Huis, tuin en keuken
FaithfulDuck87
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:

Maar een mooie groene tuin:

Pimpom
08-08-2021 om 19:30
Ook nog een moestuin gedeelte(tje) 😅
Hierin staan rode bietjes, chioggia biet, rucola en spinazie.

Andijvie en wortel

Klimcourgette.

Ik heb ook nog een snack komkommer staan, Paksoi, volwassen rucola en postelein.
Net weer ontkiemde peultjes, snijbiet en veldsla gezaaid. Op naar de volgende oogst, kom maar op met de zon! 
Pimpom
08-08-2021 om 19:34
duet schreef op 08-08-2021 om 19:13:
Ik heb vandaag gedaan wat ik al jaren uitstel: een van mijn borders met grof geweld afgegraven en opgeschoond. Ik heb een paar vierkante meter met irissen en wederik afgegraven. Het was een grote woekerbende. De irissen wilden niet meer bloeien en waren duidelijk aan verjonging toe. Ik heb wel het wildleven daar aardig verstoord. Onder de irissen zaten naaktslakken die zo groot waren dat ik eerst dacht dat er een dode muis lag, maar dat was dus een slak! Ik heb er een stuk of 8 weggehaald. Volgens mij heb ik ook de muizensnelweg vernield. Een muis kwam van achter tussen mijn voeten door gerend en verstopte zich onder mijn schop die ik net in de aarde had gestoken. Toen ik die bewoog, schoot hij heel snel weer weg. Ik hoorde ook vaker boos gepiep tijdens het graven, ik zat hun duidelijk erg in de weg.
Verder nog een aantal andere planten opgeschoond (o.a. gras er tussen uit) en opnieuw uitgeplant in de hoop dat ze het beter gaan doen. Nu ziet mijn border er uit zoals ik deze niet graag zie: kaal, schoon met een paar bosjes planten. De painters palette die ik van CC heb gekregen heeft nu in ieder geval wel weer licht, lucht en ruimte. Waarschijnlijk ga ik volgend jaar zien of het nuttig is geweest wat ik vandaag heb gedaan.
Zo nu en dan is het best fijn om even iets op te schonen. Ik had achterin ook zo een hoek, veel bodembedekker's die ook over de stenen gingen. Daar zaten ook veel slakken in.
Normaal houd ik wel van wat natuurlijker, maar dit was eigenlijk een beetje teveel verwaarloosd vond ik zelf.
Ook afgeschept, wortels eruit, nieuwe aarde en plantjes. Ook weer een stukje terras terug
Een ander deel is de moestuin geworden waar ik dit jaar mee gestart ben.
watertoren
08-08-2021 om 19:44
Ik hou niet van bodembedekkers. Ik vind het juist mooi om een stukje zwarte grond te zien naast mijn planten en mooi geharkt.
Pimpom
08-08-2021 om 19:44
Tickel schreef op 08-08-2021 om 15:42:
[...]
Mijn vlinderstruik opgebonden en heeft iets meer kleur gekregen. Het is de Flower Power, ben benieuwd hoe het uiteindelijke resultaat zal zijn.
Moest even Google aanslingeren voor Flower Power. De bloemen op de plaatjes zien er leuk uit zeg! Al die verschillende kleuren!
Ik heb nog wel ruimte in de voortuin voor een grote pot, daar zou ik er wel eentje in kunnen zetten denk ik
Pimpom
08-08-2021 om 19:47
watertoren schreef op 08-08-2021 om 19:44:
Ik hou niet van bodembedekkers. Ik vind het juist mooi om een stukje zwarte grond te zien naast mijn planten en mooi geharkt.
Oh ja, dat heb ik op een klein stukje, wel met boomschors erop, want ik vond het toch maar kaal
Voor de rest veel bodembedekkers juist zodat ik niet hoef te harken omdat er nauwelijks onkruid door kan groeien.
Sophia_!
08-08-2021 om 19:51
Aha, nu weet ik wat er in mijn tuin staat dankzij jouw foto's Pimpom: een klimcourgette 😁
Pimpom
08-08-2021 om 20:03
Had trouwens vanacht gedroomd (meer een nachtmerrie) dat de buren de laurierkershaag naar 50cm hoog en 10cm breed hadden gesnoeid. Ook was mijn boom gekapt, waren al mijn planten eruit en lag er kunstgras 
Moosey
08-08-2021 om 23:05
Duet
je slakmuis 
Dapper hoor! Ja die irissen moet je in de smiezen houden. Ik vind ze wel tof, dat strakke/grafische van het blad vooral. Maar t moet niet te veel worden.
Pimpom, wat een droom zeg. Ik kan soms dromen dat ik ben verhuisd en dat ik dan ineens ontdek dat er helemaal geen tuin bij het nieuwe huis zit
Dikke paniek is dat dan.
Sophia_!
08-08-2021 om 23:07
Pimpom schreef op 08-08-2021 om 20:03:
Had trouwens vanacht gedroomd (meer een nachtmerrie) dat de buren de laurierkershaag naar 50cm hoog en 10cm breed hadden gesnoeid. Ook was mijn boom gekapt, waren al mijn planten eruit en lag er kunstgras
Het zal je gebeuren...
EnchantedDragonfly18
09-08-2021 om 07:56
ik vond de knoppen zo donker, maar de bloemen zijn toch lichtblauw geworden.

ShowyHummingbird30
09-08-2021 om 08:27
Tickel schreef op 09-08-2021 om 07:56:
ik vond de knoppen zo donker, maar de bloemen zijn toch lichtblauw geworden.
Ha, dat lijkt de mijne wel. Die is dit weekend ook eindelijk gaan bloeien. Aan de andere kant van mijn tuin staat nog een witte, die zit nog in de knop (minder zon).
EnchantedDragonfly18
09-08-2021 om 09:56
Coreopsis schreef op 09-08-2021 om 08:27:
[..]
Ha, dat lijkt de mijne wel. Die is dit weekend ook eindelijk gaan bloeien. Aan de andere kant van mijn tuin staat nog een witte, die zit nog in de knop (minder zon).
Bij mij exact eender. Ook een witte in dezelfde border maar minder zon omdat deze meer richting noordgevel staat. Heb daar 2 bloemen in gehad. De rest is nog allemaal knop
Sophia_!
09-08-2021 om 10:03
Mooie kleur Tickel!
Ik had er ook 1, maar die is dood gegaan. Tijd voor een nieuwe.
GroenTuintje
09-08-2021 om 13:25

Geen idee hoe deze plant heet, maar er komt een mooie rode bloem uit