Jouw lijf
Ninoea
21-12-2025 om 12:09
Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.
ToetieToover
13-01-2026 om 22:44
MMcGonagall schreef op 13-01-2026 om 22:37:
Er zijn momenteel steeds veel beginners met goede voornemens in de sportschool en ik verbaas me soms over wat die mensen kunnen. Kennelijk maakt lichaamsgewicht heel veel uit ten opzichte van het gewicht dat je bij je oefeningen kunt gebruiken. Zo stond er laatst een forse dame luchtig bicep curls te doen met 8 kilo. Ik ben ruim een jaar bezig en kan met moeite 10 x 7 kilo. Dat een jongen van 16 sterker is dan ik vind ik tot daar aantoe, maar een dame van 50+ die uit de losse pols even 25 kilo bankdrukt… Daar moet ik me natuurlijk niets van aantrekken want die 25 kilo is pakweg de helft van mijn lichaamsgewicht, maar het is toch een beetje jammer dat ik dat alleen maar red met een heel oncharmant gezicht
Hahaha ik train graag met extra zware gewichten naast uitsloverige pubers van 16. Die blik naar mij als 50+ vrouw
maar serieus: je gezicht leren ontspannen is belangrijk. Alle spieren die je niet aan het trainen bent: ontspannen!! Begin bij je gezicht. Tip van mij
MMcGonagall
13-01-2026 om 22:48
ToetieToover schreef op 13-01-2026 om 22:44:
[..]
Hahaha ik train graag met extra zware gewichten naast uitsloverige pubers van 16. Die blik naar mij als 50+ vrouw
maar serieus: je gezicht leren ontspannen is belangrijk. Alle spieren die je niet aan het trainen bent: ontspannen!! Begin bij je gezicht. Tip van mij
![]()
Dus 25 kilo bankdrukken is voor jou ook een eitje? Ja, het is ook niet echt veel. Toen ik 30 jaar geleden 5/6 keer per week trainde en piepjong was, kon ik in mijn beste tijd ook maar 30 kilo (woog toen 45).
Dorestad
13-01-2026 om 22:52
MMcGonagall schreef op 13-01-2026 om 22:37:
Er zijn momenteel steeds veel beginners met goede voornemens in de sportschool en ik verbaas me soms over wat die mensen kunnen. Kennelijk maakt lichaamsgewicht heel veel uit ten opzichte van het gewicht dat je bij je oefeningen kunt gebruiken. Zo stond er laatst een forse dame luchtig bicep curls te doen met 8 kilo. Ik ben ruim een jaar bezig en kan met moeite 10 x 7 kilo. Dat een jongen van 16 sterker is dan ik vind ik tot daar aantoe, maar een dame van 50+ die uit de losse pols even 25 kilo bankdrukt… Daar moet ik me natuurlijk niets van aantrekken want die 25 kilo is pakweg de helft van mijn lichaamsgewicht, maar het is toch een beetje jammer dat ik dat alleen maar red met een heel oncharmant gezicht
Ooh zo herkenbaar. Toen ik nog iets meer dan 100 kg woog kon ik ook véél meer gewicht verplaatsen. Mijn zus die nooit sport en die het dubbele van mijn gewicht had (ze valt nu dmv Mounjaro snel af) kan zoveel meer tillen en gewicht verplaatsen dan ik. Met wandelen daarentegen is ze binnen enkele minuten heel kortademig. Ik hoop dat ik dit jaar de spierkracht in mijn armen weer iets kan opvijzelen.
Trail
13-01-2026 om 22:53
Knap dorestad. Ik wil deze maand beginnen met bootcamp maar ben het aan het uitstellen. En knap van jouw zwemmen Ninoea
Ik had drie doelen per dag. Huis, beweging, iets aan ontspanning. En merk dat het mij op dit moment gewoon niet lukt elke dag af te vinken. Te veel dat meespeelt. Maar ik hou het wel in gedachten. En probeer te doen wat wel lukt. En vandaag was dat werken plus de sauna. Beweging en huishouden komt mogelijk morgen weer.
ToetieToover
13-01-2026 om 22:56
MMcGonagall schreef op 13-01-2026 om 22:48:
[..]
Dus 25 kilo bankdrukken is voor jou ook een eitje? Ja, het is ook niet echt veel. Toen ik 30 jaar geleden 5/6 keer per week trainde en piepjong was, kon ik in mijn beste tijd ook maar 30 kilo (woog toen 45).
Ik weeg 75 kilo, dus ik ben in verhouding uiteraard veel groter. Ik gebruik bij bodypump bijvoorbeeld 22 kilo op de oefening bankdrukken voor spieruithoudingsvermogen. En ik curl hoge herhalingen met 12 kilo. En ik ben niet gespierd. Echt niet. Ik doe niet meer aan het testen van mijn one rep max, want ik ben daar nu echt te oud voor
maar met minder herhalingen kun je doorgaans een hoger gewicht gebruiken. Dat is ook de manier om te verzwaren : gewicht erbij en reps omlaag.
Due-scimmie
14-01-2026 om 09:10
Ik heb nog nooit bankdrukken gedaan maar bij de eGym waarmee ik begonnen ben heb je de eerste keer een krachtmeting om hem in te stellen. Ik was aanzienlijk sterker dan de jongen die me begeleidde had verwacht 😅.
Ik ben wel te zwaar, maar men verwacht meestal niet dat ik weeg wat ik weeg. Hier is het denk ik ook groot stuk genen hier. Als ik me erop zou focussen heb ik een bouw denk ik die behoorlijk bulky is. (Weet even niet welke term in het Nederlands maar gok dat spiergroei hier snel zou toenemen).
Dolfje
14-01-2026 om 14:45
Ik ben zondag en maandag naar de sportschool geweest en ga dadelijk ook weer. Het eten gaat nu best ok. Vannacht ontzettend slecht geslapen en nu om de een of andere reden behoorlijk buikkrampen dus moet nu ff niet in mijn valkuil stappen van " ik ben zielig dus ik mag eten ".
Nee ik wil fit en gezond blijven dus ik eet iets gezonds en ga sporten omdat ik het wil en niet omdat het moet.( Dat laatste is ook best moeilijk)
PhilDunphy
14-01-2026 om 15:38
Dolfje schreef op 14-01-2026 om 14:45:
Ik ben zondag en maandag naar de sportschool geweest en ga dadelijk ook weer. Het eten gaat nu best ok. Vannacht ontzettend slecht geslapen en nu om de een of andere reden behoorlijk buikkrampen dus moet nu ff niet in mijn valkuil stappen van " ik ben zielig dus ik mag eten ".
Nee ik wil fit en gezond blijven dus ik eet iets gezonds en ga sporten omdat ik het wil en niet omdat het moet.( Dat laatste is ook best moeilijk)
Knap dat je herkent dat je die gedachte hebt en er zelfs weerstand tegen probeert te bieden. Hou vol, want je gaat je inderdaad juist beter voelen als je je lichaam nu gezond voedt. Hopelijk ben je snel van je krampen af!
Wat anderen hier zeggen herken ik ook: moeilijk om jezelf niet met anderen te vergelijken. Het voelt soms zo oneerlijk als een ander ongetraind of moeiteloos werk verzet waar jij al tijden voor werkt. Ik had gisteren ook zulke momentjes. Ik kom van een tijd waarin 2000 stappen al veel waren, met dank aan hielspoor, enkelproblemen en knieproblemen. Na jaren van al die ellende lijk ik er nu aardig vanaf en ben ik aan het opbouwen met 6000 stappen per dag. Maandag was ik iets te enthousiast en had ik 9000 stappen te pakken en spontaan kon ik gisteren niet lopen van de pijn in mijn voeten. Ik dacht echt dat de hielspoor weer terug kwam. Vandaag gelukkig al enorm gezakt allemaal, maar het werd me wel duidelijk dat ik echt niet te snel van stapel mag lopen.
En dan lees je al die vele stappen die mensen zetten, hoor ik een collega die vorig jaar gemiddeld op 10.000+ stappen uit kwam (zelfs op haar 'slechte dagen') en dan durf ik amper te zeggen dat die 6000 stappen voor mij al uitdagend zijn. Maar goed, ieder zijn tempo, ik weet het. Dus vandaag weer netjes op mezelf gefocust. Nog 430 stappen en dan heb ik het weer gehaald.
Dorestad
14-01-2026 om 21:29
Wat had ik vannacht en vanmorgen spierpijn van gisteren. Vanwege het prachtige weer hebben man en ik vandaag 13 km gelopen. Onverhard door bos, langs weilanden enz. Bij tijd en wijle zeer modderig/nat. Op schaduwplekken echt nog op diverse plekken sneeuw en ijs. We liepen in onze zomerjassen. Het was heerlijk.
Ysenda
14-01-2026 om 21:45
vandaag heerlijk op stap geweest.
Bij aankomst eerst een stukje gewandeld, er lag nog sneeuw en met dat zonnetje kregen we wintersportvibes. Lekker in het zonnetje bescheiden geluncht.
Daarna lekker de tentoonstelling bekeken waar we speciaal voor waren gekomen. En toen was het tijd voor de high tea. En die was heerlijk.
2 uur later zijn we weer naar de auto gelopen en kwamen we natuurlijk in de file terecht.
Maar na die high tea had ik geen trek meer. Ik heb nog een lekkere mandarijn genomen voor de vitamientjes.
Vandaag weer lekker op tijd mijn bed in.
Auwereel
14-01-2026 om 23:13
Bijna 13.000 stappen vandaag omdat ik naar het station moest wandelen en weer terug en met een extra ommetje erbij een pakketje bij pakketpunt opgehaald.
En toch wat spierpijn in buik en bovenbenen door de best wel stevige yoga-oefeningen van gisteren. En dan te bedenken dat ik af en toe even uitpufte tijdens de oefening...
Trail
14-01-2026 om 23:36
Vanochtend mijn favo aqualesje.
Voel mij altijd blij als ik het gedaan heb.
Maar de prijs is wel omhoog sinds januari en vind ik wat aan de hoge kant eigenlijk.
Ook kan ik niet spontaan aansluiten en moet altijd al weken vooruit reserveren.
Twijfel puntjes om misschien toch wat anders te gaan zoeken.
Heb daarna heerlijk de hond nog even snel uitgelaten in het zonnetje. Door naar mijn werk. En na het werk naar het filmhuis. Fijn dagje zo.
Ninoea
15-01-2026 om 06:39
Ik had gisteren een rustdag van sporten, bewust, omdat vandaag, morgen en overmorgen er weer gesport wordt.
Ik heb de eerste twee modules voor de training tot assistent looptrainer doorgenomen, wederom het nodige opgeruimd in huis, een voorbereidend gesprek op een mdo voor pleegkind gevoerd, gekookt, etc.
Resumé:
Eten ging prima Alleen betrapte ik mezelf erop dat ik vlak voor etenstijd opeens een handje ongezouten pinda’s at. Eigenlijk ongemerkt. Paste prima en ik had trek maar liever kies ik bewust.
Beweging: ongeveer 9 km gefietst en 5500 stappen gezet.
actieve kcal 430
Moyrrie
15-01-2026 om 09:14
Man en ik hebben gisteren heerlijk gewandeld in een relatief nieuw natuurgebied bij ons om de hoek. De zon scheen en verschillende roofvogels gezien. Het wordt een prachtig gebied. Ik werd er helemaal blij van.
8000 stappen gezet. Dat is veel voor me. Vandaag maar wat rustiger aan.
Dolfje
15-01-2026 om 09:26
Ik had gisteren kantoordag maar ben met daarna sporten toch weer boven de 10.000 stappen uitgekomen. De weegschaal is ook best aardig momenteel en ik ben op de goede weg met het eten.
Dadelijk wandelend naar een afspraak en vanuit daar even naar de supermarkt. Daarna fiets ik naar mijn werk.
Vanavond moeten man en ik het een en ander in huis verzetten voor een klusjesman morgen die heel vroeg komt. Weet dus niet wat er morgen aan beweging mogelijk is want geen idee hoe lang die bezig is. Hopelijk begin van de middag klaar zodat ik nog wat aan mijn vrije dag heb.