Nieuws en actueel
Daglichtlamp
03-09-2024 om 18:29
Nederlandse Politiek, we zijn terug van Reces
Aangezien de formatie inmiddels ruimschoots achter ons ligt, een nieuw draadje om te praten over onze regering en onze Tweede Kamer.
Ongetwijfeld is er met Prinsjesdag over twee weken, het komende regeerprogramma, de Kamer die terug is van reces genoeg gespreksstof.
BeesAreCool
04-06-2025 om 11:56
Fleurtje_5 schreef op 04-06-2025 om 08:38:
[..]
Want Nederland is democratisch? en doet niet aan discriminatie op grond van politieke voorkeur?
Democratie betekent ook dat je kan aangeven dat je niet wilt regeren met een partij.
Niet Democratisch zou zijn als de PVV niet mee mag doen. Dat is niet aan de orde, want ze mogen wel mee doen.
Erg rechtse mensen hebben wel vaak moeite met het verschil. Ze willen zelf wel van alles zeggen, maar doen dan alsof vrijheid van meningsuiting in het geding is als een ander het niet met ze eens is of niet met ze willen samen werken.
BeesAreCool
04-06-2025 om 11:57
Jorni schreef op 04-06-2025 om 09:14:
Ik vind het bizar dat al de PVV bewindsleden direct al hun taken naast zich neerleggen en geen enkele verantwoording meer nemen. De rest mag het opknappen. Niets eens demissionair zijn. Dit zie ik als puur weglopen van alle verantwoordelijkheid.
Gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel.
Kunnen ze weer op Twitter schreeuwen zonder werkelijk iets te verbeteren.
felija
04-06-2025 om 12:04
BeesAreCool schreef op 04-06-2025 om 11:56:
[..]
Democratie betekent ook dat je kan aangeven dat je niet wilt regeren met een partij.
Niet Democratisch zou zijn als de PVV niet mee mag doen. Dat is niet aan de orde, want ze mogen wel mee doen.
Erg rechtse mensen hebben wel vaak moeite met het verschil. Ze willen zelf wel van alles zeggen, maar doen dan alsof vrijheid van meningsuiting in het geding is als een ander het niet met ze eens is of niet met ze willen samen werken.
Precies, goed omschreven.
Fleurtje_5
04-06-2025 om 13:19
Herfstappeltaart schreef op 04-06-2025 om 09:01:
[..]
Dat is heel democratisch, gewoon duidelijk zijn. En het gaat niet om politieke voorkeur, maar om het landsbelang. De PVV is een hele onbetrouwbare regeringspartner gebleken. Al twee keer.
Ammahoela.
Onbetrouwbare regeringspartner? Tuurlijk, (nu een voorbeeld) als iemand gekozen word vanwege de kleur groen, dan is diegene-met-dat-groen niet meer dezelfde als waar mensen op gestemd hebben als 'groen' niet mag, en alles rood word gekleurd. En vooral als je zelf groen-en-geel van ergernis word als je de problemen waar je tegen wou knokken alleen maar toenemen en je alleen maar mag toekijken. Hoe betrouwbaar ben je dan als regeringspartner als je dat laat gebeuren en alleen maar toekijkt hoe het land langzaam afzakt naar datgene waar je juist tegen wou knokken?
Daglichtlamp
04-06-2025 om 13:21
Fleurtje_5 schreef op 04-06-2025 om 13:19:
[..]
Ammahoela.
Goede argumentatie.
Fleurtje_5
04-06-2025 om 13:25
Daglichtlamp schreef op 04-06-2025 om 13:21:
[..]
Goede argumentatie.
Soheey , en hier kreeg je meteen een 'like' voor.
Daglichtlamp
04-06-2025 om 13:31
Gelukkig realiseer je je ook inmiddels dat alleen ammahoela een beetje raar is, dus heb je nu je reactie aangevuld.
De PVV was verantwoordelijk voor het beleid. Ze hadden vijf ministers, waarvan vier op belangrijke posten. Ze hadden alle kans om waar te maken wat ze beloofd hadden aan Nederland.
Fleurtje_5
04-06-2025 om 13:32
BeesAreCool schreef op 04-06-2025 om 11:56:
[..]
Als de burgers meer-dan-duidelijk aangeven dat ze het beu zijn, dat politiek Den Haag niet luistert naar de problemen, en graag een andere weg willen zien. Als dan de telling van de verkiezingen laten zien dat het merendeel van de burgers het daar over eens zijn. Dan is het echt niet democratisch dat men uit eigen belang de uitslag niet wil accepteren. De een noemt het landsbelang (een lachertje in deze), de ander noemt het eigen belang.
En nee, Wilders heeft jarenlang een grote prijs betaald, zonder beveiliging kan hij nergens naar toe. Dat is zeker geen eigen belang.
Timmermans is naar Nederland gekomen nadat Rutte het kabinet liet vallen op asiel. Die is echt niet naar hier gekomen om een paar stappen terug te zetten.
Fleurtje_5
04-06-2025 om 13:34
Daglichtlamp schreef op 04-06-2025 om 13:31:
Gelukkig realiseer je je ook inmiddels dat alleen ammahoela een beetje raar is, dus heb je nu je reactie aangevuld.
De PVV was verantwoordelijk voor het beleid. Ze hadden vijf ministers, waarvan vier op belangrijke posten. Ze hadden alle kans om waar te maken wat ze beloofd hadden aan Nederland.
Wat is daar "gelukkig realiseer je je ook..." aan? Zelfs zonder aanvulling vind ik het woord heel duidelijk. Ik blijf nog steeds achter dat ammahoela, ik druk misschien iets te vlug op 'plaats bericht', en besef dan dat de rest (wat ik in het hoofd heb) er nog niet staat. Dat heb ik vaker.
felija
04-06-2025 om 13:35
Fleurtje_5 schreef op 04-06-2025 om 13:32:
[..]
Als de burgers meer-dan-duidelijk aangeven dat ze het beu zijn, dat politiek Den Haag niet luistert naar de problemen, en graag een andere weg willen zien. Als dan de telling van de verkiezingen laten zien dat het merendeel van de burgers het daar over eens zijn. Dan is het echt niet democratisch dat men uit eigen belang de uitslag niet wil accepteren. De een noemt het landsbelang (een lachertje in deze), de ander noemt het eigen belang.
En nee, Wilders heeft jarenlang een grote prijs betaald, zonder beveiliging kan hij nergens naar toe. Dat is zeker geen eigen belang.
Timmermans is naar Nederland gekomen nadat Rutte het kabinet liet vallen op asiel. Die is echt niet naar hier gekomen om een paar stappen terug te zetten.
Een kwart van de burgers is bij lange na niet het merendeel. Driekwart wilde geen Wilders.
Fleurtje_5
04-06-2025 om 13:36
felija schreef op 04-06-2025 om 13:35:
[..]
Een kwart van de burgers is bij lange na niet het merendeel.
Welke andere partij had net zoveel zetels/stemmen gekregen?
felija
04-06-2025 om 13:58
Fleurtje_5 schreef op 04-06-2025 om 13:36:
[..]
Welke andere partij had net zoveel zetels/stemmen gekregen?
Jij had het over het merendeel van de burgers wat Wilders' beleid wilde, daar reageerde ik op, dat klopt dus niet: een kwart van de burgers. Bij lange na niet het merendeel.
Democratie betekent dat alle burgers hun wensen en idealen vertegenwoordigd mogen zien in een partij. Driekwart van die mensen heeft niet op de wensen en idealen van de PVV gestemd. En dus dient een regering zoveel mogelijk een afspiegeling te zijn van de maatschappij.
In een democratie is het niet één partij die alles beslist ten koste van het overgrote deel van de bevolking die dan het nakijken heeft.
Zorroo
04-06-2025 om 14:26
Zo is het. Ik merk dat heel veel PVV-stemmers deze foute redenering maken en het is hun maar niet uit het hoofd te praten. Het merendeel van de bevolking wil Wilders niet. Of stemde in elk geval niet voor hem.
Bakblik
04-06-2025 om 14:31
felija schreef op 04-06-2025 om 13:58:
[..]
Jij had het over het merendeel van de burgers wat Wilders' beleid wilde, daar reageerde ik op, dat klopt dus niet: een kwart van de burgers. Bij lange na niet het merendeel.
Democratie betekent dat alle burgers hun wensen en idealen vertegenwoordigd mogen zien in een partij. Driekwart van die mensen heeft niet op de wensen en idealen van de PVV gestemd. En dus dient een regering zoveel mogelijk een afspiegeling te zijn van de maatschappij.
In een democratie is het niet één partij die alles beslist ten koste van het overgrote deel van de bevolking die dan het nakijken heeft.
Wanneer gaan mensen dit nou eens snappen?
Nooit denk ik als ik de geluiden hier in de wijk hoor en wat ik op het forum lees.
Heel jammer voor het land.
felija
04-06-2025 om 14:37
Bakblik schreef op 04-06-2025 om 14:31:
[..]
Wanneer gaan mensen dit nou eens snappen?
Nooit denk ik als ik de geluiden hier in de wijk hoor en wat ik op het forum lees.
Heel jammer voor het land.
Ik begrijp daar ook echt helemaal niks van.