Eten
ToetieToover
04-04-2026 om 08:52
Moosey schreef op 03-04-2026 om 15:46:
Oh leuk Toetie! Ik had het daarover inderdaad. Ga het zelf ook ns proberen.
Ik ga vanavond bij de Afghaan eten met lief en bejaarde vriendin. Altijd lekker.
Volgens mij is elke vrijdag visdag als je katholiek bent, niet alleen Goede Vrijdag
Nog bedankt voor de tip, Moos! Ik kan het van harte aanraden.
Sowieso houd ik van kikkererwtenmeel. De komijn was op in de buurtsuper, volgende keer doe ik dat er weer doorheen. Manlief vindt komijn naar mannenzweet ruiken. Ik vind het naar paprika ruiken. Anyway ik dwaal af.
Vandaag wordt het iets met pindasaus. Daar kan ik zo’n zin in hebben. Ik denk dat ik er sperziebonen en emping blado in ga dopen.
En verder maak ik citroenrisotto met garnalen in curry. Lekker zacht allemaal. Ik ga er brandnetels en zevenblad bij stoven.
Bij wijze van experiment heb ik een rozet paardebloemblad (eerst afgesneden voor de bezoekende konijnen) onder een dichte pot gezet. Molsla kweken. Zal mij benieuwen.
Teigera
04-04-2026 om 10:27
Gisteren een leuke middag gehad met de kinderen, met de trein naar een naburige stad gegaan om te shoppen. Ze zijn beiden goed geslaagd (item dat ze echt nodig hadden, en nog wat leuks dat eigenlijk niet zo nodig was). We waren aardig moe toen we thuis kwamen, gelukkig wilde lief wel koken: catalaanse worstjes, aardappeltjes en rode kool.
Vanavond is lief niet thuis, ik maak voor mezelf en de kinderen "spaghetti à la opa" met vega gehakt, kastanjechampignons, courgette en prei. Voor toe maak ik witte chocoladebavarois met frambozen. Verder wil ik nog wat mealpreppen vanmiddag, lekkere ontbijtjes met gebakken havermout maken.
Ted68
04-04-2026 om 11:14
Heb vanavond eendepoten en Knödel op het menu staan… Man en ik zijn samen; ik kook vandaag, hij morgen.
MijnNaamIsHaas73
04-04-2026 om 20:46
Gisteren haalde ik op de terugweg van werk roti met kip bij een Surinaams eethuisje.
Vanavond maakte man chili con carne (of eigenlijk maakte hij dat vanmiddag al zodat het lekker lang kon pruttelen).
Morgen eten we bij familie
Dolfje
05-04-2026 om 08:48
Wij aten Chinees bij schoonouders. Nasi, bami, kipsaté, babi pangang, kip kerrie, kip knoflook en Chinese tomatensoep. Hadden veel te veel dus hebben de helft van wat over was meegenomen en thuis in de diepvries gedaan.
Dit tot ongenoegen van schoonvader met Alzheimer, die vond dat hij en schoonmoeder dan voortaan maar met hun tweeën moesten eten want dan had hij veel meer
Dat wij het gehaald en gekocht hadden en het voor 4 personen was kwam bij hem niet aan. En proppen dat hij deed. Voor iemand die de hele dag niks doet.
Ik weet dit hoort bij het ziektebeeld, geen maat kunnen houden en bang dat hij wat tekort komt. Dat had hij al heel snel toen we wisten dat hij Alzheimer had. Bord vol eten voor zijn neus en maar vragen wat er nog van hun is.
En meteen na het eten naar bed. Om 19:00 uur wilde hij al naar bed. Hij gaat zo ontzettend hard achteruit. Gaat echt heel snel nu. Er valt amper een gesprek mee te voeren.
Voor schoonmoeder is het alsof ze weer een kind heeft, nog erger zelfs want een kind leert van dingen. We wachten op een opname ergens.
BlairW
05-04-2026 om 08:53
Geen idee nog. Ik ben het avondeten vergeten voor vandaag, dus moet straks nog naar de supermarkt 😂
Ted68
05-04-2026 om 08:57
Man maakt Ravioli , gevuld met ricotta, citroen en daslook. Hier zijn de Winkels tot dinsdag dicht…
Teigera
05-04-2026 om 09:05
Och wat verdrietig Dolfje. Voor je schoonmoeder maar ook voor jullie. Schoonvader is duidelijk niet meer wie hij was, lijkt me heel moeilijk.
Net vanochtend de dag begonnen met paaseieren zoeken en daarna heb ik havermout-banaanpancakes gemaakt met blauwe bessen. Lekker en toch aardig gezond. Vanavond eten we vroeg, ik maak een gehaktbrood met ei erin (en salie, prei, ontbijtspek) en erbij broccoli en gebakken aardappeltjes. Daarna gaan we naar de film (Mario).
ToetieToover
05-04-2026 om 09:15
Dat lijkt me heel ongemakkelijk, Dolfje. Hopelijk was het toch enigszins gezellig voor/met je schoonmoeder.
Ik maak iets met ei: mini ovenomeletjes van een plakje ham in een bakje, ei geklust met specerijen en rode linzenmeel en daar bovenop nog een (ongeklutst) ei. Klutsen, heerlijk woord.
Later vandaag brandade van een rest aardappelpuree, ik doe er gerookte makreel doorheen. Best heftig, dus erbij een frisse komkommersalade. Ik heb nog een potje muntgelei open, beetje azijn erbij en voila zoet-zuur.
Veel plezier met de film, Teig!
ToetieToover
05-04-2026 om 09:18
BlairW schreef op 05-04-2026 om 08:53:
Geen idee nog. Ik ben het avondeten vergeten voor vandaag, dus moet straks nog naar de supermarkt 😂
Als je maar niet vergeet te scannen
BlairW
05-04-2026 om 09:36
ToetieToover schreef op 05-04-2026 om 09:18:
[..]
Als je maar niet vergeet te scannen
![]()
🤣
Dolfje
05-04-2026 om 11:03
Ja schoonmoeder is altijd blij als we komen, heeft ze tenminste normale praat. We zijn niet super lang gebleven want ik was behoorlijk moe van het werk. Misschien dat we er morgen ff koffie gaan drinken.
Ik maak straks wonton soep met paksoi en we eten toastjes voor de tv/film.
Dadelijk maar ff een rondje wandelen. Verder niks vandaag. Behalve dat ik nog oefeningen moet doen voor knie /heup.
anijsblokje
05-04-2026 om 13:03
Hier vanavond heerlijke aardappels in de schil, zalm met citroen, dille en mosterd en groene asperges met olijfolie, knoflook en citroen. In het beste gezelschap dat ik me kan wensen
.
@Dolfje: Is er een casemanager betrokken bij je schoonvader? Die heeft vaak wel praktische tips om het ook nu nog wat beter hanteerbaar te maken. Maar het is pittig!
afrodite05
05-04-2026 om 13:37
Heftig, Dolfje. Dat wat je schrijft over een kind in huis hebben dat juist steeds minder kan, is heel herkenbaar van mijn vader. Mijn moeder ging toen "makkelijke" kinderpuzzels voor hem klaarzetten, maar ze waren telkens net te moeilijk waardoor mijn vader gefrustreerd raakte. Dan weer een makkelijkere puzzel, maar die was inmiddels ook alweer te moeilijk geworden voor hem. Maar ja, ze wilde hem ook niet beledigen door een veel te makkelijke aan te bieden. Lastig balanceren. Mijn vader had parkinsondementie, misschien is dat anders dan "gewone" Alzheimer, maar hij had tot op het laatst (weliswaar steeds minder) weleens een helder moment. Oh en dat bang zijn dat je iets tekort komt, dat had hij ook, maar dat had hij eerlijk gezegd zijn hele leven al... Sterkte in elk geval, het is niet bepaald leuk.
Ik heb vanochtend met zoon eieren gezocht en daarna was het plan om cakejes te bakken zodat daar het restant slagroom op kon. Uiteindelijk zijn de cakejes al bijna op en de slagroom was nog steeds niet geklopt, dus ik heb het maar in de diepvries gezet. Komt wel op in een ovenschotel ooit.
Vanavond eten we een soort Grieks iets: gehakt met courgette, tomaten, paprika, rijst, misschien wat olijven... mogelijk maak ik er een ovenschotel van met wat kaas erover, bedenk ik me nu. Nouja, nog tijd zat om erover na te denken.