Nieuws en actueel
Daglichtlamp
09-11-2024 om 11:50
Jodenhaat in Nederland
Laten we hier verder praten over de verschrikkelijke gebeurtenissen in Amsterdam, de oorzaken, de gevolgen.
Thora
31-12-2025 om 12:06
Zilver_gray schreef op 31-12-2025 om 10:34:
[..]
Hoe moet ik het volgende bericht van koko interpreteren?
“Het feit dat ook andere nationaliteiten niet dol op Joden zijn betekent niet dat ik ooit een moslim ben tegen gekomen die op een normale manier naar Joden kijkt. En al zou die moslim dat in zijn hart best doen, toegeven zal hij het nooit. De groepsdruk onder moslims is enorm. Niet te verwarren met " eer". Die is ook heel hoog. Bijna alles wat met het westen te maken heeft is " Haram".
Het zal aan mij liggen hoor, maar ik vind het nogal generaliserend overkomen.
En als het over Nederlanders had gegaan? Of Joden? Dan ook?
Ze benoemt gewoon wat ze om zich heen ziet gebeuren. En dat is precies wat ik met mijn post bedoel. Waarom moet er, als het over moslims gaat, altijd expliciet gemeld worden dat niet alle moslims stuk voor stuk ermee bedoeld worden maar dat er ook uitzonderingen zijn?
Koko67
31-12-2025 om 12:18
Bakblik schreef op 31-12-2025 om 10:42:
[..]
Ik zou zeggen lees je eigen posts even terug.
Ik bash geen moslims. Ik vertel wat ik elke dag meemaak. Dus gewoon feiten, geen verzinsels.
Miraval
31-12-2025 om 12:21
Ipv te benoemen waar Jodenhaat/antisemitisme vandaan komt kunnen we beter kijken wat we eraan kunnen doen denk ik.
Feit is dat veel (niet alle!) Moslims opgegroeid zijn met het idee dat Joden de vijand zijn, immers zijn er genoeg Soena's te vinden in de Koran die op die manier geïnterpreteerd kunnen worden. En, daar gaat het dus om. Hoe interpreteer je de teksten uit de Koran? Streng gelovige Moslims doen dit bijna letterlijk, een gematigde Moslim ziet de metaforen in de Koran. Door het religieuze onderwijs aan strenge inspecties te onderwerpen (en ook de Koran scholen) kun je "extreem/radicaal" onderwijs eruit filteren. Maar dit komt wel aan de vrijheid van Godsdienst. Wat is dan voor ons als maatschappij belangrijker? Dat moeten wij ons afvragen. De vrijheid van de een mag nooit leiden tot de onvrijheid van de ander. En er is geen plaats voor haat in onze maatschappij, dus ik vind dat er veel strenger gecontroleerd moet worden op wat er op religieuze scholen/Koranscholen precies onderwezen wordt. Idem voor Imams uit het buitenland die hier komen spreken. Gematigd? Helemaal prima! Extremistisch? Niet welkom.
Maar ook onder voetbalsupporters is veel antisemitisme, hier moeten de clubs ook veel strenger tegen optreden. Gewoon levenslang stadionverbod en dit ook handhaven. Punt.
Op openbare scholen (en ja, vooral daar waar veel kinderen met een migratieachtergrond zijn) veel aandacht besteden aan onze vrije westerse cultuur. Vrijheid van Geloof, van geaardheid, van meningsuiting moeten altijd centraal staan en besproken worden. Geen flauwekul met zaken als "we durven de Holocaust niet meer te onderwijzen uit angst voor escalatie in de klas" is natuurlijk een gotspe wat totaal niet past in Nederland en onze manier van denken en leven. Zet de onderwijsinspectie maar aan het werk met kinderen en hun gezinnen zodra hier commentaar of ontkenning op komt. Zulk gedrag moet direct aangepakt worden.
En we moeten niet ontkennen dat door de oorlog Israël/Gaza er een nieuw soort Jodenhaat is ontstaan, in de vorm van anti Zionisme. Wat voor mij in veel gevallen antisemitisme lijkt te zijn, verpakt in een andere naam. Kritiek op Israel is goed, dat mag (en moet) men hebben, maar het Zionisme zelf, betekent niets meer dan de wens voor een Joodse Staat. Nu lijkt het alsof Joodse gemeenschappen in andere landen zich moeten scharen achter de Pro Palestijnse beweging, doen ze dat niet zijn het Zionisten en moeten ze bestreden worden. Natuurlijk belachelijk, want vragen we dit ook van Moslims aangaande het regime van de Taliban? Of de Christenvervolgingen in Nigeria? Ik heb dat al eerder zo gesteld, maar toch willen we dat Joden wereldwijd zich openlijk uitspreken tegen Israel/Netanyahu. Vergeten we daarmee voor het gemak niet het intergenerationele trauma wat achter de Holocaust schuilt? Zoals we dat wel willen zien van afstammelingen van tot slaaf gemaakten? Terwijl de afschaffing van de slavernij verder in het verleden ligt dan de Holocaust. En; vergeten we dan voor het gemak ook niet dat het hele conflict in Israel veel verder gaat dan "Netanyahu is fout"? (Er zijn vanuit de Palestijnse kant ook genoeg vreselijke aanslagen geweest op Israël in het verleden.)
Daarnaast vind ik het vrij typerend dat er wel 100.000 mensen de straat op kunnen gaan in Nederland voor een Rode Lijn tav Gaza/Israel, maar niemand zich sterk maakt voor de veiligheid van Joodse gemeenschappen (nogmaals al vanaf 1972 worden Joodse instellingen structureel beveiligd). Geen Rode Lijn voor Soedan, geen tegen het regime van de Taliban. Waarmee ik niet wil zeggen dat de demonstratie fout is, verre van. Juist goed dat mensen opstaan tegen geweld en genocide. Maar die genocide speelt zich ook (nog groter) af in Soedan, vrouwen worden op vreselijke wijze onderdrukt in Afghanistan. Ik kan er niks aan doen, maar de massale opkomst voor de Palestijnse zaak lijkt voor mij ook in verband te staan met de gevoelens die er zijn omtrent Israel. En wellicht dus ook met latent aanwezig antisemitisme onder Westerse mensen.
(We = hierin algemeen bedoeld dus niet hier op iemand persoonlijk gericht.)
Koko67
31-12-2025 om 12:22
Thora schreef op 31-12-2025 om 10:13:
Waarom is het als iemand iets over moslims zegt gelijk generaliseren en over één kam scheren en moet direct benadrukt worden dat niet alle moslims dit doen?
Als iemand iets over Nederlanders, Joden of Christenen zegt is er geen hond die gelijk over generaliseren begint. Gelijke monniken, gelijke kappen is hier niet van toepassing blijkt maar weer. Wat dit aangaat nergens overigens.
Omdat veel mensen het nodig hebben om de “ zwakkere” te beschermen. Dat doen ze om zichzelf beter te voelen. Dat is waar o.a. Lale Gull zo tegen vecht. Omdat zij zich heeft uitgelaten over moslims en de dagelijkse bedreigingen hierdoor, is Lale niet meer zwak. Dus wordt ze niet alleen door moslims uitgekotst. Ze wordt beschermd door de gutmensen zolang ze zielig is.
Zilver_gray
31-12-2025 om 12:24
Thora schreef op 31-12-2025 om 12:06:
[..]
En als het over Nederlanders had gegaan? Of Joden? Dan ook?
Ze benoemt gewoon wat ze om zich heen ziet gebeuren. En dat is precies wat ik met mijn post bedoel. Waarom moet er, als het over moslims gaat, altijd expliciet gemeld worden dat niet alle moslims stuk voor stuk ermee bedoeld worden maar dat er ook uitzonderingen zijn?
Wat ik me vooral afvraag, waarom het nodig is dat wanneer je voor de ene groep op komt, de andere moet af kraken?
Dan ben je net zo slecht.
Zilver_gray
31-12-2025 om 12:27
Nicole123 schreef op 31-12-2025 om 11:27:
[..]
Klopt. En maar roepen dat het de moslims zijn, niemand uitgezonderd, die de schuld zouden zijn aan de jodenhaat. En als ik daarop reageer en het probeer te nuanceren dan doen mensen alsof ik de moslims erbij zou halen en dat het hier toch over de Joden zou moeten gaan. De omgekeerde wereld is het, want ik begin helemaal niet over moslims. Als men wil dat het hier over joden gaat en niet over moslims dan zou het handig zijn om het zelf niet continu erbij te halen. Zolang dat wel gebeurt blijf ik benoemen dat als je vindt dat een bepaalde groep mensen (de joden) niet negatief bejegend moet worden puur om de religie of afkomst je dat bij de andere groep (de moslims) ook niet moet doen.
Jodenhaat bestrijd je niet met moslimhaat en wie dat wel denkt te moeten doen is zelf geen haar beter dan de jodenhaters.
Helemaal eens!
Koko67
31-12-2025 om 12:28
Zilver_gray schreef op 31-12-2025 om 12:24:
[..]
Wat ik me vooral afvraag, waarom het nodig is dat wanneer je voor de ene groep op komt, de andere moet af kraken?
Ik kraak de een niet af om voor een andere groep op te komen. Ik benoem feiten , dat die jou niet uitkomen kan ik niks aan doen.
Thora
31-12-2025 om 12:30
Zilver_gray schreef op 31-12-2025 om 12:24:
[..]
Opmerken dat er veel antisemitisme heerst onder moslims of dat de gedachten van sommige moslims niet bepaald vrouwvriendelijk zijn is geen afkraken. Uitspreken dat je sommige aspecten van de islam niet prettig vindt is geen afkraken.
amarna
31-12-2025 om 12:31
Nicole123 schreef op 31-12-2025 om 11:30:
[..]
Klopt. Ik lees hier nooit dit soort negatieve generalisaties over christenen of joden en waar dat wel gebeurt ga ik er ook tegenin. Mijn mening hier is zeer constant: geen enkele groep moet negatief bejegend worden om de groep die ze zijn. Joden niet, moslims niet, christenen niet, atheisten niet. Bizar als mensen die hier moslims bashen en generaliseren om voor de joden op te komen hier animal farm erbij halen. Schaamteloos.
Helemaal mee eens!
Bakblik
31-12-2025 om 12:36
Koko67 schreef op 31-12-2025 om 12:18:
[..]
Ik bash geen moslims. Ik vertel wat ik elke dag meemaak. Dus gewoon feiten, geen verzinsels.
Maar wat jij elke dag meemaaktis toch niet maatgevend voor hoe alle moslims zich gedragen in Nederland? Het is geen verzinsel je zal het echt meemaken/zo ervaren dat geloof ik meteen. Dat jij het zo meemaakt maakt er niet meteen een vaststaand feit van dat voor alle moslims geldt en daar gaat het mij om.
Mijn dochter had leuke moslim vriendinnen in haar multiculturele klas, zowel op de basisschool als op de middelbare. Bij mijn zoon in de klas zat een "dinges"Marokkaan die alle moslim jongens opstookte tegen de witte jongens en erop los timmerde als het niet ging zoals hij had gedacht.
Met die ervaring had ik kunnen zeggen dat alle Marokkaanse jongens losse handjes hebben. Dat doe ik niet, omdat ik ook zie dat er moslims zijn die heel gematigd zijn en hier een normaal leven proberen op te bouwen.
Koko67
31-12-2025 om 12:46
Bakblik schreef op 31-12-2025 om 12:36:
[..]
Maar wat jij elke dag meemaaktis toch niet maatgevend voor hoe alle moslims zich gedragen in Nederland? Het is geen verzinsel je zal het echt meemaken/zo ervaren dat geloof ik meteen. Dat jij het zo meemaakt maakt er niet meteen een vaststaand feit van dat voor alle moslims geldt en daar gaat het mij om.
Mijn dochter had leuke moslim vriendinnen in haar multiculturele klas, zowel op de basisschool als op de middelbare. Bij mijn zoon in de klas zat een "dinges"Marokkaan die alle moslim jongens opstookte tegen de witte jongens en erop los timmerde als het niet ging zoals hij had gedacht.
Met die ervaring had ik kunnen zeggen dat alle Marokkaanse jongens losse handjes hebben. Dat doe ik niet, omdat ik ook zie dat er moslims zijn die heel gematigd zijn en hier een normaal leven proberen op te bouwen.
Het zullen zeker niet alle moslims zijn die ervoor zorgen dat Joodse scholen hier bewaakt moeten worden, maar het komt wel door moslims dat deze scholen bewaakt moeten worden. Er zijn ook nog eens veel moslims in Nederland die niet snel een Jood openlijk zullen bedreigen, maar er zijn maar weinig moslims in Nederland die warme gevoelens voor Joden koesteren. Joden haten en verafschuwen wordt met de paplepel ingegegoten. Net als homo’s haten ( bestaan ontkennen)
Zilver_gray
31-12-2025 om 12:49
Koko67 schreef op 31-12-2025 om 12:22:
[..]
Omdat veel mensen het nodig hebben om de “ zwakkere” te beschermen. Dat doen ze om zichzelf beter te voelen. Dat is waar o.a. Lale Gull zo tegen vecht. Omdat zij zich heeft uitgelaten over moslims en de dagelijkse bedreigingen hierdoor, is Lale niet meer zwak. Dus wordt ze niet alleen door moslims uitgekotst. Ze wordt beschermd door de gutmensen zolang ze zielig is.
Wie beschermd wie, en wie heeft het nodig zich beter te voelen?
In dit topic mag vooral niet genoemd worden dat Moslims (en andere minderheden) net zo goed te maken hebben met vooroordelen en discriminatie. Want daarmee bagatelliseer je het leed van de joden.
rionyriony
31-12-2025 om 13:01
Nou, wat ongelijkheid betreft: je kan de Joden en hun land wel veiliger haten dan de Islamieten. Je krijgt dan vrijwel zeker geen fatwa over je hoofd en je kan dan vrij blijven rondlopen zonder gevaar voor je leven. Kleinigheidje.
Ik wens iedereen op deze laatste uren van 2025 nog veel plezier met of zonder zijn geloof, met of zonder God, maar val een ander daar niet mee lastig. Is het echt een goede god, dan weet hij wel hoe hij daar over moet denken (ik ga lekker oliebollen bakken!).
Thora
31-12-2025 om 13:08
rionyriony schreef op 31-12-2025 om 13:01:
Nou, wat ongelijkheid betreft: je kan de Joden en hun land wel veiliger haten dan de Islamieten. Je krijgt dan vrijwel zeker geen fatwa over je hoofd en je kan dan vrij blijven rondlopen zonder gevaar voor je leven. Kleinigheidje.
Hetzelfde geldt voor humor. Joden hebben humor en kunnen tegen een geintje. Maak je als cabaretier een grapje over de islam dan ben je je leven niet meer zeker.
En hier op het forum ben je als je ook maar iets kritisch over moslims volgens sommigen gelijk aan het bashen.
Maar gelukkig hoeven we het niet allemaal eens te zijn met elkaar
Miraval
31-12-2025 om 13:33
Wat ik ook veel lees nu online (algemeen) is zodra er ook maar ergens anders een conflict oplaait of een aanslag is, de schuld gaat richting de Zionisten. Dit is niet alleen afkomstig van Moslims (wel in grotere mate, maar niet alleen). Alle conflicten in de wereld komen door het Zionistische Amerika en het Westen (voorheen "gewoon" Amerika en het Westen). Aanslag in Sydney; een inside job door Israëlische Mossad/Zionisten, Amerika bombardeert Nigeria; Zionisten! Maar ook Zionisten zijn verantwoordelijk voor de oorlog in Soedan, voor de Christenvervolgingen in Nigeria want: olie!
Waar het voorheen dan de Joden of het Westen waren, zijn het nu Zionisten. Als dat geen verkapt antisemitisme is, dan weet ik het ook niet meer?
En ik kan me heel goed voorstellen hoe onveilig de wereld voelt voor Joodse gemeenschappen momenteel. Want het is niet het nazisme alleen, of extreem-rechts (wat hun haat nu verlegd heeft naar Moslims denk ik) maar de haat komt vanuit alle kanten en hoeken uit de samenleving.
In 2019 is in Duitsland zelfs een oproep gedaan in het openbaar geen Joodse geluifsuitingen te dragen zoals een keppeltje. Bizar dat zo'n oproep überhaupt nodig is anno 2019!
https://nos.nl/artikel/2286228-duitsland-raadt-joden-af-om-overal-keppel-te-dragen