dat aan? Gewoon een kookboek kopen en tegen mijn zin in gaan koken? Ik wil eigenlijk het onbewerkte zoveel mogelijk laten staan. Dus ook geen chips meer eten of kant-en-klare tzatziki. Ik haal elke maand de Allerhande en scheur er recepten uit, maar vervolgens maak ik er nooit een van. Mijn probleem is alleen de luiheid en de gemakzucht. En de emotionele snackdrang waar ik maar lastig vanaf kom.
Maar nu ik mijn broeken amper nog pas en mijn favoriete zomerjurken niet meer dichtgaan, is hier echt de maat vol en wil ik aan de slag. Maar hoe leer ik mezelf koken leuk te vinden? Kan je dat uberhaubt leren? Maaltijden groot maken en dan invriezen is trouwens niet echt een optie, want ik heb een tafelmodelkoelkast met een klein vriesvak. En ja, ik wil graag een grotere, maar daar heb ik het budget nu niet voor.
Heeft iemand leuke tips of tricks of eventueel kookboeken voor me? Of een schop onder mijn kont mag ook. 
Herfstappeltaart
10-08-2026 om 14:43
Jujubee schreef op 10-08-2026 om 13:43:
Dank je wel! Mijn startgewicht was 78,8 en mijn streefgewicht is eigenlijk 68 kilo. Dat is erg ambitieus, zeker gezien mijn grove bouw, en met 70 zou ik al blij zijn, maar goed, laten we eens hoog inzetten als motivatie.
![]()
Zolang ik maar weer in mijn broeken en jurken pas, is dat stap 1. Ik heb helaas momenteel echt geen geld voor nieuwe kleding.
Mijn moeder wil ook 10 kilo kwijt, dus we kunnen elkaar mooi motiveren en we willen ook vaker samen gaan koken. Dat wordt interessant want we hebben er dus beiden een hekel aan, haha. Ik zit er ook aan te denken snel een grotere koelkast te kopen. Daar heb ik eigenlijk ook geen geld voor, maar dan kan ik in bulk gaan koken en meer invriezen.
Misschien even wachten tot Black Friday.
Mijn Griekse salade was heerlijk, maar zo vullend. Ik heb maar de helft opgegeten en toen zat ik vol. Er zat ook een halve avocado in en ik heb vooraf wat verse kimchi en kefir gegeten, maar voorlopig zal ik geen honger meer hebben. Wat is feta toch goddelijk lekker. Vanavond eet ik verse zalm (had ik ineens trek in) met broccolisoep.
Heeft iemand nog tips over welke kruiden handig zijn om aan te schaffen? Ik heb kaneel, dille, paprikapoeder, zout, peper, oregano, knoflookpoeder, cayennepoeder en ras el hanout. Peterselie en koriander vind ik smerig, haha.
Ik ga over een paar weken weer langs de kringloopwinkel om een saladebowl te kopen en nog wat keukenspullen. En een Jamie Oliver-kookboek of iets in die richting.
Ik vind het leuk om er nu bewust mee bezig te zijn. Het is fijn om je goed over jezelf te voelen ipv kotsmisselijk als je weer in de spiegel kijkt.
Met wat je hebt aan specerijen kom je al een heel eind. Ik ben zelf dol op de blikjes van Jonnie Boer. Dat zijn mixjes zonder zout voor allerlei gerechten. Wel prijzig maar heerlijk vind ik. Succes!
ToetieToover
10-08-2026 om 15:33
Succes Jujubee! Goed bezig. Ik weet niet met hoeveel mensen je de koelkast moet delen, maar ik heb ook enig ruimtegebrek en heb daarom overlegd met manlief. Mijn mede-koelkastgebruiker. Die drinkt enorme hoeveelheden cola
en ik wil er maximaal 1 fles hebben liggen. Oke 2 als die ene bijna leeg is. Maar verder is die koelkast bedoeld voor gezonde voeding. Ik heb ook 1 glasplaat verwijderd zodat ik (glazen) bakjes kan stapelen. Met maaltijdcomponenten of hele maaltijden. Misschien kun jij ook nog wat dingen uit de koelkast laten verdwijnen?
Dewi-Sri2
10-08-2026 om 15:57
Als ik totaal inspiratieloos ben, vind ik Chatgpt een ideaal 'kookboek'. Ik zeg dan: ik heb dit en dat in huis, ik wil zo weinig mogelijk snijden en hier en daar hou ik niet van. Dan rolt er zo een recept uit. Dat kan je ook aanpassen: wat kan ik gebruiken in plaats van koriander/peterselie? Of geef er eens een Aziatisch tintje aan (ik noem maar wat, hoor).
Juist vanwege jouw hekel aan snijden zou ik toch willen pleiten voor een goed koksmes. Ja, ze zijn niet goedkoop, maar ze kunnen een leven lang mee. Bovendien zijn ze veel veiliger dan botte/verkeerde messen. Je glijdt lang niet zo snel uit, en als je je snijdt, is het over het algemeen een 'schone' snee. Je moet natuurlijk niet je halve hand eraf hakken
.
Misschien een idee voor een gezamenlijk cadeau voor je verjaardag? Laat je dan adviseren in een goede kookwinkel. Succes!
Jujubee
10-08-2026 om 17:04
@Toetietoover, ik woon alleen en ik drink nooit fris uit grote flessen, dus wat dat betreft heb ik ruimte zat in de koelkast. Een glasplaat verwijderen zou ik nog wel kunnen proberen, goed plan.
@Dewi, ChatGPT wil ik liever niet gebruiken, maar dank je voor de tip. Ik ben liever ouderwets met Google en ik gebruik nu ook de AH-app voor inspiratierecepten en zo. Een koksmes is zeker duur. Mijn broer heeft laatst ook een nieuwe voor zijn verjaardag gehad van zo'n 150 euro, geloof ik. Maar ik durf dat niet aan, gezien mijn enorme onhandigheid. Ik snij zo mijn vingers eraf. Ik heb jaren in de horeca gewerkt met scherpe messen en het ging zelden goed. Ik ben te veel in dromenland om mijn koppie daarbij te houden. Doe mij maar mijn bottere mes, haha. Een nieuwe koelkast met drie vrieslades is dan een betere investering, denk ik.
RavIvaR
11-08-2026 om 15:05
Leuk dat je laat weten hoe het gaat! Zo te lezen heb je een mooie start gemaakt.
Mocht je nu een oude koelkast hebben en je let bij aanschaf ook op het energielabel zou je hiermee uiteindelijk ook geld kunnen besparen op de energiekosten.
Maar eerlijk gezegd zou ik als de oude het nog doet, en je moet erg op je uitgaven letten niet direct een nieuuwe kopen. Misschien hier wel een spaardoel van maken.
Jujubee
12-08-2026 om 10:31
Ja, tot nu toe gaat het goed. De eerste 400 gram zijn eraf. Ik had op meer gehoopt, maar mijn darmen zaten wat verstopt de laatste dagen (wellicht moeten ze afkicken van alle suiker, haha), dus ik vind het een prima resultaat.
Ik heb me op het werk ook goed gehouden, een koffie op met havermelk (nou ja, half maar) en verder espresso gepakt. Geluncht met een salade, een kop kippensoep, een ei en een appel. Tussendoor had ik een ei, een halve avocado en wat kimchi.
Avondeten was zelfgemaakte soep, een magere hamburger en twee rosti-rondjes. Daarna geen honger meer gehad. Het is blijkbaar echt gewoon wennen. Je maag krimpt vanzelf weer in. Ik eet wel gewoon goede maaltijden en ga mezelf niet uithongeren. Zeker niet op werkdagen waarop ik veel kcal verbruik met mijn zware fysieke baan. Dan moet ik zelfs wat meer eten.
Ik ga ook nog geen nieuwe koelkast kopen; deze is pas negen jaar oud en doet het prima. Ik kan altijd bij mijn moeder thuis wat dingen invriezen, dus voorlopig is dat de voordeligste optie. We wonen vlak bij elkaar. Nou ja, so far so good en met frisse moed weer vooruit.
Zusterclivia
18-08-2026 om 15:55
Als je niet te veel wilt snijden en geen elektische hakmachine hebt:

RavIvaR
18-08-2026 om 17:17
Wat fijn dat je nu al merkt dat het maken van bewuste keuzes al verschillende resultaten opleverd.
Minder trek en gewichtsverlies klinkt als een goede start!
RosaMontana
18-08-2026 om 20:10
Ik zit vaak in een supersnelle gerechten fuik op Instagram. Echt een aanrader, als je eenmaal een filmpje kijkt krijg je steeds meer suggesties. Veel aziatische recepten of maaltijdsalades of traybakes met hummus enzo. Zo leer je bijvoorbeeld lekkere marinades of dressings te maken van een paar ingrediënten. Lekkere recepten sla ik op en kan ik zo weer terug zoeken. Werkt voor mij veel beter dan een kookboek en kost niks.
Jujubee
19-08-2026 om 08:46
Dank jullie voor de tips, weer! Top. Zo'n snijder lijkt me zeker handig, daar ga ik even naar kijken.
Ik heb (bewust) geen Instagram dus dat gaat helaas niet Rosa, maar dank je voor het idee.
De kilo's vliegen er nog niet echt af merk ik. Wat wel jammer is. Maar ja, ik ben ook net ongesteld geweest en heb toen helaas wel weer wat meer gegeten. Ik heb dan altijd flink meer honger en ook veel meer trek, helaas. Maar ik heb me redelijk ingehouden. In plaats van twee bakken Haagen Dasz, die in de aanbieding waren, heb ik Oppo ijsjes meegenomen. 89kcal per ijsje. Dus wel bewustere keuzes gemaakt maar helaas toch te vaak s'avonds weer wat gegeten. Terwijl ik geen honger had. Dus nu gaat de rem er weer even op. Morgen ga ik uit eten met mijn ex collega's dus dat word een uitdaging, maar ik ga een salade eten. Ik heb al op de menukaart gespiekt. Dus ja, een beetje vallen en opstaan hier, maar ik ben toch wel trost op mezelf dat ik geen slecht ijs gehaald heb en geen eetbuien meer heb gehad. Kleine stapjes vooruit. We komen er wel.
buufie
20-08-2026 om 07:25
Jujubee, ik zeg altijd: De kilo's zijn er ook niet in een paar weken aangekomen, dus die gaan er ook niet in een paar weken af.
En helemaal niet erg als je een keer wat extra neemt of iets heel ongezonds, zolang je daarna de goede kant weer oppakt. Het leven moet niet alleen bestaan uit supergezond, dat hou je niet vol.
Je bent heel goed bezig!
Jujubee
22-08-2026 om 07:43
buufie schreef op 20-08-2026 om 07:25:
Jujubee, ik zeg altijd: De kilo's zijn er ook niet in een paar weken aangekomen, dus die gaan er ook niet in een paar weken af.
En helemaal niet erg als je een keer wat extra neemt of iets heel ongezonds, zolang je daarna de goede kant weer oppakt. Het leven moet niet alleen bestaan uit supergezond, dat hou je niet vol.
Je bent heel goed bezig!
Ja, dat is natuurlijk ook zo. Ik merk al wel dat mijn broeken weer wat losser gaan zitten, dus dat is fijn. Dan zie je toch wat resultaat, ondanks dat de weegschaal nog zegt van niet, haha. En af en toe wat lekker is natuurlijk ook helemaal prima. Dat moet ik ook blijven doen, anders hou ik het sowieso niet vol. Maar het is nu misschien een keer per week, i.p.v. Dagelijks vier lekkere dingen. Dus dat is al veel winst en als dat zo doorgaat, val ik vanzelf wel af.
Mijn dagelijkse routine is nu gewoon 3 maaltijden en op werkdagen nog een ochtendsnack omdat ik het anders niet haal tot de lunch. Heel af en toe neem ik nog wat Skyr s'avonds, maar dat doe ik steeds minder. Het hongergevoel gaat langzaam weg. En van 200 gram Skyr word je ook niet dik, natuurlijk.
Gisteren kreeg ik een doosje chocola van een vriendin van me. Daar was ik dan niet zo blij mee. Ik heb de lekkere bonbons eruit gepakt en opgegeten en de rest neem ik straks mee naar mijn familiebezoek. Op mijn werk was er donderdag weer eens taart, maar die heb ik laten staan, dus daar was ik wel trots op. Mijn mindset is nu wel anders, merk ik. Ik wil niet eens meer de hele dag door grazen.
TineWinkel
22-08-2026 om 08:24
Jujubee schreef op 19-08-2026 om 08:46:
Dank jullie voor de tips, weer! Top. Zo'n snijder lijkt me zeker handig, daar ga ik even naar kijken.
Oh, wees ajb voorzichtig met zo'n snijder! Dat opzetstukje is er niet voor niks... kan ik je uit ervaring zeggen. Was wezen wandelen, man zou die snijder gaan gebruiken. Toen ik thuis kwam, liep mijn jongste van 18 paniekerig door het huis. Man zat op een stoel naast de gootsteen, met zijn hand boven de gootsteen met vingertoppen waar het bloed vanaf droop... 't is allemaal goed gekomen, hoor, maar pff, wat een gedoe!
Zeespiegel
22-08-2026 om 08:54
in het weekend een weekplanning maken, en voorzover de houdbaarheid datums dat toelaten, alvast boodschappen doen voor de hele week. Halverwege de week eventueel nog de verse producten voor eind van de week halen.
Dan hoef je het op de dag zelf niet te bedenken, wanneer je dus eigenlijk al honger hebt. Op dat moment nog wat gaan halen, leidt meestal tot ongezond. Of kant en klaar maaltijden met standaard te kleine porties. Waarna je inderdaad moet gaan snaaien omdat je nog honger hebt.
ToetieToover
22-08-2026 om 09:09
TineWinkel schreef op 22-08-2026 om 08:24:
[..]
Oh, wees ajb voorzichtig met zo'n snijder! Dat opzetstukje is er niet voor niks... kan ik je uit ervaring zeggen. Was wezen wandelen, man zou die snijder gaan gebruiken. Toen ik thuis kwam, liep mijn jongste van 18 paniekerig door het huis. Man zat op een stoel naast de gootsteen, met zijn hand boven de gootsteen met vingertoppen waar het bloed vanaf droop... 't is allemaal goed gekomen, hoor, maar pff, wat een gedoe!
😱 ik heb bééld! En ja, gebruik je beschermkapjes mensen.