Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Malibu2
28-12-2025 om 08:20
Beide kunnen tegelijk waar zijn. De maatschappij als geheel laat iets toe, maar dat betekent niet dat ieder mens daarin meegaat. De groep die zich openlijk in woorden en daden uitspreekt tegen Jodenhaat is echter te klein, maar dat betekent niet dat ze moeten stoppen daarentegen op te staan.
Over WO 2 wordt vaak gezegd dat er een verdeling was van 5% - 90% - 5% binnen de Nederlandse maatschappij. 5% steunde de nazi's en de NSB actief. 5% hielp de Joden actief en de overige 90% was misschien grotendeels tegen de Jodenvervolging maar kwam niet in actie. Daar waren redenen voor, zoals hun eigen veiligheid.
Ik heb me de laatste jaren vaak afgevraagd bij welke groep ik zou hebben gehoord in de oorlog. Zou ik horen bij de zwijgende meerderheid of bij de kleine minderheid die actief de Joden helpt, ook met gevaar voor eigen leven? Ik hoop dat ik bij die laatste groep zou horen, maar daar kom je pas achter als het echt moeilijk wordt. Ik hoop dat het nooit zo ver gaat komen, maar als westerse landen rennen we wel richting de afgrond.
amarna
28-12-2025 om 08:46
Ik vind het schokkend dat Joodse medeburgers als MakePeaceNotWar hier in ons als vredelievend en tolerant bekend staande landje in hun dagelijks leven met haat te maken hebben.
Ik ken zelf geen Joodse mensen.
Ik hoor graag wat ik als vreedzame burger kan doen tegen die haat.
Zilver_gray
28-12-2025 om 09:59
Malibu2 schreef op 28-12-2025 om 08:20:
Beide kunnen tegelijk waar zijn. De maatschappij als geheel laat iets toe, maar dat betekent niet dat ieder mens daarin meegaat. De groep die zich openlijk in woorden en daden uitspreekt tegen Jodenhaat is echter te klein, maar dat betekent niet dat ze moeten stoppen daarentegen op te staan.
Over WO 2 wordt vaak gezegd dat er een verdeling was van 5% - 90% - 5% binnen de Nederlandse maatschappij. 5% steunde de nazi's en de NSB actief. 5% hielp de Joden actief en de overige 90% was misschien grotendeels tegen de Jodenvervolging maar kwam niet in actie. Daar waren redenen voor, zoals hun eigen veiligheid.
Ik heb me de laatste jaren vaak afgevraagd bij welke groep ik zou hebben gehoord in de oorlog. Zou ik horen bij de zwijgende meerderheid of bij de kleine minderheid die actief de Joden helpt, ook met gevaar voor eigen leven? Ik hoop dat ik bij die laatste groep zou horen, maar daar kom je pas achter als het echt moeilijk wordt. Ik hoop dat het nooit zo ver gaat komen, maar als westerse landen rennen we wel richting de afgrond.
Ik denk dat dat voor meerdere mensen best een boeiende vraag zou zijn; bij welke groep zou ik hebben gehoord in de 2e wereldoorlog.
Zoals menigeen zich hier dapper durft uit te spreken tegen onrecht (veilig vanachter het toetsenbord). Is natuurlijk niet te vergelijken met een situatie waarin je jezelf of je geliefden in zware problemen kan brengen.
Fleurtje_5
28-12-2025 om 10:36
amarna schreef op 28-12-2025 om 08:46:
Ik vind het schokkend dat Joodse medeburgers als MakePeaceNotWar hier in ons als vredelievend en tolerant bekend staande landje in hun dagelijks leven met haat te maken hebben.
Ik ken zelf geen Joodse mensen.
Ik hoor graag wat ik als vreedzame burger kan doen tegen die haat.
Wat mooi gezegd.
Thora
28-12-2025 om 11:15
Zilver_gray schreef op 28-12-2025 om 09:59:
[..]
Ik denk dat dat voor meerdere mensen best een boeiende vraag zou zijn; bij welke groep zou ik hebben gehoord in de 2e wereldoorlog.
Zoals menigeen zich hier dapper durft uit te spreken tegen onrecht (veilig vanachter het toetsenbord). Is natuurlijk niet te vergelijken met een situatie waarin je jezelf of je geliefden in zware problemen kan brengen.
Dat is ook boeiend. Vooral als mensen dan gelijk zeggen dat ze op zeker bij het verzet hadden gezeten. Mijn reactie is dan altijd dat ik daar op zeker niet bij had gezeten. Ik ben geen held wat dat aangaat. Natuurlijk had ik mijn steentje bij gedragen maar dan op andere manieren. En die waren er genoeg. Meestal draaien de "verzetshelden" dan ook weer bij. Zeker als ik vertel wat er met verzetsmensen gebeurde om namen los te krijgen bijvoorbeeld. Daar wordt totaal niet bij stilgestaan bij mensen die zeker bij het verzet hadden gezeten.
Zilver_gray
28-12-2025 om 11:31
Thora schreef op 28-12-2025 om 11:15:
[..]
Dat is ook boeiend. Vooral als mensen dan gelijk zeggen dat ze op zeker bij het verzet hadden gezeten. Mijn reactie is dan altijd dat ik daar op zeker niet bij had gezeten. Ik ben geen held wat dat aangaat. Natuurlijk had ik mijn steentje bij gedragen maar dan op andere manieren. En die waren er genoeg. Meestal draaien de "verzetshelden" dan ook weer bij. Zeker als ik vertel wat er met verzetsmensen gebeurde om namen los te krijgen bijvoorbeeld. Daar wordt totaal niet bij stilgestaan bij mensen die zeker bij het verzet hadden gezeten.
Nou dat inderdaad!
Ik weet ook niet of ik dan zo’n held zou zijn geweest. Plus dat er waarschijnlijk dan (een deel van moeders kant) vermoord/ afgevoerd was geweest (want joods).
Thora
28-12-2025 om 11:40
Zilver_gray schreef op 28-12-2025 om 11:31:
[..]
Nou dat inderdaad!
Ik weet ook niet of ik dan zo’n held zou zijn geweest. Plus dat er waarschijnlijk dan (een deel van moeders kant) vermoord/ afgevoerd was geweest (want joods).
Dan sta je al 10-0 achter ja. Ik vind overigens iedereen die op de een of andere manier in verzet is gekomen destijds helden. Bijvoorbeeld de februaristakers die staakten tegen de manier hoe er met Joden omgegaan werd. Maar ook de andere stakers. Mensen die eten smokkelden voor onderduikers of zelf onderduikers hadden. Het zijn de kleine dingen die het doen.
felija
28-12-2025 om 12:22
Thora schreef op 28-12-2025 om 11:40:
[..]
Dan sta je al 10-0 achter ja. Ik vind overigens iedereen die op de een of andere manier in verzet is gekomen destijds helden. Bijvoorbeeld de februaristakers die staakten tegen de manier hoe er met Joden omgegaan werd. Maar ook de andere stakers. Mensen die eten smokkelden voor onderduikers of zelf onderduikers hadden. Het zijn de kleine dingen die het doen.
Zeker, ik heb daar diep respect voor. Ik vrees dat ik geen held zou zijn......
PensioNada
28-12-2025 om 13:54
Mijn moeder heeft in de oorlog een tijd bij haar zus ingewoond en die haar man zat in het verzet. Soms hadden ze voor een paar dagen een onderduiker "op doorreis", maar het belangrijkste werk was het stelen van voedselbonnen en voedsel dat dan verdeeld werd onder de mensen met onderduikers. Mijn moeder werd soms ingezet voor de distributie, dat deed ze met trillende knieën. Ze wilde ook nooit horen dat ze aan het verzet had meegewerkt.
MakePeaceNotWar
29-12-2025 om 21:02
Malibu2 schreef op 28-12-2025 om 08:20:
Dank je wel Malibu voor je uitleg en je steun.
Dat heb ik precies hetzelfde. Wat zou ik doen om een ander te helpen. In hoeverre wil je jezelf en je naaste in gevaar brengen.
Als ik kijk naar alle helden in Sydney die gewond zijn geraakt of overleden zijn om het leven van onbekende mensen te redden. Je moet echt lef hebben om uit je schuilplaats te komen zoals dat 14 jarige meisje die op 2 kleine kindjes is gaan liggen.
Jezelf in de vuurlinie plaatsen om een ander te beschermen. Diep respect voor een ieder die dat gedaan heeft. Pas op het moment zelf leer je pas welk mechanisme je instinct in werking brengt. Ik heb nog nooit een interview gezien met een held die vertelde, ja ik zag het gebeuren ik ben heldhaftig, sterk, weet hoe dat moet en niemand anders deed het dus ik zal maar even ingrijpen. Dat is een oerinstinct, een mechanisme dat gaat aan of niet.
En hoeveel aandacht, eer en geld er ook gegeven wordt aan die lieve held Ahmed uit Sydney. Ahmed
de hardwerkende fruitverkoper die op zijn vrije zondag een bakkie koffie zat te drinken op een terras. Die Ahmed bestaat niet meer. Zijn oude vertrouwde leven en dat van zijn naasten is gestopt op dat moment. Wordt nooit meer hetzelfde. Van honderden mensen die er bij waren ook niet meer.
De helden die mijn familieleden gered hebben door ze te laten onderduiken zijn we eeuwig dankbaar. De spanningen, druk en angst waar de kinderen die op dat onderduik adres woonden mee moesten leven heeft veel schade veroorzaakt. Een kleine verspreking, dan is het jouw schuld dat je de familie in gevaar brengt met grote gevolgen.
Maar de weg die leid naar het punt dat je gevaar loopt om een ander te helpen is decennia lang. De afgelopen 80 jaar is er meer dan genoeg tijd geweest om zonder gevaar in actie te komen. En dat gebeurt ook niet.
Ik neem dat de samenleving echt kwalijk.
Oprechte vraag en niet om te ruziën of te wijzen.
Ik kan het echt niet begrijpen dat NL massaal achter dit land, de overheid, het beleid, de samenleving en zichzelf blijft staan. Hoe dat gaat in de hoofden van mensen.
Is het iets wat onbewust generaties lang door wordt gegeven? Het normaal vinden? Is het gewenning?
Ik kan me er ook wel iets bij voorstellen dat als je niet tot die minderheid behoort het je gewoon minder raakt. Of het niet durft, wat ik ook kan begrijpen, vanwege die evil 5%. Die vrijspel hebben in de samenleving om jou dan ook te bedreigen, buitensluiten, mishandelen of erger. Indoctrinatie, kudde gedrag, gemakzucht?
Maar uiteindelijk wordt je dan na afloop als medeplichtig weggezet.
Leren de volgende generaties tijdens de lessen alweer dat we de gruwelijkheden uit de geschiedenis herhaald hebben.
En dat zal voor veel mensen denk ik geen prettig gevoel geven over zichzelf en hun samenleving.
En hoe zeer ik ook tegen martelen ben.
Stel mijn dochter, opa, kleinkind of baby is ontvoerd en wordt vastgehouden in een tunnel door terroristen. Stel dat er een paar van dat tuig gevangen genomen worden en die weigeren te vertellen waar mijn geliefden zijn. Ik weet niet of ik er dan nog zo op tegen ben, als die gemarteld gaan worden. Ik weet niet hoever ik zou gaan mocht ik ooit in zo’n afschuwelijke situatie terecht komen. Geen flauw benul hoe mijn lichaam en brein daarmee omgaat en reageert.
En er zijn zeker mensen die zich uitspreken tegen joden haat. Daar ben ik heel dankbaar voor. Dat groepje is helaas niet zo groot.
Het deel van de mensen die echt evil zijn is ook klein.
Het is de grote meerderheid die echt nog nooit ingegrepen heeft. En het keer op keer laat gebeuren.
Dan zijn er die zeggen je scheert iedereen over één kam en je vind iedereen je vijand.
Laat ik het anders zeggen. Ik heb heel een klein groepje bondgenoten. En een grote groep die dat misschien wel is maar er niets mee doet. En toekijkt hoe het uitgevoerd word.
Heel veel mensen vinden en dat bedoel ik in algemeen niet naar een iemand gericht, het onbegrijpelijk dat we nog steeds achter Netanyahu en Israël staan. Wees maar blij dat je niet een situatie zit waardoor je het gaat begrijpen. Dat is het enige mini stukje van deze aarde waar wij nog echt welkom zijn. En mogen leven als een volwaardig mens.
Een land met een regering, een bevolking en een leger, die als een van de weinige wereldwijd zichzelf en mij met hand en tand verdedigt tegen de volledige uitroeiing.
En dan kan je alsnog momenten hebben dat je het niet met hem eens bent.
Is iets typisch Joods ook. Zet er 2 bij elkaar en je krijgt minimaal 3 meningen.
Maar niemand wil een einde maken aan de staat Israël. Niemand die wil dat de regering oké we leveren onze wapens in en doen wat de rest van ons eist. Hoe hard ze ook protesteren.
En voor een ieder die ooit in deze situatie terecht komt.
Hoop ik echt met heel mijn hart, dat er een soort Netanyahu op een minuscuul plekje op de wereld voor je klaarstaat dan.
En wat betreft Europa dat werkt zichzelf inderdaad op hard tempo de afgrond in.
Europa heeft de grootste mond, voelt zich beter dan de rest, wijzen naar de hele wereld en dan vooral naar Amerika en Trump. Achteroverleunend en afwachtend. Hetzelfde Europa wat WW1 en WW2 veroorzaakt heeft.
Verwachten tegelijk wel dat Amerika ons en de rest verdedigt en overal flink aan mee betaald.
Europa is de zwakste schakel. En vernietigd zijn eigen continent.
De evacuatie plannen om iedereen te redden in de diaspora liggen al jaren klaar. Een kwestie van tijd.
Er is nog nooit een land of samenleving geweest in de geschiedenis die niet volledig ingestort is. Nadat de zoveelste genocide of etnische zuivering heeft plaatsgevonden.
Gewoon iedere keer weer vanaf de grond alles opnieuw moeten opbouwen. Voor de volgende ronde. Waarom een samenleving dat keer op keer zichzelf ook aandoet daar begrijp ik nog minder van.
Nicole123
30-12-2025 om 23:17
Denksport schreef op 25-12-2025 om 10:40:
Binnen de kortste keren gaat het er ook in dit topic, dat toch echt gaat over Jodenhaat in Nederland, weer over hoe erg het wel niet is met al die andere groepen, die hebben toch ook zo ontzettend te lijden onder discriminatie en haat en nee, hier op dit topic is echt helemaal niemand met een hekel aan Joden.
Hoho, nou geef je een totaal andere draai aan wat ik schreef. Ik zei helemaal niet dat moslims of andere groepen zo erg lijden onder discriminatie en haat. Ik reageerde op wat Koko67 schreef over dat jodenhaat zo expliciet bij moslims vandaan zou komen, deze tekst van haar:
Praten met moslims doe ik genoeg. Ik werk elke dag met pubers die moslims zijn. En je schrikt je dood als je hoort hoe deze jongeren over joden , Nederlandse meisjes en Nederland denken.
Daar vroeg ik op door en in de posts erna van Koko67 blijkt dan dat het helemaal niet expliciet om moslims die Joden haten te gaan, maar om scholieren met een buitenlandse achtergrond die onderling politieke vijanden zijn (bijv Eritrese clans, Koerden versus Turken). Dat is dus een totaal ander verhaal dan 'moslims haten joden, dat blijkt in mijn klas'.
Ik zei in mijn posts echt nergens wat jij me hier in de mond legt, dus jij en anderen die erop doorgaan: stop a.u.b. met deze manier van verdraaien.
Denksport
31-12-2025 om 08:33
Nicole123 schreef op 30-12-2025 om 23:17:
[..]
Hoho, nou geef je een totaal andere draai aan wat ik schreef. Ik zei helemaal niet dat moslims of andere groepen zo erg lijden onder discriminatie en haat. Ik reageerde op wat Koko67 schreef over dat jodenhaat zo expliciet bij moslims vandaan zou komen, deze tekst van haar:
Praten met moslims doe ik genoeg. Ik werk elke dag met pubers die moslims zijn. En je schrikt je dood als je hoort hoe deze jongeren over joden , Nederlandse meisjes en Nederland denken.
Daar vroeg ik op door en in de posts erna van Koko67 blijkt dan dat het helemaal niet expliciet om moslims die Joden haten te gaan, maar om scholieren met een buitenlandse achtergrond die onderling politieke vijanden zijn (bijv Eritrese clans, Koerden versus Turken). Dat is dus een totaal ander verhaal dan 'moslims haten joden, dat blijkt in mijn klas'.
Ik zei in mijn posts echt nergens wat jij me hier in de mond legt, dus jij en anderen die erop doorgaan: stop a.u.b. met deze manier van verdraaien.
Je doet echt niks anders dan de aandacht afleiden van waar het werkelijk om gaat in dit topic. En dat is Jodenhaat.
Koko67
31-12-2025 om 08:38
Nicole123 schreef op 30-12-2025 om 23:17:
[..]
Oh jawel hoor. Het feit dat ook andere nationaliteiten niet dol op Joden zijn betekent niet dat ik ooit een moslim ben tegen gekomen die op een normale manier naar Joden kijkt. En al zou die moslim dat in zijn hart best doen, toegeven zal hij het nooit. De groepsdruk onder moslims is enorm. Niet te verwarren met " eer". Die is ook heel hoog. Bijna alles wat met het westen te maken heeft is " Haram".
Bakblik
31-12-2025 om 09:25
Koko67 schreef op 31-12-2025 om 08:38:
[..]
Oh jawel hoor. Het feit dat ook andere nationaliteiten niet dol op Joden zijn betekent niet dat ik ooit een moslim ben tegen gekomen die op een normale manier naar Joden kijkt. En al zou die moslim dat in zijn hart best doen, toegeven zal hij het nooit. De groepsdruk onder moslims is enorm. Niet te verwarren met " eer". Die is ook heel hoog. Bijna alles wat met het westen te maken heeft is " Haram".
Stop nou eens met generaliseren! Dat jij nog nooit een moslim bent tegen gekomen die op een normale manier naar Joden kijkt betekent niet dat ze er echt niet zijn!
Ik ben westers en hartstikke ongelovig maar wel ontzettend welkom bij mijn, van oorsprong Syrische, vriendin die moslim is. Ze wil graag dat ik op de mat mijn schoenen uitdoe, nou dan doe ik dat.
Enorme groepsdruk? Ik heb dat nog nooit ervaren, jij wel. Zou de waarheid dan niet ergens in het midden kunnen liggen?
Jouw ervaringen zijn jouw ervaringen, dat zijn geen feiten. Misschien woon jij in een grote stad en ik in een dorp waardoor de beleving anders is maar ga nou niet jouw ervaringen verkopen als waarheid.
Ik weet dat je voor een moeilijke groep staat zowel qua samenstelling als niveau en jij zal het best zo ervaren als je het schrijft maar er zijn genoeg mensen met andere ervaringen waardoor je niet kunt zeggen dat alle moslims Joden haten
Waarmee ik ook niet wil zeggen dat Jodenhaat niet bestaat. Dat is wel degelijk een ding in onze maatschappij waar wat aan gedaan moet worden
Malibu2
31-12-2025 om 09:25
Koko67 schreef op 31-12-2025 om 08:38:
[..]
Ik ben bekend met een moslim die het heeft toegegeven. Journalist Mehdi Hasan, die jarenlang als presentator voor MSNBC heeft gewerkt, schreef daarover in 2013 in een artikel dat over Britse moslims ging en noemt het our dirty little secret. Naam van het artikel is The sorry truth is that the virus of anti-Semitism has infected the British Muslim community.
Een quote:
It pains me to have to admit this but anti-Semitism isn’t just tolerated in some sections of the British Muslim community; it’s routine and commonplace. Any Muslims reading this article – if they are honest with themselves – will know instantly what I am referring to. It’s our dirty little secret. You could call it the banality of Muslim anti-Semitism.
I can’t keep count of the number of Muslims I have come across – from close friends and relatives to perfect strangers – for whom weird and wacky anti-Semitic conspiracy theories are the default explanation for a range of national and international events. Who killed Diana and Dodi? The Mossad, say many Muslims. They didn’t want the British heir to the throne having an Arab stepfather. What about 9/11? Definitely those damn Yehudis. I mean, why else were 4,000 Jews in New York told to stay home from work on the morning of 11 September 2001? How about the financial crisis? Er, Jewish bankers. Obviously. Oh, and the Holocaust? Don’t be silly. Never happened.
Dit is helaas zo. Ik heb interviews met vele ex-moslims in Europa en Noord-Amerika gezien die dit bevestigen en heb enkelen zelf gesproken. Velen hadden nog nooit een jood gezien of gesproken, ze kenden ze alleen vanuit wat hen geleerd was, dat gebaseerd was op islamitische teksten. Ayaan Hirsi Ali vertelt er bijvoorbeeld ook openlijk over: "I was socialized into hating jews. I used to hate them. I used to think they were monsters, I didn't think they looked human. I was completely immersed and this happened at home and it happened in the mosque. It happened at school and so on."
https://youtube.com/shorts/8XNh26XOL-4?si=NwSEITqnccoBO7ak