Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
rionyriony
10-04-2026 om 11:00
Beterhier schreef op 10-04-2026 om 00:14:
Ik heb het eerder geprobeerd om terug te gaan in de geschiedenis en zo de meest schuldige te kunnen beredeneren. Dat is mij niet gelukt. Er was ook een verklaring dat Hamas door Netanyahu in het zadel is geholpen om de twee staten oplossing succesvol te saboteren. Klinkt best realistisch maar ik weet niet wat waar en niet waar is. Wel dat vrede al mijn hele leven onmogelijk blijkt te zijn daar. Misschien wordt Gaza nu wel een 2e Dubai maar dan zonder Palestijnen.
Ja, de desinformatie-oorlog is heel belangrijk. En zullen tal van trollen aanwezig zijn op sociale media die flink betaald worden door rijkere staten en er zijn altijd tal van mensen die het daarvoor doen. Zodra je een klusje hebt aangenomen (begint altijd met iets heel kleins en geleidelijk aan krijg je steeds grotere klussen) kan je niet meer terug.
Overigens is "vrede" een heel abnormale toestand die bewaakt én bevochten dient te worden, maar het probleem is dat men dat hier vergeten is en denkt dat je dat voor niets krijgt door elk conflict uit de weg te gaan.
felija
10-04-2026 om 11:20
rionyriony schreef op 10-04-2026 om 11:00:
[..]
Ja, de desinformatie-oorlog is heel belangrijk. En zullen tal van trollen aanwezig zijn op sociale media die flink betaald worden door rijkere staten en er zijn altijd tal van mensen die het daarvoor doen. Zodra je een klusje hebt aangenomen (begint altijd met iets heel kleins en geleidelijk aan krijg je steeds grotere klussen) kan je niet meer terug.
Overigens is "vrede" een heel abnormale toestand die bewaakt én bevochten dient te worden, maar het probleem is dat men dat hier vergeten is en denkt dat je dat voor niets krijgt door elk conflict uit de weg te gaan.
Misschien moet je dat tegen de Iraniërs en Libanezen zeggen vanuit je veilige westerse stoel? "Ja jongens, het hoort er bij, oorlog voeren! Wen er maar aan, als je het uberhaupt overleeft."
Hoe krijg je het je toetsenbord weer uit.
Koko67
10-04-2026 om 11:47
felija schreef op 10-04-2026 om 11:20:
[..]
Misschien moet je dat tegen de Iraniërs en Libanezen zeggen vanuit je veilige westerse stoel? "Ja jongens, het hoort er bij, oorlog voeren! Wen er maar aan, als je het uberhaupt overleeft."
![]()
“ we” zeggen al jaar en dag niks over al die Iranese vrouwen die vanaf de geboorte onderdrukt worden en in een maatschappij leven waar ze als tweederangs burgers beschouwd worden. Dus kut was het al. Ook zonder oorlog.
Zilver_gray
10-04-2026 om 11:49
felija schreef op 10-04-2026 om 11:20:
[..]
![]()
Moet je toch niet aan denken dat er hier een dergelijke aanval komt van landen die het niet eens zijn met ons regime? En wij als burgers het eigenlijk verder maar moeten uitzoeken terwijl alles waar je je hele leven hard voor gewerkt hebt met de grond gelijk gemaakt wordt. Als je het al overleefd en je je daar nog om kan bekommeren.
felija
10-04-2026 om 11:53
Koko67 schreef op 10-04-2026 om 11:47:
[..]
“ we” zeggen al jaar en dag niks over al die Iranese vrouwen die vanaf de geboorte onderdrukt worden en in een maatschappij leven waar ze als tweederangs burgers beschouwd worden. Dus kut was het al. Ook zonder oorlog.
Ik weet niet beter dan dat er al heel lang juist wel wat werd gezegd over Iran. Waarom zijn er anders al jaren sancties? Dat is niet omdat het zo'n vriendelijk regime is.
https://www.consilium.europa.eu/nl/policies/sanctions-against-iran/
Bovendien kun je zo alles wel recht praten wat krom is: Ja maar, het was al erg, dus dat er nu oorlog is en hun leven niet zeker is, verandert niet zoveel.
Poezie
10-04-2026 om 12:00
rionyriony schreef op 10-04-2026 om 11:00:
[..]
Ach, houd toch op met je perverse hang naar Juice. Lekker makkelijk, de hele dag dit soort shit typen op fora vanaf je luie bank.
PensioNada
10-04-2026 om 12:21
Zilver_gray schreef op 10-04-2026 om 11:49:
[..]
Moet je toch niet aan denken dat er hier een dergelijke aanval komt van landen die het niet eens zijn met ons regime? En wij als burgers het eigenlijk verder maar moeten uitzoeken terwijl alles waar je je hele leven hard voor gewerkt hebt met de grond gelijk gemaakt wordt. Als je het al overleefd en je je daar nog om kan bekommeren.
De beelden van de vluchtende mensen in Oekraïne met een rolkoffertje en een kat in hun armen, zijn voor mij nog heel levendig. Daarom begrijp ik ook best dat Israëliërs hun land willen beschermen. Ik behoor niet tot de groep die zegt Israël moet daar maar weg. Alleen zoals het nu gaat, kan het ook niet. De apartheid, het getreiter door kolonisten en erger. Het plat gooien van Gaza en nu Zuid-Libanon. Je ziet dat beide kanten hun hakken in het zand zetten en roepen: "de ander moet weg, de ander heeft geen recht om hier te wonen." En dat straalt helaas af op alle Joden. Het zou niet zo moeten zijn, maar het is wel zo.
Thora
10-04-2026 om 12:37
felija schreef op 09-04-2026 om 23:02:
Hoe vaak moet er nog worden gezegd dat met Israël wordt bedoeld het regime Netanyah? Moet dat voortaan telkens expliciet erbij worden vermeld? Wordt men dan niet langer beticht van jodenhaat en/of antisemitisme?
Is het echt zo moeilijk te begrijpen dat mensen die kritiek hebben op het regime van Netanyahu, de regimes van Hamas, Hezbollah, de Ayatollah's van Iran vreselijk vinden? Als vaststaand feit?
Doe je alleen iets tegen die verschrikkelijke regimes door met een grote bek met veel bombarie nietsontziend (vooral de burgers lijden eronder) een land binnen te vallen en dood en verderf te zaaien (Iran, Libanon)? Ben je dan een held, waarvan niets mag worden gezegd? Kom op zeg!
Heeft het de burgers iets geholpen?
Dus je doet alleen wat door eenzijdig zonder onderbouwd plan een land aan te vallen, omdat je aan grootheidswaanzin lijdt en denkt dat men dan wel zal buigen (Trump, Netanyahu)? Werkelijk? Zijn we zo diep gezonken?
Dit is hoe jij denkt. Helaas heeft het gros van de mensen niet zoveel herseninhoud als jij (niet sarcastisch bedoeld) en viert antisemitisme hoogtij.
felija
10-04-2026 om 14:40
Thora schreef op 10-04-2026 om 12:37:
[..]
Dit is hoe jij denkt. Helaas heeft het gros van de mensen niet zoveel herseninhoud als jij (niet sarcastisch bedoeld) en viert antisemitisme hoogtij.
Als Makepeacenotwar het in zijn algemeenheid bedoelde, dan begrijp ik diens postbeter. Ik interpreteerde het als reactie op de posts hier op dit forum.
Poezenmeisje
10-04-2026 om 15:05
Zilver_gray schreef op 09-04-2026 om 18:05:
[..]
Ik had het idee, dat ik wel duidelijk was; uiteraard bedoel ik niet álle Israëliërs. Ik dacht dat men inmiddels wel zou snappen wat en hoe ik het bedoelde.
Ik bedoel niet iemand of meerdere iemanden van dit forum, maar de heersende opinie in de Nederlandse media.
"Trump is de duivel en de islamisten zijn schatjes."
Let wel: islamisten.
Dat is iets anders dan moslims.
Koko67
10-04-2026 om 15:40
felija schreef op 10-04-2026 om 11:53:
[..]
Bovendien kun je zo alles wel recht praten wat krom is: Ja maar, het was al erg, dus dat er nu oorlog is en hun leven niet zeker is, verandert niet zoveel.
Voor die oorlog waren er in korte tijd al zo'n 40.000 afgeslacht. Alleen omdat ze graag doekloos door het leven wilden. Dus ik iets recht praten? Nee hoor.
Handschoenvrouw
10-04-2026 om 16:02
Poezenmeisje schreef op 10-04-2026 om 15:05:
[..]
Ik bedoel niet iemand of meerdere iemanden van dit forum, maar de heersende opinie in de Nederlandse media.
Maar heb je hier ook concrete voorbeelden van? Ik vind de berichtgeving over Trump nogal gematigd door de NOS en de grote kranten, terwijl de misdaden van het regime in Teheran juist breed zijn uitgemeten een paar maanden geleden.
Zilver_gray
10-04-2026 om 16:05
Poezenmeisje schreef op 10-04-2026 om 15:05:
[..]
Ok, bedankt voor de opheldering. Ben het toch niet met je eens dat Islamisten als “schatjes” worden aangeduid? Waar dan en door wie! Ik heb het nog nergens gelezen nl.
Handschoenvrouw
10-04-2026 om 16:08
Koko67 schreef op 10-04-2026 om 15:40:
[..]
Voor die oorlog waren er in korte tijd al zo'n 40.000 afgeslacht. Alleen omdat ze graag doekloos door het leven wilden. Dus ik iets recht praten? Nee hoor.
Maar waarom heeft Trump toen op het moment van de opstanden niks gedaan om te helpen? Er lag al een vliegdekschip in de Golf en er was flink Amerikaans en Israëlisch luchtoverwicht beschikbaar in de omliggende landen.
De VS hadden makkelijk kunnen helpen met tactische bombardementen op doelen van de Revolutionaire Garde, die daardoor moeite zou hebben zich tegen de bevolking te richten.
Ik denk dat de VS en Israël helemaal geen belang hebben bij een vrij, democratisch en sterk Iran en daarom niet écht in een omwenteling geïnteresseerd zijn.