Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Team komt niet uit de zomervakantie

ik had trouwens ook een collega  die "niet hoefde te werken".(En later nog 1) 
Man verdiende genoeg, ze wilde graag werken
Maar wel altijd van alles te zeuren, en je kon nooit op haar aan.
De collega s die " niet hoeven te werken "zijn niet altijd de leukste 
Als ik niet hoefde te werken zou ik dat gewoon voor mij houden.

Maar nu ben ik wel aan t generaliseren 

Kampeerder schreef op 24-01-2026 om 09:59:

[..]

Ik weet precies hoe dit gaat. Heb het meegemaakt. Kind staat dan wel dan op 'ziek' in het systeem. Via een officiële procedure kan het niet zonder documentatie. Er zijn scholen of directeuren die dat vrij makkelijk doen. Moeten ze geen inspectiebezoek krijgen.

Zou kunnen ik heb geen idee hoe ze dat op school intern regelen. Kreeg een week later nog wel een officiele brief met handtekening en reden toekenning "overmacht". Maar in de mail was de toestemming dus al na een dag gegeven. 

RaSa schreef op 24-01-2026 om 11:07:

[..]

Zou kunnen ik heb geen idee hoe ze dat op school intern regelen. Kreeg een week later nog wel een officiele brief met handtekening en reden toekenning "overmacht". Maar in de mail was de toestemming dus al na een dag gegeven.

Scholen hebben veel beleidsvrijheid bij de toepassing van vrijstelling op grond van artikel 11g, zolang je maar binnen de 10 schooldagen blijft. Dus zolang er een aanvraag is en een besluit daarop, valt daar door de inspectie of de leerplichtambtenaar niets van te vinden. Zij gaan er inhoudelijk niet over. Blijft wel dat artikel 11g nadrukkelijk niet bedoeld is voor vakanties. 

Groentetuin schreef op 24-01-2026 om 10:35:

ik had trouwens ook een collega die "niet hoefde te werken".(En later nog 1)
Man verdiende genoeg, ze wilde graag werken
Maar wel altijd van alles te zeuren, en je kon nooit op haar aan.
Als ik niet hoefde te werken zou ik dat gewoon voor mij houden.

Maar nu ben ik wel aan t generaliseren

Een beetje wel inderdaad. Collega's die wel hoeven te werken zijn ook niet altijd de leukste. En wie zegt dat To überhaupt op haar werk verkondigt dat ze niet hoeft te werken. 

Voor de vraagstelling vind ik het gewoon relevante informatie, want dan is de optie 'stoppen' misschien wat minder vergezocht dan bij andere mensen. 

Ysenda schreef op 24-01-2026 om 10:04:

[..]

Dat is dan hun probleem als je als ouder de toestemming zwart op wit hebt.

Dat ben ik met je eens. Als er eenmaal toestemming is zou ik dat bij school laten liggen verder. Ik zou me dan ook veel meer bezig houden met wat het voor mijn kinderen betekend wanneer ze die eerste week moeten missen. 
klinkt natuurlijk voor een kinderbrein erg leuk..een week langer vakantie. Maar wat als ze zich realiseren dat ze later aansluiten in een klas die al heeft kennisgemaakt, waar al een begin is gemaakt met de groepsdynamiek. Onderschat dat echt niet.

Meesje schreef op 22-01-2026 om 13:41:

Ik denk dat het heel veel zou schelen als leidinggevende hier gewoon duidelijk zou zijn. Het team komt er niet uit. Dan ga managen, daar ben je voor aangenomen:
Nee, de planning komt niet rond als iedereen in de zomer 3 weken vakantie wil. Nee, de verre reis van Isje is niet belangrijker dan de 3 weken camping aan de kust van Lars en ook niet belangrijker dan de bouwvakvakantie van de vrouw van Stef. Jullie willen allemaal vakantie in dezelfde weken, reden is niet relevant, maar het kan niet. Dus ik maak de volgende verdeling:
En dan heb je het daar maar mee te doen. Of je gaat met elkaar ruilen indien je collega dat ook wil. Dit gedoe en gezeik moet een manager gewoon onderscheppen. Je ziet het hier al; je bent niet collegiaal als je niet komt werken, je bent geen teamspeler als je vakantie wil, alle andere vakanties en feestdagen werken stelt niks voor want dat wilde ík ook nooit, degene zonder kinderen moet gewoon schuiven, degene met kinderen moet niet zeuren ze wilde ze zelf, ohhhh wil jij vakantie, en al die zielige mensen die van jouw zorg afhankelijk zijn dan? Hoe dúrf je, werken in de zorg is een roeping, jij hoeft geen vakantie. Als je bij de fiscus werkt mag je vakantie, maar toch niet als je in de zorg werkt, foei!. Dit soort opbieden en afzeiken zal ook op de werkvloer gebeuren. En dat maakt dat straks alle planningen lastig te maken zijn, niemand gaat elkaar nog iets gunnen. Laat ze lekker boos zijn op de manager en samen een sterk team vormen. Heb je veel meer aan.

Goed punt.

Euphoria schreef op 23-01-2026 om 17:35:

[..]

Ieder zijn keuze, mijn keuze zou het niet zijn. Eerste week is zo ontzettend belangrijk voor de groepsdynamiek in een klas, waar jouw kinderen vervolgens het hele schooljaar in moeten zien te vertoeven.

Dan zou ik liever de laatste week van het schooljaar daarvoor vrij hebben geprobeerd te krijgen.

maar eigenlijk zou ik mijn vakantie op ondergeschikt plan stellen in deze en me aanpassen aan de vakantie versus schoolweken.

Het welzijn van de kinderen gaat voor alles.

TO kan het echt nooit goed doen in dit topic. TO heeft een goede oplossing waar alle betrokkenen zich in kunnen vinden. Wie zegt dat wat extra vakantie niet goed is voor het welzijn van de kinderen? 

Zeespiegel schreef op 26-01-2026 om 17:08:

[..]

TO kan het echt nooit goed doen in dit topic. TO heeft een goede oplossing waar alle betrokkenen zich in kunnen vinden. Wie zegt dat wat extra vakantie niet goed is voor het welzijn van de kinderen?

Het betreft hier geen vakantie voor het welzijn van de kinderen.

Het betreft hier een vakantie van ouders die zich een bepaald soort reis ten doel hebben gesteld en waar de rest van ondergeschikt belang is. Alles moet wijken voor die vakantie die perse 3 weken dient te duren.

Het team is eruit.
En het is leuk dat TO de uitslag liet weten.

Zeespiegel schreef op 26-01-2026 om 17:08:

[..]

Eens.

Ik vind dit een nette oplossing voor alle partijen, en die week later (waar mss wel of niet veel gebeurd) is ook niet het einde van de wereld hoor. Hoe moet het dan wel niet zijn voor kinderen die halverwege het schooljaar van school wisselen? Kinderen zijn weerbaarder dan wij denken, die vinden hun weg wel en daar mag (of moet) je als ouders ook op vertrouwen tenzij er signalen zijn dat het niet goed gaat.

School is akkoord, TO blij, collega's blij en kinderen blij.

(Overigens was 1 van mijn eerste reacties in dit topic ook dat scholen in dit soort gevallen echt wel flexibeler mogen zijn qua vakanties, als we willen dat mensen in cruciale beroepen werken terwijl er jonge kinderen zijn, dan moeten we als maatschappij ook die mensen tegemoet kunnen komen in dit soort gevallen. Want de zorg of veiligheid stilleggen is iets wat gewoonweg niet kan.)

Groentetuin schreef op 24-01-2026 om 10:35:

Alsof collega's die wel moeten werken altijd fantastisch zijn  Voegt werkelijks niks toe, dit soort bevooroordeelde sneren naar TO.

Euphoria schreef op 24-01-2026 om 13:57:

[..]

Ik zou me dan ook veel meer bezig houden met wat het voor mijn kinderen betekend wanneer ze die eerste week moeten missen.
klinkt natuurlijk voor een kinderbrein erg leuk..een week langer vakantie. Maar wat als ze zich realiseren dat ze later aansluiten in een klas die al heeft kennisgemaakt, waar al een begin is gemaakt met de groepsdynamiek. Onderschat dat echt niet.

Je maakt het wel zwaar zeg. Ik was de laatste jaren van mijn VO carrière weinig aanwezig. Maar ik lag prima in de groep en heb geen last gehad van de groepsdynamiek. Wellicht komt het met de kinderen van TO ook wel goed, ondanks een week extra vakantie.

Fijn dat het gelukt is. Isje!
Nu kan de voorpret beginnen, veel plezier 

Yumi schreef op 27-01-2026 om 14:50:

Fijn dat het gelukt is. Isje!
Nu kan de voorpret beginnen, veel plezier

Ook van mij

in elk geval zette je een topic op die veel mensen in beweging bracht  

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.