Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Malibu2
21-02-2026 om 21:11
Amboise schreef op 21-02-2026 om 13:52:
[..]
Ja, dat snap ik. Dank voor je genuanceerde reactie. Ik ben het ermee eens dat het een duivels dilemma is, je wil ook weer niet dat je met een deal gevangenen vrijlaat die vervolgens weer 7 oktober-achtige taferelen gaan plannen. Het ligt al met al wel genuanceerder dan dat waar ik op reageerde: dat het bombarderen wel moest om de gijzelaars terug te krijgen. Dat ligt veel minder zwart-wit dan Muurbloempje beweert, ook of zelfs juist in de ogen van de geliefden van de gijzelaars.
Ook voor de langere termijn vind ik het overigens een duivels dilemma, want hoe harder je Hamas wil treffen, hoe meer burgerslachtoffers je maakt en leed je veroorzaakt en hoe meer je daarmee ook weer burgers vaak juist naar Hamas toedrijft. Hoeveel waarde heeft dat dan op de langere termijn, nog los van de enorme schade die je ermee aan burgers doet? Werkt dat niet juist averechts? Als ze hiermee Hamas volledig hadden verslagen dan zou je nog kunnen betogen dat het het op langere termijn vrede en veiligheid biedt, maar de Hamas kopstukken zitten veilig in het buitenland, of veiliger dan de burgers in bom-proof tunnels. Geen bommenregen die hen volledig kan uitroeien, hoe graag we dat ook zouden zien.
Hamas is bovenal ideologisch van aard. Heb je hun charter weleens gelezen? Die staat op https://avalon.law.yale.edu/21st_century/hamas.asp . Dit heeft destijds voor mij heel veel duidelijk gemaakt, je nekharen gaan ervan overeind staan.
Wij westerlingen zijn van het overleggen, bemiddelen en onderhandelen. Hamas wil dat niet en daar zijn ze heel duidelijk in. Ze zijn ook niet geneigd tot ontwapenen, wat wel onderdeel is van het vredesplan. Eén ding moet ik ze nageven, ze zijn heel duidelijk in wat ze willen, maar velen in het westen denken beter te weten dan Hamas zelf wat Hamas wil.
En met zo'n partij als Hamas kun je simpelweg niet overleggen. Ik ben het met je eens dat je met een oorlog weer nieuwe aanwas kunt krijgen, maar doet Israël niets dan kan Hamas verder werken aan de doelstellingen uit haar charter. En dat wil je helemaal niet.
De enige hoop zou een nieuwe generatie zijn die wil breken met het geweld. Maar de jeugd in Gaza is dermate geradicaliseerd dat ik dat niet snel zie gebeuren. Hun religieuze teksten dragen ook niet bij aan een oplossing.
Muurbloem1985
21-02-2026 om 21:14
Zilver_gray schreef op 21-02-2026 om 20:43:
[..]
Hoe afschuwelijk ik dat ook vind, geen reden om het leed van de Palestijnen (ik las hier ookal “Moslims) te bagatelliseren zoals muurbloem doet. Of bagatelliseren? Ze rechtvaardigt het.
Weer de krokodillentranen, vermoeiend
Malibu2
21-02-2026 om 21:15
Daglichtlamp schreef op 21-02-2026 om 14:04:
Alsof Hamas te verslaan was door zoveel burgerslachtoffers te maken. De conclusie moet inmiddels toch wel zijn dat we èn heel veel burgerslachtoffers hebben èn ook nog steeds Hamas. De ideologie is niet weg. De weg naar vrede loopt echt niet langs nog meer bommen en slachtoffers. Elke vrede die Israël bereikt heeft met omringende landen was door onderhandelingen. Dat zal ook nu moeten gebeuren.
Alle slachtoffers die nu nog vallen in Gaza, elk Palestijns dorp op de westoever dat vernietigd wordt door kolonisten maakt het bereiken van die vrede lastiger.
Het doel van Israël was niet om zoveel burgerdoden te maken, Hamas is de enige die daar voordeel van heeft gehad.
Het probleem is alleen dat Hamas geen oplossing wil waarbij Israël nog bestaat. Zie hun charter. Zij denken niet zoals jij en ik. Onderhandelen kun je niet met zo'n partij, hoe graag je dat ook wil als westerling.
Malibu2
21-02-2026 om 21:25
felija schreef op 21-02-2026 om 17:40:
[..]
Jeetje wat vals joh!
Het Israëlische leger heeft gezegd 71000 mensen te hebben gedood, waaronder ook veel kinderen en ouderen. Maar dat boeit niet, want dat is toch maar van het inferieure soort, die deugen toch niet.
![]()
Dat heeft het Israëlische leger NIET gezegd:
"The IDF clarifies that the details published do not reflect official IDF data.
Any publication or report on this matter will be released through official and orderly channels."
Muurbloem1985
21-02-2026 om 21:26
Malibu2 schreef op 21-02-2026 om 21:25:
[..]
Any publication or report on this matter will be released through official and orderly channels."
Typisch pro palestijnen leugens weer, zijn ze goed in.
Amboise
21-02-2026 om 21:42
Muurbloem1985 schreef op 21-02-2026 om 19:48:
[..]
Daarbij vergeet je even wat de Palestijnen lovers en de Palestijnen zelf joden hebben aangedaan natuurlijk
Nee, dat vergeet ik dus niet, ik zeg dat ik dit verafschuw. Opnieuw draai je mijn woorden 180 graden om. Stop met mij aanvallen op dingen die ik niet schrijf.
Niemand zou iets moeten worden aangedaan of negatief bejegend om wat diens volksgenoten gedaan hebben. Het is intens verkeerd om 'de joden zijn kwaadaardig' te roepen of ze kwaad te doen of toe te wensen om hun afkomst. En net zo verkeerd om 'de Palestijnen zijn kwaadaardig' te roepen of te stellen dat ze hun leed verdienen, puur omdat het Palestijnen zijn. Joodse burgers zijn individuen, Palestijnse burgers zijn individuen. Ze zijn niet verantwoordelijk voor de daden van hun leiders. Zeker de kinderen uit deze volken niet.
Zie je niet hoe jij exact hetzelfde doet als de jodenhaters? Je hebt alleen het woord 'joden' vervangen door 'Palestijnen'.
Amboise
21-02-2026 om 21:44
Muurbloem1985 schreef op 21-02-2026 om 21:14:
[..]
Weer de krokodillentranen, vermoeiend
Jij vindt het oog hebben voor het leed van medemensen krokodillentranen? Hoe rijm je dat met de bijbel?
Amboise
21-02-2026 om 21:48
Malibu2 schreef op 21-02-2026 om 21:11:
[..]
Hamas is bovenal ideologisch van aard. Heb je hun charter weleens gelezen? Die staat op https://avalon.law.yale.edu/21st_century/hamas.asp . Dit heeft destijds voor mij heel veel duidelijk gemaakt, je nekharen gaan ervan overeind staan.
Wij westerlingen zijn van het overleggen, bemiddelen en onderhandelen. Hamas wil dat niet en daar zijn ze heel duidelijk in. Ze zijn ook niet geneigd tot ontwapenen, wat wel onderdeel is van het vredesplan. Eén ding moet ik ze nageven, ze zijn heel duidelijk in wat ze willen, maar velen in het westen denken beter te weten dan Hamas zelf wat Hamas wil.
En met zo'n partij als Hamas kun je simpelweg niet overleggen. Ik ben het met je eens dat je met een oorlog weer nieuwe aanwas kunt krijgen, maar doet Israël niets dan kan Hamas verder werken aan de doelstellingen uit haar charter. En dat wil je helemaal niet.
De enige hoop zou een nieuwe generatie zijn die wil breken met het geweld. Maar de jeugd in Gaza is dermate geradicaliseerd dat ik dat niet snel zie gebeuren. Hun religieuze teksten dragen ook niet bij aan een oplossing.
Maar Hamas vernietigen is Israël nou ook niet echt gelukt. De kopstukken zorgen wel dat ze niet gepakt worden, de burgers zijn de dupe, er zijn vele tienduizenden burgerdoden en steden liggen in puin. Die nieuwe generatie is door de gebeurtenissen van de afgelopen jaren alleen maar haatdragender richting Israël geworden, alleen maar sterker in de armen van Hamas gedreven. Ik deel de hoop die je uitspreekt, maar ik denk dat vrede en veiligheid daar verder weg is dan ooit.
felija
21-02-2026 om 21:50
Malibu2 schreef op 21-02-2026 om 21:25:
[..]
O nee, dat heeft het Israëlische leger erkent, dat is inderdaad wat anders:
Met verwijzingen naar de diverse bronnen.
felija
21-02-2026 om 21:53
Malibu2 schreef op 21-02-2026 om 21:15:
[..]
Het doel van Israël was niet om zoveel burgerdoden te maken, Hamas is de enige die daar voordeel van heeft gehad.
Het probleem is alleen dat Hamas geen oplossing wil waarbij Israël nog bestaat. Zie hun charter. Zij denken niet zoals jij en ik. Onderhandelen kun je niet met zo'n partij, hoe graag je dat ook wil als westerling.
Hoe krijg je jouw eerste alinea nu zo gedraaid? Israël heeft wel zoveel burgerdoden gemaakt, ook al zou dat op voorhand niet hun doel zijn, dat maakt het feit niet minder waar.
Muurbloem1985
21-02-2026 om 21:54
Amboise schreef op 21-02-2026 om 21:44:
[..]
Jij vindt het oog hebben voor het leed van medemensen krokodillentranen? Hoe rijm je dat met de bijbel?
Vraag dat aan Hamas en de Gazanen die na 7 Oktober feest hebben gevierd nadat ze 1200 mensen hebben afgeslacht
Muurbloem1985
21-02-2026 om 21:56
Amboise schreef op 21-02-2026 om 21:42:
[..]
Nee, dat vergeet ik dus niet, ik zeg dat ik dit verafschuw. Opnieuw draai je mijn woorden 180 graden om. Stop met mij aanvallen op dingen die ik niet schrijf.
Niemand zou iets moeten worden aangedaan of negatief bejegend om wat diens volksgenoten gedaan hebben. Het is intens verkeerd om 'de joden zijn kwaadaardig' te roepen of ze kwaad te doen of toe te wensen om hun afkomst. En net zo verkeerd om 'de Palestijnen zijn kwaadaardig' te roepen of te stellen dat ze hun leed verdienen, puur omdat het Palestijnen zijn. Joodse burgers zijn individuen, Palestijnse burgers zijn individuen. Ze zijn niet verantwoordelijk voor de daden van hun leiders. Zeker de kinderen uit deze volken niet.
Zie je niet hoe jij exact hetzelfde doet als de jodenhaters? Je hebt alleen het woord 'joden' vervangen door 'Palestijnen'.
Ja net als Duitsers die nazi´s steunde individuen waren bedoel je? Als een kwaadaardig regime de overhand krijgt dan wordt het gevaarlijk net als in Gaza. EN nee ik zie alleen maar feiten, dus houd joden een keer buiten.
Malibu2
21-02-2026 om 22:10
felija schreef op 21-02-2026 om 21:50:
[..]
O nee, dat heeft het Israëlische leger erkent, dat is inderdaad wat anders:
Met verwijzingen naar de diverse bronnen.
Het Haaretz artikel kan ik vanwege een paywall niet lezen. Maar de bron die ik aanhaal, LTC Shoshani, is internationaal woordvoerder van de IDF.
Wat andere bronnen dan de IDF zeggen, interesseert me simpelweg niet wanneer geclaimd wordt dat de IDF iets erkend zou hebben.
felija
21-02-2026 om 22:20
Malibu2 schreef op 21-02-2026 om 22:10:
[..]
Het Haaretz artikel kan ik vanwege een paywall niet lezen. Maar de bron die ik aanhaal, LTC Shoshani, is internationaal woordvoerder van de IDF.
Wat andere bronnen dan de IDF zeggen, interesseert me simpelweg niet wanneer geclaimd wordt dat de IDF iets erkend zou hebben.
Dat interesseert je niet? Oké.....
Amboise
21-02-2026 om 22:28
Muurbloem1985 schreef op 21-02-2026 om 21:54:
[..]
Vraag dat aan Hamas en de Gazanen die na 7 Oktober feest hebben gevierd nadat ze 1200 mensen hebben afgeslacht
De vraag is hoe jij staat tegenover Gazanen die hier niet bij betrokken waren. Hoe rijm je je kille houding tegenover hen, je 'ik heb er geen medelijden mee' en 'krokodillentranen' met de bijbel? Aan Hamas zou ik het ook graag vragen, maar zij schrijven niet mee (en lezen ook niet in de bijbel) dus dat is op dit moment even niet mogelijk.