Financiën en recht
Zilver_gray
11-06-2026 om 17:40
Go fund me..bedelen bij je volgers om je schulden af te lossen..
Ik zie nu al voor de 2e keer op Insta een “Go fund me” voorbij komen….. in dit specifieke geval omdat degene zegt schulden te hebben en vraagt zijn/ haar volgers om een (kleine) bijdrage om de schulden te kunnen aflossen.
Nu ben ik niet te beroerd om te geven, en heb ook al eens op deze manier gedoneerd.
Maar dat je geld durft te vragen aan vreemden om daarmee je schulden af te lossen??
Natuurlijk ben je vrij om een Go fund me te starten en/of om te doneren..
Maar dit is toch schaamteloos?
Geen idee wat ik met dit topic wil, gewoon even klagen denk ik
Herfstappeltaart
16-06-2026 om 15:46
DeOnbekende schreef op 16-06-2026 om 13:26:
[..]
Oh, dat vind ik zo'n nare manier van "geven". Barmhartigheid op voorwaarde dat mensen leven naar jouw maatstaven, bah.
Dat vind ik helemaal niet. Je geeft om mensen die het beroerd hebben of hun kinderen geen fatsoenlijk maal voor kunnen zetten te helpen, niet om een geldverslindende, ongezonde gewoonte te sponsoren. Daar hebben de kinderen uit zo'n gezin toch ook niks aan?
krulliebollie
16-06-2026 om 16:39
is dit n.a.v. de go fund me van Tatiana Fokker ( drielingmoeder)? Ik volg haar al een paar jaar en in haar geval heb ik wat gestort. Ik zie haar altijd hard werken, alleen voor haar 3-ling zorgen ( tuurlijk met hulp van haar ouders of een vriendin maar wel als alleenstaande ouder). Zij is heel open in hoe de schulden zijn ontstaan, altijd geweest ook, zonder modder te smijten. Deze vrouw gun ik het om uit de ellende te komen.
Groentetuin
16-06-2026 om 18:00
krulliebollie schreef op 16-06-2026 om 16:39:
is dit n.a.v. de go fund me van Tatiana Fokker ( drielingmoeder)? Ik volg haar al een paar jaar en in haar geval heb ik wat gestort. Ik zie haar altijd hard werken, alleen voor haar 3-ling zorgen ( tuurlijk met hulp van haar ouders of een vriendin maar wel als alleenstaande ouder). Zij is heel open in hoe de schulden zijn ontstaan, altijd geweest ook, zonder modder te smijten. Deze vrouw gun ik het om uit de ellende te komen.
Nee hoor staat hier helemaal los van.( Volgens mij dan)
DeOnbekende
16-06-2026 om 19:24
Groentetuin schreef op 16-06-2026 om 15:35:
[..]
Ted zegt niet dat ze niet mogen roken.
Maar om te voorkomen dat het geld aan rookwaren wordt gebruikt geeft ze liever boodschappen.
Ik zou niet weten wat daar mis mee is.
Trouwens indirect kan het uitgespaarde geld van de boodschappen natuurlijk wel aan rokerij worden uitgegeven ,dat kan je niet voorkomen.
Maar ik vind het beter dat iemand iets doet om te helpen ,dan dat iemand niets doet.
Geef jij zelf wel aan mensen die t nodig hebben?
Ik kan lezen, hoor. Ik vind betutteling vanuit je luxe stoel gewoon verschrikkelijk.
En ja, ik geef daar bovengemiddeld veel aan zelfs. Ik vind het heel leuk om luxe boodschappen te doen voor de voedselbank als die bij de supermarkt staan in te zamelen, neem ook geregeld spullen mee voor het inzamelkastje hier om de hoek, steun verschillende goede doelen, en onlangs is daar (volgens mij door een tip van iemand hier) stichting jarige job bijgekomen. Nu stelt iedere jarige in ons gezin een doos samen voor een andere jarige via die stichting. Ik vind het belangrijk om naar elkaar om te kijken.
Waarom dacht je dat ik niet aan anderen zou geven, en mag ik dan nu wel gewoon vinden wat ik vind van "schenken onder voorbehoud"?
Knutselkei
16-06-2026 om 19:30
Nee volgens mij door een acteur die aan zijn fans een euro had gevraagd om uit de schulden te komen.
Meesje
16-06-2026 om 19:54
Ik vind het helemaal niet zo gek dat je je geld wel aan bepaalde doelen wil geven en aan andere niet. Dus wel geld aan het longfonds, niet aan Piet die een nieuwe fatbike wil. Wel boodschappen voor mevrouw de vries, geen slof sigaretten voor mevrouw de vries. Ik weet dat dat hier bij Via een beetje 'vies' wordt gevonden. Als je iets geeft dan is het gegeven en mag jij er niks meer van vinden. Maar ik deel die mening niet. Stel dat je dit groter trekt: ik doneer mijn erfenis aan de kankerstichting. En die besluiten om alle patienten een extraatje te gunnen van dat geld en kopen voor iedereen een kratje bier. Dan zou niemand het gek vinden dat ik daar moeite mee had. Maar als je iemand 100 euro geeft voor boodschappen dan mag je niet klagen als ze het geld gebruiken voor andere liefhebberijen. Nou ja, ik snap dat je er iig niks meer over te zeggen hebt, dus dat klagen geen zin heeft. Maar ik begrijp dan heel goed de keuze om dan dus die boodschappen te geven ipv het geld. Want dát is wat ik wil geven. En als ze dan verder van ander geld of het geld dat ze uitsparen sigaretten kopen zou ik dab weer prima vinden. Maar dan heb ik wel dát kunnen geven dat ik wilde geven.
Maar je kunt natuurlijk ook niks geven. Hoef je je geen zorgen te maken om wat mensen doen of mensen ervan vinden. Kunnen mensen je niet meer 'bah' vinden omdat je iemand iets geeft. Gewoon niks geven, zit je altijd goed.
Rekenenisleuktaalook
16-06-2026 om 20:12
DeOnbekende schreef op 16-06-2026 om 13:26:
[..]
Oh, dat vind ik zo'n nare manier van "geven". Barmhartigheid op voorwaarde dat mensen leven naar jouw maatstaven, bah.
Tja, een moeder van een vriendje van mijn zoon vroeg wel eens een tientje te leen, want geen geld voor boodschappen. Van dat tientje werden dan ook weer peuken etc gekocht.
Vriendje mocht altijd mee-eten maar tientjes werden na het eerste niet meer geleend. Heb ik ook nog steeds niet terug, zeker 15 jaar later nu.
MiniJCW
17-06-2026 om 09:52
Meesje schreef op 16-06-2026 om 19:54:
Ik vind het helemaal niet zo gek dat je je geld wel aan bepaalde doelen wil geven en aan andere niet. Dus wel geld aan het longfonds, niet aan Piet die een nieuwe fatbike wil. Wel boodschappen voor mevrouw de vries, geen slof sigaretten voor mevrouw de vries. Ik weet dat dat hier bij Via een beetje 'vies' wordt gevonden. Als je iets geeft dan is het gegeven en mag jij er niks meer van vinden. Maar ik deel die mening niet. Stel dat je dit groter trekt: ik doneer mijn erfenis aan de kankerstichting. En die besluiten om alle patienten een extraatje te gunnen van dat geld en kopen voor iedereen een kratje bier. Dan zou niemand het gek vinden dat ik daar moeite mee had. Maar als je iemand 100 euro geeft voor boodschappen dan mag je niet klagen als ze het geld gebruiken voor andere liefhebberijen. Nou ja, ik snap dat je er iig niks meer over te zeggen hebt, dus dat klagen geen zin heeft. Maar ik begrijp dan heel goed de keuze om dan dus die boodschappen te geven ipv het geld. Want dát is wat ik wil geven. En als ze dan verder van ander geld of het geld dat ze uitsparen sigaretten kopen zou ik dab weer prima vinden. Maar dan heb ik wel dát kunnen geven dat ik wilde geven.
Maar je kunt natuurlijk ook niks geven. Hoef je je geen zorgen te maken om wat mensen doen of mensen ervan vinden. Kunnen mensen je niet meer 'bah' vinden omdat je iemand iets geeft. Gewoon niks geven, zit je altijd goed.
Ik hou inderdaad niet van geven met een voorbehoud. Als ik aan een goed doel geef, heb ik er vertrouwen in dat ze dat op een nuttige manier besteden. En zo niet, dan niet. Ik heb ook geen moeite met de bekende "strijkstok". Een goed doel runnen kost nu eenmaal geld en dat wordt betaald van de giften.
Mijn voorkeur gaat wel uit naar goede doelen-organisaties. Die helpen veel minder vanuit emotie en onderbuik. Ik las dat er voor de kinderen van dat ongeluk in Zeeland al meer dan een ton was ingezameld. Natuurlijk gun ik ze dat, maar ik weet niet of de nabestaanden het echt nodig hebben. Wie zegt dat de nabestaanden van het kindje uit Rotterdam (dat uit het raam is gevallen) het niet harder nodig hebben? Of nabestaanden van een ongeluk dat niet in de krant komt?
Ted68
17-06-2026 om 11:06
Nou nou nou: ik mag toch echt wel zelf bepalen hoe en aan wie ik mijn Geld geef…. DUS wie zit hier in zijn luie stoel te blaaskaken. Moet er ook nog bijkomen…….En ik ga lekker door hoor met mijn gevulde boodschappen Tassen voor de deur zetten
Zilver_gray
17-06-2026 om 11:30
Deze naam zegt me niets, ik zal een kijken of ik het terug kan vinden, ik volg de persoon in kwestie verder ook niet ofzo.
Zilver_gray
17-06-2026 om 11:32
En natuurlijk bepaal je zelf of en hoe je geeft aan een persoon of een goed doel.
Dat zou ook helemaal geen onderwerp van gesprek moeten zijn.
Yumi
17-06-2026 om 12:30
Ted68 schreef op 17-06-2026 om 11:06:
Nou nou nou: ik mag toch echt wel zelf bepalen hoe en aan wie ik mijn Geld geef…. DUS wie zit hier in zijn luie stoel te blaaskaken. Moet er ook nog bijkomen…….En ik ga lekker door hoor met mijn gevulde boodschappen Tassen voor de deur zetten
Eens
Complimenten, ik denk dat je deze mensen erg blij maakt!