Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan een gezonde leefstijl en gewicht in 2026

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Vervolg van 2024 en 205 waar we stappen hebben gezet en nu door gaan lopen.

Ies

Ies

17-08-2026 om 00:02

Wat goed Ninoea en wat kan ik me je worsteling goed indenken. Zwaar! 
Hier ben ik wel voor de chips gezwicht, en ik ben er niet eens dol op! 2 kleine zakjes. En ik ben een andere dag gezwicht voor 2 waterijsjes. Op werk, voelde me ziek en zo warm.
Nouja, morgen weer fris en fruitig nieuwe start. 
Ik monitor de laatste tijd mijn matig intensieve beweging, want ik dacht dat ik niet aan de aanbevolen hoeveelheden kwam en wil sowieso fitter en gezonder. Tot mijn verbazing las ik nu dat elektrisch fietsen ook onder matig intensief valt. Ik telde alleen de momenten waarop ik de ondersteuning uitzet. Het valt me altijd op dat ik het nooit warm krijg met ondersteuning, en even uitzetten zorgt er meteen voor dat ik warm word. Ik heb dus zelf niet het idee dat ik echt beweeg op ebike. (Behalve met die hitte, toen vond ik het heel zwaar. Of als ik een lang stuk fiets. )
Nouja, verder niet zo spannend want het is natuurlijk sowieso beter de ondersteuning regelmatig uit te zetten. 

Hier gister een lange dag als vrijwilliger gewerkt. Daarna moest ik mij even ertoe zetten om te gaan hardlopen, maar het leverde mij veel ontspanning op

Ies

Ies

17-08-2026 om 17:52

Hier een hele goede dag. Ik voel me de laatste tijd in toenemende mate aan alle kanten klem zitten. ‘Iedereen’  sjort en trekt maar aan me. En ik doe niets anders als nadenken over escapes en oplossingen enz enz. 
En vandaag kwam het pas goed bij me binnen. Dat er maar één gezamenlijke factor is in al die verschillende situaties en dat ben ik natuurlijk zelf. Dus dat ik écht écht alleen maar bij mezelf de oplossing hoef te zoeken. En niet op de halfslachtige manier waarop ik dat de laatste tijd (jaren?) deed. (ik moet mezelf beter afgrenzen, harder worden, beter voor mezelf zorgen, enz enz enz) 
Ik voel me véél te verantwoordelijk voor alles en iedereen en maak mezelf daar helemaal gek mee. En ik hoef juist níet hard te werken om dat te veranderen maar juist veel minder hard. 
Ik ‘weet’ dit natuurlijk wel al heel lang maar het drong vandaag plots tot me door en dat gaf zoveel rust😁 
Haha wel een beetje draadvervuiling, maar voor mij voelde dit wel als ultiem gezonde zelfzorg ofzo. 

Ninoea

Ninoea

17-08-2026 om 22:03 Topicstarter

Wat goed Les, dat is zeker zelfzorg! Niet altijd makkelijk, maar vaak wel beter. Hoewel het soms ook wel echt enorm lastig kan zijn. 
Ik heb een heel slome dag achter de rug. Gisteren laat opgebleven. Onze jongste was zo gezellig aan het kleuren en ik zat bij haar en we waren zo lekker aan het keuvelen. Maar overdag was ik moe want slecht geslapen die eerste nacht. Vanavond wel training gegeven en dat ging lekker. Ook weer een nieuw clublid dat met mij wil meetrainen in het vervolg dus dat is leuk!! 

Leuk ninoea!
Ik heb een lange werkdag gehad en heb daarna rustig thuis een film gekeken. Mn bewegen is dramatisch vandaag…

Ninoea

Ninoea

17-08-2026 om 22:48 Topicstarter

Soms is het wat het is trail.

Ies

Ies

17-08-2026 om 23:21

Ninoea schreef op 17-08-2026 om 22:03:

Wat goed Les, dat is zeker zelfzorg! Niet altijd makkelijk, maar vaak wel beter. Hoewel het soms ook wel echt enorm lastig kan zijn.
Ik heb een heel slome dag achter de rug. Gisteren laat opgebleven. Onze jongste was zo gezellig aan het kleuren en ik zat bij haar en we waren zo lekker aan het keuvelen. Maar overdag was ik moe want slecht geslapen die eerste nacht. Vanavond wel training gegeven en dat ging lekker. Ook weer een nieuw clublid dat met mij wil meetrainen in het vervolg dus dat is leuk!!

Ninoea, ja, het kan zeker lastig zijn. Maar ik maakte het mezelf wel moeilijk denk ik doordat ik dan dáár ook weer tegen vechtte. Tegen dat ‘lastig’ dus. (Ik wilde het niet zo lastig vinden, of het oplossen, of iets veranderen, enz enz) Terwijl ik nu denk: tsja, dan is het maar lastig. En dat voelt gelijk zooo enorm veel lichter… 

Wordt nog een flink gevecht voor me denk ik maar deze wil ik echt niet meer loslaten.  Niet meer loslaten om los te laten dus. 
Meteen flink kunnen oefenen met een lastig telefoontje met schoonmoeder. 
En een veel te korte maar heerlijke wandeling gemaakt. 

Ninoea

Ninoea

18-08-2026 om 19:16 Topicstarter

Ik herken dat wel Les, het lastige is ook dat de omgeving in verzet komt want waarom doe je opeens zo moeilijk?
Vandaag regende het alweer. En ja voor het milieu is dat zoveel beter, ik weet het (!!), alleen sta ik nu op de camping en verpieteren mijn dagen met de kinderen er wat door. Dit was mijn klaag. Desondanks twee korte wandelingen gemaakt en onder de luifel Kettelebell training gedaan.

Ik vanochtend in de regen hardgelopen. Scheelde dat ik een afspraak met een vriendin had staan. Vanmiddag moe, veel op de bank gelegen. Dankzij het clubgevoel mijzelf kunnen motiveren om vanavond naar de zeilvereniging te gaan. Eerste prijs gevaren en best wel weer opgeladen thuis gekomen. 

Ninoea

Ninoea

18-08-2026 om 22:11 Topicstarter

Wat fijn dat het clubgevoel je hielp die stap te maken. Ik ervaar dat sterk met hardlopen en ook met bootcamp, dat de gezelligheid/de mensen extra maken dat je het toch doet. Ik ben ook wel weer aan het gewone ritme toe. Vakantie is fijn, maar je raakt wel uit je ritme. 

Ies

Ies

18-08-2026 om 23:16

Bah, hier een lastige diagnose erbij van een dierbare. Kan ik meteen goed oefenen met mijn voornemens. Ik merkte goed dat ik meteen flink in actie wil komen, terwijl het me gewoon ook veel verdriet doet. Nu veel meer ruimte aan mijn gevoel erbij gegeven. En ik kan gaan worstelen met mijn aandeel. Want de betreffende persoon zal zich niet aan dringende leefregels gaan houden, en hoe ga ik daar dan weer mee om.
Actieve dag vandaag, gewandeld en gezwommen. Deed me allebei wel goed. Daardoor wel zo druk dat het me niet lukt ruimte te maken om goed te eten. Meestal is het  of het een of het ander. Daar moet ik nog wat in puzzelen, neem daarbuiten om wrs te veel hooi op mijn vork. 

Hier vandaag een ziekenhuisafspraak. Zag er erg tegenop maar viel best mee. Beetje vermoeid, maar vanavond nog een stukje hardgelopen.

Een beetje rare week hier. Ben nog helemaal niet bij de fietsenzaak geweest voor een lichtere accu. Qua beweging en sport een flutweek.  Alleen dinsdag bootcamp gedaan en flink spierpijn gehad.  Morgen weer bootcamp. We kregen 2 dagen onverwacht bezoek.  Heel gezellig. Verder veel bezig geweest met en voor familielid met verstandelijke beperking.  Gelukkig is het wel minder dan vorig jaar en kan ik ook doorverwijzen naar de begeleiding. 
Daarnaast veel tijd moeten geven aan mijn moeder, weliswaar telefonisch maar minstens wel een uur per dag.  En met kind 2 bezichtigingen van huizen gedaan.  Eega was er ook bij. De dagen vlogen om. 

Ninoea

Ninoea

20-08-2026 om 20:40 Topicstarter

Vandaan route voor zaterdag in het voren gewandeld. Ik had de route niet gemaakt maar gekregen. Veel foutjes erin waardoor het veel tijd kostte. Wel fijn gewandeld. 
De afgelopen maand heb ik beter op het snoepen gelet en ook meer gewandeld. Dat gaat de goede kant op. Ook weer beter gesport. Morgen Kettelbell en de route goed in Komoot zetten en wat wandelen. Zaterdag hardlopen. 
Wel fijn om straks weer de kinderen naar school te hebben in het gewone ritme. 

Ik voelde mij niet zo goed vandaag. Ik heb 11 km gewandeld. Afentoe een buitje. Veel (soms verdroogde) heide gezien. Daarna naar de sauna. Daar kwam ik niet echt tot rust en ik ging met hoofdpijn naar huis. Rustige film in het filmhuis gezien. Lekker een lange nacht maken nu. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.