Huis, tuin en keuken
Lisabette
23-12-2025 om 21:17
Help! Kerstgerecht!
Ik zoek snel een kerstgerecht! Morgen komen de mensen. Ik ging ervan uit dat zij eten meenamen. Dat is niet zo. Nu zoek ik hele simpele vegetarische recepten voor een leuk etentje!
Kampeerder
27-12-2025 om 19:33
Lisabette schreef op 27-12-2025 om 19:13:
Ik vind de reacties heftig. Zo dramatisch als sommigen het schetsen, is het niet!Niet ieder kind eet ook evenveel mee of lust alles. Dan krijgen ze gewoon een boterham of stuk fruit met yoghurt. Dat weet iedereen die hier komt. Ik vind het vooral vervelend dat ik zo voor het blok werd gezet. Onze familie had afgelopen jaren echt gewoon eten voor wel 60 mensen bij kerst. Ik vond dat echt ver buiten de norm. Ik koos er dus inderdaad bewust voor om dan alleen bestek en borden mee te nemen. Dat werd namelijk snel wegwerp.. En daar ben ik inderdaad principieel op tegen. Mijn kinderen zijn dus echt niet ondervoed en hoeven niet te vechten om restjes eten hoor! Bij ons eigen gezin kan ik dat heel goed inschatten (en ook als kinderen onverwacht mee-eten). Dus gewoon een specifiek probleem met deze samenstelling.
Maar heb je dan geen spijt dat je eigenlijk te weinig had?
Ik weet nog een jaar dat mijn oudste twee kinderen als volwassenen mee aten. Daar had ik alle familie voor gewaarschuwd. Mijn zus had dat allemaal niet zo serieus genomen en mijn kinderen ingeschat op porties zoals die van haar aten. Zien eten, doet eten, dus de neefjes aten ineens ook meer dan verwacht. Toen was er echt te weinig voor de kinderen. Zo armoedig. Dat er zelfs niet nog wat extra friet gebakken kon worden verbaasde mij toen zo.
Bakblik
27-12-2025 om 19:37
Tip voor volgend jaar:
Een diner afspreken in een bepaald thema. Iedereen neemt voor zijn/ haar gezin mee wat ze eten en dan delen.
Als het thema stammpot is dan maak jij bijvoorbeeld boerenkool, zoveel als jullie op eten met jullie gezin. Van de worst snijd je dan 25 stukjes. En ander maakt zoveel hutspot als zij normaal eten en maakt van het gehakt dat normaal gebruikt wordt voor 5 ballen nu 25 ballen.
Kan ook met voor een nagerechten. Als jullie zelf aan een pot Ben & Jerry's genoeg hebben dan is dat nu ook genoeg, want je deelt. En ander maakt een 6 persoons bavarois en deelt dasr ook van uit.
Wij hebben dat gisteren gedaan met mijn mans familie.
Er waren minimale restjes. 1 plakje stokbrood van het voorafjes buffet, wat stukjes paprika van de garnering van de salade en 2 pannenkoekjes van het dessert. Dat van die pannenkoekjes was verklaarbaar die waren niet goed gaar.
In het verleden van gedaan met mijn familie, toen we allemaal kleine kinderen hadden. Ging altijd perfect.
Thema ideeën:
Italiaans
Aziatisch
Stamppot
Koud/warm buffet
Wel gerechten kiezen die je goed van tevoren kunt voorbereiden. En als je dan hebt gekozen voor thema x moet je wel even afstemmen dat niet iedereen hetzelfde maakt.
Netherfield
27-12-2025 om 19:42
Groentetuin schreef op 27-12-2025 om 11:05:
[..]
T ja en kinderen zijn natuurlijk extreem milieubelastend, als je milieubewust bent is 5 wat veel
Dat vroeg ik me ook al af.
Lisabette
27-12-2025 om 19:45
Bakblik schreef op 27-12-2025 om 19:37:
Tip voor volgend jaar:
Een diner afspreken in een bepaald thema. Iedereen neemt voor zijn/ haar gezin mee wat ze eten en dan delen.
Als het thema stammpot is dan maak jij bijvoorbeeld boerenkool, zoveel als jullie op eten met jullie gezin. Van de worst snijd je dan 25 stukjes. En ander maakt zoveel hutspot als zij normaal eten en maakt van het gehakt dat normaal gebruikt wordt voor 5 ballen nu 25 ballen.
Kan ook met voor een nagerechten. Als jullie zelf aan een pot Ben & Jerry's genoeg hebben dan is dat nu ook genoeg, want je deelt. En ander maakt een 6 persoons bavarois en deelt dasr ook van uit.
Er waren minimale restjes. 1 plakje stokbrood van het voorafjes buffet, wat stukjes paprika van de garnering van de salade en 2 pannenkoekjes van het dessert. Dat van die pannenkoekjes was verklaarbaar die waren niet goed gaar.
In het verleden van gedaan met mijn familie, toen we allemaal kleine kinderen hadden. Ging altijd perfect.
Thema ideeën:
Italiaans
Aziatisch
Stamppot
Koud/warm buffet
Wel gerechten kiezen die je goed van tevoren kunt voorbereiden. En als je dan hebt gekozen voor thema x moet je wel even afstemmen dat niet iedereen hetzelfde maakt.
Dankjewel! Hier kan ik echt iets mee. Dit lijkt mij perfect voor mijn familie. Ik ga het volgend jaar voorstellen. Hier kan ik wat mee.
Ik ga mij verder niet verantwoorden voor hoeveel kinderen ik heb. Dat is voor dit topic niet relevant.
Herfstappeltaart
27-12-2025 om 19:47
Lisabette schreef op 27-12-2025 om 19:45:
[..]
Dankjewel! Hier kan ik echt iets mee. Dit lijkt mij perfect voor mijn familie. Ik ga het volgend jaar voorstellen. Hier kan ik wat mee.
Ik ga mij verder niet verantwoorden voor hoeveel kinderen ik heb. Dat is voor dit topic niet relevant.
Dat vraagt ook niemand van je. Maar je snapt misschien wel dat, als je aangeeft zo serieus bezig te zijn met het milieu, zo'n vraag wel bij mensen opkomt.
Kampeerder
27-12-2025 om 19:47
Bakblik schreef op 27-12-2025 om 19:37:
Tip voor volgend jaar:
Thema ideeën:
Italiaans
Aziatisch
Stamppot
Koud/warm buffet
Zou hier niet goed gaan hoor. Is altijd wel iemand die dan ineens enorm veel opschept. Gewoon omdat het kan. Zeker vaak de eersten die gaan opscheppen. Die zitten en overvloed en nemen wat meer dan anders zonder te denken aan de laatsten.
Niet alleen met toetjes trouwens. Vergeet nooit het verhaal van mijn collega die met huilende baby boven zat (bij haar ouders in huis) en die het hoofdgerecht gemist had. Haar zwager had haar vlees opgegeten want er stond nog een bord met alleen wat vlees, hij dacht dat het over was. De lege stoel was hem dan weer niet opgevallen.
Bakblik
27-12-2025 om 19:49
Lisabette schreef op 27-12-2025 om 19:45:
[..]
Ik weet niet of er vegetariërs in de familie zijn dan is het wel aardig als niet alleen het gezin van de vegetariërs iets vleesloos meebrengt maar anderen ook. Dan kan je beter delen. Dan hoeft de vegetariër niet alleen de eigen maaltijd op te eten.
Geldt natuurlijk voor alle diëten. Koemelk of kippeneiwit vrij beperkt de keus natuurlijk enorm als iedereen kookt wat hij altijd kookt.
Gisteren was er geen sprake van diëten dus dat was makkelijk voor mij.
Bakblik
27-12-2025 om 19:52
Kampeerder schreef op 27-12-2025 om 19:47:
[..]
Zou hier niet goed gaan hoor. Is altijd wel iemand die dan ineens enorm veel opschept. Gewoon omdat het kan. Zeker vaak de eersten die gaan opscheppen. Die zitten en overvloed en nemen wat meer dan anders zonder te denken aan de laatsten.
Niet alleen met toetjes trouwens. Vergeet nooit het verhaal van mijn collega die met huilende baby boven zat (bij haar ouders in huis) en die het hoofdgerecht gemist had. Haar zwager had haar vlees opgegeten want er stond nog een bord met alleen wat vlees, hij dacht dat het over was. De lege stoel was hem dan weer niet opgevallen.
Dat moet je afspreken en uitleggen. Als er stamppotbuffet iser zijn 25 eters en 25 mini-gehaktballen dan neemt iedereen 1 bal● en dus niet de hele bak ballen.
Mijn vader en moeder brachten een keer een tweepersoons portie huzarensalade mee. Daar mochten 15 personen iets van hebben dus 1 klein schepje per persoon. En in de eerste ronde houdt je je daar aan.
Edit:
Zeker met de pubers hadden mijn zussen en ik toezicht op het buffet en hielpen met opscheppen.
Herfstappeltaart
27-12-2025 om 19:52
Bakblik schreef op 27-12-2025 om 19:52:
[..]
Dat moet je afspreken en uitleggen. Als er stamppotbuffet iser zijn 25 eters en 25 mini-gehaktballen dan neemt iedereen 1 bal● en dus niet de hele bak ballen.
Ik vind het een leuk idee.
Marty1984
27-12-2025 om 19:56
[..]
Hier wordt er met Kerst - of feestdagen tout court - dan weer altijd meer gegeten dan op een ander moment. Iets met "lekker" en "zien eten doet eten".
Om niemand met honger te laten vertrekken zorg je dus dat je minstens 30 à 35 ballen hebt. Dat een deel toch die 2de bal kan nemen. Anders hebben de laatste 5 die opscheppen alsnog alleen stamppot en geen gehaktbal.
Kan je zo hard staan roepen als je wil dat iedereen maar 1 bal mag, maar de eerste 5 hebben er alsnog 2 of 3 mee omdat ze 1 bal maar karig vinden. Of mensen willen een 2de ronde. Of mensen vinden de zalm-schotel van tante Suus maar niets en willen dus meer van de stamppot.
Bakblik
27-12-2025 om 19:58
Marty1984 schreef op 27-12-2025 om 19:56:
[..]
Hier wordt er met Kerst - of feestdagen tout court - dan weer altijd meer gegeten dan op een ander moment. Iets met "lekker" en "zien eten doet eten".
Om niemand met honger te laten vertrekken zorg je dus dat je minstens 30 à 35 ballen hebt. Dat een deel toch die 2de bal kan nemen. Anders hebben de laatste 5 die opscheppen alsnog alleen stamppot en geen gehaktbal.
Kan je zo hard staan roepen als je wil dat iedereen maar 1 bal mag, maar de eerste 5 hebben er alsnog 2 of 3 mee omdat ze 1 bal maar karig vinden. Of mensen willen een 2de ronde.
Ik had nog een edit geplaatst we hielden toezicht op de pubers bij het opscheppen
Kampeerder
27-12-2025 om 20:02
[..]
Mijn vader en moeder brachten een keer een tweepersoons portie huzarensalade mee. Daar mochten 15 personen iets van hebben dus 1 klein schepje per persoon. En in de eerste ronde houdt je je daar aan.
Ik ken echt wel gezelschappen waar dat niet zo werkt, ook niet als je het uitlegt. Daar wordt na de ▪️ nog ruimte genomen voor interpretatie.
Verder zou ik het vreselijk vinden om zo te moeten delen. Ik wil niet van alles en ienemienistukje ik wil gewoon normaal eten. Ik een hele bak gehakt een ander en normaal stuk worst. Na al die verschillende gerechtjes eindig ik op de pot met pds.
Kampeerder
27-12-2025 om 20:05
Bakblik schreef op 27-12-2025 om 19:58:
[..]
Ik had nog een edit geplaatst we hielden toezicht op de pubers bij het opscheppen
Ik zie hier niet de pubers met te veel aan de haal gaan, maar de zwagers.
Groentetuin
27-12-2025 om 20:08
Bakblik schreef op 27-12-2025 om 19:58:
[..]
Ik vind dat bij zulke dagen iedereen moet kunnen eten wat hij wil.
Iedereen wat meenemen is een prima idee, maar in zulke gevallen neem ik ook overvloedig mee en de restjes worden na die tijd verdeeld
Dus ik kom thuis met die o zo lekkere quiche van mijn zus, en mijn soep gaat weer mee naar iemand anders en mijn hete kip gaat weer een andere kant op ,t is altijd leuk als jouw gerechten gewild zijn.
Kampeerder
27-12-2025 om 20:11
Groentetuin schreef op 27-12-2025 om 20:08:
[..]
Ik vind dat bij zulke dagen iedereen moet kunnen eten wat hij wil.
Iedereen wat meenemen is een prima idee, maar in zulke gevallen neem ik ook overvloedig mee en de restjes worden na die tijd verdeeld
Dus ik kom thuis met die o zo lekkere quiche van mijn zus, en mijn soep gaat weer mee naar iemand anders en mijn hete kip gaat weer een andere kant op ,t is altijd leuk als jouw gerechten gewild zijn.
Dit zou ook mijn idee zijn! Als alles 'op de bon' is, vind ik het geen feest meer.