Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Koko67
31-12-2025 om 14:26
Zilver_gray schreef op 31-12-2025 om 12:49:
[..]
Wie beschermd wie, en wie heeft het nodig zich beter te voelen?
In dit topic mag vooral niet genoemd worden dat Moslims (en andere minderheden) net zo goed te maken hebben met vooroordelen en discriminatie. Want daarmee bagatelliseer je het leed van de joden.
Dit topic gaat over jodenhaat in Nederland. Misschien even een ander topic aanmaken?
Fleurtje_5
31-12-2025 om 14:42
Bakblik schreef op 31-12-2025 om 10:05:
[..]
Ik ben niet naïef!!!!!
Ik zie heel goed dat er dingen en de hand zijn, dat er moslims zijn die Joden haten. Ik weiger alleen te geloven dat ALLE moslims Joden haten. Als jij dat telkens hier neerzet blijf ik het bestrijden. De vrij grote (vooral Syrische) groep moslims hier in de regio verdient het niet om te worden weggezet als moslimhaters. De vrouwen waar ik mee werk zijn heel ruimdenkend en tolerant. Hier in de omgeving is het vooral de 3e-4e generatie Marokkanen die overlast veroorzaakt.
Klopt, dat zal vast, maar luister effe naar deze dappere vrouw (die tijdens dit gesprek al weet dat haar inbox volstroomt met haatberichten omdat ze dit aankaart)
....die gematigde meerderheid hoor je niet, wel de mensen uit de gemeenschap die het hoogste woord voeren, en jouw geloofwaardigheid proberen aan te tasten en je weg te zetten als 'rechts' om je uit te schakelen......
https://youtu.be/0jDA35NXMWk?si=VJkFDjUq5yVvfNjl NL nov. 2024Fidan Ekiz over antisemitisch geweld: 'Gematigde meerderheid, spreek je uit'
Dappere vrouw
https://youtu.be/gTKdB7P6mRs?si=c0Eb87ysLIWNOqgd
Zilver_gray
31-12-2025 om 14:45
Koko67 schreef op 31-12-2025 om 14:26:
[..]
Dit topic gaat over jodenhaat in Nederland. Misschien even een ander topic aanmaken?
Je mist mijn punt.
Ik reageerde op jouw post dat men zo nodig de behoefte voelt om de ander in bescherming te nemen. Daarop vraag ik WIE precies die behoefte voelt over WELKE groep.?
Men doet voorkomen dat er voor 1 groep sympathie hoort te zijn in dit topic, dus op wie doel je?
Bakblik
31-12-2025 om 15:03
Fleurtje_5 schreef op 31-12-2025 om 14:42:
[..]
Klopt, dat zal vast, maar luister effe naar deze dappere vrouw (die tijdens dit gesprek al weet dat haar inbox volstroomt met haatberichten omdat ze dit aankaart)
....die gematigde meerderheid hoor je niet, wel de mensen uit de gemeenschap die het hoogste woord voeren, en jouw geloofwaardigheid proberen aan te tasten en je weg te zetten als 'rechts' om je uit te schakelen......
https://youtu.be/0jDA35NXMWk?si=VJkFDjUq5yVvfNjl NL nov. 2024
Fidan Ekiz over antisemitisch geweld: 'Gematigde meerderheid, spreek je uit'
![]()
Dappere vrouw
https://youtu.be/gTKdB7P6mRs?si=c0Eb87ysLIWNOqgd
Ja. En? Ze zegt niks anders dan dat ik beweer hoor. Wat wil je zeggen met deze fragmenten?
Koko67
31-12-2025 om 15:11
Zilver_gray schreef op 31-12-2025 om 14:45:
[..]
Je mist mijn punt.
Ik reageerde op jouw post dat men zo nodig de behoefte voelt om de ander in bescherming te nemen. Daarop vraag ik WIE precies die behoefte voelt over WELKE groep.?
Men doet voorkomen dat er voor 1 groep sympathie hoort te zijn in dit topic, dus op wie doel je?
Ik snap helemaal niks van deze post.
Denksport
31-12-2025 om 15:36
Zilver_gray schreef op 31-12-2025 om 12:49:
[..]
In dit topic mag vooral niet genoemd worden dat Moslims (en andere minderheden) net zo goed te maken hebben met vooroordelen en discriminatie. Want daarmee bagatelliseer je het leed van de joden.
Wat moslims en andere minderheden (en ook meerderheden) gemeen hebben is dat ze (bijna) allemaal een hekel hebben aan joden. Het voortdurende geneuzel over vooroordelen en discriminatie waar ook andere groepen mee te maken hebben leidt inderdaad af van het grote probleem van de jodenhaat.
Miraval
31-12-2025 om 16:00
Laten we haat naar andere (minderheids)groepen ook niet marginaliseren. Die bestaat ook, naast het (groeiende) antisemitisme.
Ik las een interessant stuk over antisemitisme in de Groene Amsterdammer, wel een artikel uit 1994 maar het legt wel de vinger op de plaats van het ontstaan van antisemitisme, de relatie met Israël en het Palestijnse conflict en hoe Nederlanders zich daartoe verhouden. Ik vond het in ieder geval een goed stuk, de opmaak ervan is echter vreselijk...
https://www.groene.nl/artikel/antisemitisme-in-nederland-het-is-de-menselijke-geest-eigen-te-haten-wie-hij-gekwetst-heeft-jacques-presser
Fleurtje_5
01-01-2026 om 15:16
Bakblik schreef op 31-12-2025 om 15:03:
[..]
Ja. En? Ze zegt niks anders dan dat ik beweer hoor. Wat wil je zeggen met deze fragmenten?
Je klinkt met je 'Ja en?' alsof je boos bent dat ik zeg 'klopt...'
Je had het dan wel niet tegen mij toen je schreef: "Ik weiger alleen te geloven dat ALLE moslims Joden haten. Als jij dat telkens hier neerzet blijf ik het bestrijden.
Fidan wil je vast iets zeggen met die 'fragmenten',(want idd vast niet alle moslims denken zo over Joden) maar je hebt niet gekeken/geluisterd naar Fidan zo te merken, of je ziet het gewoon-weg niet.
rionyriony
01-01-2026 om 17:27
Thora schreef op 31-12-2025 om 13:08:
[..]
Hetzelfde geldt voor humor. Joden hebben humor en kunnen tegen een geintje. Maak je als cabaretier een grapje over de islam dan ben je je leven niet meer zeker.
En hier op het forum ben je als je ook maar iets kritisch over moslims volgens sommigen gelijk aan het bashen.
Maar gelukkig hoeven we het niet allemaal eens te zijn met elkaar
![]()
Als men dit ernstig gaat nemen dan storten teveel werelden ineen denk ik. Daarom doet men dat niet. Overigens kan veel verklaarbaar zijn door middel van de Wetten van Croughs:
Wet 1: 'De wet van het abjecte Westen'. Deze wet luidt: 'Bij een conflict tussen westers en niet-westers kiest de progressieve intellectueel voor niet-westers. Met de wet van het abjecte Westen kunnen heel wat merkwaardige progressieve verschijnselen afdoende verklaard werden, maar nog niet alle verschijnselen.
Wet 2: Een andere wet die onontbeerlijk is om ingewikkelde progressieve toestanden te kunnen begrijpen, is de tweede wet van Croughs: 'De wet van de onderdrukte minderheden'. Deze wet luidt: 'Bij een conflict tussen een minderheid en een meerderheid kiest de progressieve intellectueel voor de minderheid'.
En met deze twee wetten is ook de Israëlhaat verklaarbaar. Die lijkt zo allesverterend te zijn, dat zelfs de Joden hier nu als militante Israëliers mogen worden beschouwd en dus gehaat mogen worden.
Enfin; het zal mijn tijd nog wel duren maar ik zie Europa binnenkort voor een point of no return geplaatst.
https://www.euronet.nl/users/bc/boek/solli.html
Bakblik
01-01-2026 om 18:09
Fleurtje_5 schreef op 01-01-2026 om 15:16:
[..]
Je klinkt met je 'Ja en?' alsof je boos bent dat ik zeg 'klopt...'
Je had het dan wel niet tegen mij toen je schreef: "Ik weiger alleen te geloven dat ALLE moslims Joden haten. Als jij dat telkens hier neerzet blijf ik het bestrijden.
Fidan wil je vast iets zeggen met die 'fragmenten',(want idd vast niet alle moslims denken zo over Joden) maar je hebt niet gekeken/geluisterd naar Fidan zo te merken, of je ziet het gewoon-weg niet.
Nou ik heb die fragmenten van Fidan echt bekeken en ik hoor haar niks anders zeggen dan dat ik beweer. Net als ik vertelt zij dat niet alle moslims Joden haten.
Zij zegt in dat ene fragment dat meer mensen uit de gematigde groep zich moeten uitspreken tegen de jodenhaat en hun kinderen met die gedachte zouden moeten opvoeden. Die gedachte deel ik maar dat is niet aan mij om te zeggen, omdat ik niet tot die specifieke groep behoor. Als westerse ongelovige vrouw kan ik mij niet met de opvoeding van anderen bemoeien tot achter de voordeur.
Ik kan een mening hebben over hoe er iets gedaan kan worden tegen jodenhaat op scholen en als ik aan het werk ben en ik hoor op die school dingen die niet door de beugel kunnen dan grijp ik in. Over wat er bij een ander een ander achter de voordeur gebeurt valt buiten mijn macht en zeker als het niet mijn culturele/sociale groep is. In mijn eigen groep van westerse ongelovigen kan ik makkelijker met anderen spreken over zulke grote thema's en advseren hoe het anders of beter zou kunnen.
Edit: Mijn vriendin van Syrische afkomst vraagt soms wel advies over opvoeden van haar jonge kinderen, omdat ze in een culturele spagaat zit. Ze wil haar eigen afkomst niet verloochenen maar wil haar kinderen wel deel laten zijn van de verdraagzame Nederlandse maatschappij zoals zij ons land ziet. Daar hebben we hele interessante gesprekken over. Bij een directe vraag durf ik wel te adviseren en vertel hoe ik het zou doen als ik in haar schoenen stond door te spiegelen. Wat ik mijn kinderen wel en niet zou laten doen als ik in een islamitisch land zou gaan wonen.
Stardust
01-01-2026 om 22:46
die “wetten” van croughs zijn geen wetten maar polariserende karikaturen. Ze schrijven motieven toe zonder bewijs en maken het onmogelijk om nog serieus te praten over verschillen binnen (progressief) denken. Ze zijn polariserend en niet meer dan een gedachtespinsel.
Ze doen alsof progressieve standpunten automatisch volgen uit identiteit, terwijl echte morele afwegingen veel complexer zijn. Daarmee verlies je meer inzicht dan je wint.
Zou je ook een ‘wet’ kunnen formuleren voor conservatieven of nationalisten?
amarna
02-01-2026 om 08:45
rionyriony schreef op 01-01-2026 om 17:27:
[..]
Als men dit ernstig gaat nemen dan storten teveel werelden ineen denk ik. Daarom doet men dat niet. Overigens kan veel verklaarbaar zijn door middel van de Wetten van Croughs:
Wet 1: 'De wet van het abjecte Westen'. Deze wet luidt: 'Bij een conflict tussen westers en niet-westers kiest de progressieve intellectueel voor niet-westers. Met de wet van het abjecte Westen kunnen heel wat merkwaardige progressieve verschijnselen afdoende verklaard werden, maar nog niet alle verschijnselen.
Wet 2: Een andere wet die onontbeerlijk is om ingewikkelde progressieve toestanden te kunnen begrijpen, is de tweede wet van Croughs: 'De wet van de onderdrukte minderheden'. Deze wet luidt: 'Bij een conflict tussen een minderheid en een meerderheid kiest de progressieve intellectueel voor de minderheid'.En met deze twee wetten is ook de Israëlhaat verklaarbaar. Die lijkt zo allesverterend te zijn, dat zelfs de Joden hier nu als militante Israëliers mogen worden beschouwd en dus gehaat mogen worden.
Enfin; het zal mijn tijd nog wel duren maar ik zie Europa binnenkort voor een point of no return geplaatst.
https://www.euronet.nl/users/bc/boek/solli.html
"Wetten"? Of de ultieme generaliserende polarisatie ? Wat een misselijke zelfbenoemde filosoof die Croughs ! Noooooit van de middenweg gehoord.....
MakePeaceNotWar
02-01-2026 om 23:04
Koko67 schreef op 31-12-2025 om 08:38:
[..]
Oh jawel hoor. Het feit dat ook andere nationaliteiten niet dol op Joden zijn betekent niet dat ik ooit een moslim ben tegen gekomen die op een normale manier naar Joden kijkt. En al zou die moslim dat in zijn hart best doen, toegeven zal hij het nooit. De groepsdruk onder moslims is enorm. Niet te verwarren met " eer". Die is ook heel hoog. Bijna alles wat met het westen te maken heeft is " Haram".
Er zeker veel mensen met haat binnen die groep. Ik zet zelfs mijn muziek zachter in de auto als ik door bepaalde buurten rij.
Gelukkig zijn er ook wel moslims die geen haat hebben richting Joden. Hoe groot die groep is geen idee. Die spreken zich nog minder hardop uit. Wat ik ook wel weer kan begrijpen.
Ik heb een aantal Turkse en Marokkaanse vrienden waaronder een paar jongemannen. En we hebben ook wel eens discussies over de oorlog die respectvol verlopen. Ook al zijn we het niet altijd eens. 2 daarvan zijn zelfs mee geweest naar een Chanoeka viering in de stad.
Zowel een flink deel van mijn gemeenschap en ikzelf ervaren ook zeker niet het meeste gevaar vanuit de moslims. En ik spreek ook zeker niet voor iedereen. Maar dit is ongeveer de verdeling
5% extreem rechts
30% extreme islam
65% links
Van gewoon links tot extreem links tot de ultra extreem linkse antifa. De scholen, universiteiten, politieke partijen en de koploper de media. Iedereen die een beetje tegengeluid geeft wordt systematisch aangevallen. Mag niet uitpraten en wordt de mond gesnoerd. En niet iedereen die links is vind ik evil en slecht. Maar ook vrijwel niemand die zich uit spreekt tegen het enorme linkse extremisme en fascisme wat al een jaar of 20 aan de gang is en steeds erger wordt.
Als je niet precies denkt, zegt en stemt wat links vind, dan krijg je gelijk een breed scala aan diagnoses toebedeeld.
Dom, laag IQ en laag opgeleid, gehersenspoeld, in een fuik.
Vrouwen haters.
Fout donker algoritme.
Rechts, extreem rechts tot ultra rechts.
Homo, trans of queer fobie.
Racist, nationalist, Islamfobie, Nazi, fascist, dictator. Enz
En op allemaal op basis van de propaganda op MSM. Wat die al jarenlang doen vind ik echt een misdaad tegen de mensheid.
Vanuit links komt de grootste dreiging en voelt als het meeste gevaar voor vele van ons. In de westerse wereld.
Jorni
02-01-2026 om 23:42
MakePeaceNotWar schreef op 02-01-2026 om 23:04:
[..]
Er zeker veel mensen met haat binnen die groep. Ik zet zelfs mijn muziek zachter in de auto als ik door bepaalde buurten rij.
Gelukkig zijn er ook wel moslims die geen haat hebben richting Joden. Hoe groot die groep is geen idee. Die spreken zich nog minder hardop uit. Wat ik ook wel weer kan begrijpen.
Ik heb een aantal Turkse en Marokkaanse vrienden waaronder een paar jongemannen. En we hebben ook wel eens discussies over de oorlog die respectvol verlopen. Ook al zijn we het niet altijd eens. 2 daarvan zijn zelfs mee geweest naar een Chanoeka viering in de stad.
Zowel een flink deel van mijn gemeenschap en ikzelf ervaren ook zeker niet het meeste gevaar vanuit de moslims. En ik spreek ook zeker niet voor iedereen. Maar dit is ongeveer de verdeling5% extreem rechts
30% extreme islam
65% links
Van gewoon links tot extreem links tot de ultra extreem linkse antifa. De scholen, universiteiten, politieke partijen en de koploper de media. Iedereen die een beetje tegengeluid geeft wordt systematisch aangevallen. Mag niet uitpraten en wordt de mond gesnoerd. En niet iedereen die links is vind ik evil en slecht. Maar ook vrijwel niemand die zich uit spreekt tegen het enorme linkse extremisme en fascisme wat al een jaar of 20 aan de gang is en steeds erger wordt.
Als je niet precies denkt, zegt en stemt wat links vind, dan krijg je gelijk een breed scala aan diagnoses toebedeeld.
Dom, laag IQ en laag opgeleid, gehersenspoeld, in een fuik.
Vrouwen haters.
Fout donker algoritme.
Rechts, extreem rechts tot ultra rechts.
Homo, trans of queer fobie.
Racist, nationalist, Islamfobie, Nazi, fascist, dictator. EnzEn op allemaal op basis van de propaganda op MSM. Wat die al jarenlang doen vind ik echt een misdaad tegen de mensheid.
Vanuit links komt de grootste dreiging en voelt als het meeste gevaar voor vele van ons. In de westerse wereld.
Waar baseer je de door jou beschreven verdeling op?