Nieuws en actueel
Daglichtlamp
05-01-2026 om 09:10
Hebben linkse of rechtse meningen op dit forum de overhand (met poll)
Naar aanleiding van een opmerking in een ander topic, ben ik benieuwd naar hoe jullie dat zien. Hebben op dit forum vooral linkse meningen de overhand? Of is dat toch rechts? Of houden links en rechts elkaar in evenwicht.
En maakt het dan uit of je jezelf rechts of links of in het midden positioneert hoe je daar naar kijkt?
Peiling
Hebben op dit forum linkse of rechtse meningen de overhand?
CharlieB
05-01-2026 om 13:58
Ik zie mezelf als midden, maar mijn uitingen komen meestal wat meer vanuit mijn iets rechtsere kant om soms wat tegengeluid te geven aan wat ik toch wel als zeer aanwezig links ervaar
RaSa
05-01-2026 om 14:00
Daglichtlamp schreef op 05-01-2026 om 13:53:
[..]
Eens, laten we het hier vooral algemeen houden. Ik zie in dat soort draadjes dat forummers die linkse meningen hebben afhaken. Wellicht heb ik een blinde vlek, en valt het me niet op dat in andere politieke draadjes forummers met rechtse meningen afhaken.
Wellicht kunnen de mensen die hier zeggen dat ze rechts zijn, daar iets over zeggen.
Dat zou voor mij wel het beeld verklaren dat het juist een heel links forum is. Ik lees niet alle draadjes over politiek. De eerder genoemde over gaza lees ik bijvoorbeeld niet. Degene waar ik wel lees vindt ik juist heel links georienteerd. Wat er voor zorgt dat ik maar gewoon helemaal niet reageer. Ik zie mezelf namelijk wel als rechts (vvd/cda) en heb het gevoel in die topics dat elke rechtse mening wordt afgedaan als dom. Dan haak ik dus inderdaad af.
kenfan
05-01-2026 om 14:01
Daglichtlamp schreef op 05-01-2026 om 12:34:
[..]
Dus ik zou zeggen dat ik gelijk heb dat links en rechts elkaar in evenwicht houden. Maar toch zie ik dat 21 procent van de rechtse mensen hier denkt dat linkse stemmen meer de overhand hebben.
Tsja, dat is het resultaat van de rechtse framing: met de vinger wijzen naar links voor alles wat er mis in de samenleving, terwijl de VVD al jaren de macht in handen heeft. Jokkebrok Yesilgoz zet een gematigde partij weg als extreem links, pest Timmermans weg als extraam links en papt aan met antidemocraten in een (lamenielachen) "centrum" rechts kabinet. Rechts zanikt zo succesvol over "linkse media" en , dat types als Angela de Jong en Halbe ZIjlstra niet meer in Varatalkshows weg te branden zijn. Wierd Duk en Jack van Gelder braken de grootste kwalijke onzin uit, en toch maar blijven mauwen "dat je tegenwoordig niks meer mag zeggen"
Ik geloof in solidariteit, sterke schouders die de zwaarste lasten dragen, een vangnet voor die het nodig hebben omdat geluk en succes niet altijd een keuze zijn. Dat zal volgens sommigen kneiterlinks zijn. Maar de tegenstelling links - rechts is achterhaald, het gaat er nu om of je voor een democratisch of een authoritair stelsel bent.
Yumi
05-01-2026 om 14:05
Daglichtlamp schreef op 05-01-2026 om 13:53:
[..]
Eens, laten we het hier vooral algemeen houden. Ik zie in dat soort draadjes dat forummers die linkse meningen hebben afhaken. Wellicht heb ik een blinde vlek, en valt het me niet op dat in andere politieke draadjes forummers met rechtse meningen afhaken.
Wellicht kunnen de mensen die hier zeggen dat ze rechts zijn, daar iets over zeggen.
Ik reageer al een hele tijd niet meer in de politieke topics.
(VVD rechts van het midden)
kenfan
05-01-2026 om 14:07
RaSa schreef op 05-01-2026 om 14:00:
[..]
Dat zou voor mij wel het beeld verklaren dat het juist een heel links forum is. Ik lees niet alle draadjes over politiek. De eerder genoemde over gaza lees ik bijvoorbeeld niet. Degene waar ik wel lees vindt ik juist heel links georienteerd. Wat er voor zorgt dat ik maar gewoon helemaal niet reageer. Ik zie mezelf namelijk wel als rechts (vvd/cda) en heb het gevoel in die topics dat elke rechtse mening wordt afgedaan als dom. Dan haak ik dus inderdaad af.
Ik zie democratisch rechts niet als dom. In mijn ogen is de VVD wel een heel onbetrouwbare partij. Zowel Rutte als Yesilgoz hebben herhaaldelijk aantoonbaar gelogen. Als ik rechts was, had ik CDA gestemd.
Op een partij stemmen zonder leden, die geen interne democratie heeft, vind ik dan wel weer ehm onverstandig.
felija
05-01-2026 om 14:10
kenfan schreef op 05-01-2026 om 14:07:
[..]
Ik zie democratisch rechts niet als dom. In mijn ogen is de VVD wel een heel onbetrouwbare partij. Zowel Rutte als Yesilgoz hebben herhaaldelijk aantoonbaar gelogen. Als ik rechts was, had ik CDA gestemd.
Op een partij stemmen zonder leden, die geen interne democratie heeft, vind ik dan wel weer ehm onverstandig.
Precies
DeOnbekende
05-01-2026 om 14:13
Ik vind dat links hier de overhand heeft. Ik (rechts) zit zelf ook in een aardig linkse bubbel, maar gelukkig niet zó links als hier. Ik doe inmiddels niet meer mee aan politieke discussies en ik weet dat er met mij nog een aantal zijn, dus ik vind wat hierboven wordt gezegd (een vertekend beeld omdat linkse forummers minder meedoen aan discussies) geldt zeker ook de andere kant op.
Yumi
05-01-2026 om 14:18
kenfan schreef op 05-01-2026 om 14:01:
[..]
Tsja, dat is het resultaat van de rechtse framing: met de vinger wijzen naar links voor alles wat er mis in de samenleving, terwijl de VVD al jaren de macht in handen heeft. Jokkebrok Yesilgoz zet een gematigde partij weg als extreem links, pest Timmermans weg als extraam links en papt aan met antidemocraten in een (lamenielachen) "centrum" rechts kabinet. Rechts zanikt zo succesvol over "linkse media" en , dat types als Angela de Jong en Halbe ZIjlstra niet meer in Varatalkshows weg te branden zijn. Wierd Duk en Jack van Gelder braken de grootste kwalijke onzin uit, en toch maar blijven mauwen "dat je tegenwoordig niks meer mag zeggen"
Ik geloof in solidariteit, sterke schouders die de zwaarste lasten dragen, een vangnet voor die het nodig hebben omdat geluk en succes niet altijd een keuze zijn. Dat zal volgens sommigen kneiterlinks zijn. Maar de tegenstelling links - rechts is achterhaald, het gaat er nu om of je voor een democratisch of een authoritair stelsel bent.
Over vingerwijzing gesproken, het was toch de bedoeling dat we het hier vooral algemeen zouden houden?!
Herfstappeltaart
05-01-2026 om 14:20
[..]
Helemaal eens met deze post.
Herfstappeltaart
05-01-2026 om 14:22
Kortom Daglichtlamp: ik denk dat we met dit gesprek niet veel opschieten. Alle bekende standpunten en meningen komen weer bovendrijven en hoe het echt zit kom je niet achter. Ik vind het ook niet zo belangrijk eerlijk gezegd.
Jorni
05-01-2026 om 14:24
Ik denk dat aan " beide kanten" veel forummers hetzelfde ervaren, namelijk dat het niet veilig voelt om een mening te geven in de politieke topics. Dat lees je hier ook terug in dit topic. Als er veel "rechts georienteerde" mensen op een dag in een topic meeschrijven en maar een enkele "links georienteerde" worden soms de 'links georienteerden" afgezeken en omgekeerd gebeurt dat vaak precies hetzelfde. Ik denk dan ook dat veel forummers, waaronder ik, daarom (bijna) niet meer posten in die topics.
CharlieB
05-01-2026 om 14:27
DeOnbekende schreef op 05-01-2026 om 14:13:
Ik vind dat links hier de overhand heeft. Ik (rechts) zit zelf ook in een aardig linkse bubbel, maar gelukkig niet zó links als hier. Ik doe inmiddels niet meer mee aan politieke discussies en ik weet dat er met mij nog een aantal zijn, dus ik vind wat hierboven wordt gezegd (een vertekend beeld omdat linkse forummers minder meedoen aan discussies) geldt zeker ook de andere kant op.
Dat denk ik ook zeker. Dat ongegeneerd afgeven op rechts hierboven is voor mij reden om ook hier dus gauw af te haken.
Poezenmeisje
05-01-2026 om 14:35
Ik volg vrouwen op internet, van wie de één in een slipje met tepelkwastjes op het podium staat en de ander uitlegt hoe zij als orthodox joodse haar leven leidt.
Beiden vieren Chanoeka. De één biddend met haar gezin, de ander met een knalroze chanoekia in de kleedkamer.
Ben ik nu links of rechts?
Behoudend of vrijgevochten?
Er is geen zwart of wit, er zijn duizenden tinten grijs.
Euphoria
05-01-2026 om 14:36
[..]
Dit is wat mij betreft een zeer aanwezig voorbeeld van de manier waarop rechts wordt neergezet op dit forum.
Yumi
05-01-2026 om 14:36
CharlieB schreef op 05-01-2026 om 14:27:
[..]
Dat denk ik ook zeker. Dat ongegeneerd afgeven op rechts hierboven is voor mij reden om ook hier dus gauw af te haken.
Eens
We zouden het algemeen houden....maar het afzeiken is weer begonnen, ook ik haak weer af