Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
NippyDunlin42
11-09-2022 om 11:37
redbulletje schreef op 11-09-2022 om 11:31:
[..]
D66 is de partij die iedereen laat vallen. Zelfs onder VVD/CDA bewind zou het volgens mij niet zo uit de hand gelopen zijn. Voor die globalistische klimaatagenda die D66 nastreeft mag blijkbaar iedereen de rambam krijgen. Hoe armer, hoe meer energie we besparen en hoe minder meuk we kunnen kopen. Allemaal helemaal in het straatje van die enge partij.
Minder meuk kopen is een (deel van een) oplossing. En energie besparen ook.
redbulletje
11-09-2022 om 11:40
Elaine68 schreef op 11-09-2022 om 11:37:
[..]
De kloof tussen arm en rijk wordt daardoor veel groter, want denk maar niet dat de D66-liefhebbers minderen met vliegen of hun grachtenpand minder warm zullen stoken.
Mischa83
11-09-2022 om 11:44
redbulletje schreef op 11-09-2022 om 11:40:
[..]
De kloof tussen arm en rijk wordt daardoor veel groter, want denk maar niet dat de D66-liefhebbers minderen met vliegen of hun grachtenpand minder warm zullen stoken.
Wat bijzonder dat jij de individuele milieuoverwegingen van mensen weet gecategoriseerd in hun voorkeur van politieke partijen!
Wat doet bijvoorbeeld Miep uit Breda (vvd) om het milieu wel/niet te helpen? En Dirk uit Appelscha (zwevend)? Ben benieuwd!
NippyDunlin42
11-09-2022 om 12:01
[..]
Wat een onzin weer dit.
ZanyHeron88
11-09-2022 om 12:04
Elaine68 schreef op 11-09-2022 om 11:37:
[..]
Ik wil dat de kwaliteitsspullen weer terugkomen. Die dingen die je kan repareren als het kapot gaat.
NippyDunlin42
11-09-2022 om 12:05
Paracelsus schreef op 11-09-2022 om 12:04:
[..]
Ik wil dat de kwaliteitsspullen weer terugkomen. Die dingen die je kan repareren als het kapot gaat.
Precies.
Gee013
11-09-2022 om 12:18
[..]
Oprechte vraag maar geniet jij nog van je leven? Ik lees in dit topic alleen maar zulke negatieve reacties van je... Ik heb bijna met je te doen!
On topic, hier liep ons vast energiecontract afgelopen december af dus we vielen met onze neus in de boter
Gelukkig kunnen we het nog betalen. Maar, wat ik eerder las, we zijn van makkelijk rondkomen naar best wel heel erg opletten gegaan. We bezuinigingen op de extraatjes, douchen zoveel mogelijk op de sportclub en we letten een stuk meer op de aanbiedingen. Kleding tweedehands, is prima te doen. Vaker de fiets pakken, minder vaak en lang douchen en in de winter de thermostaat op max 18 graden. Dekentjes en truien werken ook prima!
NocturnalMule38
11-09-2022 om 12:21
Paracelsus schreef op 11-09-2022 om 10:59:
[..]
Want het past niet in jouw wereldbeeld? Dus dan moet de ander wel liegen?
Dan lieg ik dus...
Want jij kent iemand en dus is iedereen zo...
Hoelang geleden werkte jij met deze doelgroep ?
En wat anderen ook al zeiden... ga dan lekker in de bijstand . Je kan vast wel iets verzinnen waardoor je erin komt. Lekker genieten , gebruik maken van de potjes.. en... warm douchen. Ik zou het doen als ik jou was. De moeder die elke 4 jaar een kind krijgt heeft vast wel tips hoe je er het meest profijt uithaalt.
En ff voor de duidelijkheid. Ik ben het niet eens met hoe het nu geregeld is met toeslagen en compensatieregelingen. Dat zou veel meer trapsgewijs geregeld moeten zijn.
En dat het zwaar is voor werkenden die er net buiten vallen en ook modale inkomens dat is een feit.
Succes met aanmelden voor een uitkering en vergeet niet je bankafschriften mee te nemen.
ZanyHeron88
11-09-2022 om 12:26
Missingyoumuch schreef op 11-09-2022 om 12:21:
[..]
Dan lieg ik dus...
Want jij kent iemand en dus is iedereen zo...
Hoelang geleden werkte jij met deze doelgroep ?
En wat anderen ook al zeiden... ga dan lekker in de bijstand . Je kan vast wel iets verzinnen waardoor je erin komt. Lekker genieten , gebruik maken van de potjes.. en... warm douchen. Ik zou het doen als ik jou was. De moeder die elke 4 jaar een kind krijgt heeft vast wel tips hoe je er het meest profijt uithaalt.
En ff voor de duidelijkheid. Ik ben het niet eens met hoe het nu geregeld is met toeslagen en compensatieregelingen. Dat zou veel meer trapsgewijs geregeld moeten zijn.
En dat het zwaar is voor werkenden die er net buiten vallen en ook modale inkomens dat is een feit.
Succes met aanmelden voor een uitkering en vergeet niet je bankafschriften mee te nemen.
Deze reactie kan ik toch niet serieus nemen. Ik ken iemand die zo is. Ik zeg daarmee niet dat iedereen zo is. Feit is wel dat er een groep is die handig gebruik maakt van de regeltjes en vals speelt.
Ik heb de de doelgroep gewerkt en vaak dit soort uitkeringen aangevraagd. Dus ik snap prima hoe het werkt hoor.
Wees blij dat ik gewoon werk.
NocturnalMule38
11-09-2022 om 12:49
Paracelsus schreef op 11-09-2022 om 12:26:
[..]
Deze reactie kan ik toch niet serieus nemen. Ik ken iemand die zo is. Ik zeg daarmee niet dat iedereen zo is. Feit is wel dat er een groep is die handig gebruik maakt van de regeltjes en vals speelt.
Ik heb de de doelgroep gewerkt en vaak dit soort uitkeringen aangevraagd. Dus ik snap prima hoe het werkt hoor.
Wees blij dat ik gewoon werk.
Je gaat weer handig om de essentie van mijn punt heen.
En blij dat jij werkt. Ik vind het heel normaal dat je werkt als je dat kan. Jaren gedaan , naar volle tevredenheid ook. Zou vandaag nog graag een late dienst draeien en zinvol zijn voor de maatschappij.
Maar van mij mag je stoppen hoor.
En dat jij het niet serieus KAN nemen zegt best veel over jou .
Ik ben deze vooroordelen meer dan beu.
Dat bedoelden ze eerder ook met zo is de toeslagenaffaire ontstaan. Het wantrouwen / oordeel was er al en daar anticiperen we op. En laat de ander , in dit geval ouders , maar bewijzen dat het niet klopt . Om de bewijzen vervolgens over de schutting te flikkeren want het past niet in het zelf gecreeerde beeld. En de ouders maar al wanhopiger bewijzen aanleveren en met de gevolgen van dit onterechte vooroordeel dealen.
Dat doe jij tov mensen in de bijstand. Omdat jij er ooit gewerkt hebt.. ( ga je nog antwoord geven op hoelang geleden?) Het gebeurd dus dat is de norm. En dan mag ik , met heel veel anderen bewijzen dat ik wel terecht in de bijstand zit . In geval van ziekte zelfs onterecht want zou andere uitkering moeten hebben .
En dat je echt niet zoveel potjes meer hebt.
Ik ga denk ik maar ff koud douchen want ben verhit. En koud omdat het kan.. niet omdat het moet..
Pure mazzel overigens waar ik heel blij mee ben
ZanyHeron88
11-09-2022 om 12:55
Missingyoumuch schreef op 11-09-2022 om 12:49:
[..]
Je gaat weer handig om de essentie van mijn punt heen.
En blij dat jij werkt. Ik vind het heel normaal dat je werkt als je dat kan. Jaren gedaan , naar volle tevredenheid ook. Zou vandaag nog graag een late dienst draeien en zinvol zijn voor de maatschappij.
Maar van mij mag je stoppen hoor.
En dat jij het niet serieus KAN nemen zegt best veel over jou .
Ik ben deze vooroordelen meer dan beu.
Dat bedoelden ze eerder ook met zo is de toeslagenaffaire ontstaan. Het wantrouwen / oordeel was er al en daar anticiperen we op. En laat de ander , in dit geval ouders , maar bewijzen dat het niet klopt . Om de bewijzen vervolgens over de schutting te flikkeren want het past niet in het zelf gecreeerde beeld. En de ouders maar al wanhopiger bewijzen aanleveren en met de gevolgen van dit onterechte vooroordeel dealen.
Dat doe jij tov mensen in de bijstand. Omdat jij er ooit gewerkt hebt.. ( ga je nog antwoord geven op hoelang geleden?) Het gebeurd dus dat is de norm. En dan mag ik , met heel veel anderen bewijzen dat ik wel terecht in de bijstand zit . In geval van ziekte zelfs onterecht want zou andere uitkering moeten hebben .
En dat je echt niet zoveel potjes meer hebt.
Ik ga denk ik maar ff koud douchen want ben verhit. En koud omdat het kan.. niet omdat het moet..
Pure mazzel overigens waar ik heel blij mee ben
Dan heb je het blijkbaar nog niet zo slecht, want wij douchen nu al een maand koud met de kinderen, omdat de rekening anders niet meer betaalbaar is.
Ik heb er tot 5 jaar geleden mee gewerkt, alleen ivm bedreigingen ben ik ermee gestopt. Ik ben vooral dankbaar dat ik in de positie zat om te kunnen stoppen met deze baan en dat ik iets anders kon gaan doen.
Je voelt je blijkbaar zelf nogal aangevallen. Ik zeg toch niet dat iedereen onterecht in de bijstand zit. Maar ook hier zijn uitwassen. Het is terecht dat niet iedereen op z’n mooie blauwe of bruine ogen geloofd wordt.
Een collega van mij werkte vroeger op de afdeling om fraude op te sporen, dus geloof me. Ik heb alle verhalen wel voorbij horen komen. En in mijn omgeving zie ik het ook. Zelfs in mijn eigen familie
mensen die al 10 jaar een relatie hebben, maar dus niet officieel samenwonen , want dan krijgen ze minder, maar nu wel de kosten kunnen delen.
NocturnalMule38
11-09-2022 om 12:56
Je hoort elke maand hoe hoog de inflatie is deze maand. Afgelopen maand was dat 12 of 13 % toch?
Als ik boodschappen doe zie ik veel hogere verschillen. Vaak minsten 25- 30 %
Ik koop bv voor het weekend een halve liter flesje eigen merk sinas van de AH. Dat was 25 cent en is nu 36
Vleesspekjes was 1, 99 nu 3,28
En zo waren er nog veel meer dingen. Spekjes heb ik laten liggen. Het flesje sinas was te overzien
Ik probeer zolang mogelijk nog hetzelfde budget aan te houden namelijk 225 per maand incl glutenvrij eten ivm coeliakie. Maar het is eigenlijk niet meer te doen.
Terwijl ik luxe heb geschrapt op een flesje sinas na. Overgestapt op de goedkoopste versie van veel boodschappen en kleinere hoeveelheden.
En dan ben ik alleen met een hond. Voor gezinnen is boodschappen halen niet leuk meer..
NocturnalMule38
11-09-2022 om 13:07
Paracelsus schreef op 11-09-2022 om 12:55:
[..]
Dan heb je het blijkbaar nog niet zo slecht, want wij douchen nu al een maand koud met de kinderen, omdat de rekening anders niet meer betaalbaar is.
Ik heb er tot 5 jaar geleden mee gewerkt, alleen ivm bedreigingen ben ik ermee gestopt. Ik ben vooral dankbaar dat ik in de positie zat om te kunnen stoppen met deze baan en dat ik iets anders kon gaan doen.
Je voelt je blijkbaar zelf nogal aangevallen. Ik zeg toch niet dat iedereen onterecht in de bijstand zit. Maar ook hier zijn uitwassen. Het is terecht dat niet iedereen op z’n mooie blauwe of bruine ogen geloofd wordt.
Een collega van mij werkte vroeger op de afdeling om fraude op te sporen, dus geloof me. Ik heb alle verhalen wel voorbij horen komen. En in mijn omgeving zie ik het ook. Zelfs in mijn eigen familie
mensen die al 10 jaar een relatie hebben, maar dus niet officieel samenwonen , want dan krijgen ze minder, maar nu wel de kosten kunnen delen.
Als je bij de recherche werkt moet je ook oppassen dat je wereldbeeld en mensbeeld niet te negatief gaat worden omdat je vooral die verhalen meekrijgt elke dag.
En het verteld natuurlijk ook veel leuker op een verjaardag dat je een fraudeur hebt opgespoord die van alles geflikt heeft. Vertellen dat je 2 maanden onderzoek hebt gedaan en dat dit voor niks was scoor je veel minder mee.
En je begrijpt nog steeds mijn punt niet . Je hebt het steeds over de uitwassen
Die er ook gewoon zijn.
En je geeft het zelf al aan . Je gaat iemand niet geloven op ds mooie bruine of blauwe ogen. En dat is precies waar het omgaat. Je kijkt vanuit wantrouwen en mocht het meevallen dan stel jij je mening ( misschien?) bij
Waarom niet andersom want het merendeel fraudeert helemaal niet. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Dat zou ik heel fijn vibden.
En ja ik voel me aangevallen. Omdat ik het na 17 jaar wel eens zat ben om zo behandeld en bekeken te worden.
Dat doet iets met iemand. En dat alleen zou genoeg reden moeten zijn om dit niet meer te doen.
En ja ik heb mazzel gehad, niet meer dan dat dat ik nog een contract heb waardoor ik warm kan douchen.
Sparen voor slexhtere tijden kan overigens niet want dan kom ik boven de norm van kwijtschelding heen en moet ik tegen de 800 euro gemeentelijke belastingen betalen.
dus ik geniet nog maar ff van de warme douche. En mensen die niet meer warm kunnen douchen mogen bij mij. Niet iedereen uiteraard maar elke week 6 douchebeurten is helemaal oke .
ZanyHeron88
11-09-2022 om 13:12
Missingyoumuch schreef op 11-09-2022 om 13:07:
[..]
Als je bij de recherche werkt moet je ook oppassen dat je wereldbeeld en mensbeeld niet te negatief gaat worden omdat je vooral die verhalen meekrijgt elke dag.
En het verteld natuurlijk ook veel leuker op een verjaardag dat je een fraudeur hebt opgespoord die van alles geflikt heeft. Vertellen dat je 2 maanden onderzoek hebt gedaan en dat dit voor niks was scoor je veel minder mee.
En je begrijpt nog steeds mijn punt niet . Je hebt het steeds over de uitwassen
Die er ook gewoon zijn.
En je geeft het zelf al aan . Je gaat iemand niet geloven op ds mooie bruine of blauwe ogen. En dat is precies waar het omgaat. Je kijkt vanuit wantrouwen en mocht het meevallen dan stel jij je mening ( misschien?) bij
Waarom niet andersom want het merendeel fraudeert helemaal niet. Onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Dat zou ik heel fijn vibden.
En ja ik voel me aangevallen. Omdat ik het na 17 jaar wel eens zat ben om zo behandeld en bekeken te worden.
Dat doet iets met iemand. En dat alleen zou genoeg reden moeten zijn om dit niet meer te doen.
En ja ik heb mazzel gehad, niet meer dan dat dat ik nog een contract heb waardoor ik warm kan douchen.
Sparen voor slexhtere tijden kan overigens niet want dan kom ik boven de norm van kwijtschelding heen en moet ik tegen de 800 euro gemeentelijke belastingen betalen.
dus ik geniet nog maar ff van de warme douche. En mensen die niet meer warm kunnen douchen mogen bij mij. Niet iedereen uiteraard maar elke week 6 douchebeurten is helemaal oke .
Je kent mij helemaal niet? Ik vind alleen dat er voor de minima van alles geregeld wordt op dit moment. Wat geheel terecht is, maar dat het voor de groep hierboven steeds meer verzuipen wordt zonder dat hier echt hulp voor komt.
Een fiets, een laptop: schoolgaande kinderen kosten geld en daar kun je hulp bij krijgen
https://www.ad.nl/gezin/een-fiets-een-laptop-schoolgaande-kinderen-kosten-geld-en-daar-kun-je-hulp-bij-krijgen-br~ada1f853/
Bijv dit. Leuk initiatief hoor. Maar als je 120% boven de bijstandsnorm zit heb je hier niets aan. en laptops en fietsen kosten best een aardig bedrag. Zeker als je meerdere kinderen hebt.
mijn collega werkte overigens niet bij de recherche , gewoon een gemeente ambtenaar die belast is met de controle.
Schommelstoel
11-09-2022 om 13:25
Missingyoumuch schreef op 11-09-2022 om 12:56:
Je hoort elke maand hoe hoog de inflatie is deze maand. Afgelopen maand was dat 12 of 13 % toch?
Als ik boodschappen doe zie ik veel hogere verschillen. Vaak minsten 25- 30 %
..
Het gaat om het gemiddelde prijsniveau. Niet alle boodschappen zijn duurder geworden en niet allemaal evenveel.
Het CBS kijkt daarnaast voor de inflatieberekening niet alleen naar goederen, maar ook naar diensten. Nu kan ik zo snel niet terugvinden welke diensten dat dan zijn, maar verzekeringen zijn bijvoorbeeld geen 12% duurder geworden het afgelopen jaar. Idem voor treinkaartjes, als voorbeeld.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.