Eten Eten

Eten

Wat eten we vandaag? (deel 2)

Vandaag heb ik mijn moeder uitgenodigd om te komen eten. Die is fan van alles wat ik kook, maar kan niet tegen spicy eten. Tegenwoordig eet ze ook niet meer zoveel, een ‘bejaardenportie’ noemt ze het zelf. Het wordt: makreel in zoet-zure ketjapsaus, salade van komkommer+ui+mango (met azijn en munt) en brown basmatirijst. Ik heb ook wat babyspinazie, die serveer ik erbij, geblancheerd +sesamolie+sesamzaad. Toetje als verrassing crème brûlée omdat ze dat zo lekker vindt, zelf niet kan maken en die uit de winkel ‘niet te eten is’. Ga ik zo maar alvast maken en in de oven zetten. 

Ik ga een traybake maken van krieltjes, ui, paprika, courgette, tomaat en daarnaast een kipkrokantburger uit de airfryer. Daarna gaat de airfryer van zijn vaste plaats op het aanrecht naar een plekje op zolder, volgende week kijkdagen! 

ToetieToover schreef op 15-05-2026 om 08:55:

Vandaag heb ik mijn moeder uitgenodigd om te komen eten. Die is fan van alles wat ik kook, maar kan niet tegen spicy eten. Tegenwoordig eet ze ook niet meer zoveel, een ‘bejaardenportie’ noemt ze het zelf. Het wordt: makreel in zoet-zure ketjapsaus, salade van komkommer+ui+mango (met azijn en munt) en brown basmatirijst. Ik heb ook wat babyspinazie, die serveer ik erbij, geblancheerd +sesamolie+sesamzaad. Toetje als verrassing crème brûlée omdat ze dat zo lekker vindt, zelf niet kan maken en die uit de winkel ‘niet te eten is’. Ga ik zo maar alvast maken en in de oven zetten.

Wil je het recept van de makreel plaatsen? Lijkt me erg lekker.

Marin125 schreef op 15-05-2026 om 10:29:

[..]

Wil je het recept van de makreel plaatsen? Lijkt me erg lekker.

Ik heb geen recept, ik doe het als volgt -de gewichten zijn eveneens geschat. De merken zo specifiek mogelijk. 

2 uien zachtjes bakken in 2 eetlepels (Arachide)olie

3 eetlepels witte/gewone azijn + 3 eetlepels ketjap kental A Manis No. 1  bij de uien voegen

Beetje water mengen met een eetlepel aardappelzetmeel tot je geen klontjes meer hebt

toevoegen in je pan met nog wat extra water, vuur hoger tot het begint te binden. Te dik, nog meer water erbij. 

Op dit punt voeg ik specerijen toe: Laos, knoflook, gember. Liefst verse, maar gedroogd mag ook. Vers is 1 teen knoflook, een vingertop gember en een duimpje Laos. Ik  Laos. Gedroogd zou ik gaan voor een halve theelepel knoflookpoeder en een theelepel gember en theelepel Laos. 
Meestal laat ik de saus nu staan en maak de rest van het gerecht. Tijdens de laatste ongeveer 10 minuten leg ik de makreel in de saus en gaar ‘m daarin. Vel naar boven. Werkt trouwens ook goed met gerookte makreel. Heel zachtjes verwarmen, anders ontbindt je saus, gebruik als alternatief maizena om dat te voorkomen die kun je wat makkelijker meekoken. 
Succes! Ook lekker met chilipepers. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.