Jouw lijf
Ninoea
21-12-2025 om 12:09
Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.
Ninoea
15-01-2026 om 09:32
Over een kwartiertje ga ik hardlopen met de loopgroep. Ik ben wat aan de vroege kant en zit dus in de auto (niet op de fiets gegaan want ik heb na het hardlopen een mdo en wil tijd hebben me op te frissen) te wachten. Ik ga mijn best doen goed te observeren hoe de training gegeven wordt want dat is weer input voor mijn cursus
Joszy
15-01-2026 om 09:36
Ik verbaas me er steeds over hoeveel mensen in de ochtend een lesje hebben in iets of in de middag nog iets doen. Werken jullie niet (meer)? Ik zie voor mezelf echt geen opties om op een random dinsdagochtend te gaan sporten
Ysenda
15-01-2026 om 09:41
tot mijn verbazing gaf de weegschaal vandaag 400g minder aan dan gister.
Na de high tea 2 uur in de auto, 7 uur, mijn normale etenstijd, thuis maar ik had echt geen trek.
Alleen nog 2 mandarijntjes genomen wegens ernstig gebrek aan fruit de rest van de dag.
En toen lekker optijd mijn bed in.
Vandaag werken en aan het eind van de dag sporten met PT.
Trail
15-01-2026 om 09:49
Joszy ik werk onregelmatig. Dus soms gewoon overdag, en soms juist in de avonduren of nacht. En ik werk niet fulltime.
Dat scheelt natuurlijk in vrije tijd en flexibiliteit ten opzichte van mensen die 60 uur per week werken, of elke dag de hele dag op kantoor zitten.
Soms maak ik diensten van 2 uurtjes en soms bijna 20. Dus op een werkdag, is het in theorie soms wel mogelijk om nog vrij veel te doen. (En soms moet ik ook echt rust pakken ervoor of erna)
Schoondochter
15-01-2026 om 09:51
Joszy schreef op 15-01-2026 om 09:36:
Ik verbaas me er steeds over hoeveel mensen in de ochtend een lesje hebben in iets of in de middag nog iets doen. Werken jullie niet (meer)? Ik zie voor mezelf echt geen opties om op een random dinsdagochtend te gaan sporten
Ik werk thuis en mag mijn eigen uren indelen. Ik werk fulltime. Dus een paar uur werken, sporten, en dan de rest van de dag gewoon weer werken. Dan werk ik van 7 tot 11 en van 13 tot 17 bijvoorbeeld.
Dorestad
15-01-2026 om 10:05
Ik werk inderdaad niet meer. Toen ik hiervoor nog werkte, 60 uur per week, had ik ook veel minder mogelijkheden. Mijn eega werkt nu nog tussen 20 en 28 uur per week. We hebben 10 jaar geleden er al voor gekozen dat hij elke woensdag vrij is.
Ysenda
15-01-2026 om 10:55
sportschool is 24/7 open en 10 minuten fietsen van mijn huis, daar kan ik ook voor mijn werk terecht. Zwembad is 5 minuten lopen en om 7 uur open. En ze hebben lunch zwemmen, daar ga ik in mijn lunchpauze ook nog wel naar toe.
Mijn reistijd naar mijn werk is 10 minuten fietsen.
Wij hebben ook een sportschool op het werk daarom is tussendoor sporten bij ons ook gewoon. Voor een korte bespreking van een kwartiertje of zo nodig ik mijn collega's ook wel eens uit om dat onder het sporten te doen, of tijdens een wandeling.
Ik kan ook mijn eigen werktijden indelen. Ik begin graag wat later om dan door te gaan tot 7 uur. Mijn directe collega's zitten verspreid over de hele wereld. Een team meeting met iedereen aanwezig is bijna niet mogelijk.
Het is wel een mindset, ik heb ook veel gesport als mijn zoon aan het trainen was en ik hem nog moest brengen. Training duurt 2 uur, dan nog warming up en cool-down en banen opzetten erbij. Ik had al snel 2,5 uur om zelf wat te doen. 6 dagen per week.
Nu hoef ik hem niet meer te brengen want hij heeft een rijbewijs, dat scheelt mij tijd, maar is ook een inbreuk op mijn ritme.
Ninoea
15-01-2026 om 13:56
Ik werk niet meer en mijn man werkt vier dagen per week. Toen ik nog wel werkte, er een tijd lang ook een studie naast deed en veel reisde had ik ook minder mogelijkheden tot sporten en bewegen en gaf ik er ook minder prioriteit aan. Dat laatste is iets wat ik, als ik veel met andere belangrijke zaken bezig ben, ook echt wel lastig vind. Het sporten en bewegen zo’n hoge prioriteit geven. Ken je structuur junkie? Die heeft er een podcast over hoe je je tijd kunt indelen en zelfzorg prioriteit en dus ook voorrang geeft. Ze heeft mooie inzichten.
Vriendin van me werkt 4x9 en sport elke dag om zes uur in de ochtend thuis en/of gaat dan de deur uit voor een rondje hardlopen, doet het merendeel van haar vergaderingen wandelend, plant twee keer per dag een wandelkwartiertje in als onderbreking van het werk om daarna weer door te gaan. Heel knap die discipline. Kan ik veel van leren.
Ninoea
15-01-2026 om 13:58
Mijn ochtend. Eerst allerlei huishoudelijke dingen; daarna met de loopgroep 3x 20 min gelopen. Incl warming up en cooling down 9,7 km. Ging heerlijk. Daarna een mdo. Tussendoor nog snel ff opgefrist en twee boterhammen naar binnen gewerkt.
Due-scimmie
15-01-2026 om 14:08
Ik werk 3 dagen en sport op de andere dagen dus het liefste in de ochtend.
Ninoea
15-01-2026 om 20:12
Vanmiddag nog even een korte wandeling gemaakt naar de woongroep van pleegkind en weer terug ivm mdo. Daarna allerhande huishoudelijke zaken geregeld. Na het avondeten nog een korte wandeling met mijn man gemaakt.
Resumé:
Eten overdag goed. In de avond Chinees. Zal dus wel vocht vasthouden morgen.
bewegen: 9,7 km hardgelopen dat waren ruim 12.000 stappen. Ik zit nu bijna aan de 20.000 stappen met de twee wandelingen erbij.
En nu … dorst door het eten dus ik pak snel spa rood
Ies
15-01-2026 om 22:19
Hier was ik al niet lekker en toen werd ik echt flink ziek. Nu langsaam op aan het knappen, wel nog moe en mijn darmen zijn flink van slag
Eten en bewegen beiden pet. Nu hopelijk weer wat meer de goede richting uit. Normaal eet ik veel vezels maar heb daar nu absoluut geen zin in en ik merk dat als ik net wat meer vezels weer eet het met mijn darmen weer minder gaat bleeeh
Langsaam opbouwen maar weer.