Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Poezie
21-02-2026 om 11:22
Muurbloem1985 schreef op 21-02-2026 om 11:11:
[..]
Wel de waarheid
JOUW waarheid.
Muurbloem1985
21-02-2026 om 11:23
Malibu2 schreef op 21-02-2026 om 11:18:
Internationaal recht is in deze oorlog een zeer interessante. En oa veel media zijn hier de mist mee in gegaan, bijvoorbeeld met het beginsel van proportionaliteit.
En het "grappige" is dat Rusland Israël op het matje heeft geroepen over internationaal recht, het moet niet gekker worden
Muurbloem1985
21-02-2026 om 11:24
Poezie schreef op 21-02-2026 om 11:22:
[..]
JOUW waarheid.
Nee de waarheid
Malibu2
21-02-2026 om 11:28
Amboise schreef op 21-02-2026 om 10:57:
En over of de ontvoerde mensen vrij zouden zijn als Israël bepaalde zaken anders en humaner had aangepakt? (En nee, maak daar dus niet 'met bloemen komen' of 'helemaal niks doen' van, dat zegt niemand hier.) Volgens veel van hun familie en vrienden wel ja. Juist in Israël zelf is er door degenen die de ontvoerden terug wilden hebben kritiek geweest op hoe de regering Netanyahu bezig was met louter Gaza platbombarderen in plaats van hun geliefden terug te krijgen. Er zijn diverse keren flinke protesten geweest. Zie bijv https://nos.nl/collectie/13959/artikel/2578947-staking-en-protesten-in-israel-om-vrijlating-gijzelaars-in-gaza-wegen-geblokkeerd
Dit is ook in Israël een heel moeilijke kwestie geweest. Familie en vrienden van ontvoerd en wilden natuurlijk hun geliefden zo snel mogelijk terug. Maar de regering is verantwoordelijk voor de veiligheid van alle inwoners.
Het meest treffende voorbeeld hiervan is een eerdere ruil waarbij Yahya Sinwar was vrijgekomen. We kennen allen zijn rol in 7 oktober.
Dit is dus een duivels dilemma waarbij de Israëlische regering steeds de afweging moest maken tussen de gijzelaars op kortere termijn terug en een groter veiligheidsrisico, ook op langere termijn.
Amboise
21-02-2026 om 12:59
Muurbloem1985 schreef op 21-02-2026 om 11:13:
[..]
JA de volgende keer geen 1200 mensen afslachten en meer dan 100 ontvoeren, dan heb je dat helemaal niet nodig
Bedoel je hiermee dat het onnodig is om iets als internationaal oorlogsrecht te hebben, dat dat hele oorlogsrecht je ook niet boeit en dat na een actie zoals op 7 oktober (die barbaars was, dat betwist niemand) elke tegenreactie, hoe zwaar ook en hoeveel onschuldige burgers treffend ook, in jouw ogen geoorloofd is?
In mijn ogen is oorlogsrecht nou precies nodig en opgesteld voor situaties als deze. Dat het geen escalerende overtreffende trap wordt, met wraak en haat die enkel steeds maar toeneemt in een vicieuze cirkel die leidt tot uiteindelijk totale verwoesting van alles en die enorm veel onschuldige burgers treft. Iets als een atoombom op Hiroshima: nooit meer, hoe kwaadaardig het betreffende regime dan ook. Als geen enkel land ooit meer aangevallen wordt heb je het niet nodig nee. Maar dat is niet de realiteit.
Muurbloem1985
21-02-2026 om 13:06
Amboise schreef op 21-02-2026 om 12:59:
[..]
Bedoel je hiermee dat het onnodig is om iets als internationaal oorlogsrecht te hebben, dat dat hele oorlogsrecht je ook niet boeit en dat na een actie zoals op 7 oktober (die barbaars was, dat betwist niemand) elke tegenreactie, hoe zwaar ook en hoeveel onschuldige burgers treffend ook, in jouw ogen geoorloofd is?
In mijn ogen is oorlogsrecht nou precies nodig en opgesteld voor situaties als deze. Dat het geen escalerende overtreffende trap wordt, met wraak en haat die enkel steeds maar toeneemt in een vicieuze cirkel die leidt tot uiteindelijk totale verwoesting van alles en die enorm veel onschuldige burgers treft. Iets als een atoombom op Hiroshima: nooit meer, hoe kwaadaardig het betreffende regime dan ook. Als geen enkel land ooit meer aangevallen wordt heb je het niet nodig nee. Maar dat is niet de realiteit.
Nou jij leeft in een fantasiewereld soms ik geweld nodig om kwaad te stoppen 7 oktober is daar een goed voorbeeld van, jij bent zeker ook al de raketten vergeten die vanuit gaza op Israël zijn afgestuurd voor 7 oktober? Hoe wou je dat stoppen? Moet Israël zich dan maar laten vernietigen? Naïef hoor
Poezie
21-02-2026 om 13:11
Muurbloem1985 schreef op 21-02-2026 om 13:06:
[..]
Nou jij leeft in een fantasiewereld soms ik geweld nodig om kwaad te stoppen 7 oktober is daar een goed voorbeeld van, jij bent zeker ook al de raketten vergeten die vanuit gaza op Israël zijn afgestuurd voor 7 oktober? Hoe wou je dat stoppen? Moet Israël zich dan maar laten vernietigen? Naïef hoor
LEES nou gewoon eens wat er staat in plaats van alsmaar die plaat te laten hangen. Echt ongelooflijk hoe blind jij bent voor de genuanceerde input van anderen.
Muurbloem1985
21-02-2026 om 13:14
Poezie schreef op 21-02-2026 om 13:11:
[..]
LEES nou gewoon eens wat er staat in plaats van alsmaar die plaat te laten hangen. Echt ongelooflijk hoe blind jij bent voor de genuanceerde input van anderen.
Je zou een keer in de spiegel moeten kijken bijdehandje ik heb nog steeds geen antwoord gehad op de vraag hoe Israël het dan wel had moeten doen omdat Israël het enige doet wat juist is en het kan doen om moslim terroristen te stoppen
Amboise
21-02-2026 om 13:16
Muurbloem1985 schreef op 21-02-2026 om 13:06:
[..]
Dat zeg ik juist niet. Lees mijn posts eens aub in plaats van ze te verdraaien.
Muurbloem1985
21-02-2026 om 13:20
Amboise schreef op 21-02-2026 om 13:16:
[..]
Dat zeg ik juist niet. Lees mijn posts eens aub in plaats van ze te verdraaien.
Dat zeg je wel, jij beweert dat landen zich maar aan het oorlogsrecht moeten houden terwijl ze zelf afgeslacht worden, zoals op 7 oktober lees jezelf maar eens na.
Poezie
21-02-2026 om 13:20
Muurbloem1985 schreef op 21-02-2026 om 13:14:
[..]
Je zou een keer in de spiegel moeten kijken bijdehandje ik heb nog steeds geen antwoord gehad op de vraag hoe Israël het dan wel had moeten doen omdat Israël het enige doet wat juist is en het kan doen om moslim terroristen te stoppen
Bijdehandje?
Amboise
21-02-2026 om 13:23
Muurbloem1985 schreef op 21-02-2026 om 13:20:
[..]
Dat zeg je wel, jij beweert dat landen zich maar aan het oorlogsrecht moeten houden terwijl ze zelf afgeslacht worden, zoals op 7 oktober lees jezelf maar eens na.
Weet je inmiddels wat het oorlogsrecht inhoudt? Je posts suggereren dat je denkt dat oorlogsrecht = jezelf lijdzaam af laten slachten. Dat is het niet. Lees die link eens ipv hoog van de toren te blazen terwijl je echt geen idee hebt.
Muurbloem1985
21-02-2026 om 13:24
Poezie schreef op 21-02-2026 om 13:20:
[..]
Bijdehandje?
![]()
Ja dat heb je goed ja
Muurbloem1985
21-02-2026 om 13:27
Amboise schreef op 21-02-2026 om 13:23:
[..]
Weet je inmiddels wat het oorlogsrecht inhoudt? Je posts suggereren dat je denkt dat oorlogsrecht = jezelf lijdzaam af laten slachten. Dat is het niet. Lees die link eens ipv hoog van de toren te blazen terwijl je echt geen idee hebt.
Ja jij weet natuurlijk alles dat was ik even vergeten, ik vergelijk Gaza met Nazi Duitsland, net zo een regime, en op 7 Oktober hebben ze zoveel mogelijk joden proberen af te slachten, net als Nazi Duitsland, en ook Nazi Duitsland is platgebombardeerd, maar daar zal jij ook bezwaar tegen hebben, net als die andere naïevelingen die denken dat zo een kwaadaardig regime vanzelf wel verdwijnt.
Amboise
21-02-2026 om 13:41
Muurbloem1985 schreef op 21-02-2026 om 13:27:
[..]
Ja jij weet natuurlijk alles dat was ik even vergeten, ik vergelijk Gaza met Nazi Duitsland, net zo een regime, en op 7 Oktober hebben ze zoveel mogelijk joden proberen af te slachten, net als Nazi Duitsland, en ook Nazi Duitsland is platgebombardeerd, maar daar zal jij ook bezwaar tegen hebben, net als die andere naïevelingen die denken dat zo een kwaadaardig regime vanzelf wel verdijwnd.
Nee, dat zeg ik dus juist niet.