Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Mijn vriend wil dichterbij familie wonen

Tijgeroog schreef op 11-02-2026 om 23:52:

[..]

Oh, is dat zo? Hoezo dan?

En ik zou nooit in het midden gaan wonen als nabijheid van familie een wens is. Want dan heb je helemaal geen familie meer in de buurt wonen.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat Thinkso in het midden van Nederland of misschien wel in de Randstad woont nu. Dan is de overgang naar het zuiden best groot. Dus dat bedoelde ik met midden; een beetje onhandig verwoord denk ik. 

En ik doelde dan op wat Yette uit ervaring schrijft, je thuis voelen in het zuiden des lands valt voor mensen van boven de rivieren niet altijd mee. Hoe klein ons land ook is, er zijn toch verschillen. En bijvoorbeeld in Limburg worden mensen uit de Randstad/het noordelijk deel niet altijd makkelijk geaccepteerd. Dat zijn voor hen 'Hollanders' en er blijft wat hen betreft een soort afstand. Ik baseer dit op verhalen van mensen die ik ken. Niet uit eigen ervaring maar ik heb geen reden om aan de verhalen te twijfelen en kan me er iets bij voorstellen. 

Tijgeroog schreef op 12-02-2026 om 09:24:

[..]

Moet je dan niet eens richting je ouders verhuizen? Er zijn vast meer mensen die dat leuk vinden. 😘

Dat is wel een toekomst plan ja🤭

Zorroo schreef op 12-02-2026 om 09:32:

[..]

Ik ging er eigenlijk vanuit dat Thinkso in het midden van Nederland of misschien wel in de Randstad woont nu. Dan is de overgang naar het zuiden best groot. Dus dat bedoelde ik met midden; een beetje onhandig verwoord denk ik.

En ik doelde dan op wat Yette uit ervaring schrijft, je thuis voelen in het zuiden des lands valt voor mensen van boven de rivieren niet altijd mee. Hoe klein ons land ook is, er zijn toch verschillen. En bijvoorbeeld in Limburg worden mensen uit de Randstad/het noordelijk deel niet altijd makkelijk geaccepteerd. Dat zijn voor hen 'Hollanders' en er blijft wat hen betreft een soort afstand. Ik baseer dit op verhalen van mensen die ik ken. Niet uit eigen ervaring maar ik heb geen reden om aan de verhalen te twijfelen en kan me er iets bij voorstellen.

Hier wel ervaring, en ik onderschrijf dat.  Twintig jaar geleden verhuisd voor het werk van man, en nooit echt hier kunnen aarden. De laatste jaren gaat het gelukkig  beter, omdat de stad internationaler en diverser is geworden.  In het begin had ik wel op mijn knieeen terug willen  kruipen. Niets ten nadele van de Brabanders, maar de mentaliteitsverschillen binnen Nederland zijn groter dan je misschien op het eerste gezicht van een klein land zou verwachten.

Kun je qua werk niet overgeplaatst worden? Een kennis ging van de supermarkt in Delfzijl naar dezelfde supermarkt in Hilversum.

Een collega is nu ook overgeplaatst van Groningen naar Den Bosch.

Ik ben binnen de provincie Groningen verhuisd en kan hier nog steeds niet aarden.

Het volk op de klei is echt heel anders dan het volk op het zand.

Zwanger, 2 kinderen straks en nog een verhuizing, ik moet er niet aan denken. 2 kinderen is echt veel zwaarder dan 1 kind. Ligt het ene kind eindelijk te slapen wordt het andere kind wakker. Of zit er een groot verschil tussen de kinderen?
Als zwangere of met baby gaan solliciteren, je functioneert gewoon echt minder dan eerst en alles kost veel meer energie om gegevens op te nemen. Een nieuwe baan kost energie, maar met een kleintje al helemaal. Zou de komende 2 jaar nog even zitten waar je zit.

thinkso

thinkso

12-02-2026 om 11:50 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad een afweging. In het midden wonen, dan heb je net niet wat je wil (dichtbij familie) en moet je voor beide partijen relatief lang reizen. 

Man voert de druk nogal op om nog snel in mijn zwangerschap te verhuizen. Hij denkt dat het er anders helemaal niet van komt (dat klopt in beginsel wel, met een kleine baby verhuizen is geen optie). Hij wordt nogal dwingend wat dit onderwerp betreft. Hij denkt dat solliciteren tijdens mijn verlof prima kan. Ik zie dat anders. Ik was mentaal behoorlijk van de kaart en was blij dat ik op wat ik nog wist/gewend was mijn werk weer langzaam kon oppakken, zonder druk.

Misschien is de vraag dus meer: hoe ga ik om met man die perse nu snel wil verhuizen "voordat het te laat is" (lees: baby, woningmarkt nog krapper enz enz). Hij wil ook geen aanpassingen meer doen in huidige woning dus een babykamer bijvoorbeeld. 

Poezenmeisje schreef op 12-02-2026 om 11:17:

Ik ben binnen de provincie Groningen verhuisd en kan hier nog steeds niet aarden.

Het volk op de klei is echt heel anders dan het volk op het zand.

Toen ik nog in het ziekenhuis in Emmen werkte kon ik binnen 10 minuten zeggen of de Drentse patiënt op veengrond dan wel zandgrond woonde.  

Dorestad schreef op 12-02-2026 om 12:11:

[..]

Toen ik nog in het ziekenhuis in Emmen werkte kon ik binnen 10 minuten zeggen of de Drentse patiënt op veengrond dan wel zandgrond woonde.

Nogal off-topic (sorry TO), maar kunnen jullie hier wat voorbeelden van geven? Heb veel familie in Noord-Nederland maar heb er zelf nooit gewoond en ben wel geïntrigeerd.

thinkso schreef op 12-02-2026 om 11:50:

Bedankt voor jullie reacties. Het is inderdaad een afweging. In het midden wonen, dan heb je net niet wat je wil (dichtbij familie) en moet je voor beide partijen relatief lang reizen.

Man voert de druk nogal op om nog snel in mijn zwangerschap te verhuizen. Hij denkt dat het er anders helemaal niet van komt (dat klopt in beginsel wel, met een kleine baby verhuizen is geen optie). Hij wordt nogal dwingend wat dit onderwerp betreft. Hij denkt dat solliciteren tijdens mijn verlof prima kan. Ik zie dat anders. Ik was mentaal behoorlijk van de kaart en was blij dat ik op wat ik nog wist/gewend was mijn werk weer langzaam kon oppakken, zonder druk.

Misschien is de vraag dus meer: hoe ga ik om met man die perse nu snel wil verhuizen "voordat het te laat is" (lees: baby, woningmarkt nog krapper enz enz). Hij wil ook geen aanpassingen meer doen in huidige woning dus een babykamer bijvoorbeeld.

Wil hij het plan/zijn wens misschien een paar jaar in de ijskast zetten, zodat jullie je eerst kunnen focussen op de gezinsuitbreiding en jij weer aan het werk kan? En dan, als de kinderen aan school toe zijn (in groep 3 naar een nieuwe school kan best) nog eens kijken naar wat mogelijk is? Als de kinderen naar school zijn, kom je er denk ik wat makkelijker tussen qua sociale contacten. Of gaat het hem om hulp van zijn familie in de eerste jaren?

Ik ben een Hangkous en in de dichtbijzijnde stad 10 km ten noorden van ons ben je met je Hangkousige directheid meteen "anders" in een groep collega's. Het dorp ten zuiden van ons heeft een veel bloeiender religieus leven dan wij en dat is in het dagelijks leven duidelijk merkbaar en dan heb ik het over zowel katholieken als protestanten (van verschillende stromingen).

thinkso schreef op 12-02-2026 om 11:50:

Als ik het goed begrijp ben je dus al zwanger?

Dus dan willen jullie/  wil hij binnen een maand of 6:
- allebei ander werk vinden (200 km van waar je nu woont?)
- een ander huis vinden (dat jullie kunnen betalen...)
en als je dat allemaal vindt:
- het huis inrichten/opknappen/verbouwen

Oja, en dan ook op jullie nieuwe adres kraamzorg regelen.

Ik denk dat het al te laat is voor zo'n verandering.

thinkso

thinkso

12-02-2026 om 13:16 Topicstarter

haarklover schreef op 12-02-2026 om 12:56:

[..]

Als ik het goed begrijp ben je dus al zwanger?

Dus dan willen jullie/ wil hij binnen een maand of 6:
- allebei ander werk vinden (200 km van waar je nu woont?)
- een ander huis vinden (dat jullie kunnen betalen...)
en als je dat allemaal vindt:
- het huis inrichten/opknappen/verbouwen

Oja, en dan ook op jullie nieuwe adres kraamzorg regelen.

Ik denk dat het al te laat is voor zo'n verandering.

Ja, dit is precies hoe hij dit voor zich ziet. Hij vindt mij inflexibel als ik hier niet in mee wil. Het gaat mij te snel allemaal en dat weet hij en toch regelt hij al bezichtigingen en is hij nog net niet al aan het solliciteren in de regio. Ik voel me enorm  klemgezet en kwetsbaar gezien mijn huidige zwangerschap.

thinkso schreef op 12-02-2026 om 13:16:

[..]

Ja, dit is precies hoe hij dit voor zich ziet. Hij vindt mij inflexibel als ik hier niet in mee wil. Het gaat mij te snel allemaal en dat weet hij en toch regelt hij al bezichtigingen en is hij nog net niet al aan het solliciteren in de regio. Ik voel me enorm klemgezet en kwetsbaar gezien mijn huidige zwangerschap.

Niet veel invoelingsvermogen, die man van jou 

Azalea747 schreef op 12-02-2026 om 12:21:

[..]

Nogal off-topic (sorry TO), maar kunnen jullie hier wat voorbeelden van geven? Heb veel familie in Noord-Nederland maar heb er zelf nooit gewoond en ben wel geïntrigeerd.

Op het zand liep je achterom iemands huis binnen.

Op de klei bel je aan bij de voordeur en krijg je een staande receptie in de deuropening. 

Buren schrikken als ik zeg "Kom even binnen".

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.