Eten
buufie
27-07-2026 om 19:42
ik was met mijn nichtje naar het tuincentrum en daar geluncht. Een heerlijke geitenkaassalade met sinaasappel, granaatappelpitjes, pistachenootjes, dressing van sinaasappel en ook nog iets honing-mosterdachtig. Gele biet, ingelegde venkel zat er nog bij.En natuurlijk wat soorten sla. Echt superlekker.
anijsblokje
27-07-2026 om 20:37
Dat klinkt zeker heel erg lekker, buufie!
Hier ook een salade, met kikkererwten, donkergroene linzen, bosui, tomaat, komkommer, geitenkaas en een vinaigrette. Ik had er een feta-spinaziebroodje bij en kreeg van het ziekenhuis nog een aardbeienijsje. Neem van mij aan: voor een aangenamer leven in het ziekenhuis...word altijd vrienden met de mensen van de voedselverstrekking!
Dolfje
27-07-2026 om 20:39
Je ligt dus nog steeds in het ziekenhuis Anijs, hoe lang moet je nog blijven?
Moosey
27-07-2026 om 20:52
afrodite05 schreef op 27-07-2026 om 18:15:
Moos, wanneer gaan jullie verhuizen?
Ik had gele rijst in de voorraadkast gevonden, die wilde ik niet mee verhuizen. Tussen het kasten bouwen door (in het nieuwe huis) ben ik in het oude huis die rijst gaan koken en daarbij roerbakte ik kip, courgette, paprika en tomaat. De rijst ging er ook nog doorheen. Als je een optater van een Spanjaard wil riskeren, zou je het paella kunnen noemen, maar man klaagde al dat er geen chorizo in zat, dus ook hij vond het magertjes. Ach, het was wel lekker en daar gaat het om.
Wij gaan 24 september over. Dus nog wel eventjes de tijd voor voorbereidingen, maar ik doe wel elke vrije dag iets aan opruimen/uitzoeken, anders gaat t niet goedkomen.
wanneer ga jij?
Die optater van een Spanjaard krijg je voor chorizo in je paella ook hoor! Mag niet.
Ik maakte bij bejaarde vriendin kikkererwtensalade met aubergine en tomaat en paprika en geitenkaas en een stukje lamsvlees. Was erg lekker.
Dolfje
27-07-2026 om 21:11
Moosey schreef op 27-07-2026 om 20:52:
[..]
Die optater van een Spanjaard krijg je voor chorizo in je paella ook hoor! Mag niet.
En toch he staat het in elk geval op Canarische eilanden op de kaart met chorizo en kip of met vis of konijn. In februari nog gegeten.
Doen ze dat dat speciaal voor de toeristen?
Dolfje
27-07-2026 om 21:14
Dit zegt chat :
Hoewel de klassieke paella uit de regio Valencia geen chorizo bevat, hebben veel restaurants in andere delen van Spanje – zeker in toeristische gebieden zoals Tenerife – hun eigen varianten ontwikkeld. Op de kaart kun je bijvoorbeeld tegenkomen:
- Paella de marisco – alleen vis en zeevruchten.
- Paella mixta – vlees én zeevruchten, soms met chorizo.
- Paella con chorizo – een variant waarin de chorizo een duidelijke smaakmaker is.
Dus als er op Tenerife “paella met chorizo” op de kaart staat, is dat een normale keuze. Het is alleen niet de traditionele Valenciaanse versie.
Dus ik eet lekker gele rijst met chorizo en noem het dan paella
Goed idee ook voor donderdag.
afrodite05
27-07-2026 om 22:01
Haha, Dolfje! Even aan het speuren geweest!
Moos: wij gaan over 3 weken. En er moet nog zo veel ingepakt worden... Krankzinnig, waar haal ik de tijd vandaan?!
Moosey
27-07-2026 om 22:30
Dolfje schreef op 27-07-2026 om 21:14:
Dit zegt chat :
Hoewel de klassieke paella uit de regio Valencia geen chorizo bevat, hebben veel restaurants in andere delen van Spanje – zeker in toeristische gebieden zoals Tenerife – hun eigen varianten ontwikkeld. Op de kaart kun je bijvoorbeeld tegenkomen:
- Paella de marisco – alleen vis en zeevruchten.
- Paella mixta – vlees én zeevruchten, soms met chorizo.
- Paella con chorizo – een variant waarin de chorizo een duidelijke smaakmaker is.
Dus als er op Tenerife “paella met chorizo” op de kaart staat, is dat een normale keuze. Het is alleen niet de traditionele Valenciaanse versie.
Dus ik eet lekker gele rijst met chorizo en noem het dan paella
![]()
Goed idee ook voor donderdag.
Klopt helemaal hoor
Maar er was ooit een soort rel met veel verontwaardigde Spanjaarden (waarschijnlijk uit de regio Valencia dan) die boos waren over een recept voor paella van Jamie Oliver omdat er chorizo in zat. Vandaar.
Drie weken, dat is ook snel Afro! Gelukkig heb je vakantie, hoewel je waarschijnlijk nog steeds minder tijd over hebt dan ik met mijn fulltime werk met die twee handenbinders… Heeft je vent ook wel wat tijd om in te pakken?
Dolfje
27-07-2026 om 22:43
Moosey schreef op 27-07-2026 om 22:30:
[..]
Klopt helemaal hoor
Maar er was ooit een soort rel met veel verontwaardigde Spanjaarden (waarschijnlijk uit de regio Valencia dan) die boos waren over een recept voor paella van Jamie Oliver omdat er chorizo in zat. Vandaar.
Oh ja Jamie, kan me dat nog vaag herinneren wel.