Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Alcohol is het nieuwe roken

kenfan schreef op 03-07-2026 om 11:53:

[..]

Laatste is vooralsnog nog niet gelukt om daar iets drinkbaars uit te krijgen voor de liefhebber.

En druivensap? Serieus? Die mierenzoete meuk, bij een goede maaltijd?

Als alcohol het nieuwe roken is, en zelfs de gematigde drinkers al als sneue paria's gezien worden dan doet de health maffia weer iets anders in de ban, totdat uiteindelijk alle feestelijke gelegenheden opgeluisterd worden met een karaf kraanwater en een droge rijstwafel uit het vuistje. Dan is 2036 suiker de nieuwe alcohol.

Denk het niet. Alcohol is verslavend en tast je hersenen aan (dronken worden), van lekker eten wordt je alleen misselijk. Je kan prima na 5 kilo chocola achter het stuur kruipen en ik heb nog nooit iemand een ander de hersens in zien slaan na het eten van een paar zakken chips of over straat zien dwarrelen na het eten van een kapsalon. Dat maakt het verschil voor mij.

Rockstar schreef op 03-07-2026 om 15:32:

[..]

Denk het niet. Alcohol is verslavend en tast je hersenen aan (dronken worden), van lekker eten wordt je alleen misselijk. Je kan prima na 5 kilo chocola achter het stuur kruipen en ik heb nog nooit iemand een ander de hersens in zien slaan na het eten van een paar zakken chips of over straat zien dwarrelen na het eten van een kapsalon. Dat maakt het verschil voor mij.

Maar nu doe je net alsof iedereen die wel eens een glas drinkt (al is dat elke dag 1) allerlei gekke dingen doet. Regelmatig iets drinken (en dan bedoel ik per keer 1 of hooguit 2 glazen) staat niet gelijk aan drinken of zelfs aangeschoten zijn. Wbt ongezondheid is dat niet anders dan regelmatig koek, taart snoep, of ander ongezond voer eten.

Rockstar schreef op 03-07-2026 om 15:32:

[..]

Je denkt serieus dat iedereen die wel eens een glaasje drinkt meteen zwaar verslaafd is? 

Kern van dat advies is de schade die zelfs een minimale hoeveelheid alcohol toebracht aan de gezondheid. Mij lijkt de consumptie van 5 kg chocola daarvoor eerder funest dan af en toe een enkel glaasje wijn.

Los van het feit dat je na het opschrokken van 5 kg chocola een gevaar achter stuur bent omdat je na zo'n hoeveelheid waarschijnlijk de  hele voorruit onderspuugt  en geen spat meer ziet. 

kenfan schreef op 03-07-2026 om 17:37:

[..]

Je denkt serieus dat iedereen die wel eens een glaasje drinkt meteen zwaar verslaafd is?

En rare dingen doet en vervelend wordt? Zo wordt er hier wel gedaan door een aantal mensen.
 De meeste mensen die ik ken houden van een borrel maar zijn gewoon normaal functionerende mensen met een gezin en een baan. En stappen ook niet in de auto dan. 
Ik maak zo ook een drankje en het worden er waarschijnlijk meer dan 1. Zit thuis op mijn eigen terras, hoe ben ik dan overlast of vervelend voor andere mensen?

en de mensen die met elkaar een borrel nuttigen, vinden elkaar meestal wel leuk doen. Ik herken dat “na 2 wijntjes wordt iedereen vervelend” niet. En ik geniet van het gieren van het lachen als de rem eraf is. Ook bij een ander.

bieb1963 schreef op 03-07-2026 om 17:10:

[..]

Maar nu doe je net alsof iedereen die wel eens een glas drinkt (al is dat elke dag 1) allerlei gekke dingen doet. Regelmatig iets drinken (en dan bedoel ik per keer 1 of hooguit 2 glazen) staat niet gelijk aan drinken of zelfs aangeschoten zijn. Wbt ongezondheid is dat niet anders dan regelmatig koek, taart snoep, of ander ongezond voer eten.

Dat niet, maar het risico is er. Net zoals er veel mensen zijn die weleens drugs gebruiken en geen gekke dingen doen. En volgens mij heeft minder dan de toegestane hoeveelheid drank achter het stuur al een effect op je rijgedrag.

Rockstar schreef op 03-07-2026 om 19:07:

[..]

Dat niet, maar het risico is er. Net zoals er veel mensen zijn die weleens drugs gebruiken en geen gekke dingen doen. En volgens mij heeft minder dan de toegestane hoeveelheid drank achter het stuur al een effect op je rijgedrag.

Ten eerste, ik heb het over een drankje, niet over zat worden. Ten tweede niemand vindt dat je met teveel drank achter het stuur moet gaan zitten. Sterker nog, dat is verboden én bewijsbaar als je aangehouden wordt of betrokken raakt bij een botsing oid (en ja, ik weet dat het gebeurt, maar we hebben het nu over een drankje niet over veel drank). Ten derde, je vergeet dat als mensen die slecht hebben geslapen, gestressed zijn, zorgen hebben, moe zijn, druk zijn, opgaan in opzwepende muziek in de auto enz enz, dat dat geen enkele invloed heeft op het rijgedrag, alertheid enz? Alleen niet bewijsbaar. Ten vierde betekent regelmatig een drankje drinken helemaal niet dat diegene dan achter het stuur kruipt. Sowieso doen veel mensen dat helemaal jiet, ook niet met 1 drankje. En vaak ook helemaal niet aan de orde. Dus wat is dan het verschil tussen een drankje of een stroopwafel of pizza? Allemaal niet goed voor je.

Per jaar sterven er 2440 mensen aan een oorzaak die alcohol gerelateerd is volgens de Gezondheidsraad. Volgens het Longfonds sterven er voortijdig 12.000 mensen aan de gevlogen van luchtvervuiling. Alcohol kun je nog laten staan maar zonder lucht kunnen we niet, misschien dat daar ook eens aandacht voor komt

Bolmieke schreef op 03-07-2026 om 20:40:

Per jaar sterven er 2440 mensen aan een oorzaak die alcohol gerelateerd is volgens de Gezondheidsraad. Volgens het Longfonds sterven er voortijdig 12.000 mensen aan de gevlogen van luchtvervuiling. Alcohol kun je nog laten staan maar zonder lucht kunnen we niet, misschien dat daar ook eens aandacht voor komt

Maar dat gebeurd toch ook? En nee, de lucht is nog lang niet schoon en dat zal voorlopig ook niet zo zijn, maar er wordt wel van alles gedaan.

Bolmieke schreef op 03-07-2026 om 20:40:

Daar is al aandacht voor. O.a. door het longfonds. Maar ook diezelfde gezondheidsraad. 

bieb1963 schreef op 03-07-2026 om 19:25:

[..]

Ten eerste, ik heb het over een drankje, niet over zat worden. Ten tweede niemand vindt dat je met teveel drank achter het stuur moet gaan zitten. Sterker nog, dat is verboden én bewijsbaar als je aangehouden wordt of betrokken raakt bij een botsing oid (en ja, ik weet dat het gebeurt, maar we hebben het nu over een drankje niet over veel drank). Ten derde, je vergeet dat als mensen die slecht hebben geslapen, gestressed zijn, zorgen hebben, moe zijn, druk zijn, opgaan in opzwepende muziek in de auto enz enz, dat dat geen enkele invloed heeft op het rijgedrag, alertheid enz? Alleen niet bewijsbaar. Ten vierde betekent regelmatig een drankje drinken helemaal niet dat diegene dan achter het stuur kruipt. Sowieso doen veel mensen dat helemaal jiet, ook niet met 1 drankje. En vaak ook helemaal niet aan de orde. Dus wat is dan het verschil tussen een drankje of een stroopwafel of pizza? Allemaal niet goed voor je.

De alcohol dood hersencellen. Voorzover bekend zit er niks in stroopwafels of pizza dat dat ook doet. Wel wordt tegenwoordig (aan zwangere vrouwen) aanbevolen om rustig aan te doen met kaneel, wat o.a. in stroopwafels te vinden is. Alcohol is direct schadelijk, kaneel pas in hogere hoeveelheden. Dat is het verschil. 

Vet en suiker heeft je lichaam in beperkte mate nodig, is meer een kwestie van alles waar "te" voor staat is niet goed.

bieb1963 schreef op 03-07-2026 om 15:26:

[..]

Zo extreem gesteld vind ik dat niet. Want het gaat nu niet meer alleen over veel drinken, maar ook over een glaasje. En in die vergelijking is een koekje bij de koffie, een karbonade met een vetrandje enz allemaal net zo ongezond. Ook daar zijn heel veel nuances in: eet je dagelijks of meerdere keren per week iets met ongezond vet, eet je naast je koekje bij de koffie ook op zaterdag een taartje of neem je ook dagelijks een stuk chocola. Allemaal slecht en we begrijpen ook als je dat veel eet, dat dat schadelijke is voor je gezondheid. Maar worden we er ook op gewezen, dat dat ene koekje of karbonaadje, of toefje slagroom enz enz ook al ongezond is en niet moeten doen? Kunnen we op wachten

Alleen nog water en worteltjes is wel degelijk extreem gesteld. Je kunt heel wat meer en andere dingen eten en gezond blijven. Ik zie niet zo goed wat er mis aan is om mensen te informeren over het effect op hun gezondheid. Dan kun je een bewuste keuze maken om toch tegen de adviezen in te gaan. Heel veel mensen beseffen niet dat ons eetpatroon zich vrij verregaand de verkeerde kant op heeft ontwikkeld. Het kost tijd om de beeldvorming van wat ‘normaal gezond’ is weer te herstellen. De stem van de voedselfabrikantenlobby is luider dan die van het Voedingscentrum. 

Zeespiegel schreef op 03-07-2026 om 22:52:

[..]

De alcohol dood hersencellen. Voorzover bekend zit er niks in stroopwafels of pizza dat dat ook doet. Wel wordt tegenwoordig (aan zwangere vrouwen) aanbevolen om rustig aan te doen met kaneel, wat o.a. in stroopwafels te vinden is. Alcohol is direct schadelijk, kaneel pas in hogere hoeveelheden. Dat is het verschil.

Vet en suiker heeft je lichaam in beperkte mate nodig, is meer een kwestie van alles waar "te" voor staat is niet goed.

Sorry hoor, 1 drankje doodt helemaal geen hersencellen. En je praat er overheen, we hebben het nu niet over regelmatig zat worden, maar af en toe een glaasje drinken, desnoods dagelijks. Dagelijks een stroopwafel (en wat er dagelijks ongemerkt nog meer aan ongezonds baar binnen gaat), zal niet veel beter zijn, zeker op de lange termijn. Daarbij, als je het hebt over autorijden met 1 glaasje (voor zover iemand me1 glaasje op überhaupt een reden heeft om in de auto te stappen, 9 van de 10 keer helemaal niet aan de orde), negeer je het feit dat minstens net zoveel invloed, of misschien nog wel veeeerk meer invloed het heeft als je moe, gestresst, afgeleid door zaken enz in je auto stapt,

ToetieToover schreef op 04-07-2026 om 00:31:

[..]

Alleen nog water en worteltjes is wel degelijk extreem gesteld. Je kunt heel wat meer en andere dingen eten en gezond blijven. Ik zie niet zo goed wat er mis aan is om mensen te informeren over het effect op hun gezondheid. Dan kun je een bewuste keuze maken om toch tegen de adviezen in te gaan. Heel veel mensen beseffen niet dat ons eetpatroon zich vrij verregaand de verkeerde kant op heeft ontwikkeld. Het kost tijd om de beeldvorming van wat ‘normaal gezond’ is weer te herstellen. De stem van de voedselfabrikantenlobby is luider dan die van het Voedingscentrum.

Dat snap ik, maar het gaat mij om de reacties van sommigen.

bieb1963 schreef op 04-07-2026 om 07:12:

[..]

Sorry hoor, 1 drankje doodt helemaal geen hersencellen. En je praat er overheen, we hebben het nu niet over regelmatig zat worden, maar af en toe een glaasje drinken, desnoods dagelijks. Dagelijks een stroopwafel (en wat er dagelijks ongemerkt nog meer aan ongezonds baar binnen gaat), zal niet veel beter zijn, zeker op de lange termijn. Daarbij, als je het hebt over autorijden met 1 glaasje (voor zover iemand me1 glaasje op überhaupt een reden heeft om in de auto te stappen, 9 van de 10 keer helemaal niet aan de orde), negeer je het feit dat minstens net zoveel invloed, of misschien nog wel veeeerk meer invloed het heeft als je moe, gestresst, afgeleid door zaken enz in je auto stapt,

Ik zie nu inderdaad dat de informatie dat alcohol de hersencellen zou doden inmiddels omstreden is. Toch is het wel nog steeds zo dat de grijze massa erdoor afneemt.

Maar ik draai nergens omheen. Het is al jaren bekend dat alles waar "te" voor staat ongezond is. 

Maar alcohol is nooit gezond, en wel schadelijk. In tegenstelling tot pizza.

Teveel pizza eten is ook ongezond. Daarom is er ook advies gevarieerd te eten. Hooguit dat wat studenten elkaar aanbevelen iedere dag pizza te eten. Maar is niet bepaald een officieel advies.

De schade van alcohol bij je omgeving, is minder direct en duidelijk dan bij roken. Inderdaad meer een kwestie van, hoeveel de drinker drinkt, en wat de persoon gaat doen na het drinken.

Hoewel niet direct schadelijk, vind ik het wel vervelend als de hele zaterdag naar de maan is, omdat manlief vrijdag een glaasje extra dronk. Dan is het tot een uur of 3 's middags heel erg op mijn tenen lopen. En hij geeft geen kwade dronk, gaat niet auto rijden met meer dan 1 glaasje.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.