Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Doet opa hier verstandig aan?

Groentetuin schreef op 19-08-2026 om 16:45:

[..]

Zo krijgt elke "tak" hetzelfde.

Alle kleinkinderen krijgen wel hetzelfde, de ouders ( de kinderen van de erflater) krijgen niet hetzelfde maar elke"tak'( gezin) wel hetzelfde.

Volgens onze notaris was dit de eerlijkste manier ( en wij waren het er mee eens)

Hoe zou oneerlijk zijn als het ene gezin veel meer erfde omdat zij meer kinderen hebben.

Meen je dit serieus

Groentetuin schreef op 19-08-2026 om 16:45:

[..]

Zo krijgt elke "tak" hetzelfde.

Alle kleinkinderen krijgen wel hetzelfde, de ouders ( de kinderen van de erflater) krijgen niet hetzelfde maar elke"tak'( gezin) wel hetzelfde.

Volgens onze notaris was dit de eerlijkste manier ( en wij waren het er mee eens)

Hoe zou oneerlijk zijn als het ene gezin veel meer erfde omdat zij meer kinderen hebben.

Waarom? Een voorbeeld in het klein: Wij krijgen elk jaar als gezin van mijn ouders een bedrag voor Sinterklaas. De gezinnen van mijn broers krijgen meer omdat ze een kind meer hebben. Vind ik niets geks aan. 

Vroeger kocht mijn moeder alle cadeautjes zelf en daarbij kreeg ieder kind en kleinkind een (ongeveer) even duur cadeau. Dat werd wat te veel voor haar om te doen. En sindsdien krijgen we het geld. Ik zou het juist heel raar vinden als mijn siblings nu per persoon minder te besteden zouden hebben.

Jaline schreef op 19-08-2026 om 20:10:

wat is de wereld toch ingewikkeld.
Hoezo mag opa niet gewoon iets geven, als hij dat wil, aan wie hij wil. Hoezo staan er dan meteen mensen op om aan te kaarten dat anderen dat dan ook moeten krijgen. Anders is het oneerlijk. En dan niet eens ook de auto waar ze geen belang in hebben maar wel de geldwaarde.
Ik snap echt niks van deze dingen
Dus opa moet op verjaardagen ook elk kind een cadeau geven van gelijke waarde? Niet iets dat past bij het kind of iets dat kind echt leuk vindt? Nee het moet even veel geldwaarde hebben

Bij een verjaardagscadeau heb je het natuurlijk wel over hele andere bedragen. De een iets van 30 euro en de ander van 50 euro, mag ik hopen dat niemand over valt. Of uberhaupt gaat lopen opzoeken wat het gekost heeft. 

Maar het ene kind/kleinkind 100000 euro geven en de ander 25000. Tja, dan vindt ik het niet gek dat daar scheve ogen van zouden komen. Er even vanuit gaande dat de familie verhoudingen nog goed zijn.

Jaline schreef op 19-08-2026 om 20:10:

wat is de wereld toch ingewikkeld.
Hoezo mag opa niet gewoon iets geven, als hij dat wil, aan wie hij wil. Hoezo staan er dan meteen mensen op om aan te kaarten dat anderen dat dan ook moeten krijgen. Anders is het oneerlijk. En dan niet eens ook de auto waar ze geen belang in hebben maar wel de geldwaarde.
Ik snap echt niks van deze dingen
Dus opa moet op verjaardagen ook elk kind een cadeau geven van gelijke waarde? Niet iets dat past bij het kind of iets dat kind echt leuk vindt? Nee het moet even veel geldwaarde hebben

Dit vind ik ook. 

En ik vraag me af of de kleinzonen de auto wel wil als hij ervoor moet betalen. Dat oppereren mensen hier heel makkelijk maar dan is hij misschien niet eens meer geïnteresseerd. 

Schemerlampje schreef op 19-08-2026 om 21:19:

[..]

Waarom? Een voorbeeld in het klein: Wij krijgen elk jaar als gezin van mijn ouders een bedrag voor Sinterklaas. De gezinnen van mijn broers krijgen meer omdat ze een kind meer hebben. Vind ik niets geks aan.

Vroeger kocht mijn moeder alle cadeautjes zelf en daarbij kreeg ieder kind en kleinkind een (ongeveer) even duur cadeau. Dat werd wat te veel voor haar om te doen. En sindsdien krijgen we het geld. Ik zou het juist heel raar vinden als mijn siblings nu per persoon minder te besteden zouden hebben.

Precies. Die gezinnen met meer kinderen kregen altijd al meer. Waarom dan ook nog met de erfenis?

MarvelousM schreef op 20-08-2026 om 09:59:

[..]

Precies. Die gezinnen met meer kinderen kregen altijd al meer. Waarom dan ook nog met de erfenis?

Maar de kleinkinderen hebben vaak, in ieder geval in de situatie van TO, al een eigen huishouden. Waarom dan nog rekening houden met uit welk gezin ze komen? 

Gewoon alle kleinkinderen hetzelfde bedrag. En ook alle kinderen hetzelfde bedrag. Dat lijkt mij het eerlijkste.

Schemerlampje schreef op 20-08-2026 om 11:00:

[..]

Maar de kleinkinderen hebben vaak, in ieder geval in de situatie van TO, al een eigen huishouden. Waarom dan nog rekening houden met uit welk gezin ze komen?

Gewoon alle kleinkinderen hetzelfde bedrag. En ook alle kinderen hetzelfde bedrag. Dat lijkt mij het eerlijkste.

Dan kun je als kind onder de legitieme portie komen en dat lijkt me niet de bedoeling.  Verdeel de erfenis gewoon over de kinderen. Ik snap sowieso niet zo goed waarom de kleinkinderen een gelijk deel zouden moeten erven. Zij erven toch van hun eigen ouders?

MiniJCW schreef op 20-08-2026 om 11:12:

[..]

Dan kun je als kind onder de legitieme portie komen en dat lijkt me niet de bedoeling. Verdeel de erfenis gewoon over de kinderen. Ik snap sowieso niet zo goed waarom de kleinkinderen een gelijk deel zouden moeten erven. Zij erven toch van hun eigen ouders?

Ik bedoelde niet dat het deel van de kinderen even groot moet zijn als dat van de kleinkinderen. 

Ik denk dat hier vooral het probleem is, dat Opa een bepaald bedrag voor de kleinkinderen in zijn hoofd heeft, zeg €50.000. Maar dat die auto €100.000 waard is. En dan komt Opa in de knoei, want alle kleinkinderen nu €100.000 schenken, daar heeft hij het geld eigenlijk niet voor.

Blijft voor mij nog de vraag open, hoe gehecht kleinzoon is aan die auto. Is hij elk weekend met Opa aan het klussen aan die auto, dan zou ik echt naar mogelijkheden zoeken.

Heeft kleinzoon nooit belangstelling getoond? Dan is hij de eerste die hem mag kopen. Kan/wil hij dat niet, dan is het jammer maar helaas en wordt de auto aan een derde partij verkocht.

[..]

Omdat ik het niet eerlijk vind dat de hoogte van MIJN erfenis afhangt van hoeveel kinderen mijn siblings produceren. Gelukkig is dat bij ons ook niet zo. 

MiniJCW schreef op 20-08-2026 om 11:12:

[..]

Dan kun je als kind onder de legitieme portie komen en dat lijkt me niet de bedoeling. Verdeel de erfenis gewoon over de kinderen. Ik snap sowieso niet zo goed waarom de kleinkinderen een gelijk deel zouden moeten erven. Zij erven toch van hun eigen ouders?

Precies. En ze erven ook weer van mij. 

[..]

Nee toch? Want alles dat je aan de kleinkinderen nalaat gaat, logischerwijs, af van wat de kinderen krijgen. Je kunt je geld maar één keer verdelen. Heb jij 4 kinderen en 100.000 te verdelen dan krijgt ieder kind 25.000. Heb je ook nog 6 kleinkinderen en die geef je ieder 5.000 dan blijft er voor de kinderen nog 17.250 per kind over. Stel nu dat die 6 kleinkinderen van 3 van jouw kinderen zijn. Dan betekent dat dat het ene kinderloze kind 7.750 minder krijgt omdat ie neefjes en nichtjes heeft. Kan me best voorstellen dat dat als oneerlijk voelt. 

Mag je als opa en oma natuurlijk helemaal zelf weten. Maar kan me best iets voorstellen bij de constructie waar het deel van de kleinkinderen alleen af gaat van de ouders van die kleinkinderen. En dus niet van de kinderloze tante/oom van die kleinkinderen.

Meesje schreef op 20-08-2026 om 11:31:

[..]

Nee toch? Want alles dat je aan de kleinkinderen nalaat gaat, logischerwijs, af van wat de kinderen krijgen. Je kunt je geld maar één keer verdelen. Heb jij 4 kinderen en 100.000 te verdelen dan krijgt ieder kind 25.000. Heb je ook nog 6 kleinkinderen en die geef je ieder 5.000 dan blijft er voor de kinderen nog 17.250 per kind over. Stel nu dat die 6 kleinkinderen van 3 van jouw kinderen zijn. Dan betekent dat dat het ene kinderloze kind 7.750 minder krijgt omdat ie neefjes en nichtjes heeft. Kan me best voorstellen dat dat als oneerlijk voelt.

Mag je als opa en oma natuurlijk helemaal zelf weten. Maar kan me best iets voorstellen bij de constructie waar het deel van de kleinkinderen alleen af gaat van de ouders van die kleinkinderen. En dus niet van de kinderloze tante/oom van die kleinkinderen.

Nog erger als je bijvoorbeeld 12 kleinkinderen hebt. Dan blijft er bijna niks over voor de kinderen. En dat vind je als ouders van de kleinkinderen wrs niet erg. Zij kunnen het beter gebruiken. Woningmarkt. Dat soort dingen. Maar wel een beetje zuur voor de kinderloze. Heeft je zus bedacht dat ze 'een huis vol' wil, gaat jouw erfenis er aan op. 

Meesje schreef op 20-08-2026 om 11:34:

[..]

Nog erger als je bijvoorbeeld 12 kleinkinderen hebt. Dan blijft er bijna niks over voor de kinderen. En dat vind je als ouders van de kleinkinderen wrs niet erg. Zij kunnen het beter gebruiken. Woningmarkt. Dat soort dingen. Maar wel een beetje zuur voor de kinderloze. Heeft je zus bedacht dat ze 'een huis vol' wil, gaat jouw erfenis er aan op.

Je hebt áltijd recht op de legitieme portie, geen zorgen. Als het dreigt daaronder uit te komen wordt het alsnog eerst uitgerekend, alsof er geen testament zou zijn geweest (helft van wat je normaal zou krijgen) 

-Augusta- schreef op 20-08-2026 om 13:17:

[..]

Je hebt áltijd recht op de legitieme portie, geen zorgen. Als het dreigt daaronder uit te komen wordt het alsnog eerst uitgerekend, alsof er geen testament zou zijn geweest (helft van wat je normaal zou krijgen)

Dat klopt niet. Je moet actief aanspraak maken op je legitieme portie, als je dat niet tijdig doet, dan wordt er verdeeld zoals in het testament staat.

-Augusta- schreef op 20-08-2026 om 13:17:

[..]

persoonlijk heb ik geen zorgen 😉 Mijn zus en ik hebben ieder 2 kinderen, dus wat mijn ouders ook bedenken, het zal wel ongeveer gelijk uitkomen. Daar gelaten dat er geloof ik niet veel te erven gaat zijn. Mijn ouders leven er op los, gelukkig, dus het zou zomaar op kunnen zijn. 

Maar ik kan me goed voorstellen dat het voor kinderlozen oneerlijk kan voelen. Ook als je je legitieme portie nog krijgt. Een deel van 'jouw' geld gaat naar je neefjes en nichtjes, gevoelsmatig. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.