Gezondheid en welzijn
SuzyQFive
08-07-2021 om 21:32
Leven met pijn, kletsend het jaar door.
Een (redelijk) vast groepje forummers, dat pijn heeft door verschillende oorzaken, praat hier al enige tijd met elkaar over het wel en wee van het leven met pijn. Maar ook over andere dingen: wat we zoal doen, ons gezin en werk.
Iedereen is welkom om mee te praten. Sleutelwoorden zijn "niets moet" en "respect voor elkaar".
Nieuwe regel: Ga geen sorry zeggen voor je bericht, ga niet zeggen dat je klaagt. Klagen doen we geen van allen, wel even lekker van ons afschrijven.
Toevoeging verwijderd door moderator ivm in strijd met huisregels.
lientje69
05-04-2026 om 21:07
Leatje schreef op 05-04-2026 om 09:53:
ik snap je wel denk ik. Uiteindelijk is het onderzoek niet laten doen ook niet helpend en blijf je misschien ook wel denken wat als. Ik neem aan dat je het beleid nog wel kan laten aanpassen als je dat zou willen. Voor de ingreep zelf maakt het dus niet uit wat je kiest,😘
Ja dat idd. Mijn situatie is gewoon zo stabiel slecht dat ik bijna hoop dat er een ( mede ) oorzaak wordt gevonden. Maar misschien is het allemaal wel puur door mijn hersenbloedingen hoor. Ik vind het in elk geval allemaal erg frustrerend en ben erg verdrietig over de hele situatie. Had echt verwacht dat ik me inmiddels wel al een stuk beter zou voelen. Maak me ook erge zorgen over de toekomst.
lientje69
06-04-2026 om 19:56
Gisteren paasbrunch gehad met de kinderen en aanhang. Was een succes maar heb wel de rest van de dag op de bank doorgebracht. Ook vandaag een rustig dagje. Ergste duizeligheids aanvallen zijn verdwenen gelukkig. Morgen naar de fysio. Hoop dat het gaat. Heb vorige week af moeten zeggen . Is me nog niet eerder gebeurd.
Verder vrij rustige week voor de boeg gelukkig. Geen andere afspraken. Wil alleen nog als het lukt donderdag even zwemmen
Fleurette
06-04-2026 om 20:02
Dat klinkt fijn Lientjee dat de kinderen en aanhang geweest zijn. Leuke afleiding.
Het zou mooi zijn als de komende week inderdaad rustig blijft maar besef goed dat je daar zelf ook een aandeel in hebt.
lientje69
06-04-2026 om 20:39
Fleurette schreef op 06-04-2026 om 20:02:
Dat klinkt fijn Lientjee dat de kinderen en aanhang geweest zijn. Leuke afleiding.
Het zou mooi zijn als de komende week inderdaad rustig blijft maar besef goed dat je daar zelf ook een aandeel in hebt.
Ik doe echt bijzonder weinig fleurette. En als ik al iets doe , is het een blokje van ongeveer 20 minuten. Dat maximaal 3 of 4 keer per dag. Dus minder is moeilijk. Maar het scheelt wel dat ik nu verder weinig afspraken heb. Sommige weken heb ik gewoon elke dag iets. Fysio. Ergotherapeut. Psycholoog. Gesprek op werk / bedrijfsarts. Huisarts of ziekenhuis bezoek. En zo'n afspraak maakt dan al dat ik meestal voor de rest van de dag " klaar " ben. Want bijvoorbeeld psycholoog is 35 minuten in de auto , ruim een uur in het ziekenhuis en 35 minuten naar huis. Dat kan ik niet in blokjes van 20 minuten ( wat eigenlijk de max is voor me per moment ) opsplitsen. Zelfde geldt voor fysio ergo enz. Dat maakt het gewoon lastig. Mijn belastbaarheid is erg laag.
Alcedo
07-04-2026 om 19:09
lientje69 schreef op 06-04-2026 om 20:39:
[..]
Ik doe echt bijzonder weinig fleurette. En als ik al iets doe , is het een blokje van ongeveer 20 minuten. Dat maximaal 3 of 4 keer per dag. Dus minder is moeilijk. Maar het scheelt wel dat ik nu verder weinig afspraken heb. Sommige weken heb ik gewoon elke dag iets. Fysio. Ergotherapeut. Psycholoog. Gesprek op werk / bedrijfsarts. Huisarts of ziekenhuis bezoek. En zo'n afspraak maakt dan al dat ik meestal voor de rest van de dag " klaar " ben. Want bijvoorbeeld psycholoog is 35 minuten in de auto , ruim een uur in het ziekenhuis en 35 minuten naar huis. Dat kan ik niet in blokjes van 20 minuten ( wat eigenlijk de max is voor me per moment ) opsplitsen. Zelfde geldt voor fysio ergo enz. Dat maakt het gewoon lastig. Mijn belastbaarheid is erg laag.
![]()
Toch doe je heel veel inspannende dingen, zoals stofzuigen, die paasbrunch etc. Dat maakt herstel ook lastig.
En verder, hoe frustrerend ook, het is pas een paar maanden geleden gebeurd. Je hebt nog een hele weg naar herstel te gaan. En leg je frustraties voor aan de fysiotherapeut, die kan je goed helpen met wat je lijf wel en niet goed aan kan. Stofzuigen bijvoorbeeld is een hele zware belasting, zelfs al doe je het maar tien minuten.
lientje69
08-04-2026 om 08:37
Ik kom niet eens aan de 10 minuten stofzuigen. In die tijd kan ik mijn hele huis doen
Maar meestal doet man het hoor. Het is echt dat ik van mezelf af en toe iets verzin om in beweging te komen , anders breng ik hele dagen voor een scherm door. En dat is ook weer niet goed voor mijn hoofd.
Had een slechte nacht door de fysio . Flink pijn. 2 uur wakker gelegen en uiteindelijk met behulp van extra pijnstillers weer afgezakt gelukkig.
Alcedo
09-04-2026 om 08:32
lientje69 schreef op 08-04-2026 om 08:37:
Ik kom niet eens aan de 10 minuten stofzuigen. In die tijd kan ik mijn hele huis doen
![]()
Maar meestal doet man het hoor. Het is echt dat ik van mezelf af en toe iets verzin om in beweging te komen , anders breng ik hele dagen voor een scherm door. En dat is ook weer niet goed voor mijn hoofd.
Had een slechte nacht door de fysio . Flink pijn. 2 uur wakker gelegen en uiteindelijk met behulp van extra pijnstillers weer afgezakt gelukkig.
Stofzuigen als beweging lijkt me niet zo handig. Dan kun je nog beter vijf minuutjes buiten gaan lopen. Mijn punt is vooral dat het gewoon enorm zwaar is en niet onderschat moet worden. Een boek lezen in plaats van naar een schermpje kijken is een veel rustiger alternatief voor je lijf ![]()
lientje69
09-04-2026 om 08:56
Boek lezen doe ik ook. Maar momenteel is helaas niets een goed alternatief voor lijf en hoofd. En af en toe iets fysieks doen in of buitenshuis is goed voor me ter afwisseling. Zó zwaar is stofzuigen niet voor me. De was , strijken , eten koken enz is zwaarder. En dat doe ik ook. Wat echt zwaar is voor me is de bovenverdieping stofzuigen ( vloerbedekking ) of de badkamer soppen. Dat doe ik echt nog niet. Maar je kent mijn huis toch? Mijn hele benedenverdieping is kleiner dan jouw huiskamer en keuken. Daar ben je echt zo doorheen hoor.
Broodjebrie
09-04-2026 om 12:00
lientje69 schreef op 09-04-2026 om 08:56:
Boek lezen doe ik ook. Maar momenteel is helaas niets een goed alternatief voor lijf en hoofd. En af en toe iets fysieks doen in of buitenshuis is goed voor me ter afwisseling. Zó zwaar is stofzuigen niet voor me. De was , strijken , eten koken enz is zwaarder. En dat doe ik ook. Wat echt zwaar is voor me is de bovenverdieping stofzuigen ( vloerbedekking ) of de badkamer soppen. Dat doe ik echt nog niet. Maar je kent mijn huis toch? Mijn hele benedenverdieping is kleiner dan jouw huiskamer en keuken. Daar ben je echt zo doorheen hoor.
Wat versta jij onder af en toe? Want volgens mij doe jij dagelijks best veel, als ik het zo lees.
lientje69
09-04-2026 om 13:17
Broodjebrie schreef op 09-04-2026 om 12:00:
[..]
Wat versta jij onder af en toe? Want volgens mij doe jij dagelijks best veel, als ik het zo lees.
Ik probeer 1 x per dag iets fysieks aan beweging te doen, fietsen , zwemmen of wandelen. Maximaal een half uur, meestal zo'n 20 minuten. En dan 2 x per dag ongeveer 20 minuten iets van huishouden / eten koken. Dat is dus af en toe voor mij. Ik kan nu maximaal in totaal over een hele dag iets van 1 tot 1,5 uur iets fysiek doen. Verdeeld over meerdere momenten in die dag. Dat is niet veel. Vergeleken met voor mijn hersenbloedingen. Toen werkte ik 8 uur. Deed thuis nog het hele huishouden. Mantelzorg moeder en schoonmoeder. Banen zwemmen. Paard verzorgen of trainen. Boodschappen in mijn eentje. En had nog energie over om te lezen of een dagje weg te gaan op mijn vrije dagen. Nu ben ik 7 dagen per week vrij... maar kan niets van dit bovenstaande.
Ik ga zo naar het zwembad om te proberen zwemmen. Maximaal 20 minuten. Verder staat de ovenschotel klaar voor vanavond . En dat is dan dus de hele ( actieve ) score voor vandaag. Lig nu op de bank. Lig véél op de bank....