Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Wat vind jij raar?

een luchtig topic hoor.  Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..

ik hoop op aanvullingen

Netherfield schreef op 04-01-2026 om 19:11:

Wat ik raar vind is dat mensen meteen dingen niet meer gaan doen omdat er sneeuw ligt. Heb gisteravond dochter naar een feestje gebracht over witte wegen, snelheid gehalveerd en ging prima. Ze bleef er slapen dus hoefde haar vandaag pas weer op te halen.
In een auto kan je niet zoveel overkomen denk ik dan.

Nou dat zou ik niet willen zeggen....heb je geen nieuws gekeken? Auto's in de sloot, botsingen...er zijn ook andere weggebruikers dan jij hè. Het advies om niet de weg op te gaan tenzij strikt noodzakelijk wordt ook niet voor niks gegeven. De hulpdiensten hebben het al druk genoeg.

Ik snap het ook wel, dat andere wegen belangrijker zijn en woonwijken wat minder. En dat ze het al heel druk hebben. Gezien hoe ontoegankelijk het hier nu is zou het toch fijn zijn als deze straten toch hoger op de lijst zouden komen. Maar ik begrijp dat ik veel kan willen
 Vorig jaar was mijn door hormonen vertroebelde brein helemaal bang dat de verloskundige mijn huis niet zou kunnen bereiken als ik ging bevallen. Of bij nood de ziekenwagen onder aan zou blijven staan en ik dan met een baby half er uit die berg af zou moeten. (maar die mensen hebben ook benen weet mijn niet meer hormonale brein dus die waren heus wel hier gekomen en de baby bleef netjes een paar dagen zitten tot de sneeuw weg was). 

Azalea747 schreef op 05-01-2026 om 12:49:

Ik heb net onderweg heel veel auto’s gezien met daken vol sneeuw, maar ook onzichtbare koplampen en nummerborden. Ik denk dus echt dat het bij veel mensen niet bekend is dat dat moet en verstandig is. Ergens ook wel begrijpelijk, met de lage frequentie van dit weer in Nederland. Wordt dat bv in de rij-theorie geleerd? (Heb zelf mijn rijbewijs in een ander land gehaald dus weet dat niet.) Overigens had ik zelf mijn nummerbord sneeuwvrij gemaakt voor vertrek, maar het was toch echt weer volledig bedekt na een ritje van een kwartier 🤭. Ik vond wel dat iedereen heel netjes de snelheid aanpaste, bochten rustig nam enzo!

En waarom moet je dat geleerd worden? Er is ook nog zoiets als gezond verstand.

Nikki1973 schreef op 05-01-2026 om 13:16:

[..]

En waarom moet je dat geleerd worden? Er is ook nog zoiets als gezond verstand.

Hopelijk is deze opmerking minder onaardig bedoeld dan hij overkomt? En als zeker eenderde van de auto’s rondrijdt met niet-sneeuwvrijgemaakte koplampen/numberborden/daken of allemaal, is het gezonde verstand dus bij flink veel mensen niet toereikend en is het blijkbaar geen overbodige luxe dat het nieuwe automobilisten wél expliciet verteld wordt.

ik werk op een operatiekamer. Ik hoor van collega’s dat de bso, scholen en dergelijke allemaal dicht gaan morgen.
Collegas in de stress want van en naar werk komen is al een glijdende onderneming en nu ook nog oppas problemen erbij want de OK gaat we door. 

Sneeuwvrij maken van het nummerbord had niet zoveel zin vandaag. Die van mij was zeker sneeuwvrij toen ik vertrok, maar toen ik aankwam was mijn kenteken niet meer te lezen en ook de koplampen waren weer behoorlijk onder gesneeuwd.

stokstaart schreef op 05-01-2026 om 13:57:

ik werk op een operatiekamer. Ik hoor van collega’s dat de bso, scholen en dergelijke allemaal dicht gaan morgen.
Collegas in de stress want van en naar werk komen is al een glijdende onderneming en nu ook nog oppas problemen erbij want de OK gaat we door.

mijn zus kreeg al bericht dat de school later begint.. 

Azalea747 schreef op 05-01-2026 om 13:53:

[..]

Hopelijk is deze opmerking minder onaardig bedoeld dan hij overkomt? En als zeker eenderde van de auto’s rondrijdt met niet-sneeuwvrijgemaakte koplampen/numberborden/daken of allemaal, is het gezonde verstand dus bij flink veel mensen niet toereikend en is het blijkbaar geen overbodige luxe dat het nieuwe automobilisten wél expliciet verteld wordt.

Tja, dat blijkt dan wel inderdaad. 
ik vind het raar dat mensen dit dus blijkbaar niet zelf kunnen bedenken.

iets anders maar het voelt alsof het langer licht is. Ook raar dat ik dat gevoel heb. Komt misschien door de weerkaatsing van het licht door de sneeuw of kan dat niet 🤔

Nikki1973 schreef op 05-01-2026 om 16:14:

iets anders maar het voelt alsof het langer licht is. Ook raar dat ik dat gevoel heb. Komt misschien door de weerkaatsing van het licht door de sneeuw of kan dat niet 🤔

Ja dat heeft ook wel invloed, verder gaat de zon al zo'n 10 minuten later onder dan met kerst

Mensen die met dikke plakkaten sneeuw aan hun schoenen binnenkomen in winkels ( en  bij mijn werk) je schudt /trapt dat er buiten toch zoveel mogelijk af en veegt dan je voeten??

Azalea747 schreef op 05-01-2026 om 12:49:

Ik heb net onderweg heel veel auto’s gezien met daken vol sneeuw, maar ook onzichtbare koplampen en nummerborden. Ik denk dus echt dat het bij veel mensen niet bekend is dat dat moet en verstandig is. Ergens ook wel begrijpelijk, met de lage frequentie van dit weer in Nederland. Wordt dat bv in de rij-theorie geleerd? (Heb zelf mijn rijbewijs in een ander land gehaald dus weet dat niet.) Overigens had ik zelf mijn nummerbord sneeuwvrij gemaakt voor vertrek, maar het was toch echt weer volledig bedekt na een ritje van een kwartier 🤭. Ik vond wel dat iedereen heel netjes de snelheid aanpaste, bochten rustig nam enzo!

Ik heb in 1969 mijn rijbewijs gehaald. Daar hoorde erbij, verlichting controleren, ook de knipperlichten. Bij slecht weer, op tijd de verlichting inschakelen. En bij sneeuw, de auto sneeuwvrij maken voor je  vertrekt. Daarnaast, was de rijschoolhouder, als je je rijbewijs hebt, dan moet je ook de oliecontrole doen, 1 x per maand, remvloeistof, autoruitvloeistof. Ik toen ook geleerd autoweg verwisselen bij lekke band. Heb daar nog veel plezier van gehad.

stokstaart schreef op 05-01-2026 om 13:57:

Middelbare school van mijn kinderen had vandaag studiedag en geeft morgen online les. Ben benieuwd hoe de gymles er dan uit ziet en hoe de les beeldende vorming eruit ziet. 

Hemke schreef op 05-01-2026 om 16:49:

[..]

Ik heb in 1969 mijn rijbewijs gehaald. Daar hoorde erbij, verlichting controleren, ook de knipperlichten. Bij slecht weer, op tijd de verlichting inschakelen. En bij sneeuw, de auto sneeuwvrij maken voor je vertrekt. Daarnaast, was de rijschoolhouder, als je je rijbewijs hebt, dan moet je ook de oliecontrole doen, 1 x per maand, remvloeistof, autoruitvloeistof. Ik toen ook geleerd autoweg verwisselen bij lekke band. Heb daar nog veel plezier van gehad.

Bij mij (in Schotland, 2009) grotendeels hetzelfde. Die band wel alleen de ‘theorie’, het was absoluut handig geweest het een keer te oefenen! (Later heb ik dat oefenen wel een keer geregeld, toen ik een vriend had die nogal van auto’s hield. Mocht ik het nu echt een keer moeten doen, dan is dat echter wel flink weggezakt…)

Nikki1973 schreef op 05-01-2026 om 16:14:

Het is gewoon ook een kwartier langer licht en elke dag komt daar tijd bij

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.