Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
felija
13-04-2026 om 17:06
in het kader van de discussie vind ik onderstaand onderzoek van belang. Het gaat ook in op de vraag wanneer er sprake is van antisemitisme:
https://www.mensenrechten.nl/themas/godsdienst-en-levensovertuiging/antisemitisme-in-nederland
Het artikel geeft een verontrustend beeld vwb ons land:
"Discriminerend gedrag ten aanzien van mensen met een (vermeende) Joodse achtergrond manifesteert zich in Nederland vooral, en in toenemende mate, in de openbare ruimte: op straat, in de klas, en op sociale media.
Uit de politie-discriminatiemeldingen van 2022 blijkt dat mensen in het algemeen in het openbaar vaak worden uitgescholden voor ‘Jood’, vaak in combinatie met andere scheldwoorden. Van de gemelde incidenten vinden er veel plaats tijdens voetbalwedstrijden, waar beledigende leuzen en kwetsende liederen worden gezongen, en waar supporters of politiemensen voor ‘Jood’ worden uitgescholden. Het genoemde FRA-onderzoek van 11 juli 2024 bevestigt dat in Nederland relatief vaak antisemitische ervaringen in de publieke ruimte worden ervaren in vergelijking met 13 andere Europese landen."
"Wat betreft vijandelijkheden die Joden op straat en in de publieke ruimte ervoeren, komt Nederland op de vierde plaats (72%), na Frankrijk (88%), België (80%) en Duitsland (77%). In Nederland gaf 40% van de Joden aan bepaalde buurten en sociale plekken te mijden omdat zij zich er ‘als Jood’ niet veilig voelden (koploper is België met 54%), en scoort Nederland ook relatief hoog als het gaat om het antisemitisme dat Joden bij sportwedstrijden ervoeren.
De score van Nederland op ervaren online antisemitisme ligt eveneens boven het Europese gemiddelde: Spanje en Nederland blijken de enige landen waar online media meer antisemitisme verspreiden dan Facebook in de afgelopen jaren, in de perceptie van Joden. Uit het FRA-onderzoek komt eveneens naar voren dat de toename van online antisemitisme in Nederland als een groot probleem wordt ervaren door Joodse Nederlanders."
MakePeaceNotWar
14-04-2026 om 00:22
Handschoenvrouw schreef op 10-04-2026 om 18:57:
[..]
Maar is dat zo? Hoe graag ik het ook zou willen geloven zit de geschiedenis vol met voorbeelden van genocide (tegen wat voor volk dan ook) dat voor de daders helemaal niet slecht afliep.
In Europa tijdens de middeleeuwen werden Joden regelmatig bestolen, weggestuurd en vermoord omdat ze Joods waren. Europa is er echt niet door in een afgrond gestort.
Na de Tweede Wereldoorlog was Duitsland een ruine, maar die oorlog werd verloren door de fatale misrekening dat de Sovjetunie heus wel in een paar maanden verslagen kon worden en dat Duitsland iedereen zou bombarderen, en niemand Duitsland. De Holocaust was misschien niet eens gestopt zonder die fatale misrekening.
60 miljoen doden.
Niet alleen Duitsland was een ruïne. Heel Europa lag in puin. Door bombardementen, gevechten in steden en dorpen, afgebrand, opgeblazen. De hele infrastructuur was vernietigd.
Een groot deel van Azië lag in puin. Atoombommen op Hiroshima en Nagasaki.
Honderden miljoenen mensen getraumatiseerd door oorlogsgeweld. Inclusief heel veel soldaten. Jonge mannen die daar zwaar onder geleden hebben.
Miljoenen verkrachtingen!!! Dat heeft grote impact gehad op al die arme vrouwen en meisjes.
De schaamte en schuldgevoel van miljoenen Duitsers en nazi aanhangers in de rest van de wereld. Generaties lang.
Paar honderd miljoen mensen in oost Europa die onder de terreur van het communistische met hun dictators bezet werden. Tientallen jaren lang.
Een golf van Jodenhaat die door Europa heen ging. Holocaust overlevende die met afkeer behandeld werden bij terugkeer. Verjaagd of vermoord.
Nederland spande de kroon wat dat betreft in west Europa . Koud, kil geen medeleven en geen hulp.
In 1947 verblijven zo’n 250.000 duizend grotendeels jonge joodse tieners en jongvolwassenen nog steeds in concentratiekampen door heel Europa. Kunnen nergens heen zijn nergens welkom.
Op Cyprus zitten ruim 50.000 joden gevangen in concentratiekampen onder vreselijke omstandigheden. Gearresteerd omdat ze naar het Britse mandaat wilden vluchten.
In 1948 werd de staat Israël uitgeroepen. Uit schuldgevoel, slechte publiciteit, schaamte pas op het moment dat de pers er aandacht aan ging besteden.
Hup allemaal die kampen uit. Naar het stukje land dat jullie van ons krijgen. We moeten van jullie en die kampen af. Terug naar het geliefde thuis land.
Daar ben je wel welkom op de rest van de wereld niet.
Het is wel jullie schuld natuurlijk en die van alle generaties die na jullie komen dat jullie dit stukje land hebben gekregen van ons en daar bent gaan wonen. Je hoort daar ook niet!
De Arabische buurlanden, dus niet de Arabische/Moslims de bewoners zelf, de Palestijnen van nu, starten gezamenlijk een oorlog om alsnog de final solution uit te voeren. Daar falen ze keer op keer in.
Al 80 jaar lang worden vanuit andere landen complete gebieden en de bewoners gebruikt om Israël en alle joden uit te roeien.
Met desastreuze gevolgen voor generaties mensen in Libanon Gaza, Jemen, Israël enz enz.
De gevolgen van de laatste genocide van 40-45 hebben tot op de dag van vandaag grote impact en zijn vernietigend in grote delen van de wereld.
Handschoenvrouw
15-04-2026 om 14:58
Wat probeer je nu eigenlijk te zeggen? Jij insinueerde in een eerdere post dat er een soort historische "gerechtigheid" bestaat ten aanzien van plegers van antisemitisch geweld, en ik toon aan dat dat maar heel beperkt het geval is. Vervolgens kom je met een maar gedeeltelijk kloppende bloemlezing over de Tweede Wereldoorlog en het ontstaan van de staat Israël.
Waarom reageer je inhoudelijk nergens op en zend je alleen maar?
MakePeaceNotWar
15-04-2026 om 16:59
krulliebollie schreef op 12-04-2026 om 17:27:
Er is niemand die zegt dat wat er in de afgelopen eeuwen het Joodse volk is aangedaan goed is. Er is niemand die zegt dat wat Hezbollah, Hamas, Isis of welke terroristische organisatie dan ook, mensen ( Joden, Christenen of andere minderheidsgroepen ) goed is. Alleen kun je niet ontkennen dat ook Netanyahu ( lees dat ik niet zeg het Joodse volk) en zijn kornuiten ook hele vieze, foute spelletjes spelen.
ik denk dat iedere vorm van geweld tegen wie dan ook fout is! En met mij denken er hier vele zo over. Tegen Joden of door Joden. Geweld is fout!
Alleen kan je niet ontkennen dat wereldwijd alleen Israël, Bibi en joden de klos zijn. Sancties, arrestatiebevelen, boycotten, aanslag, reis verboden enz enz enz enz!
De rest wordt geen strobreed in de weg gelegd mogen onbeperkt hun gang. Sterker nog ze worden aan alle kanten geholpen en bejubeld.
Maar ja kunnen westerse landen wel vol trots dankbetuigingen en complimenten ontvangen van de meest gewelddadige barbaarse terroristen aannemen.
Handschoenvrouw
15-04-2026 om 17:10
MakePeaceNotWar schreef op 15-04-2026 om 16:59:
[..]
Alleen kan je niet ontkennen dat wereldwijd alleen Israël, Bibi en joden de klos zijn. Sancties, arrestatiebevelen, boycotten, aanslag, reis verboden enz enz enz enz!
De rest wordt geen strobreed in de weg gelegd mogen onbeperkt hun gang. Sterker nog ze worden aan alle kanten geholpen en bejubeld.
Maar ja kunnen westerse landen wel vol trots dankbetuigingen en complimenten ontvangen van de meest gewelddadige barbaarse terroristen aannemen.
Landen en organisaties die Netanyahu willen vervolgen voor corruptie, machtsmisbruik en oorlogsmisdaden hebben inderdaad mijn bewondering.
felija
15-04-2026 om 17:37
[..]
Bibi?! We verwachten van een land als Israël dat de leider een democratisch bewind nastreeft, waarbij de regels behorende bij een westerse democratie worden nageleefd. Echter verlaagt Netanyahu zich tot een nietsontziend regime dat letterlijk over lijken gaat.
Van landen en organisaties als Iran, Afghanistan, Sudan, Hamas en Hezbollah waren die verwachtingen er niet. Waarom zijn er bijvoorbeeld al jaren sancties tegen Iran, omdat we het zo'n prettig regime vinden? Ik ken niemand die het bestaan van die terroristische organisaties en schrikbewinden toejuicht en al helemaal niet aanmoedigd. Da's nogal een valse voorstelling van zaken.
Iedere onschuldige burger heeft recht op een leven in vrede en vrijheid, of dat nu Joden, Palestijnen, Libanezen of Iraniërs zijn. Door ondermeer Netanyahu en zijn extreemrechtse kliek is die hoop voor veel burgers, waaronder veel Israëliërs, nu helemaal vervlogen, omdat hij geen haar beter blijkt te zijn dan een ander schrikbewind waar men al onder leed. Dat is wat mensen pijn doet.
amarna
15-04-2026 om 18:04
[..]
Wat een rare opmerking.....
Ik ken niemand in de westerse wereld die de taliban, boko haram of al quaida bewondert.
Handschoenvrouw
15-04-2026 om 18:05
amarna schreef op 15-04-2026 om 18:04:
[..]
Ik ken niemand in de westerse wereld die bijv. de taliban bewondert.
"Wie niet voor mij is, is tegen mij"
felija
15-04-2026 om 18:11
Handschoenvrouw schreef op 15-04-2026 om 18:05:
[..]
"Wie niet voor mij is, is tegen mij"
Weer dat irritante zwart-wit gedenk, wat een fatsoenlijke discussie onmogelijk maakt.
Koko67
15-04-2026 om 19:14
amarna schreef op 15-04-2026 om 18:04:
[..]
Ik ken niemand in de westerse wereld die de taliban, boko haram of al quaida bewondert.
Nee, ik gelukkig ook niet. Maar we maken ons er ook niet zo druk om. Geen demonstraties, geen boosheid, geen politici met blouses in de kleuren van de slachtoffers, geen Amsterdamse gemeenteraad die zich continu uitspreken tegen deze groeperingen.
Handschoenvrouw
15-04-2026 om 19:32
Koko67 schreef op 15-04-2026 om 19:14:
[..]
Nee, ik gelukkig ook niet. Maar we maken ons er ook niet zo druk om. Geen demonstraties, geen boosheid, geen politici met blouses in de kleuren van de slachtoffers, geen Amsterdamse gemeenteraad die zich continu uitspreken tegen deze groeperingen.
Nederland onderhoudt geen vriendschappelijke banden met deze groeperingen en levert geen wapens aan ze, en wel aan Israël.
Daarom is demonstreren zinvol, er is immers een partij (de Nederlandse regering) die ermee onder druk kan worden gezet om de diplomatieke banden met Israël af te schalen en wapenleveranties stop te zetten.
Koko67
15-04-2026 om 20:03
Handschoenvrouw schreef op 15-04-2026 om 19:32:
[..]
Nederland onderhoudt geen vriendschappelijke banden met deze groeperingen en levert geen wapens aan ze, en wel aan Israël.
Daarom is demonstreren zinvol, er is immers een partij (de Nederlandse regering) die ermee onder druk kan worden gezet om de diplomatieke banden met Israël af te schalen en wapenleveranties stop te zetten.
Dat vind ik wel een makkelijk excuus om het gebrek aan sympathie voor al die slachtoffers van deze groeperingen goed te praten.
Daarbij doet Nederland behoorlijk intensief zaken met Nigeria.We zijn zelfs een van de grootste afzetmarkten voor dit land. Toch vinden we het niet zo erg dat het Nigeriaanse leger enorme wreedheden uit tegen zijn eigen bevolking. En dat boko haram niet aangepakt wordt.
Handschoenvrouw
15-04-2026 om 20:14
Koko67 schreef op 15-04-2026 om 20:03:
[..]
Dat vind ik wel een makkelijk excuus om het gebrek aan sympathie voor al die slachtoffers van deze groeperingen goed te praten.
Daarbij doet Nederland behoorlijk intensief zaken met Nigeria.We zijn zelfs een van de grootste afzetmarkten voor dit land. Toch vinden we het niet zo erg dat het Nigeriaanse leger enorme wreedheden uit tegen zijn eigen bevolking. En dat boko haram niet aangepakt wordt.
Wat een zwaktebod, "een makkelijk excuus", het zijn gewoon keiharde feiten dat Nederland warme banden onderhoudt met en wapens levert aan Israël, een land dat oorlogsmisdaden pleegt in Gaza en Libanon en Palestijnse kinderen in gevangenissen martelt en misbruikt.
En lees je even in in Nigeria en de burgeroorlog tegen Boko Haram. Niet netjes van je om te beweren dat de Nigeriaanse regering, waar je van mij best kritiek op mag hebben verder, daar geen oorlog tegen voert.
felija
15-04-2026 om 20:26
Handschoenvrouw schreef op 15-04-2026 om 20:14:
[..]
Wat een zwaktebod, "een makkelijk excuus", het zijn gewoon keiharde feiten dat Nederland warme banden onderhoudt met en wapens levert aan Israël, een land dat oorlogsmisdaden pleegt in Gaza en Libanon en Palestijnse kinderen in gevangenissen martelt en misbruikt.
En lees je even in in Nigeria en de burgeroorlog tegen Boko Haram. Niet netjes van je om te beweren dat de Nigeriaanse regering, waar je van mij best kritiek op mag hebben verder, daar geen oorlog tegen voert.
Inderdaad, als Nederlandse burgers kunnen we door te demonstreren invloed uitoefenen op onze regering vwb Israël, omdat wij vriendschapsbanden hebben met Israël. Als de Israëlische regering ernstig over de schreef gaat, kunnen de banden bekoelen en komt er minder steun.
Het erge is dat wanneer we de straat op gaan voor bijvoorbeeld Sudanezen, Nigerianen, Afghanen, Jemenieten, het sowieso tot niets leidt, met die regimes hebben we geen banden. Wie weet wat Nederlanders in stilte doen door bijvoorbeeld Artsen Zonder Grenzen te steunen of andere hulporganisaties? Ja, dat is onzichtbaar, maar gebeurt wel degelijk en is in die gevallen veel effectiever.
We hoeven toch niet altijd letterlijk te schreeuwen om anderen te steunen?
Koko67
15-04-2026 om 21:01
Handschoenvrouw schreef op 15-04-2026 om 20:14:
[..]
Ik heb mij ingelezen. Nederland onderhoudt ook zeer warme banden met Nigeria. Het land waarvan het leger misbruik maakt van kwetsbare burgers. Oude mensen in dat land zijn slachtoffer van boko haram, maar ook van het leger. Het leger voert openbare executies uit en het leger is enorm corrupt. Toch onderhouden wij hele warme banden met dat land.