Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Leven met pijn, kletsend het jaar door.

Op Kerstavond hebben we met het hele gezin gezellig met elkaar gegeten. Onze zonen waren er met hun vriendinnen en de twee kinderen van vriendin van oudste. Ik heb erg genoten. Eerste Kerstdag waren we met zijn tweeën en hebben we lekker makkelijk met eten gedaan. Tweede Kerstdag kwamen vrienden de restjes opeten. We hadden er nog wat vlees bij gedaan en zij kwamen met een heerlijk toetje.
Kortom, heerlijke dagen, lekker gegeten, veel gelachen en gekletst.
Gisteren hebben we in Duitsland een prachtig museum bezocht en daar een nachtje in een hotel aan geknoopt. Net thuis van weer een paar gezellige dagen. Helaas gaat het fysiek niet zo goed, veel last van mijn rug en heupen. Mijn schildklier is, ondanks de medicijnen, nog trager gaan werken en de medicatie is verdubbeld. Ik heb er geen goed gevoel over, maar ik zal de komende zes weken de medicatie netjes nemen. Daarna heb ik weer contact met de arts.

Lientje, dit jaar heeft je niet datgene gebracht wat je had gehoopt. Ik ben het wel eens met Alcedo: je verdriet en je vertwijfeling (die helaas heel logisch zijn) weerhouden je niet om je te herpakken en door te gaan. Wel schrik ik ervan hoe snel je weer van alles doet en wilt doen.

Picunia schreef op 29-12-2025 om 17:20:

Lientje, dit jaar heeft je niet datgene gebracht wat je had gehoopt. Ik ben het wel eens met Alcedo: je verdriet en je vertwijfeling (die helaas heel logisch zijn) weerhouden je niet om je te herpakken en door te gaan. Wel schrik ik ervan hoe snel je weer van alles doet en wilt doen.

Dat werkt voor mij gewoon het beste Picunia.  Ik ga vrijdag ook weer voor het eerst met mijn moeder om boodschappen.  Wel heb ik besproken dat ik er eerlijk over zal zijn als het echt niet gaat.  Dan ga ik weer met man om de boodschappen en mag dochter weer  met haar oma. Ik ben gewoon  niet het type om lijdzaam op de bank te zitten wachten tot ik me beter ga voelen. Ik word beter  van doen.

De vraag is uiteraard wel of ik hier goed aan doe verder. Maar  dat is , wat fysio ook al zegt : trial and error. Gewoon proberen wat wel en niet lukt. Dat is elke keer weer spannend.  Na  2 keer bijna gestrekt te gaan bij de Action wegens overprikkeling  , is de eerste keer daarna toch weer spannend.  Nu ging het echter wel. En zo kom ik steeds een stapje verder. Wil ook weer heel graag zwemmen  maar dat durf ik nog niet. Gezien het slechte resultaat toen. Aan de andere kant  , ik ben inmiddels  weer ruim 1,5 maand verder dus wie weet lukt het nu wel.  Maar richt me eerst voor nu maar even op fysio en ergo en werk voorzichtig opbouwen.  Het blijft wel een strijd  maar zonder strijd geen overwinning. 

Picunia, wat balen  dat  het fysiek zo slecht met je gaat. En dat je twijfels over de ( juiste ?) werking van de medicijnen hebt.  Gelukkig  kan je nog wel van een en ander genieten maar 6 weken duren zo wel lang dan. Sterkte!

lientje69 schreef op 29-12-2025 om 19:17:

[..]

Dat werkt voor mij gewoon het beste Picunia. Ik ga vrijdag ook weer voor het eerst met mijn moeder om boodschappen. Wel heb ik besproken dat ik er eerlijk over zal zijn als het echt niet gaat. Dan ga ik weer met man om de boodschappen en mag dochter weer met haar oma. Ik ben gewoon niet het type om lijdzaam op de bank te zitten wachten tot ik me beter ga voelen. Ik word beter van doen.

De vraag is uiteraard wel of ik hier goed aan doe verder. Maar dat is , wat fysio ook al zegt : trial and error. Gewoon proberen wat wel en niet lukt. Dat is elke keer weer spannend. Na 2 keer bijna gestrekt te gaan bij de Action wegens overprikkeling , is de eerste keer daarna toch weer spannend. Nu ging het echter wel. En zo kom ik steeds een stapje verder. Wil ook weer heel graag zwemmen maar dat durf ik nog niet. Gezien het slechte resultaat toen. Aan de andere kant , ik ben inmiddels weer ruim 1,5 maand verder dus wie weet lukt het nu wel. Maar richt me eerst voor nu maar even op fysio en ergo en werk voorzichtig opbouwen. Het blijft wel een strijd maar zonder strijd geen overwinning.

Het was een compliment Lientje. Maar het mag ook gewoon allemaal moeilijk en rottig zijn, en al het andere wat je erbij voelt. Je hebt bovendien heel veel op je bord gekregen dit jaar, dus ik snap je gevoel ook echt

Picunia schreef op 29-12-2025 om 17:16:

Op Kerstavond hebben we met het hele gezin gezellig met elkaar gegeten. Onze zonen waren er met hun vriendinnen en de twee kinderen van vriendin van oudste. Ik heb erg genoten. Eerste Kerstdag waren we met zijn tweeën en hebben we lekker makkelijk met eten gedaan. Tweede Kerstdag kwamen vrienden de restjes opeten. We hadden er nog wat vlees bij gedaan en zij kwamen met een heerlijk toetje.
Kortom, heerlijke dagen, lekker gegeten, veel gelachen en gekletst.
Gisteren hebben we in Duitsland een prachtig museum bezocht en daar een nachtje in een hotel aan geknoopt. Net thuis van weer een paar gezellige dagen. Helaas gaat het fysiek niet zo goed, veel last van mijn rug en heupen. Mijn schildklier is, ondanks de medicijnen, nog trager gaan werken en de medicatie is verdubbeld. Ik heb er geen goed gevoel over, maar ik zal de komende zes weken de medicatie netjes nemen. Daarna heb ik weer contact met de arts.

Frustrerend dat het fysiek weer minder gaat. Ligt het aan mij en onthou ik dingen verkeerd (die kans is groot hoor), of gaat het erg op en af momenteel? 

Ik had zowaar al een oproep van het ziekenhuis, maar dat valt precies in onze reis. Nu wordt het dus in het voorjaar. Ik heb aangegeven wel per se bij de arts een consult te willen die me destijds ook geopereerd heeft omdat ik dat een hele fijne man vond die mij en de situatie erg serieus nam. Dat is geen garantie dat dat nu ook zo is uiteraard, maar ik vind dat ik toch een keuze heb

Alcedo schreef op 30-12-2025 om 09:04:

[..]

Het was een compliment Lientje. Maar het mag ook gewoon allemaal moeilijk en rottig zijn, en al het andere wat je erbij voelt. Je hebt bovendien heel veel op je bord gekregen dit jaar, dus ik snap je gevoel ook echt

Snap ik hoor en dank je voor het compliment. Maar zelf vind ik dat dus niet zo . Of het voelt idd gewoon  niet zo.

Alcedo schreef op 30-12-2025 om 09:06:

Ik had zowaar al een oproep van het ziekenhuis, maar dat valt precies in onze reis. Nu wordt het dus in het voorjaar. Ik heb aangegeven wel per se bij de arts een consult te willen die me destijds ook geopereerd heeft omdat ik dat een hele fijne man vond die mij en de situatie erg serieus nam. Dat is geen garantie dat dat nu ook zo is uiteraard, maar ik vind dat ik toch een keuze heb

Als je toch moet wachten of zeg maar later heen kunt , kan je het zeker vragen. En is het voor hun wellicht ook  makkelijker in te plannen met deze arts.

Alcedo, dat heb je goed onthouden. Eind november had ik mijn jaarlijkse leukemie-controle. Daar kwam nogmaals uit dat mijn schildklier trager werkt. Eerder had ik nooit klachten, maar inmiddels wel. Dat was reden om medicijnen voor te schrijven, een half tabletje per dag. Na zes weken werd ik door de arts gebeld, dat de bloeduitslagen aangeven dat de schildklier nog trager was gaan werken. Nu dus een heel tabletje per dag en ik word over zes weken weer gebeld om te horen hoe het gaat. Daarnaast heb ik een hele goeie periode gehad na de pijnrevalidatie, maar inmiddels heb ik weer meer pijn. Ik denk dat wij dat allemaal wel herkennen dat pijn soms weg of minder is en dan weer hevig terugkomt.

Wat jammer dat de operatie net tijdens jullie reis is gepland. Voordeel is inderdaad, wat Lientje zegt, dat er meer tijd is om e.e.a. te plannen met de arts van jouw keuze.
Waar gaan jullie naar toe?

jammer picunia dat de klachten weer wat toegenomen zijn. Hopelijk komt er straks toch weer een betere periode aan als je lijf is ingesteld op de medicatie. 

Hier een - ik lig de hele dag op de bank- dag. Vannacht nauwelijks geslapen. Vanaf half 3 klaarwakker en het lukt me niet om overdag even te slapen. Met als gevolg dat zowel lijf als hoofd zeggen: dan doen we vandaag niet mee. Stevige hoofdpijn en kan nauwelijks op mijn benen blijven staan. Heen en weer naar de keuken of wc  is al een uitdaging .  Dus geen wandelen  vandaag.  En eten koken  werd hem ook niet. Man heeft pizza's  gehaald bij de supermarkt.  Hopelijk slaap ik komende nacht wel  anders gaat het een zware avond morgen worden.  Ben ook nog eens mega verkouden  ,, verstopte neus, hoesten en een piepende ademhaling.  Gaat weer lekker  maar niet heus. Gelukkig heb ik deze week verder  geen afspraken. 

Sterkte, Lientje! Ik hoop dat de verkoudheid niet doorzet.

Picunia schreef op 30-12-2025 om 20:31:

Sterkte, Lientje! Ik hoop dat de verkoudheid niet doorzet.

Dat doet het helaas al sinds de kerst dus ik hoop eigenlijk dat hij snel over gaat

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.