Media en cultuur Media en cultuur

Media en cultuur

Moderne uitdrukkingen

ToetieToover schreef op 20-05-2026 om 10:29:

In de olie zijn” is dronken zijn en “niet alle 24 in het kratje” duidt meer op in het algemeen een steekje los hebben. In het Fins heb je dan niet alle indianen in de kano "ei ole kaikki inkkarit kanootissa".

Ik weet wat beide betekenen, het ging mij er om dat het dus een hele oude uitdrukking is blijkbaar die ik pas nu ontdekt heb. Net als bij de reactie waar ik op reageerde. 

Grindelwald schreef op 20-05-2026 om 11:48:

[..]

Die is al zo oud als de weg naar Rome. Misschien te maken met waar je vandaan komt.

Geen idee, maar ik had er dus echt nog nooit van gehoord 😆

Op zich vind ik het wel leuk dat die hele oude uitdrukkingen weer terugkomen. Ik ben nog opgegroeid met spreekwoorden en gezegden en soms gooi ik er wel eens eentje in. Meestal wordt er dan nogal raar gekeken maar soms kent men ze nog. 

Van de meer moderne woorden stoor ik mij aan het woord narratief. Ineens wordt dat overal gebruikt. Het betekent volgens mij gewoon het verhaal.

Verder hoor ik vaak het woord lauw. Dat betekent cool, stoer o.i.d. Voor mij klinkt het meer als halfslachtig, geen enthousiasme. Soms is het zo ingewikkeld.

Thora schreef op 20-05-2026 om 12:58:

Op zich vind ik het wel leuk dat die hele oude uitdrukkingen weer terugkomen. Ik ben nog opgegroeid met spreekwoorden en gezegden en soms gooi ik er wel eens eentje in. Meestal wordt er dan nogal raar gekeken maar soms kent men ze nog.

Van de meer moderne woorden stoor ik mij aan het woord narratief. Ineens wordt dat overal gebruikt. Het betekent volgens mij gewoon het verhaal.

Verder hoor ik vaak het woord lauw. Dat betekent cool, stoer o.i.d. Voor mij klinkt het meer als halfslachtig, geen enthousiasme. Soms is het zo ingewikkeld.

Ik heb ook gemerkt, o.a. op dit forum, dat sommige uitdrukkingen echt streekgebonden zijn. Bijvoorbeeld "ik ben er flauw van".  Volgens mij betekent dat "ik ben het beu" . Iets uit het Noorden van het land?

BlairW schreef op 20-05-2026 om 12:06:

[..]

Ik weet wat beide betekenen, het ging mij er om dat het dus een hele oude uitdrukking is blijkbaar die ik pas nu ontdekt heb. Net als bij de reactie waar ik op reageerde.

Ah ‘dat’ verwees naar het tweede deel van je zin. Duidelijk 

Herfstappeltaart schreef op 20-05-2026 om 13:00:

[..]

Ik heb ook gemerkt, o.a. op dit forum, dat sommige uitdrukkingen echt streekgebonden zijn. Bijvoorbeeld "ik ben er flauw van". Volgens mij betekent dat "ik ben het beu" . Iets uit het Noorden van het land?

Ik woon op de Veluwe en ik zeg ook wel eens dat ik ergens flauw van ben. Betekent inderdaad ben er zat van. Of beu zoals jij dat zegt.

Lauw zeiden wij op de middelbare school 35 jaar geleden inderdaad als iets cool of vet was. 's
Hoor dat nu nooit meer.

Grindelwald schreef op 20-05-2026 om 13:24:

[..]

Ik woon op de Veluwe en ik zeg ook wel eens dat ik ergens flauw van ben. Betekend inderdaad ben er zat van. Of beu zoals jij dat zegt.

Ah..hier in Zeeland had ik dat nog nooit gehoord.

BlairW schreef op 20-05-2026 om 10:16:

[..]

Dat is hetzelfde als met “in de olie zijn”. Dat hoor ik nu ook overal en ik kende het niet. Maar man kent dit al van heel vroeger

Deze uitdrukking is voor mij heel bekend: aangeschoten/dronken zijn.

BlairW schreef op 20-05-2026 om 10:16:

[..]

Dat is hetzelfde als met “in de olie zijn”. Dat hoor ik nu ook overal en ik kende het niet. Maar man kent dit al van heel vroeger

Deze uitdrukking is voor mij heel bekend: aangeschoten/dronken zijn.

Bakblik schreef op 20-05-2026 om 07:18:

[..]

Ik hoor hem sinds dochter begon met studeren in 2021. Misschien grootstedelijk taalgebruik?

Nooit gehoord in het grootstedelijke Rotterdam!

hier zeggen ze( maar dat is dus geen moderne uitdrukking)
"Die maakt men de pis niet lauw"
Wat zoiets betekent als "die krijg je niet gek, die laat zich niets wijsmaken"

Is 'daar vind ik wat van' al genoemd? 

Dat vind ik zo aandachtvragend klinken. Zeg toch gewoon wat je vindt. Of niet. Maar gooi er niet zo'n slappe teaser in. 

Zeespiegel

Zeespiegel

22-05-2026 om 06:53 Topicstarter

Peaches schreef op 22-05-2026 om 06:28:

Is 'daar vind ik wat van' al genoemd?

Dat vind ik zo aandachtvragend klinken. Zeg toch gewoon wat je vindt. Of niet. Maar gooi er niet zo'n slappe teaser in.

Ik heb altijd het idee dat er dan op een negatieve mening gedoeld wordt. Die je dan om een beetje beleefd te blijven, niet te nadrukkelijk uit typed. 

Zeespiegel schreef op 22-05-2026 om 06:53:

[..]

Ik heb altijd het idee dat er dan op een negatieve mening gedoeld wordt. Die je dan om een beetje beleefd te blijven, niet te nadrukkelijk uit typed.

Ja dat is denk ik ook de bedoeling daarvan.

Laat maar

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.