Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Iets uitdelen aan daklozen

Bij de supermarkt hier zit een vrouw uit Oost-Europa die de daklozenkrant verkoopt. Haar man doet hetzelfde ergens anders. Hun kinderen wonen in het thuisland en daar sturen ze geld naartoe, las ik in het plaatselijke krantje. Alleen zit ze er al 20 jaar, die kinderen zijn al lang volwassen dus. Ze verft haar haar en pakt de bus als ze aan het eind van de dag weer naar huis gaat. Veel mensen geven haar al jaren geld, ik vind het toch een beetje raar zo.

Bij de ingang van ons kleine winkelcentrum zit altijd een oudere man met wilde haren en een grote onverzorgde baard met een daklozen krant in zijn hand hele verhalen in zich zelf te houden en soms schreeuwt hij ook heel hard ( in een taal die ik niet ken ). Doodeng vind ik die man ( en niet alleen ik hoor ), ik loop er altijd in een grote boog om heen.

Netherfield schreef op 28-12-2025 om 09:32:

Bij de supermarkt hier zit een vrouw uit Oost-Europa die de daklozenkrant verkoopt. Haar man doet hetzelfde ergens anders. Hun kinderen wonen in het thuisland en daar sturen ze geld naartoe, las ik in het plaatselijke krantje. Alleen zit ze er al 20 jaar, die kinderen zijn al lang volwassen dus. Ze verft haar haar en pakt de bus als ze aan het eind van de dag weer naar huis gaat. Veel mensen geven haar al jaren geld, ik vind het toch een beetje raar zo.

Wat een verspild leven denk ik dan, sneu ,maar  dit hoeft geen 20 jaar zo te gaan, dan zijn het keuzes die je maakt.

Groentetuin schreef op 28-12-2025 om 10:33:

[..]

Wat een verspild leven denk ik dan, sneu ,maar dit hoeft geen 20 jaar zo te gaan, dan zijn het keuzes die je maakt.

Wie besluit om ver van familie en vrienden voor een Nederlandse supermarkt ongeveer 1 euro per verkocht krantje te gaan verdienen, heeft waarschijnlijk niet dezelfde keuzemogelijkheden als jij en ik. 

Lisabette schreef op 27-12-2025 om 19:47:

Ik geloof best dat sommige mensen dakloos worden buiten hun schuld om. Maar in Nederland heb je genoeg opties. Inderdaad een toelage voor daklozen. Opvanghuizen. En alles. Daar wil ik met alle liefde aan bijdrage (en dat doe ik ook). Niet aan bedelaars op straat die dan drugs en drank gaan kopen van mijn geld.

Als je in een opvanghuis slaapt ben je misschien niet meer dakloos voor een nachtje maar nog steeds wel thuisloos. 

En zodra je iemand geld geeft, is het geld niet meer van jou. Als diegene met de geschonken euro's drank koopt, klopt hij dat van zíjn geld, niet van het jouwe. 

Ooit kende ik een dakloze die dat bewust was geworden en vond dat hij een prachtig leven had. Na zijn scheiding kreeg zijn vrouw het huis en is hij gaan zwerven. Hij zwierf door heel Europa met een daklozenuitkering. Hij liftte mee met vrachtwagenchauffeurs naar alle uithoeken van Europa. Verbleef in de winter in zonnige oorden en in de zomer hier in Nederland. Hij mocht altijd een paar weken bij zijn zus logeren om dingen te regelen zoals paspoort en bankzaken en dan ging hij weer aan de zwerf. Hij lustte best een glaasje of wat per dag, maar kon ook nog wel zonder. Ik kende hem via mijn werk waar hij dus soms iets kwam regelen. 

Eigenlijk denk ik dat de meeste daklozen niet zo'n mooi bestaan hebben een ook niet kunnen genereren omdat een vaste basis (zoals in mijn voorbeeld de zus) ontbreekt. De meesten leven van dag tot dag en hebben vaak veel meer problemen dan het gebrek aan huisvesting. 

Ik kom eigenlijk nooit daklozen tegen in mijn dorp en geef dus ook niks. Op vakantie soms wel maar ook dan geef ik meestal niks. In Frankrijk zie je ze vaak op bankjes in het park slapen die zijn dan niet actief aan het bedelen of ze zijn vrij direct en soms zelfs intimiderend en dan loop ik er met een grote boog omheen. 

In het centrum zit al minimaal 'n jaar of 10 een man op een kleedje, op de grond een bordje met de tekst, ik wil terug naar Griekenland....

Een andere man zit ook al tig jaar op de grond, met een bordje, ik heb honger en geen zin om te stelen.....

Yumi schreef op 28-12-2025 om 12:10:

In het centrum zit al minimaal 'n jaar of 10 een man op een kleedje, op de grond een bordje met de tekst, ik wil terug naar Griekenland....

Een andere man zit ook al tig jaar op de grond, met een bordje, ik heb honger en geen zin om te stelen.....

En waarom gaan ze dan niet terug naar Griekenland? Ze kunnen toch liften?

Sinds 1992, Bijlmerramp, ben ik vaste donateur van het Leger des Heils. (en  van de Dierenbescherming). Het leger kan meer met mijn geld doen dan ik als eenling. Bedelaars/zwervers zie ik eigenlijk nooit in mijn gemeente, toch in de Randstad. 

Ik heb altijd meer te doen met de straathond die zo trouw bij zijn baasje zit dan met de zwever zelf.

Muurbloem1985 schreef op 28-12-2025 om 13:39:

[..]

En waarom gaan ze dan niet terug naar Griekenland? Ze kunnen toch liften?

Precies, ik was er dan ook snel klaar mee   

En die andere met dat bordje; ik heb honger maar geen zin om te stelen... snapt nog steeds niet, dat er ook andere manieren zijn dan stelen, om aan eten te komen. 

oudmaarnognietkoud schreef op 29-12-2025 om 09:19:

Sinds 1992, Bijlmerramp, ben ik vaste donateur van het Leger des Heils. (en van de Dierenbescherming). Het leger kan meer met mijn geld doen dan ik als eenling. Bedelaars/zwervers zie ik eigenlijk nooit in mijn gemeente, toch in de Randstad.

In “mijn” stad in de randstad zie ik steeds meer daklozen. Vooral afgedankte arbeidsmigranten naar mijn idee. 

oudmaarnognietkoud schreef op 29-12-2025 om 09:19:

Sinds 1992, Bijlmerramp, ben ik vaste donateur van het Leger des Heils. (en van de Dierenbescherming). Het leger kan meer met mijn geld doen dan ik als eenling. Bedelaars/zwervers zie ik eigenlijk nooit in mijn gemeente, toch in de Randstad.

Mijn stad heeft 8 locaties met opvang voor daklozen, binnenkort komen er nog 2 locaties bij en wordt er 6 miljoen ingestopt, om de overlast te verminderen. Ik denk dat het een aanzuigende werking heeft, en ze moeten beginnen met een bedelverbod zoals in Arnhem. 

Yumi schreef op 29-12-2025 om 10:28:

[..]

Mijn stad heeft 8 locaties met opvang voor daklozen, binnenkort komen er nog 2 locaties bij en wordt er 6 miljoen ingestopt, om de overlast te verminderen. Ik denk dat het een aanzuigende werking heeft, en ze moeten beginnen met een bedelverbod zoals in Arnhem.

Je kan ze niet op straat laten doodvriezen dus je moet wel wat.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.