Financiën en recht
Netherfield
25-03-2026 om 08:46
Energiecrisis
Ik lees overal dat er een energiecrisis komt. Dat de gasvoorraad in Nederland opraakt. En nu weer in het AD dat je je huis NU moet verduurzamen om je energiekosten omlaag te brengen. Gaan jullie dat doen, heb je het al gedaan? Doe je iets anders om de energierekening niet te hoog te laten worden? Of denk je, het zal wel meevallen?
Herfstappeltaart
27-03-2026 om 09:51
watertoren schreef op 27-03-2026 om 08:19:
[..]
Zolang ik het kan betalen zou ik nooit minderen op luxe. Ik zou mijn vriezer echt niet willen missen, salades eet ik nooit en koken is mijn hobby.
Ja maar jou kan het sowieso geen reet schelen wat er met de wereld gebeurt. Sorry voor de harde woorden maar het is zo.
rionyriony
27-03-2026 om 11:43
Broadway schreef op 27-03-2026 om 09:37:
[..]
natuurlijk is niets zo zwart wit als ik, en jij, het opschrijven.
wel denk ik dat mensen zich bewuster mogen zijn van het feit dat hun keuzes gevolgen hebben. en dat gaat van: je voeten niet optillen betekent dat je over de stoeprand struikelt tot een dure auto op afbetaling kopen, die in elkaar rijden en nog moeten blijven betalen tot net rondkomen en besluiten kinderen te krijgen en dus financieel weinig ruimte over te houden.
dat is nog naast de dingen die je kunnen en zullen overkomen, maar laten we niet doen alsof de meerderheid van de mensen een tsunami van ellende beleven waardoor geen enkele eigen keus ertoe doet hoe hun situatie is.
Hier straalt toch een zelftevredenheid van af, namelijk dat jij veel betere keuzes maakt dan anderen, terwijl jij misschien alleen maar keuzen tussen betere opties hebt op de momenten dat je ze maakt.
En die hebben gewoonlijk ook de dynamiek van betere vervolgopties.
Voor anderen kan het traject weleens veel langer duren, met de kans op meerdere miskleunen of een definitieve val.
Ik zou gewoon meer voorbehoud maken bij mijn oordeel. Dat doet de ander meer recht, en wil niet zeggen dat jij nu je portemonnee moet gaan omkeren.
Broadway
27-03-2026 om 12:04
rionyriony schreef op 27-03-2026 om 11:43:
[..]
Hier straalt toch een zelftevredenheid van af, namelijk dat jij veel betere keuzes maakt dan anderen, terwijl jij misschien alleen maar keuzen tussen betere opties hebt op de momenten dat je ze maakt.
En die hebben gewoonlijk ook de dynamiek van betere vervolgopties.
Voor anderen kan het traject weleens veel langer duren, met de kans op meerdere miskleunen of een definitieve val.
Ik zou gewoon meer voorbehoud maken bij mijn oordeel. Dat doet de ander meer recht, en wil niet zeggen dat jij nu je portemonnee moet gaan omkeren.
het is zeer offtopic dus hierna stop ik met reageren, maar dit zijn zulke foute aannames. mijn situatie heeft hier niets mee van doen, ik breng alleen eigenaarschap en dat keuzes consequenties hebben onder de aandacht en dat dus niet alles je maar overkomt. HOP! ineens heb ik 20 zonnepanelen, HOP! ineens heb je 3 kinderen.
ik heb dus ook geen oordeel. ik geef aan dat mensen keuzes maken die consequenties hebben. die kunnen positief of negatief uitpakken en hoe men dat ervaart is allemaal persoonlijk.
Tjilp
28-03-2026 om 21:50
Netherfield schreef op 27-03-2026 om 07:40:
Ik vind het altijd wel grappig (maar niet echt) dat wij de kachel een graadje lager zetten, isoleren, water besparen waar mogelijk. Maar de grootverbruikers, fabrieken als Tata Steel en vele vele anderen waar energie verbruikt wordt alsof de ze de hel moeten voorzien van brandstif en water alsof er complete woestijnen moeten worden geïrrigeerd, daar vrolijk mee doorgaan en niet minderen. De echte grootverbruikers zouden ook moeten minderen, dat legt gewicht in de schaal, niet dat Isabel een hooikist neemt om eten te garen.
Helemaal mee eens! En net lees ik op Teletekst dat er zeven grote Datacenters bij komen, tegen de aangenomen kamermotie in! Omdat de meeste vergunningen kennelijk al zijn verleend. Er zijn er op dit moment drie.
Tja, dat moedigt niet echt aan in het maken van duurzame keuzes. Geld regeert. En iedereen moet AI gebruiken. Waar gaan we heen…
Netherfield
28-03-2026 om 22:23
En die datacenters slurpen energie! Ook elke keer dat je iets vraagt aan ChapGPT of dingen die daarop lijken. Ook verbruiken ze veel water om die apparaten te koelen. Wat we dan als consument wel kunnen doen is het gebruik van A.I. verminderen.
rionyriony
30-03-2026 om 18:14
Netherfield schreef op 27-03-2026 om 07:40:
Ik vind het altijd wel grappig (maar niet echt) dat wij de kachel een graadje lager zetten, isoleren, water besparen waar mogelijk. Maar de grootverbruikers, fabrieken als Tata Steel en vele vele anderen waar energie verbruikt wordt alsof de ze de hel moeten voorzien van brandstif en water alsof er complete woestijnen moeten worden geïrrigeerd, daar vrolijk mee doorgaan en niet minderen. De echte grootverbruikers zouden ook moeten minderen, dat legt gewicht in de schaal, niet dat Isabel een hooikist neemt om eten te garen.
Ik begrijp dat dit onrechtvaardig voelt, en dit is het strikt genomen ook wel, maar het probleem is dat we deze bedrijven echt nodig hebben om in Nederland niet afhankelijk te worden van landen waar we niet afhankelijk van willen zijn. Dus eigen productie van staal versterkt onze zelfredzaamheid en dan worden we minder chantabel.
Hoewel we al zoveel andere eigen productie hebben weggegeven (en je misschien zou kunnen redeneren: nou, we zijn toch al aan hun goodwill overgeleverd dus het laatste restje kan ook nog wel) zou ik daar eerst heel goed over nadenken.
Mensen zijn niet zo onzelfzuchtig als je aanneemt en ook heel normale mensen zijn op macht uit. Zelfs al hebben ze helemaal niet de behoefte om jou pijn te doen; zodra ze moeten kiezen: hun belang of het jouwe, dan kiezen ze voor zichzelf. En de ander zakt dan - onbedoeld weliswaar - in de shit. En je kan je industrie maar één keer verliezen. Daarna is die haast niet meer opnieuw op te zetten. Anderen krijgen dan zo'n voorsprong, dat de achterstand niet meer in te halen is.
Tjilp
30-03-2026 om 21:48
rionyriony schreef op 30-03-2026 om 18:14:
[..]
Ik begrijp dat dit onrechtvaardig voelt, en dit is het strikt genomen ook wel, maar het probleem is dat we deze bedrijven echt nodig hebben om in Nederland niet afhankelijk te worden van landen waar we niet afhankelijk van willen zijn. Dus eigen productie van staal versterkt onze zelfredzaamheid en dan worden we minder chantabel.
Hoewel we al zoveel andere eigen productie hebben weggegeven (en je misschien zou kunnen redeneren: nou, we zijn toch al aan hun goodwill overgeleverd dus het laatste restje kan ook nog wel) zou ik daar eerst heel goed over nadenken.
Mensen zijn niet zo onzelfzuchtig als je aanneemt en ook heel normale mensen zijn op macht uit. Zelfs al hebben ze helemaal niet de behoefte om jou pijn te doen; zodra ze moeten kiezen: hun belang of het jouwe, dan kiezen ze voor zichzelf. En de ander zakt dan - onbedoeld weliswaar - in de shit. En je kan je industrie maar één keer verliezen. Daarna is die haast niet meer opnieuw op te zetten. Anderen krijgen dan zo'n voorsprong, dat de achterstand niet meer in te halen is.
Daar zit wel wat in Riony. Als klein land in Europa moeten we niet gaan denken dat we hier niks kunnen bijdragen. Maar ondertussen staan zulke nuttige bedrijven wel op een plek waar mensen in de buurt er (gezondheids)schade van ondervinden.
Herinrichting van het land dan maar. Een provincie natuur, een provincie industrie, enne… nou ja dat is onzin natuurlijk.
Maar die enorme datacenters geven enorm overlast. Hoe komt het dat het vergunningenstelsel hier tekort schiet?
rionyriony
31-03-2026 om 09:26
Tjilp schreef op 30-03-2026 om 21:48:
[..]
Daar zit wel wat in Riony. Als klein land in Europa moeten we niet gaan denken dat we hier niks kunnen bijdragen. Maar ondertussen staan zulke nuttige bedrijven wel op een plek waar mensen in de buurt er (gezondheids)schade van ondervinden.
Herinrichting van het land dan maar. Een provincie natuur, een provincie industrie, enne… nou ja dat is onzin natuurlijk.
Maar die enorme datacenters geven enorm overlast. Hoe komt het dat het vergunningenstelsel hier tekort schiet?
Ik zag een poos geleden een reportage over gemeenteambtenaren die ontzettend verguld waren dat Microsoft of een andere techgigant in hun gemeente zo' n blokkendoos neer wou zetten. En dat besluit werd dan ook genomen. Er werd gesuggereerd dat die ambtenaren graag belangrijk wilden worden gevonden door techgiganten. Wat er speelt weet je natuurlijk niet zeker, echte corruptie zal er niet geweest zijn (dat is lastig te organiseren en te makkelijk te achterhalen) maar het zijn wel vreemde keuzes die niet helemaal in het belang zijn van de mensen en die toch op lokaal niveau worden genomen. Hoe het afgelopen is in die gevallen weet ik ook niet; soms trekt zo'n techgigant zich vrijwillig terug. Het ging die gigant om de gunstige locatie, weinig risico op natuurrampen en weinig tegenwerking van de gemeente e.d. dus die had geen vervelende bedoelingen (om mensen hun energie af te pakken).
ToetieToover
31-03-2026 om 10:27
rionyriony schreef op 31-03-2026 om 09:26:
[..]
Ik zag een poos geleden een reportage over gemeenteambtenaren die ontzettend verguld waren dat Microsoft of een andere techgigant in hun gemeente zo' n blokkendoos neer wou zetten. En dat besluit werd dan ook genomen. Er werd gesuggereerd dat die ambtenaren graag belangrijk wilden worden gevonden door techgiganten. Wat er speelt weet je natuurlijk niet zeker, echte corruptie zal er niet geweest zijn (dat is lastig te organiseren en te makkelijk te achterhalen) maar het zijn wel vreemde keuzes die niet helemaal in het belang zijn van de mensen en die toch op lokaal niveau worden genomen. Hoe het afgelopen is in die gevallen weet ik ook niet; soms trekt zo'n techgigant zich vrijwillig terug. Het ging die gigant om de gunstige locatie, weinig risico op natuurrampen en weinig tegenwerking van de gemeente e.d. dus die had geen vervelende bedoelingen (om mensen hun energie af te pakken).
Ik las onlangs dat de gemeenteraad een besluit nam op basis van verkeerde informatie:
rionyriony
31-03-2026 om 18:09
ToetieToover schreef op 31-03-2026 om 10:27:
[..]
Ik las onlangs dat de gemeenteraad een besluit nam op basis van verkeerde informatie:
Ik vind dat mensen die de bevolking vertegenwoordigen de plicht hebben om zich terdege te informeren. Die informatie zal beslist aanwezig zijn geweest. En anders kan je strikte voorwaarden stellen voordat het ding gebouwd wordt.
Schemerlampje
31-03-2026 om 19:01
En wat als je zo'n datacenter verplicht om grotendeels zijn eigen stroom op te wekken? Het hele dak vol met zonnepanelen, een stel flinke batterijen. En tegen een hoog tarief eventuele stroom die nog nodig is in kunnen kopen.