Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
felija
13-03-2025 om 21:20
Je zit als jonge Gazaan dus totaal klem, Hamas zit overal, niet alleen in Gaza, de kopstukken bevinden zich elders. Is Hamas te verslaan? Er is eigenlijk geen enkele hoop voor deze Gazanen.
Muurbloem1985
13-03-2025 om 21:25
felija schreef op 13-03-2025 om 21:20:
Je zit als jonge Gazaan dus totaal klem, Hamas zit overal, niet alleen in Gaza, de kopstukken bevinden zich elders. Is Hamas te verslaan? Er is eigenlijk geen enkele hoop voor deze Gazanen.
Het is te verslaan als ze zich er tegen verzetten.
felija
13-03-2025 om 21:26
Muurbloem1985 schreef op 13-03-2025 om 21:25:
[..]
Het is te verslaan als ze zich er tegen verzetten.
Dan worden ze zelf door Hamas op wrede wijze gedood.
Muurbloem1985
13-03-2025 om 21:29
felija schreef op 13-03-2025 om 21:26:
[..]
Dan worden ze zelf door Hamas op wrede wijze gedood.
Niet als ze zich met vele zouden verzetten maar je vergeet ook een belangrijk ding, hamas is heel populair onder veel gazanen die willen er niet vanaf en dat is het probleem.
felija
13-03-2025 om 21:40
Muurbloem1985 schreef op 13-03-2025 om 21:29:
[..]
Niet als ze zich met vele zouden verzetten maar je vergeet ook een belangrijk ding, hamas is heel populair onder veel gazanen die willen er niet vanaf en dat is het probleem.
Ze zijn gehersenspoeld en er is niets anders te kiezen. Welke leider zou hun belangen oprecht behartigen naast dat Hamas dat nu zogenaamd doet?
Ik zie het ook totaal niet voor me hoe Hamas zou worden verslagen als alle Gazanen in opstand tegen hen zouden komen, de kopstukken zelf zijn er niet eens. Hamasleden bevinden zich tussen de burgers, het zou eveneens een bloedige vreselijke oorlog worden die maar één verliezer kent, ben ik bang.
Malibu2
13-03-2025 om 21:53
felija schreef op 13-03-2025 om 21:20:
Daarom denk ik dat Israël hun enige hoop is, het land dat ze zo hebben geleerd te haten.
Tegelijkertijd moet ik ook aan Syrië denken. De verschrikkelijke dictator Assad, verantwoordelijk voor vele, vele doden, is weg. Maar wat ervoor in de plaats is gekomen lijkt niets beter te zijn. In Afghanistan is de Taliban weer terug met alle vreselijke gevolgen van dien.
Het lijkt wel of in bepaalde gebieden een democratie in deze tijd simpelweg niet haalbaar is. En ik vraag me ook af in hoeverre wij onze westerse norm van vrijheid en democratie proberen op te leggen. Wij zien het wel als ideaal en als vanzelfsprekend dat iedereen dat wil, maar hoe ziet de lokale bevolking dat eigenlijk zelf? Op de een of andere manier heb ik er veel meer vertrouwen in dat de bevolking van bijvoorbeeld Iran wel werkelijk een democratie wil en die ook kan bewaren dan bijvoorbeeld de bevolking van Gaza.
Muurbloem1985
13-03-2025 om 21:54
felija schreef op 13-03-2025 om 21:40:
[..]
Ze zijn gehersenspoeld en er is niets anders te kiezen. Welke leider zou hun belangen oprecht behartigen naast dat Hamas dat nu zogenaamd doet?
Ik zie het ook totaal niet voor me hoe Hamas zou worden verslagen als alle Gazanen in opstand tegen hen zouden komen, de kopstukken zelf zijn er niet eens. Hamasleden bevinden zich tussen de burgers, het zou eveneens een bloedige vreselijke oorlog worden die maar één verliezer kent, ben ik bang.
Toch moet verandering vanuit de bevolking zelf komen want anders gaat het nooit gebeuren, nogmaals hamas kan niet bestaan zonder steun.
felija
13-03-2025 om 21:59
Malibu2 schreef op 13-03-2025 om 21:53:
[..]
Daarom denk ik dat Israël hun enige hoop is, het land dat ze zo hebben geleerd te haten.
Tegelijkertijd moet ik ook aan Syrië denken. De verschrikkelijke dictator Assad, verantwoordelijk voor vele, vele doden, is weg. Maar wat ervoor in de plaats is gekomen lijkt niets beter te zijn. In Afghanistan is de Taliban weer terug met alle vreselijke gevolgen van dien.
Het lijkt wel of in bepaalde gebieden een democratie in deze tijd simpelweg niet haalbaar is. En ik vraag me ook af in hoeverre wij onze westerse norm van vrijheid en democratie proberen op te leggen. Wij zien het wel als ideaal en als vanzelfsprekend dat iedereen dat wil, maar hoe ziet de lokale bevolking dat eigenlijk zelf? Op de een of andere manier heb ik er veel meer vertrouwen in dat de bevolking van bijvoorbeeld Iran wel werkelijk een democratie wil en die ook kan bewaren dan bijvoorbeeld de bevolking van Gaza.
Mooi gezegd, hier kan ik me helemaal in vinden. Ik gun ieder volk een leven in vrede en vrijheid, maar helaas lijkt dat voor veel volken slechts een utopie te zijn.
Poezenmeisje
13-03-2025 om 22:01
Ik hoorde bij "Het land van Wierd Duk" de optie dat Gaza ingedeeld moet worden naar clan gebieden, net zoals veel landen in die regio.
Dat geeft de meeste interne rust.
https://open.spotify.com/episode/7oRgKZNIP35cCcmQVbTOVY?si=UxsLwIZOTJaRXLyBQTv4eg
Malibu2
13-03-2025 om 22:04
felija schreef op 13-03-2025 om 21:59:
[..]
Mooi gezegd, hier kan ik me helemaal in vinden. Ik gun ieder volk een leven in vrede en vrijheid, maar helaas lijkt dat voor veel volken slechts een utopie te zijn.
Ja, ik ook. Ik gun het iedereen, maar het lijkt voor sommige volken inderdaad een utopie te zijn.
felija
13-03-2025 om 22:05
Muurbloem1985 schreef op 13-03-2025 om 21:54:
[..]
Toch moet verandering vanuit de bevolking zelf komen want anders gaat het nooit gebeuren, nogmaals hamas kan niet bestaan zonder steun.
Klopt.
Poezenmeisje
13-03-2025 om 22:09
felija schreef op 13-03-2025 om 21:40:
[..]
Ze hadden toen ook voor de Palestijnse Autoriteit kunnen kiezen.
Daglichtlamp
14-03-2025 om 15:10
https://www.volkskrant.nl/buitenland/gaza-zit-in-het-donker-israel-blokkeert-niet-alleen-noodhulp-maar-ook-het-laatste-beetje-elektriciteit~b8527f7e/
De Palestijnen kregen deze week steun uit onverwachte hoek. De families van ontvoerde Israëliërs en van vijftig vrijgelaten gijzelaars vroegen het hooggerechtshof de regering te dwingen de stroomvoorziening te herstellen. Zij vrezen voor het lot van hun geliefden. De rechters schortten hun oordeel op. De Israëlische staat moest meer tijd krijgen voor een antwoord.
Malibu2
14-03-2025 om 16:03
Hamas geeft aan bereid te zijn de Amerikaans-Israelische gijzelaar Edan Alexander vrij te laten en daarnaast de lichamen van vier gedode gijzelaars te willen overdragen.
Toen ik vorig jaar in Israël was, heb ik op het Hostage Square in Tel Aviv van familie en vrienden de verhalen gehoord van Edan en van Omer Wenkert. Omer is een paar weken geleden vrijgelaten, nu Edan hopelijk ook snel...
https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6349170/hamas-akkoord-met-vrijlaten-gegijzelde-en-hervatten-gesprekken-over-bestand.html
Nighttripper
14-03-2025 om 18:07
Je vraagt je af wanneer 'genoeg ook echt genoeg is' in dit land? Het oproepen tot onthoofden van Israelische studenten.Dit kan gewoon blijkbaar hier.Niet ergens in het M-O,maar gewoon in Nijmegen in de Radboud Universiteit🙄. Nadat ook de UVA Amsterdam al door de knieen ging,door een tijd terug gewoon 'in gesprek te gaan' met de gemaskerde relschoppers. Osman werd in Nijmegen tot in haar auto achtervolgd.En haar kenteken gefotografeerd door de 'relschoppers'.
Quote: "Deze week werden twee pro-Israël lezingen op de universiteit verstoord door pro-Palestijnse activisten. Spreker Rawan Osman werd geïntimideerd en lastiggevallen. Joodse studenten voelen zich onveilig. Milos, een student die bij de lezing aanwezig was, deelt bij Nieuws van de dag zijn ervaringen"
https://www.telegraaf.nl/video/622396771/pro-palestijnse-sprekers-roepen-op-tot-geweld-israelische-studenten-moeten-onthoofd-worden