Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
felija
22-02-2026 om 22:59
Muurbloem1985 schreef op 22-02-2026 om 21:53:
[..]
Wat een raar antwoord
Nee hoor, juist niet.
Zilver_gray
22-02-2026 om 23:31
Muurbloem1985 schreef op 22-02-2026 om 21:00:
[..]
Als we het toch over apartheid hebben hoeveel joden wonen er nu nog in moslimlanden? Jij kent de geschiedenis dat ze verdreven zijn? Hoeveel moslims wonen in Israël?
Er zijn hier meer mensen die meeschrijven op de hoogte van de geschiedenis. Men bekijkt ‘m alleen niet zo eenzijdig als jij.
Zilver_gray
22-02-2026 om 23:35
Zorroo schreef op 22-02-2026 om 20:48:
Ik merk dat deze pijler mij steeds meer verdriet doet. De pro-Israël-posters lijken niet in staat tot enig inlevingsvermogen voor 'de anderen', de Palestijnse burgers. Kennelijk is het voor hen ondenkbaar om Hamas scherp te veroordelen en tegelijk kritisch te zijn op Netanyahu en zijn regering. Ik vind het verschrikkelijk wat het land Israël wat mij betreft is geworden: een apartheidsstaat met een regeringsbeleid dat de mensenrechten van Palestijnen structureel negeert.
Geen volk, geen samenleving is over één kam te scheren, en dat geldt voor zowel Israëlische als Palestijnse burgers. Maar hoe meer ik hier de gekleurde reacties lees, hoe meer ik anti-Israël-gevoelens krijg (wat op geen enkele manier gelijk staat aan antisemitisme, laat dat duidelijk zijn) en dat wil ik niet. Het welzijn en de geschiedenis van het Joodse volk liggen mij na aan het hart. Daarom kies ik ervoor om te stoppen met meelezen en posten in deze pijler.
Ik hoop dat er ruimte blijft voor nuance en menselijkheid, voor álle burgers, ongeacht afkomst.
Eens met wat jij schrijft! Bedankt voor je genuanceerde scherpe bijdragen. Een verademing!
amarna
22-02-2026 om 23:36
Muurbloem1985 schreef op 22-02-2026 om 21:00:
[..]
Als we het toch over apartheid hebben hoeveel joden wonen er nu nog in moslimlanden? Jij kent de geschiedenis dat ze verdreven zijn? Hoeveel moslims wonen in Israël?
Ben je wel eens in Marokko geweest? Ik wel. Er is vrijheid van godsdienst. Er is een grote christelijke kathedraal in Rabat en diverse synagogen. Een van de belangrijkste adviseurs van de koning van Marokko is openlijk Joods.
Zilver_gray
22-02-2026 om 23:38
Amboise schreef op 22-02-2026 om 22:54:
[..]
Wie zegt dat ze dat niet doen, over welke linkse mensen heb je het precies en waar kijk je dan of wie vraag je het? En doe je dit zelf wel allemaal, ben jij met deze bevolkingsgroepen net zo betrokken als je van anderen vereist? Of ligt jouw persoonlijke hyperfocus op het leed van Israël en zeg je bovenstaande eigenlijk tegen jezelf?
Verder heb ik al heel vaak hier het antwoord gegeven op dit steeds weer genoemde statement: of mensen in Nederland ergens openlijk tegen protesteren (bijv met een Rode Lijn protest) heeft niets te maken met het 'van welke bevolking houden ze het meest' of 'welke bevolking lijdt het meest' wedstrijdje dat jij ervan wil maken. Het gaat om waar Nederland invloed op heeft. De regimes en terreurgroepen die jij noemt staan al lang op de zwarte lijst in Nederland, daar doet een Rode Lijn helemaal niets aan. Of denk jij dat IS acuut stopt als jij en ik op de Dam gaan staan? Op het handelen van Israël hebben we wel invloed, want die staat wordt door Nederland actief ondersteund, tot voor kort (en nog altijd indirect volgens mij) zelfs met wapenhandel. Als Nederland wapens zou leveren aan IS of Poetin dan zou ik daar morgen nog de straat voor op gaan, maar dat doet Nederland niet.
NB Op iemand reageren met blablablabla (nota bene op iemand die met een zeer korte en genuanceerde post over menselijkheid komt!) en dan zelf een post schrijven die je al een heleboel keer hier hebt herhaald en waar je ook al een heleboel keer inhoudelijk antwoord op hebt gekregen klinkt niet erg sympathiek. Kun je proberen wat prettiger te forummen en inhoudelijk te reageren op wat mensen echt schrijven?
Treffende post weer!
Malibu2
22-02-2026 om 23:47
amarna schreef op 22-02-2026 om 23:36:
[..]
Ben je wel eens in Marokko geweest? Ik wel. Er is vrijheid van godsdienst. Er is een grote christelijke kathedraal in Rabat en diverse synagogen. Een van de belangrijkste adviseurs van de koning van Marokko is openlijk Joods.
De joodse gemeenschap in Marokko is erg klein. Vóór 1948 woonden er honderdduizenden, nu nog slechts zo'n 2.000-2.500.
Dit is dan wel direct een van de grootste joodse gemeenschappen in de Arabische wereld.
De VAE is een ander land met relatief veel, en een groeiend aantal, Joden. Volgens Wikipedia nu zo'n 7.000.
Beide landen zijn onderdeel van de Abraham Accords.
In Tunesië wonen er nog ca 1500. In landen als Syrië, Libanon, Jemen, Algerije, Irak en Egypte woont vrijwel geen enkele Jood meer.
amarna
23-02-2026 om 00:02
Malibu2 schreef op 22-02-2026 om 23:47:
[..]
De joodse gemeenschap in Marokko is erg klein. Vóór 1948 woonden er honderdduizenden, nu nog slechts zo'n 2.000-2.500.
Dit is dan wel direct een van de grootste joodse gemeenschappen in de Arabische wereld.
De VAE is een ander land met relatief veel, en een groeiend aantal, Joden. Volgens Wikipedia nu zo'n 7.000.
Beide landen zijn onderdeel van de Abraham Accords.
In Tunesië wonen er nog ca 1500. In landen als Syrië, Libanon, Jemen, Algerije, Irak en Egypte woont vrijwel geen enkele Jood meer.
Ik was in 2016 een week in Rabat, gelogeerd bij een Nederlands familielid die er werkte. Het viel mij toen op dat ik er veel meer mannen met keppeltjes en van die krullen naast hun oren (sorry, ben de naam vergeten) op straat zag dan in Nederland.