Huis, tuin en keuken
absor
12-11-2024 om 17:48
Wat vind jij raar?
een luchtig topic hoor. Zonder inhoudelijk oordeel. En ook zonder doel om erover te discussiëren Soms vind ik dingen weleens raar..
ik hoop op aanvullingen
Broodjebrie
04-01-2026 om 19:14
Netherfield schreef op 04-01-2026 om 19:11:
Wat ik raar vind is dat mensen meteen dingen niet meer gaan doen omdat er sneeuw ligt. Heb gisteravond dochter naar een feestje gebracht over witte wegen, snelheid gehalveerd en ging prima. Ze bleef er slapen dus hoefde haar vandaag pas weer op te halen.
In een auto kan je niet zoveel overkomen denk ik dan.
Er zijn meerdere ongelukken gebeurd dus ik snap heel goed dat mensen geen risico willen nemen.
En juist met je auto kan er wel degelijk iets gebeuren.
CharlieB
04-01-2026 om 19:24
Wat ik raar vind is dat mensen meteen dingen niet meer gaan doen omdat er sneeuw ligt. Heb gisteravond dochter naar een feestje gebracht over witte wegen, snelheid gehalveerd en ging prima. Ze bleef er slapen dus hoefde haar vandaag pas weer op te halen.
Ik snap eigenlijk wel dat mensen niet de weg op gaan als het geen moetje is. Er gebeuren ongelukken vanwege de gladheid, dus dat risico is er. Ook, of juist, met de auto. En ik zou zelf niet zo veel zin hebben om halve snelheid te rijden/dubbele reistijd te hebben als het iets is wat niet hoeft en/of ook over twee weken kan.
Ik ga dus ook niet morgen de weg op terwijl ik naar kantoor zou gaan. Met halve snelheid ben ik bijna 2 uur onderweg, als het niet langer wordt door files en alleen al mijn auto sneeuwvrij moeten maken vind ik voldoende reden om iets niet te doen.
Daglichtlamp
04-01-2026 om 19:24
Ik heb als kind ooit een auto die heel voorzichtig en langzaam de hoek omkwam zo de sloot in zien schuiven. Dus ik geloof niet in dat je niet zoveel kan overkomen. Maar ik vind het ook niet haalbaar om met elke code geel thuis te blijven. Dus ik laat het afhangen van hoe belangrijk het is, en op welk moment van de dag ik het kan rijden, dus bij voorkeur niet in het donker.
Nikki1973
04-01-2026 om 19:51
Netherfield schreef op 04-01-2026 om 19:11:In een auto kan je niet zoveel overkomen denk ik dan.
Niet? Heb toch al veel beelden gezien van auto’s in de sloot, van de weg af en iemand die tegen een betonnen pijler van een brug terecht is gekomen.
Ginevra
04-01-2026 om 21:28
Nikki1973 schreef op 04-01-2026 om 19:51:
[..]
Niet? Heb toch al veel beelden gezien van auto’s in de sloot, van de weg af en iemand die tegen een betonnen pijler van een brug terecht is gekomen.
En soms zitten mensen in omstandigheden dat je dat soort gedoe er niet bij kan hebben. Hetzij omdat je moet mantelzorgen, hetzij omdat je geen reparaties kunt betalen, hetzij omdat je fysiek krakkemikkig bent. Dan ga je minder risico nemen.
Miepjecody
04-01-2026 om 21:42
Hoe naïef kun je zijn? Er zijn aardig wat mensen die een ongeluk hebben gehad en ook doden.
Yumi
04-01-2026 om 21:53
Mama-Inge schreef op 04-01-2026 om 15:44:
[..]
Ik heb ook een stuk weg schoon gemaakt, dan kan ik makkelijker weg rijden. Stoep hebben we hier in de straat niet, maar zou die er zijn, dan had ik die eerst schoon gemaakt. Het valt me wel op dat er maar weinig mensen hun pad naar de voordeur schoon maken. Wij hebben van thuis uit mee gekregen dat je dat moet doen en heb je buren die het niet kunnen, dan doe je dat daar ook even.
Als het daarvoor zou zijn dan is het wat anders, het gaat hier niet om makkelijker wegrijden, want je mag hier niet parkeren. Als het daarom zou gaan, dan had ze de uit/inrit bij de parkeerplaats beter sneeuwvrij kunnen maken.
duizel
04-01-2026 om 22:10
Kampeerder schreef op 04-01-2026 om 09:51:
Ik haal geen sneeuw van mijn dak om de boete, maar om de veiligheid.
Nou dat bedoel ik eigenlijk ook, ik heb er gewoon nooit bij stil gestaan. Stom eigenlijk want het klinkt allemaal heel logisch maar het komt zo weinig voor dat ik er gewoon nooit echt over nagedacht heb. Onverantwoordelijk? jazeker!
Ik maak wel de ruiten altijd helemaal schoon. Allemaal, ook degene waar ik niet doorheen kijk. Ik zorg ook dat de lampen en spiegels schoon zijn. Niet vanwege de boete maar vanwege de veiligheid.
Ook het nummerbord maak ik schoon maar het dak heb ik gewoon niet in de gaten gehad. Nu wel, vanmiddag ook schoon gemaakt toen ik onverwacht even weg moest en de audio buiten had gestaan. Nu staat hij binnen dus morgen hopelijk zonder problemen op pad.
Grindelwald
05-01-2026 om 10:44
Broodjebrie schreef op 04-01-2026 om 19:14:
[..]
Er zijn meerdere ongelukken gebeurd dus ik snap heel goed dat mensen geen risico willen nemen.
Precies. Ongeluk zit in een klein hoekje met dit weer. Ik kan wel zachtjes rijden en afstand houden maar een ander denkt daar anders over en past zijn snelheid niet aan.
Duufje
05-01-2026 om 10:49
Ik maak mijn auto ook altijd sneeuwvrij voor ik ga rijden, weet niet beter dan dat dat normaal is eerlijk gezegd. Veel te gevaarlijk anders. Bij ons past 1 auto in de garage (2 ook wel, maar dan moet de garage wel heeeeel erg opgeruimd zijn en dat is 'ie nooit). Man had zijn auto binnen staan, ik heb gisteren mijn auto schoon gemaakt en er een kleed overheen gelegd, 2 kleden eigenlijk. Vanmorgen eraf getrokken en ik kon snel en gemakkelijk schoon op weg.
Ik ben overigens vrij lang en mijn auto is gemiddeld hoog. Dus ik kan wel zonder opstap en zonder lange steel overal bij.
oudmaarnognietkoud
05-01-2026 om 11:13
Broodjebrie schreef op 04-01-2026 om 19:14:
[..]
Nou idd, ik heb op het nieuws al meerdere auto's te water zien gaan. Dat lijkt mij nu echt geen pretje hoor.
Meesje
05-01-2026 om 11:26
Ik kon net niet thuis komen met de auto. Hier in de wijk wordt de straat niet schoongemaakt. Dat is nu een ijsbaan. En ik woon op een heel heel stijl oplopende weg. Ik heb het geprobeerd, maar halverwege glee ik achteruit weer naar beneden. Dus de auto staat nu onder aan de berg en ik heb gelopen. Was vorig jaar januari ook zo, en toen was ik 40 weken zwanger, was toen geen pretje, de berg op en af glibberen met die buik en een peuter.
Oh ja, om on topic te blijven: ik vindt het raaar dat de gemeente niet bedenkt om die opgaande straten schoon te maken. Ook voor mensen met fietsen, rolstoelen enz. Op vlakke wegen al gevaarlijk, maar deze steile hellingen zijn echt niet te doen.
Kampeerder
05-01-2026 om 12:12
Meesje schreef op 05-01-2026 om 11:26:
Ik kon net niet thuis komen met de auto. Hier in de wijk wordt de straat niet schoongemaakt. Dat is nu een ijsbaan. En ik woon op een heel heel stijl oplopende weg. Ik heb het geprobeerd, maar halverwege glee ik achteruit weer naar beneden. Dus de auto staat nu onder aan de berg en ik heb gelopen. Was vorig jaar januari ook zo, en toen was ik 40 weken zwanger, was toen geen pretje, de berg op en af glibberen met die buik en een peuter.
Oh ja, om on topic te blijven: ik vindt het raaar dat de gemeente niet bedenkt om die opgaande straten schoon te maken. Ook voor mensen met fietsen, rolstoelen enz. Op vlakke wegen al gevaarlijk, maar deze steile hellingen zijn echt niet te doen.
Ik ken iemand die vroeger op de strooiwagen reed. Dat zijn altijd mensen die daarvoor vrij gemaakt moeten worden van hun andere taken. Vuilnismannen (m/v), mensen van de plantsoenendienst, mensen van de milieustraat etc. En dan is er een schema.
1 Eerst de toegangswegen,
2 dan de doorgaande wegen,
3 dan de ontsluitingsweg uit verschillende woonwijken,
4 en als laatste dus de straten waar mensen alleen maar wonen en dus alleen bestemmingsverkeer komt.
Als het maar blijft sneeuwen dan moeten ze van punt 2 of 3 weer terug naar 1. Ze denken er misschien echt wel aan, maar komen er door de omstandigheden nooit aan toe. En als ze er al komen, dan rijdt er te weinig verkeer om het zout zijn werk te laten doen.
Schemerlampje
05-01-2026 om 12:48
Kampeerder schreef op 05-01-2026 om 12:12:
[..]
Ik ken iemand die vroeger op de strooiwagen reed. Dat zijn altijd mensen die daarvoor vrij gemaakt moeten worden van hun andere taken. Vuilnismannen (m/v), mensen van de plantsoenendienst, mensen van de milieustraat etc. En dan is er een schema.
1 Eerst de toegangswegen,
2 dan de doorgaande wegen,
3 dan de ontsluitingsweg uit verschillende woonwijken,
4 en als laatste dus de straten waar mensen alleen maar wonen en dus alleen bestemmingsverkeer komt.
Als het maar blijft sneeuwen dan moeten ze van punt 2 of 3 weer terug naar 1. Ze denken er misschien echt wel aan, maar komen er door de omstandigheden nooit aan toe. En als ze er al komen, dan rijdt er te weinig verkeer om het zout zijn werk te laten doen.
En komt die strooiwagen zelf wel naar boven? Ik las al een nieuwsbericht over een strooiwagen die een helling niet op kwam.
Azalea747
05-01-2026 om 12:49
Ik heb net onderweg heel veel auto’s gezien met daken vol sneeuw, maar ook onzichtbare koplampen en nummerborden. Ik denk dus echt dat het bij veel mensen niet bekend is dat dat moet en verstandig is. Ergens ook wel begrijpelijk, met de lage frequentie van dit weer in Nederland. Wordt dat bv in de rij-theorie geleerd? (Heb zelf mijn rijbewijs in een ander land gehaald dus weet dat niet.) Overigens had ik zelf mijn nummerbord sneeuwvrij gemaakt voor vertrek, maar het was toch echt weer volledig bedekt na een ritje van een kwartier 🤭. Ik vond wel dat iedereen heel netjes de snelheid aanpaste, bochten rustig nam enzo!