Nieuws en actueel
wild-flower
15-07-2022 om 18:45
Kunnen jullie rondkomen ? Wat kan het kabinet nog doen ?

Volgens nieuwe berekeningen van budgetinstituut Nibud worstelt een op de drie huishoudens momenteel met het rondkrijgen van de maandelijkse begroting.
Nadat eerst de vaste lasten al flink duurder werden, komen daar nu de duurdere boodschappen bovenop.
Het instituut stelt dat het kabinet móét ingrijpen. 'Drastische problemen vergen drastische
oplossingen.’
Ik schrok hier wel van . 1 op de 3 huishoudens en niet iedereen heeft een buffer om dit op te vangen .
Het kabinet is nu aan zet , maar wat kunnen ze nog doen dan ?
ZanyHeron88
12-09-2022 om 20:38
alhambra schreef op 12-09-2022 om 20:37:
Is een stortdouche een regendouche?
Ja toch?
Een opbouw regendouche, ook wel een rainshower of stortdouche genoemd, biedt een zeer comfortabele douche ervaring.
Dorestad
12-09-2022 om 20:39
Paracelsus schreef op 12-09-2022 om 20:32:
[..]
Echt? Wij hebben stortdouche gekocht, want iedereen in onze omgeving was en is er lyrisch over.
het hele gezin vind het het niets. Ik heb juist het gevoel dat ik onder dezelfde hoeveelheid water sta, Maar dan uitgesmeerd.
Er zijn tegenwoordig ook waterbesparende regendouches, daarmee zullen de getallen anders liggen.
Wij hebben een regendouche en handdouche. Regendouche wordt uitsluitend door 1 kind, en dan slechts incidenteel, gebruikt. Voor ons achteraf gezien een vrijwel nutteloze investering
redbulletje
12-09-2022 om 20:41
Paracelsus schreef op 12-09-2022 om 20:38:
[..]
Ja toch?
Een opbouw regendouche, ook wel een rainshower of stortdouche genoemd, biedt een zeer comfortabele douche ervaring.
Ik vind dat helemaal niet aangenaam. Ik heb m'n handdouche op massagestand, lekker krachtig en ik hang hem op schouderhoogte zodat de warmte niet verloren gaat.
ZanyHeron88
12-09-2022 om 20:41
Dorestad schreef op 12-09-2022 om 20:39:
[..]
Er zijn tegenwoordig ook waterbesparende regendouches, daarmee zullen de getallen anders liggen.
Wij hebben een regendouche en handdouche. Regendouche wordt uitsluitend door 1 kind, en dan slechts incidenteel, gebruikt. Voor ons achteraf gezien een vrijwel nutteloze investering
Bij ons ook. Geen idee of het een waterbesparende is overigens. Maar ik vind het echt een onding, maar dat vind ik van een bad ook. Daar verzamel ik eerder de gebruikte handdoeken in
ZanyHeron88
12-09-2022 om 20:42
redbulletje schreef op 12-09-2022 om 20:41:
[..]
Ik vind dat helemaal niet aangenaam. Ik heb m'n handdouche op massagestand, lekker krachtig en ik hang hem op schouderhoogte zodat de warmte niet verloren gaat.
Ja, precies. Zo doen wij het ook.
Al douchen we nu dus koud. Ik merk dat ik de straal nu ook minder hard zet.
alhambra
12-09-2022 om 20:46
Paracelsus schreef op 12-09-2022 om 20:38:
[..]
Ja toch?
Dank je. Ik kende de term niet. Ik vind het trouwens niet prettig. Te harde stralen. Te wijd water en te hoog.
ZanyHeron88
12-09-2022 om 20:49
alhambra schreef op 12-09-2022 om 20:46:
[..]
Dank je. Ik kende de term niet. Ik vind het trouwens niet prettig. Te harde stralen. Te wijd water en te hoog.
Ja, precies dat. En als je eronder staat drupt er altijd water in je ogen. Je haar kan je niet uitspoelen, wat daarvoor is de straal weer niet toereikend.
maar goed, veel kennissen zweren erbij .
FaithfulDuck87
12-09-2022 om 20:50
ik heb er ook eentje, en ik vind het heerlijk. En waarom zou je je haar niet uit kunnen spoelen?
HerrBlitz
12-09-2022 om 20:53
Ik hou van mijn regendouche, die wil ik nooit meer missen. Op vakanties heb je vaak een normale handdouche, maar dat vind ik nogal behelpen en niet aangenaam douchen.
ZanyHeron88
12-09-2022 om 20:54
Friezinnetje schreef op 12-09-2022 om 20:50:
ik heb er ook eentje, en ik vind het heerlijk. En waarom zou je je haar niet uit kunnen spoelen?
Het zal misschien aan mijn haar liggen hoor. Het komt tot mijn billen en is best dik.
FaithfulDuck87
12-09-2022 om 21:07
Paracelsus schreef op 12-09-2022 om 20:54:
[..]
Het zal misschien aan mijn haar liggen hoor. Het komt tot mijn billen en is best dik.
ok dat zou kunnen
BrightEchidna89
12-09-2022 om 22:25
redbulletje schreef op 12-09-2022 om 17:11:
[..]
...
Iemand noemde hier 3000kwh veel voor een alleenstaande, maar ik ben natuurlijk wel hele dagen thuis. Dus laptop, tv, airco staat vaker aan dan als je een groot deel van de dag weg bent.
Nou, nou, ik dacht dat wij elkaar beter kenden.
Zoals ik schreef: wij zijn een gezin van drie volwassenen en één kind om de week. Mijn partner werkt deels van thuis uit, mijn broer werkt deeltijds en zelf was ik tot voor kort quasi altijd thuis. Hier staan dus ook vijf computers die redelijk wat uurtjes draaien, wel geen airco (totaal overbodig met onze woning). En wij verbruiken op jaarbasis ongeveer 3600kwh, dus ja ik vind 3000kwh voor een alleenstaande veel.
Angela1967
12-09-2022 om 22:29
Kun je verder leven zonder centrale verwarming in je huis? En hoe verantwoord is dat voor je gezondheid?
- woonkamer verwarmen met waxinelichtjes in terracottapotten > Bij het branden van waxinelichtjes komen stoffen in de lucht die niet goed zijn voor je gezondheid (Suzanne Hoogers, Milieu Centraal)
- douchen is taboe. Wilma zet de waterkoker aan, giet het hete water in een emmer, mengt met het met een scheutje koud en gaat vervolgens aan de slag met een washandje en zeepsop > slimme oplossing, doe dat met een afgepaste hoeveelheid. Het kan écht in de kosten schelen, net als de wastafel gebruiken in plaats van de douche.
- In een kouder huis krijgt schimmelvorming meer kans. Idealiter zou je de temperatuur minimaal rond de 15 graden moeten houden.
kies voor een elektrische kachel of een airco. Een airco kan zowel koelen als verwarmen. Een airco is energiezuiniger dan een straalkachel. Een kacheltje van 1000 watt geeft dezelfde hoeveelheid aan warmte af. Een airco verbruikt zo’n beetje 800 á 900 watt, maar daar kun je het viervoudige aan energie uithalen.
BrightEchidna89
12-09-2022 om 22:42
redbulletje schreef op 12-09-2022 om 18:01:
[..]
Ik ben al van om en nabij 15 minuten heet douchen naar 3-5 minuten lauw douchen gegaan. Ben benieuwd hoeveel dat gaat schelen.
Soms weet ik hier echt niet wat ik lees. 15 minuten heet douchen?
Ik ben niet eens 15 minuten in de badkamer en dat is dan inclusief tandenpoetsen, scheren, douchen en een kakske (wel andere volgorde).
Natuurlijk ga je hiermee een hoop besparen. Zet de temperatuur van je water op 50°C en je bespaart nog meer.
Dorestad
12-09-2022 om 23:56
Friezinnetje schreef op 12-09-2022 om 17:52:
geen idee hoeveel het scheelt, maar probeer, als je kookt, eenpansgerechten te maken. Vandaag stamppot snijbonen. In 1 pan, afgieten, stampen klaar. En zo zijn er meer gerechten te bedenken.
En voor meerdere dagen tegelijk. Portie in de diepvries. Scheelt ook nog eens tijd én persoonlijke energie
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.