Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Moderne uitdrukkingen

Woorden als verstillen en vertragen, ik lees het wel in de yoga/mindfulness richtingen enzo. Ik snap het wel, ook dat dat nuttig kan zijn, maar toch roept het altijd iets van lichte weerstand bij me op

Zeespiegel

Zeespiegel

18-05-2026 om 23:50 Topicstarter

Broadway schreef op 18-05-2026 om 13:01:

"Naar werk"
uit het niets hoor ik dit in mijn omgeving, maar ook online heel veel. ik ga altijd naar MIJN werk of ik ben op HET werk, maar dat is allemaal verdwenen. ik ben op werk en ga naar werk.

het gekke is dat je school wel zo gebruikt, maar met werk moet ik er enorm aan wennen

De school verwijst naar een plek. Werk iets meer naar een activiteit.

Je kan wel zeggen: ik ga naar kantoor. 

Werk verhoud zich meer tot les.

Zeespiegel

Zeespiegel

18-05-2026 om 23:55 Topicstarter

Dolfje schreef op 18-05-2026 om 18:06:

[..]

Is brussen niet als je een broertje of zusje hebt of bent wat ( verstandelijk) gehandicapt is?

Ja maar dan ben je juist zelf de brus daarvan. 

Zeespiegel

Zeespiegel

18-05-2026 om 23:57 Topicstarter

Jujubee schreef op 18-05-2026 om 21:12:

[..]

Hmm, dat lijkt me niet, want ook in Engeland zeg je dan niet 'no, I'm all right', maar 'no, thank you'. Wellicht, no, that's all right. Maar het is niet echt normale Engelse spreektaal volgens mij. Geen idee wie ermee begonnen is, maar ik vind het echt heel stom klinken, haha.

Het komt uit de Ben reclame.

Als een influencer zegt: 'Deze trui komt in 3 kleuren'. Overgenomen uit de VS.
 Onboarden vind ik ook verschrikkelijk. Je krijgt gewoon een pasje en een laptop. Inchecken...

'Man zei' i.p.v. 'Mijn man zei'.

Op Threads zeggen: 'Ik ging met Alex naar het winkelcentrum' en dat dan de hond is.... hoe moet ik weten wie of wat Alex is...

Zeespiegel schreef op 18-05-2026 om 23:57:

[..]

Nee, de Ben-reclame heeft het opgepikt maar ik hoor het al jaren. Vooral overgewaaid uit Amerika volgens mij. Familie van daar gebruikte dat in 2010 al. 

Jujubee schreef op 18-05-2026 om 21:12:

[..]

Hmm, dat lijkt me niet, want ook in Engeland zeg je dan niet 'no, I'm all right', maar 'no, thank you'. Wellicht, no, that's all right. Maar het is niet echt normale Engelse spreektaal volgens mij. Geen idee wie ermee begonnen is, maar ik vind het echt heel stom klinken, haha.

"I'm okay" is Amerikaans Engels, niet Brits Engels.  

Dolfje schreef op 18-05-2026 om 18:06:

[..]

Is brussen niet als je een broertje of zusje hebt of bent wat ( verstandelijk) gehandicapt is?

Nee, dat is een Zoer.

Zeespiegel schreef op 18-05-2026 om 23:57:

[..]

Ja, daar doen ze het ook, maar men roept het al veel langer op TV en om me heen. Minstens een jaar of 8, denk ik. 

Jujubee schreef op 19-05-2026 om 10:24:

[..]

Ja, daar doen ze het ook, maar men roept het al veel langer op TV en om me heen. Minstens een jaar of 8, denk ik.

Ik vind dat ook heel irritant. Ik ben OK dus ik hoef geen zoetje in de koffie WTF?

Iets "upgraden". Betekent zoiets als een beter model uitkiezen ofzo volgens mij.

Ik ga stuk is irritant. Maar "hier ga ik op aan" vind ik nog erger.

wat is trouwens de moderne variant op ''kind van de melkboer'' ?

kind van de postNL bezorger misschien 

Ik dacht dat “ik ben oké, jij bent oké” werd bedoeld uit de transactionele analyse en dat het daar vandaan kwam. Geen idee dat dit uit de Amerikaanse hoek is overgewaaid. 

Rogue schreef op 19-05-2026 om 14:44:

wat is trouwens de moderne variant op ''kind van de melkboer'' ?

kind van de postNL bezorger misschien

Vroeger zei men......die moet oom zeggen tegen het paard van de schillenboer. Maar ja, de schillenboer is nog langer geleden dan de melkboer.

Euphoria schreef op 18-05-2026 om 13:45:

als een collega zegt: “ik wil verbinden” of “ik heb behoefte aan verbinding”.

of een andere collega: hoe zit iedereen er bij vandaag? Laten we met zijn allen inchecken.

Of je manager die bij een voortgangsgesprek vraagt: hoe zit je in je werk? Ik kan daar echt niks mee..

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.