Jouw lijf
Ninoea
21-12-2025 om 12:09
Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026
Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.
Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!
Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.
Ninoea
12-07-2026 om 17:20
Vandaag is een goede dag qua bewegen. Vanochtend voor het warm werd ben ik gaan wandelen met onze jongste zoon. Ik had weer een route gemaakt voor de training van morgen. Dat waren dus iets meer dan 9 km. En vanmiddag heb ik met mijn man door het kroondomein gefietst en zo’n 35 km afgelegd. Ook dat was heerlijk! Fijn om te merken dat dat soort afstanden me weinig moeite kosten.
ToetieToover
12-07-2026 om 18:42
Ies, nog een tip: weeg dan in ieder geval alles waar vet in zit. Pindakaas, olie, noten, roomboter, vette worst en kaas. Een paar gram meer of minder en je bent overboord met je kcal, zoals hier al werd gezegd. Ik gebruik de Eetmeter en houd vaak die porties aan. Trosje druiven is 125 gram, portie havermout is 45 gram enzovoorts. Dat helpt ook om te controleren wat een goede portie is.
Ies
12-07-2026 om 19:28
Toetie, dat wegen is me teveel gedoe. Ik minder nu met eten waar veel cal in zitten (dus normaal ook vet) en kan altijd nog bij eten als het te weinig is.
Vandaag pastasalade en begonnen met een portie die beduidend kleiner is dan waar ik normaal mee zou starten. Best gezond maar met kant en klare pesto en dat tikt natuurlijk ook aan. (En is vet)
Ik moet vooral handigheid gaan krijgen voor op mijn werk. Ik eet mijn bak daar altijd op maakt niet uit hoe groot die is. Maar ik moet vooral ook niet te weinig hebben want bij eten gaat niet zo makkelijk en ik wil vooral ook geen honger hebben. (En daardoor ongezond gaan snaaien)
Ysenda
12-07-2026 om 20:48
Ies schreef op 12-07-2026 om 19:28:
Toetie, dat wegen is me teveel gedoe. Ik minder nu met eten waar veel cal in zitten (dus normaal ook vet) en kan altijd nog bij eten als het te weinig is.
Vandaag pastasalade en begonnen met een portie die beduidend kleiner is dan waar ik normaal mee zou starten. Best gezond maar met kant en klare pesto en dat tikt natuurlijk ook aan. (En is vet)
Ik moet vooral handigheid gaan krijgen voor op mijn werk. Ik eet mijn bak daar altijd op maakt niet uit hoe groot die is. Maar ik moet vooral ook niet te weinig hebben want bij eten gaat niet zo makkelijk en ik wil vooral ook geen honger hebben. (En daardoor ongezond gaan snaaien)
Meer eiwitten = minder trek.
Pasta, ook volkoren pasta ongekookt: 1 handje is 1 portie. = ongeveer 50/60g ongekookt.
Koolhydraten houden ook vocht vast.
Voordeel van wel wegen is dat je ook portie groote t ov je bord of bakje leert kennen. Na een week of 2 weet je dat wel.
Ik zorg nu dat ik bij elke maaltijd 25-30 g eiwit binnen krijg en ik drink een eiwit limonade tussendoor.
En porties zijn echt heel veel kleiner dan je denkt, op zicht is eigenlijk altijd te veel.
Ik eet grote hoeveelheden groenten, wel re vulling niet de kcal.
Tuinfluiter
12-07-2026 om 21:24
Pasta, rijst en aardappel weeg ik altijd af voor het bereiden. Ik ben geen calorieën teller maar het is wel handig te weten waar calorieën inzitten. Van druiven en banaan neem ik een kleine portie van pruimen en kersen neem ik een grote portie en van aardbeien eet ik een berg.
Op mijn olie flessen zit een zuinig tuitje, pesto maak ik zelf, vet calorierijk product maar als je het zelf maakt is het een smaak explosie waarvan je aan een dessertlepel genoeg hebt.
Ik eet bij de lunch en het avondeten altijd een royale hoeveelheid groenten, gelukkig vind ik dat ook echt lekker en het vult ook goed.
Ik heb ruim een jaar geleden mijn eetpatroon goed bekeken en door een paar veranderingen, ander broodbeleg en groenten bij de lunch en haast geen speculaasjes en chocolade meer heeft er in geresulteerd dat ik nu 15 kg minder weeg en ik heb echt nooit een hongergevoel.
Trail
12-07-2026 om 21:44
Hier vanochtend een lekker rondje door het bos gereden met de paarden. Vanmiddag de hele middag een beetje op de bank gehangen. Moe. Online een paar schoenen gekocht. Vanavond met buren een film gekeken. Prima luierzondagje.