Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Muurbloem1985 schreef op 16-03-2025 om 14:06:

[..]

Als ze dat zouden willen hadden ze dat al lang gedaan.

Daar verschillen de meningen over denk ik.

Nu na ruim een jaar met hun geavanceerde apparatuur, het “beste leger van de wereld” en voor miljoenen aan wapens van de VS hebben ze Hamas nog steeds niet kunnen uitschakelen. 

Zilver_gray schreef op 16-03-2025 om 14:21:

[..]

Nu na ruim een jaar met hun geavanceerde apparatuur, het “beste leger van de wereld” en voor miljoenen aan wapens van de VS hebben ze Hamas nog steeds niet kunnen uitschakelen.

Daar verschillen de meningen helemaal niet over, dat zijn gewoon feiten, de bevolking groeit daar alleen maar, dus wat voor "genocide"? Er zijn al 1000en hamas mensen gedood, dus die hebben wel verlies geleden, bovendien zijn die zo laf om zich te schuilen in ziekenhuizen ect.

Een mening is geen feit, ook al wil je dat nog zo graag.

De bevolking groeit door de geboorte van kinderen dagelijks, arme kinderen...

Allemaal nieuwe strijdertjes voor Hamas. 

Heb je de ouders zien jubelen bij het nieuws dat hun kind martelaar is geworden? 

Het is gewoon een afschuwelijke doodscultus daar...

Zilver_gray schreef op 16-03-2025 om 14:21:

[..]

Omdat ze zich inhouden, tekening willen houden met burgers etc.

Ik begreep dat Psalmen 83 werd gespeeld bij het overhandigen van de kisten met de lijkjes van de Bibas kinderen. Die tekst is erg duidelijk.

felija schreef op 16-03-2025 om 15:52:

Een mening is geen feit, ook al wil je dat nog zo graag.

De bevolking groeit door de geboorte van kinderen dagelijks, arme kinderen...

Precies het groeit dat is geen mening dat is een feit, er is gewoon geen genocide daar.

Het zou al heel erg helpen als we hier samen erkennen dat de situatie niet zwart wit is. Ja de welvaart in Gaza is enorm toegenomen nadat Israël de controle van de Gazatrook in 1967 overnam van Egypte. Maar  de Gazanen leven eigenlijk al  sinds 1948 in een openlucht gevangenis, zou je zelf zelfbeschikking over je eigen lot willen inruilen tegen welvaart? Waarom zou dat een keuze moeten zijn die de Gazanen moeten maken.
Ja er worden nog steeds baby's geboren in Gaza (al is sinds de oorlog de kans voor moeder en kind om de bevalling te overleven wel  veel kleiner geworden), maar door de oorlog hebben ook veel burgers en kinderen hun leven verloren.
Ja Hamas pikt hulpgoederen die bestemd zijn voor hun eigen volk in, maar daar staat tegenover dat er ook niet genoeg binnenkomt om de bevolking in Gaza te voeden (en dat de eigen voedselproductie en landbouw heel zwaar geraakt is door de Israëlische bombardementen).

Daglichtlamp schreef op 16-03-2025 om 16:25:

Het zou al heel erg helpen als we hier samen erkennen dat de situatie niet zwart wit is. Ja de welvaart in Gaza is enorm toegenomen nadat Israël de controle van de Gazatrook in 1967 overnam van Egypte. Maar de Gazanen leven eigenlijk al sinds 1948 in een openlucht gevangenis, zou je zelf zelfbeschikking over je eigen lot willen inruilen tegen welvaart? Waarom zou dat een keuze moeten zijn die de Gazanen moeten maken.
Ja er worden nog steeds baby's geboren in Gaza (al is sinds de oorlog de kans voor moeder en kind om de bevalling te overleven wel veel kleiner geworden), maar door de oorlog hebben ook veel burgers en kinderen hun leven verloren.
Ja Hamas pikt hulpgoederen die bestemd zijn voor hun eigen volk in, maar daar staat tegenover dat er ook niet genoeg binnenkomt om de bevolking in Gaza te voeden (en dat de eigen voedselproductie en landbouw heel zwaar geraakt is door de Israëlische bombardementen).

"I thought Gaza was supposed to be an open air prison?"

Israel's War Against Hamas Proves Gaza Was Never an Open-Air Prison - YouTube

Is Gaza An Open Prison? - YouTube

Geen idee wat je daar mee wilt zeggen, maar als je niet zomaar mag reizen buiten het kleine stukje land waar je woont is het zeker wel te beschouwen als een gevangenis. Vergelijk dat wij mensen die met Texel wonen alleen maar toestemming geven om het eiland te verlaten als je daar eerst een vergunning voor aanvraagt (die ook zomaar geweigerd mag worden). Dan kan het leven nog zo luxe zijn, dan ben je toch heel beperkt in je leven.

Daglichtlamp schreef op 16-03-2025 om 16:34:

Geen idee wat je daar mee wilt zeggen, maar als je niet zomaar mag reizen buiten het kleine stukje land waar je woont is het zeker wel te beschouwen als een gevangenis. Vergelijk dat wij mensen die met Texel wonen alleen maar toestemming geven om het eiland te verlaten als je daar eerst een vergunning voor aanvraagt (die ook zomaar geweigerd mag worden). Dan kan het leven nog zo luxe zijn, dan ben je toch heel beperkt in je leven.

EN hoe zou dat komen denk je?

Ik denk niet dat ik jou minder zwart-wit naar de situatie kan laten kijken. Dus ik laat voor nu even dit gesprek voor wat het is.

Poezenmeisje schreef op 16-03-2025 om 16:09:

Allemaal nieuwe strijdertjes voor Hamas.

Heb je de ouders zien jubelen bij het nieuws dat hun kind martelaar is geworden?

Het is gewoon een afschuwelijke doodscultus daar...

Hoe erg is dat voor die kinderen? Dat ze geen keus hebben? In een door oorlog verwoest stukje land geboren worden zonder enig perspectief. Het is inderdaad vreselijk voor die kinderen die nergens om hebben gevraagd. 

En weer: alle ouders? 

Daglichtlamp schreef op 16-03-2025 om 16:40:

Ik denk niet dat ik jouw minder zwart-wit naar de situatie kan laten kijken. Dus ik laat voor nu even dit gesprek voor wat het is.

Is goed ik wil alleen maar zeggen als je iets beweert dan moet je wel het hele verhaal vertellen.

Muurbloem1985 schreef op 16-03-2025 om 16:38:

[..]

EN hoe zou dat komen denk je?

Je zit tot over je oren in de 'alle Gazanen zijn fout' fuik. En Israël doet niets verkeerd.

Enorm kortzichtig.

Muurbloem1985 schreef op 16-03-2025 om 16:17:

[..]

Precies het groeit dat is geen mening dat is een feit, er is gewoon geen genocide daar.

Dat er nog steeds kinderen geboren worden, betekent niet per definitie dat er geen genocide plaatsvindt.

De juridische term ‘genocide’ verwijst naar bepaalde handelingen die worden gepleegd met de bedoeling om een ​​nationale, etnische, raciale of religieuze groep geheel of gedeeltelijk te vernietigen.

(Voordat je wat roept, is het misschien handig om te weten wat het woord inhoud)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.