Jouw lijf
Ninoea
21-12-2025 om 12:09
Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.
Ysenda
11-02-2026 om 11:12
Ik ben wat gefrustreerd, ik blijf ondanks goed eten en volgens planning sporten hangen op 84 en een beetje kg.
Zondag 84.0, dus ik dacht nou na die dag met te weinig eten, maandag zie ik wel een 83 hoog. Maar nee. 300g erbij. ok, kan (hoe dan, want geen carbs en geen zout die vocht vasthouden maar goed) maar dan zal het dinsdag toch wel zo zijn, nee, 100 g er af, en vandaag weer. Het gaat me niet snel genoeg.
Maar mijn hele eetplan is ook gericht op LANGZAAM, maar dat wil mijn andere hersencel niet die wil SNEL.
Maar 7x 100g is ook 700g in een week en 2 kilo in 1 maand, precies mijn plan.
Maar toch voelt het frustrerend.
Vanmiddag neem ik appeltaart! Ik heb een thee afspraak met wat sportmoeders, en heb die taart wel ingepland. Bij de lunch vooral eiwitten want die wil ik wel op pijl houden (minimaal 100 maar optimaal 130g per dag). Omdat het geen spontane taart is kan ik er ook wel omheen plannen.
Komende week heb ik ook al dingen staan die ook op de caloriebalans gaan drukken. Zaterdag Roti van de traiteur op de hoek, valt dus ook om heen te plannen maar volgende week donderdag uit eten met mijn eetclub (= lees goede wijn en goed eten
)
Dorestad
11-02-2026 om 12:11
Gisteren wel naar de bootcamp light gegaan en daar gedaan wat mogelijk was met nog 21 hechtingen in mijn handpalm. Eergisteren een rondje gelopen. Vandaag weet ik nog niet of én wat ik ga doen.
Ysenda
11-02-2026 om 12:36
Dorestad schreef op 11-02-2026 om 12:11:
Gisteren wel naar de bootcamp light gegaan en daar gedaan wat mogelijk was met nog 21 hechtingen in mijn handpalm. Eergisteren een rondje gelopen. Vandaag weet ik nog niet of én wat ik ga doen.
Rondje lopen, en je hand verder laten herstellen. En een beetje relaxed sport kijken, hoewel, dames 1000m was niet heel relaxed aan het eind eigenlijk. Kunstschaatsen dan
, of curling, altijd leuk 1x in de 4 jaar.
Dorestad
11-02-2026 om 12:46
Haha Ysenda, ik heb nu al meer OS gekeken dan in de afgelopen 20 jaar! Ik moet ongeveer 400 oefeningen per dag doen, dat gaat perfect samen met winterspelen kijken. Net een rondje lunges door de kamer gedaan en wat oefeningen met een gewicht in ene hand. Straks komt onverwacht een vriendin theedrinken. Dus deze dag vult zich wel weer.
Bailey26
11-02-2026 om 13:34
Ysenda schreef op 11-02-2026 om 10:21:
[..]
Bailey, geef jezelf ook tijd om te rouwen, het is niet niets wat jullie te horen hebben gekregen afgelopen maand. En dan ook nog je hondje.
Als je dan iets wil doen probeer dan 1 ding tegelijk, dus niet en sporten en compenseren als dat niet lukt en goed eten.
Ik zou eerst terug gaan naar goed eten. Kleine stapjes.
Compassie met jezelf is ook voor jezelf zorgen.
Daar heb je helemaal gelijk in. En eigenlijk weet ik dat ook wel. Maar ja de praktijk he 🙄
Ninoea
11-02-2026 om 14:52
Ik liep vanochtend hard op de loopband en deed een interval. Het was een, voor mijn doen, korte maar stevige interval. Het ging lekker. Trots op mezelf dat ik dat thuis heb gedaan. Thuis sporten vind ik altijd lastiger om me toe te zetten.
Ysenda
11-02-2026 om 16:02
nou geen appeltaart, hebben ze er spijs in gedaan, zo zonde van zo'n lekkere taart. En de stukken waren ook enorm, dus dat was dan een bijkomend voordeel om het niet te doen.
Het werd een heerlijk stuk brownie. En nog wat proeverijen van een blondie en een rocky road. Het glazuur sprong bij die laatste bijna van mijn tanden.
Tuinfluiter
11-02-2026 om 16:27
Gisteren gegolfd maar vandaag alleen bewogen tijdens het boodschappen doen.
Ik heb vandaag al naar de super g en biatlon gekeken straks natuurlijk nog schaatsen en ijsdansen kijken, curling kijk ik ook regelmatig. Deze twee weken kijk ik eigenlijk veel te veel tv maar met dit druilerige weer wel lekker omte doen.
Rozi
11-02-2026 om 20:39
Ysenda schreef op 11-02-2026 om 11:12:
Ik ben wat gefrustreerd, ik blijf ondanks goed eten en volgens planning sporten hangen op 84 en een beetje kg.
Zondag 84.0, dus ik dacht nou na die dag met te weinig eten, maandag zie ik wel een 83 hoog. Maar nee. 300g erbij. ok, kan (hoe dan, want geen carbs en geen zout die vocht vasthouden maar goed) maar dan zal het dinsdag toch wel zo zijn, nee, 100 g er af, en vandaag weer. Het gaat me niet snel genoeg.
Maar mijn hele eetplan is ook gericht op LANGZAAM, maar dat wil mijn andere hersencel niet die wil SNEL.
Maar 7x 100g is ook 700g in een week en 2 kilo in 1 maand, precies mijn plan.
Maar toch voelt het frustrerend.
Vanmiddag neem ik appeltaart! Ik heb een thee afspraak met wat sportmoeders, en heb die taart wel ingepland. Bij de lunch vooral eiwitten want die wil ik wel op pijl houden (minimaal 100 maar optimaal 130g per dag). Omdat het geen spontane taart is kan ik er ook wel omheen plannen.
Komende week heb ik ook al dingen staan die ook op de caloriebalans gaan drukken. Zaterdag Roti van de traiteur op de hoek, valt dus ook om heen te plannen maar volgende week donderdag uit eten met mijn eetclub (= lees goede wijn en goed eten)
Misschien veel voeding nog in je darmen, dat weegt ook. Bij mij schommelt het weleens dat ik de dag erna 2 kilo extra heb. Ben nu elke dag gaan wegen om te kijken of ik dan per weekgemiddelde wel wat afgaat. Doel is om per week ongeveer 250 gram kwijt te raken, per maand 1 kilo vind ik prima.
Ik had het trouwens tot voor kort ook, ik viel maar niet af terwijl wel 2x per week cardio en veel wandelen. Maar ik at veel te weinig eiwit. Wist niet dat dat ermee te maken had ( ik leer echt elke keer nog zoveel bij).
Bij jou zitten de calorieën misschien ongemerkt in kleine dingen zoals olie om te bakken, sausjes etc?
Ik volg op insta nu fitmetmichael, die legt dingen ook goed uit. Misschien kun je hem volgen?
Ysenda
11-02-2026 om 21:09
Rozi schreef op 11-02-2026 om 20:39:
[..]
Bij jou zitten de calorieën misschien ongemerkt in kleine dingen zoals olie om te bakken, sausjes etc?
Ik volg op insta nu fitmetmichael, die legt dingen ook goed uit. Misschien kun je hem volgen?
Nee, ik weeg alles, ook de olie waarin gebakken wordt, de lepel waar ik mijn kwark afweeg en roer en die ik schoon lik. En wat ik niet kan wegen, zoals die brownie van vanmiddag, schat ik op de meest ongunstige manier.
Ik stuur op eiwit (130-150g) en kcal (1550-1650). En ik plan 2-3 dagen vooruit inclusief tussendoortjes. Naar mijn werk heb ik een speciale tas met al mijn bakjes met eten mee.
Ik woon met een aankomend diëtist in huis dat zit wel goed.
En fit met Michel volg ik al, leuke vent.
Trail
12-02-2026 om 00:14
Geen motivatie om te sporten vanochtend voor werktijd voor mij. Morgen echt weer oppakken! Beweging is weinig zo.
Wel overdag wat dingetjes in huis gedaan. Gewerkt dus. En net nog afgesloten rustig met een filmhuis film. Eten prima overigens.
Nikki1973
12-02-2026 om 08:28
ben er ook nog! Geniet volop van de OS, dus veel tv kijken.
ik ben nu een paar dagen vrij en ga wat dingen ondernemen zoals naar een museum, lekker in m’n eentje winkelen, e.d.
afgelopen dinsdag een webinar gevolgd van Lot Beukers. Hele interessante informatie, echter wel jammer dat er niet live vragen werden beantwoord. Het was wat statisch en ik vraag me af of het ook echt live was. Aan het einde promotie voor haar programma. Daar ben ik niet op in gegaan, heb nog een ander programma waar ik te weinig mee doe. Dus dat ga ik de komende weken weer oppakken, een collega is inmiddels 19 kilo afgevallen.
Ben nog wel op zoek naar een goede manier om de eiwitten, koolhydraten e.d. te berekenen en bij te houden.
En vanaf volgende week yoga bij mij in het buurtcentrum, echt perfect!
fijne dag!
Ysenda
12-02-2026 om 10:21
Nou he he, vandaag dan eindelijk die 83 hoog. En Rozi: ik denk dat het inderdaad was wat jij zei: volle darmen.
Vandaag weer trainen met PT, volgende week verwacht ik een nieuw schema. Dan gaan we ook weer wegen, meten en foto's maken. Nou ja, wegen, ik weeg elke dag, maar dan wordt mijn gewicht van die dag ook weer in het lijstje van PT gezet.
Vandaag voel ik me niet fit. Vannacht heel nare lucide dromen gehad, ik ben moe. Ik dacht zelfs dat ik wat verhoging had maar de thermometer ligt beneden, dus die heb ik niet gemeten. Hoofd zit ook wat vol maar allemaal niet genoeg om je ziek te melden en niet te gaan trainen.
Rozi
12-02-2026 om 11:33
Wat is je streefgewicht Ysenda?
Wel knap hoor hoe je ermee bezig bent en dat ook volhoudt
Ik ga vandaag weer trainen. Ik tel zelf geen calorieën, wil eerst bewuster eten, minder ongezonde dingen en meer eiwitten. Ik heb nog ongeveer 4.5 kilo te gaan tot m’n streefgewicht.
Ysenda
12-02-2026 om 11:55
Rozi schreef op 12-02-2026 om 11:33:
Wat is je streefgewicht Ysenda?
Wel knap hoor hoe je ermee bezig bent en dat ook volhoudt![]()
Ik ga vandaag weer trainen. Ik tel zelf geen calorieën, wil eerst bewuster eten, minder ongezonde dingen en meer eiwitten. Ik heb nog ongeveer 4.5 kilo te gaan tot m’n streefgewicht.
Uiteindelijk 72kg, vorige zomer zat ik op 77, en toen ben ik in een negatieve spiraal gekomen en woog ik eind van het jaar 87+. Volhouden, neh, met heel veel pieken en dalen.
Mijn eerste doel nu is onder de 80 komen en blijven.