Gezondheid en welzijn
Mick87
28-07-2026 om 12:33
Ziekmelden tijdens menstruatie
Hier lig ik dan. Futloos op bed met een kannetje kamillethee.
De afgelopen maanden loopt het niet heel lekker met m'n menstruatie. Veel klachten. Vooral buikpijn, last van m'n benen en rugklachten. De rugklachten zijn het vervelendste. Hierdoor de afgelopen maanden ook al twee keer door m'n rug gegaan op dag 1 van m'n menstruatie. De fysio denkt dat het daar mee te maken heeft. Door daling van hormonen is rug en bekken zwakker en gevoeliger. Afgelopen weken was niet echt prettig met m'n rug. Kon amper lang zitten, moest op werk tussendoor even gaan liggen om de boel te ontspannen en flink wat pijnstillers. Maar gelukkig ging het steeds beter.
Nu dus weer ongesteld en voelde vanochtend alweer de stijfheid in m'n rug, flinke buikpijn en zwaar bloedverlies. Ik werk in de zorg en stond vandaag op een afdeling met intensieve zorg. Lees: veel tillen en bukken. Kreeg het er al benauwd van. Dus na lang wikken en wegen mezelf ziek gemeld. Echt pijnlijke spieren en niet lekker. Nu lig ik op bed. Mezelf toch wel enigzins schuldig te voelen. Maar zo werken was te pittig geweest. En wil niet de kans lopen weer door m'n rug te gaan en weer jankend van de pijn uit m'n auto te moeten stappen.
Toch voelt het vervelend
Ondanks dat ik weet dat ik een goede keus heb gemaakt.
Vroeg me af of iemand anders zich ook wel eens ziek heeft gemeld vanwege menstruatie. En met welke klachten dan ?
Dit is voor mij de tweede keer. Had ooit ook erge migraine en kotsen op dag 1 menstruatie.
Peiling
Heb jij je wel eens ziekgemeld vanwege menstruatie?
Maximaal 2 antwoorden.
stokstaart
29-07-2026 om 21:37
Nee nooit. Maar het was niet mega erg en ik vrij vroeg aan de pil en had nooit stopweken. Nu een spiraal en nog steeds geen menstruatie. Heel fijn!
Mick87
29-07-2026 om 21:50
Roos57 schreef op 28-07-2026 om 12:41:
nee nooit
Ik ben van de niet klagen en doorgaan generatie 😅
Aangezien 11 mensen hier een like op geven. En überhaupt deze reactie.
Kan Ik daaruit concluderen: stel je niet zo aan! ???
Poezel_en_Wip
29-07-2026 om 21:53
nee nooit
Dit leest niet heel sympathiek en nogal kort door de bocht, eerlijk gezegd.
Grindelwald
29-07-2026 om 22:07
Nee, ik niet. Maar ik heb buiten hoofdpijn om verder niet veel klachten. En die hoofdpijn gaat wel weg na een ibuprofen en 2 parecetamol.
Voel je niet schuldig. Ziek is ziek. Of dat nou menstruatiepijn is of griep of migraine.
Ik hoop dat je je snel weer wat beter voelt!
Herfstappeltaart
29-07-2026 om 22:11
Mick87 schreef op 29-07-2026 om 21:50:
[..]
Mijn reactie hierop kreeg 14 likes 😉
ToetieToover
30-07-2026 om 07:34
Herfstappeltaart schreef op 29-07-2026 om 22:11:
[..]
Mijn reactie hierop kreeg 14 likes 😉
+1
https://youtube.com/shorts/sjoU_ug5uyM?si=iGxsUNJgkQcT4N2L
Anna76
30-07-2026 om 09:10
Mick87 schreef op 29-07-2026 om 21:50:
[..]
Tsja, ik geloof dat ik ook wel van die generatie ben, maar op de middelbare school ben ik, totdat ik aan de pil ging, toch vaak naar huis gebracht. Overgeven, sterretjes zien en dubbelgevouwen zitten van de pijn, dan kun je echt niet zoveel meer hoor.
De pil bracht uitkomst en sinds die tijd kan ik het doorgaans wel af met wat pijnstillers. Ik ben wel eens eerder naar huis gegaan omdat de pijnstillers niet zo lekker aansloegen, maar dat is gelukkig een uitzondering.
SombraOnline
30-07-2026 om 09:34
Mick87 schreef op 29-07-2026 om 14:58:
[..]
Ik volg Bryan Johnson op insta. Voor degene die hem niet kennen. Dat is zo'n techmiljonair uit silicon vallen die extreem gezond leeft met 1 missie: soort van onsterfelijk worden. Zo gezond mogelijk oud worden. Hij doet de meest bizarre dingen om zo gezond mogelijk te leven. (Mede mogelijk gemaakt door zijn banksaldo) en hij deelt op social media veel tips. Nu heeft deze man een vriendin die ook zo extreem is qua leefstijl. Maar zij blijkt dus endiometrose te hebben. Zij zetten zich nu in voor meer bekendheid hierover en meer onderzoek ernaar. Heel goed dat ze dit doen. Want het is nog een erg onbegrepen aandoening. Terwijl echt een aanzienlijk deel van de vrouwen er aan lijdt. Vandaag deelde zij (Kate Tolo) ook dat je cholesterolwaarde ook afhankelijk is van waar in je cyclus je zit. Daar wordt ook nog onvoldoende aandacht aan besteed. Best bizar om te weten. Maar goed dat zij zich hier zo voor inzetten.
Lang verhaal kort. De gezondheid van vrouwen, en vrouwenkwalen zijn echt nog onderbelicht in de medische wetenschap
Ik zal het nog mooier maken: recent is ontdekt dat mannen óók endometriose kunnen hebben. En nu is er dus een speekseltest ontwikkeld waarmee ze kunnen testen of iemand endometriose heeft.
Want tja, het ging nu ook ineens mannen belasten.
Mick87
30-07-2026 om 09:37
SombraOnline schreef op 30-07-2026 om 09:34:
[..]
Ik zal het nog mooier maken: recent is ontdekt dat mannen óók endometriose kunnen hebben. En nu is er dus een speekseltest ontwikkeld waarmee ze kunnen testen of iemand endometriose heeft.
Want tja, het ging nu ook ineens mannen belasten.
Oh bizar joh. Dus mannen krijgen het ook. Benieuwd hoe de ontwikkelingen verder gaan.
SombraOnline
30-07-2026 om 10:10
Ik moet mezelf daar even op corrigeren. Die testen waren al jaren in ontwikkeling en zijn nu beschikbaar (in elk geval in de UK).
https://www.nice.org.uk/news/articles/new-technologies-for-endometriosis-diagnosis-in-primary-care
Heeft dus niets met mannen te maken, al kunnen mannen dus wel endometriose krijgen. Tot nu toe zijn er 20 mannen waarvan bekend is dat ze endometriose hebben. Het heeft met de hormoonspiegel te maken. Verder ga ik er niets meer over zeggen voordat ik me verder heb ingelezen.
Fleurette
30-07-2026 om 12:42
nee nooit
Ik ben ook van die generatie maar dit is zo kortzichtig. Als je over de grond kruipt vd pijn, moet braken en diarree hebt vind jij het niet ok. Ongelofelijk.
Door het niet klagen maar dragen heb ik overigens mijn nek en rug verknald en ben daardoor invalide. Krijg ik nu een sticker?
CharlieB
30-07-2026 om 20:02
Roos57 schreef op 30-07-2026 om 19:49:
wauw
ik geef antwoord op je vraag
1 keer maar nooit weer
Een beetje misplaatste verongelijktheid, wat mij betreft.
Marin125
30-07-2026 om 20:18
Poezel_en_Wip schreef op 29-07-2026 om 21:53:
[..]
Dit leest niet heel sympathiek en nogal kort door de bocht, eerlijk gezegd.
Ze zegt toch niets over anderen? Zoals ik het lees is dit hoe er in "haar tijd" mee om gegaan werd.
Ik had de 1e jaren heel veel last. Veel bloedverlies, pijn, duizelig enz. Mijn moeder vond dit niet normaal en ging met me naar de huisarts. Advies van de (vrouwelijke) huisarts: wen er maar aan. Na je 1e kind wordt het beter.... Ik was net 11.
Roos57
30-07-2026 om 20:49
Marin125 schreef op 30-07-2026 om 20:18:
[..]
Ze zegt toch niets over anderen?
klopt ! Bedankt voor je reactie